BIP Gminy Przytuły

Biuletyn Informacji Publicznej

DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

Na podstawie art. 71 ust.1 i ust 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt. 3, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą ooś oraz § 3 ust. 1 pkt 73 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego, zwanym dalej Kpa (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Gminy Przytuły o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pt. „Wykonanie otworu rozpoznawczo-eksploatacyjnego nr 4 mającego za cel ujęcie wód podziemnych z utworów czwartorzędnych (urządzenia o zdolności poboru wody nie mniejszej niż 10 m3 na godzinę) dla potrzeb wodociągu gminnego „Przytuły" na gruntach miejscowości Nowa Kubra, gm. Przytuły, pow. łomżyński, woj. podlaskie" oraz po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, Dyrektora Zarządu Zlewni w Augustowie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży

STWIERDZAM

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla ww. przedsięwzięcia.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 12.05.2025 r. Gmina Przytuły wystąpiła do Wójta Gminy Przytuły o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na wykonaniu otworu rozpoznawczo-eksploatacyjnego nr 4 mającego za cel ujęcie wód podziemnych z utworów czwartorzędnych (urządzenia o zdolności poboru wody nie mniejszej niż 10 m3 na godzinę) dla potrzeb wodociągu gminnego „Przytuły" na gruntach miejscowości Nowa Kubra, gm. Przytuły, pow. łomżyński, woj. podlaskie,

Do wniosku dołączono jeden egzemplarz karty informacyjnej przedsięwzięcia w wersji papierowej, wraz z zapisem elektronicznym – 4 szt., uproszczony wypis z ewidencji gruntów, poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej obejmującej teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obszar znajdujący się 100 m od granic terenu, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie.

Przedmiotowa inwestycja zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.) - § 3 ust.1 pkt 73 - urządzenia lub zespoły urządzeń umożliwiające pobór wód podziemnych lub sztuczne systemy zasilania wód podziemnych, inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 37, o zdolności poboru wody nie mniejszej niż 10 m3 na godzinę, należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których może być wymagany obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Wójt Gminy jest właściwy do prowadzenia postępowania w sprawie uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedmiotowego przedsięwzięcia (art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy ooś).

Uwzględniając regulację wynikającą z art. 74 ust. 3a ustawy ooś organ ustalił strony postępowania, którymi stali się właściciele działek położonych na terenie, na którym będzie realizowane przedsięwzięcia oraz na obszarze znajdującym się w odległości 100 m od granic tego terenu.

Obwieszczeniem z dnia 19.05.2025 r. powiadomiono strony o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia, o możliwości zapoznania się ze złożonym wnioskiem oraz składania ewentualnych uwag i zastrzeżeń. We wskazanym terminie strony nie wniosły uwag, ani zastrzeżeń do przedmiotu postępowania.

Niniejsze obwieszczenie zostało podane do wiadomości przez umieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Przytuły, na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy w Przytułach, ul. Supska 10, 18-423 Przytuły oraz we wsi Nowa Kubra.

Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy ooś wnioskiem, znak: GP.6220.2.2025 z dnia 19.05.2025 r. organ prowadzący postępowanie wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych II w Łomży, do Dyrektora Zarządu Zlewni w Augustowie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży z prośbą o wyrażenie opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, przedkładając dokumenty, o których mowa w art. 64 ust. 2 ww. ustawy.

W odpowiedzi Naczelnik Wydziału Spraw Terenowych II w Łomży działając z upoważnienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku w opinii zawartej w piśmie, znak: WSTII.4220.208.2025.MM z dnia 26.05.2025 r. uznał, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Analizując uwarunkowania określone w art. 63 ust. 1 ustawy ooś organ ochrony środowiska ustalił, że przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na: obszarach wodno-błotnych i innych o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym na siedliskach łęgowych i w ujściach rzek, obszarach wybrzeży i w środowisku morskim, obszarach górskich lub leśnych, w strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach mających znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, obszarach o znacznej gęstości zaludnienia, obszarach przylegających do jezior, obszarach ochrony uzdrowiskowej i w uzdrowiskach.

Przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia.

W przedmiotowym przypadku nie wykazano transgranicznego oddziaływania oraz kumulowania się oddziaływań oraz ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych związanych z planowana inwestycją.

Na etapie budowy i funkcjonowania, w związku z zakładaną technologią budowy, prognozowanym zużyciem surowców, materiałów, energii i wody oraz brakiem oddziaływań ponadnormatywnych w zakresie emisji zanieczyszczeń powietrza, emisji hałasu, nie przewiduje się powstania zagrożeń środowiska oraz zagrożeń zdrowia ludzi. Zgodnie z informacjami zawartymi w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, oddziaływania związane z realizacją przedsięwzięcia będą miały charakter lokalny, krótkotrwały i odwracalny. Właściwa organizacja i harmonogram prowadzenia prac, a także zastosowanie sprawnego, niskoemisyjnego sprzętu i maszyn budowlanych ma zapewnić ograniczenie oddziaływań prac budowlanych na warunki zdrowia i życia mieszkańców terenów zabudowy mieszkaniowej położonych najbliżej inwestycji. Zastosowanie przyjętych rozwiązań technicznych zminimalizuje oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko również w fazie jego eksploatacji.

Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko organ stwierdził, że inwestycja nie będzie negatywnie oddziaływać na środowisko przyrodnicze. Zatem uznano za uzasadnione odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko tego przedsięwzięcia.

Dyrektor Zarządu Zlewni w Augustowie po rozpatrzeniu wniosku Wójta, w piśmie znak: BS.ZZŚ.4901.163.2025.BG z dnia 02.06.2025 r., nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia.

Zdaniem organu do spraw ocen wodnoprawnych planowana inwestycja analiza usytuowania przedsięwzięcia pod kątem wymagań zawartych w art. 63 ust. 1 ustawy ooś wskazała, że planowane zamierzenie nie spowoduje likwidowania naturalnych zbiorników wodnych. Przedsięwzięcie nie wiąże się z negatywnym oddziaływaniem na obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych. Planowane przedsięwzięcie znajduje się poza granicami obszarów chronionych regulowanych ustawą o ochronie przyrody. Obszar planowanego przedsięwzięcia znajduje się poza granicami głównych zbiorników wód podziemnych (GZWP), a także poza obszarami szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawy Prawo wodne. Nie przewiduje się powstania skumulowanych oddziaływań z innymi przedsięwzięciami. Przedsięwzięcie nie będzie źródłem transgranicznego oddziaływania na środowisko.

Po przeanalizowaniu całości materiału w przedmiotowej sprawie, biorąc pod uwagę przedstawioną charakterystykę przedsięwzięcia, skalę jego oddziaływania oraz planowane rozwiązania chroniące środowisko, organ uznał, że planowane przedsięwzięcie nie będzie kolidowało z realizacją celów środowiskowych dla jednolitych części wód powierzchniowych oraz jednolitych części wód podziemnych określonych w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły. W związku z powyższym w opinii organu, przedmiotowego dla przedsięwzięcia polegającego nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w zakresie wpływu na stan wód oraz osiągnięcie określonych dla nich celów środowiskowych.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży w piśmie NZ.7040.123.2025 z dnia 04.06.2025 r., w opinii nr 140.NZ.2025 wyraził stanowisko, że dla analizowanego przedsięwzięcia nie istnieje obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

W celu zidentyfikowania możliwego bezpośredniego i pośredniego wpływu inwestycji na środowisko, zdrowie i warunki życia ludzi, dobra materialne oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami organ sanitarny dokonał analizy parametrów przedsięwzięcia określonych w art. 63 ust.1 ustawy ooś, i stwierdził, że:

  • przedsięwzięcie nie pociągają za sobą zagrożeń i znaczących oddziaływań na klimat akustyczny, powietrze, wodę i grunty,
  • prognozuje się wykorzystanie normatywnych wielkości w zakresie zużycia wody, materiałów, paliw oraz energii,
  • nie będzie nakładania się oddziaływań,
  • realizacja przedsięwzięcia nie spowoduje pogorszenia stanu środowiska poza terenem należącym do inwestora,
  • planowana inwestycja zlokalizowana jest poza obszarem podlegającym ochronie.

Zdaniem organu realizacja i funkcjonowanie przedmiotowego przedsięwzięcia zgodnie z opracowaną kartą informacyjną oraz z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi nie pogorszy środowiska przyrodniczego i nie będzie oddziaływać negatywnie na zdrowie człowieka.

W ocenie organu sanitarnego przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w niniejszej sprawie nie jest wymagane, przedsięwzięcie jest realizowane na terenie przeznaczonym na cele wodociągowe.

Organ prowadzący postępowanie dokonał wnikliwej analizy zgromadzonych dokumentów uwzględniając uwarunkowania, o których mowa wart. 63 ust.1 ustawy ooś, stwierdzając brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o czym przesądziły poniższe kryteria:

1. Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia:

a) Skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu oraz ich wzajemne proporcje, a także istotne rozwiązania charakteryzujące przedsięwzięcie

Planowane przedsięwzięcie będzie polegało na wykonaniu otworu rozpoznawczo-eksploatacyjnego (studziennego) nr 4 o głębokości około 77 m, mającego za cel ujęcie wód podziemnych z utworów czwartorzędowych. Urządzenie o zdolności poboru wody nie mniejszej niż 10 m3 na godzinę zostanie zrealizowane dla potrzeb wodociągu gminnego „Przytuły”.

Roboty geologiczne wykonane będą na terenie stacji wodociągowej zlokalizowanej na działce nr geod. 2/1, w obrębie Nowa Kubra, w gminie Przytuły, w powiecie łomżyńskim. Przedmiotowa działka zajmuje powierzchnię 0,6013 ha i stanowi własność Gminy Przytuły.

Na terenie stacji wodociągowej znajdują się eksploatowane studnie nr 1, nr 2A i nr 3 ujęcia, budynek stacji uzdatniania wody, zbiorniki wyrównawcze oraz pozostała niezbędna infrastruktura techniczna. Studnia nr 2A pracuje naprzemiennie ze studnią nr 1 i nr 3 lub zespołowo w zależności od intensywności i wielkości eksploatacji.

W związku ze spadkiem wydajności jednostkowej w studni nr 1 konieczne jest wykonanie kolejnej studni nr 4, która zapewni niezawodność i ciągłość zaopatrzenia w wodę wodociągu gminnego.

Zakres przedmiotowego przedsięwzięcia obejmuje:

  • odwiercenie i zafiltrowanie otworu studziennego nr 4 o głębokości ok. 77 m,
  • wykonanie próbnego pompowania dla otworu studziennego nowo odwierconego nr 4,
  • wykonanie obudowy studni (obudowa z kręgów betonowych lub typu Lange),
  • zamontowanie docelowego agregatu pompowego,
  • wykonanie przyłącza wodociągowego, elektrycznego i sygnalizacyjnego,

Projektowany otwór rozpoznawczo-eksploatacyjny przewiduje się wykonać systemem mechanicznym, okrętno-udarowym z zastosowaniem niezbędnego sprzętu i osprzętu dostosowanego do przewiercanych utworów w rurach wiertniczych, stalowych.

Po zakończeniu robót wiertniczych oraz wykonaniu zabudowy filtra studziennego oraz przeprowadzeniu wszystkich przewidzianych w projekcie robót geologicznych badań i pomiarów, na otworze studziennym zostanie wykonana obudowa studzienna, zabezpieczająca wylot otworu studziennego.

b) Powiązania z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowanie się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem

Planowane przedsięwzięcie nie jest powiązane z innymi przedsięwzięciami i nie przyczyni się do kumulowania oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie.

c) Różnorodność biologiczna, wykorzystywanie zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi

Teren przedsięwzięcia zajmują grunty odznaczające się małą różnorodnością biologiczną. Realizacja przedsięwzięcia wymagać będzie wykorzystania jedynie powierzchni ziemi poprzez zajęcie terenu pod realizację otworu studziennego.

d) Emisja i występowanie innych uciążliwości

Na etapie realizacji przedsięwzięcia nastąpi zwiększenie poziomu hałasu i emisji zanieczyszczeń powietrza. Oddziaływania te będą jednak miały charakter krótkotrwały i nie spowodują zmiany istniejącego stanu środowiska na tym terenie. Prace budowlane będą wykonywane w porze dziennej przy wykorzystaniu sprawnych maszyn i urządzeń.

Na etapie eksploatacji studni nie przewiduje się budowy zaplecza socjalnego. Powstające ścieki bytowe będą gromadzone w zamkniętym pojemniku przenośnej toalety i przekazywane do utylizacji, a odpady stałe selektywnie gromadzone i przekazywane wyspecjalizowanym firmom.

W trakcie realizacji i funkcjonowania inwestycji nie będą powstawały ścieki technologiczne. Wody opadowo-roztopowe będą naturalnie wsiąkać w grunt.

e) Ryzyko wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu

Przedmiotowe przedsięwzięcie przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii nie stwarza ryzyka wystąpienia poważnej awarii - przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz.U. z 2016 r. poz. 138).

Nie wiąże się również z ryzykiem wystąpienia katastrof naturalnych i budowlanych oraz związanych ze zmianą klimatu.

f) Przewidywane ilości i rodzaj wytwarzanych odpadów oraz ich wpływ na środowisko w przypadkach, gdy planuje się ich powstawanie

Podczas wykonywania robót geologicznych oraz obudowy otworu studziennego, a także jego funkcjonowania wytworzone będą:

  • urobek o kodzie 17 05 06 podczas wiercenia,
  • niesegregowane odpady komunalne o kodzie 20 03 01 podczas prac budowlanych.

Odpady powstałe w fazie wiercenia, jaki i budowy studni będą segregowane i składowane w pojemnikach do tego przeznaczonych, a następnie wywożone przez firmę posiadającą zezwolenie na zbieranie lub przetwarzanie odpadów. Na etapie eksploatacji otworu studziennego nie przewiduje się powstawania innych dodatkowych odpadów.

g) Zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji

Realizacja i funkcjonowanie przedsięwzięcia z uwagi na z małą skalę oddziaływania nie będzie stwarzać zagrożeń dla zdrowia i życia ludzi, w szczególności emisji w zakresie zanieczyszczenia powierzchni ziemi, powietrza oraz emisji hałasu.

  1. Usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego:
  1. obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek – nie występują,
  2. obszary wybrzeży i w środowisku morskim – nie występują,
  3. obszary w ujściach rzek – nie występują,
  4. obszary górskie lub leśne – nie występują,
  5. obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych – nie występują,
  6. obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody – w granicach przedsięwzięcia nie występują gatunki roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, planowana inwestycja położona jest poza obszarami ochrony przyrody, w tym obszarami Natura 2000,
  7. obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia – nie występują,
  8. obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne – nie występują,
  9. gęstość zaludnienia – przedsięwzięcie będzie realizowane na terenach niezamieszkałych położonych w znacznej odległości od siedzib ludzkich,
  10. obszary przylegające do jezior – nie występują,
  11. obszary ochrony uzdrowiskowej i w uzdrowiskach – nie występują,
  12. wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe – planowane przedsięwzięcie jest położone w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) Matlak o kodzie RW2000102629689, posiadającej status naturalnej części wód, której stan oceniono jako zły i zagrożonej ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych oraz w obszarze jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW200032, której stan ilościowy i chemiczny został oceniony jako dobry, a ocena stanu jako niezagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych,
  13. klimat – przedsięwzięcie nie wpłynie na zmianę warunków klimatycznych obszaru.

Teren na którym będzie realizowane przedsięwzięcie nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

 

  1. Rodzaj, cechy i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1

a) Zasięg oddziaływania obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać

Użyty na budowie sprzęt mechaniczny będzie pracować w granicach własności inwestora, co pozwoli na ograniczenie oddziaływania prac do granic nieruchomości.

b) Transgraniczny charakter oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze

Dla planowanego przedsięwzięcia z uwagi na znaczną odległość od granicy państwowej z Białorusią, Rosją i Litwą oraz ze względu na miejscowy zasięg wyklucza się możliwość transgranicznego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

c) Charakter, wielkość, intensywność i złożoność oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania

Oddziaływanie przedsięwzięcia rozpocznie się wraz z jego realizacją i wiązać się będzie z pracami wiertniczo-budowlanymi, w wyniku których powstawać będą odpady, emisja zanieczyszczeń powietrza i hałasu. Będą to oddziaływania o małej skali i uciążliwości.

Projektowane przedsięwzięcie nie będzie powodować przekroczenia obowiązujących standardów jakości środowiska oraz nie będzie źródłem znaczących oddziaływań na środowisko.

Z występujących na obszarze oddziaływania inwestycji elementów infrastruktury technicznej wykorzystana będzie istniejąca sieć elektroenergetyczna i wodociągowa oraz droga dojazdowa.

d) Prawdopodobieństwa oddziaływania

Prace wiertnicze i budowlane na potrzeby realizacji nowego ujęcia wody na cele komunalne nie są źródłem ponadnormatywnego oddziaływania na środowisko, w szczególności na powierzchnię ziemi, pokrywę glebową, szatę roślinną, stan sanitarny atmosfery, czy klimat akustyczny. W trakcie eksploatacji otworu studziennego źródłami wytwarzającym hałas będzie silnik wiertnicy oraz agregat pompowy usytuowany przy ujęciu, którego oddziaływanie nie będzie nieodczuwalne na zewnątrz stacji wodociągowej. Nie przewiduje się wytwarzania stałych produktów ubocznych.

e) Czas trwania, częstotliwość i odwracalność oddziaływania

Budowa będzie procesem krótkotrwałym uzależnionym od podziału przedsięwzięcia na etapy realizacji. Oddziaływanie przedsięwzięcia będzie miało zasięg lokalny, małoznaczący, krótkotrwały ograniczony do czasu trwania budowy studni oraz odwracalny w przypadku jej likwidacji.

f) Powiązania z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia – w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem

Budowa nowej studni na stacji wodociągowej nie będzie powiązana z innymi przedsięwzięciami. Nie przewiduje się kumulowania oddziaływań.

g) Możliwości ograniczenia oddziaływań

W celu ochrony środowiska podjęte zostaną działania polegające na wyeliminowaniu lub obniżeniu negatywnych oddziaływań prac wiertniczych i realizacji studni na środowisko, w tym poprzez:

  • prowadzenia prace wiertniczych i budowlanych w porze dziennej,
  • wykorzystanie urządzeń i sprzętu sprawnego pod względem technicznym,
  • zabezpieczenie gruntu i wód podziemnych przed zanieczyszczeniem poprzez wyłożenie terenu nieprzepuszczalną folią ochronną,
  • zastosowanie środka uszczelniającego w postaci compactonitu mającego na celu ochronę warstwy wodonośnej przed zanieczyszczeniem,
  • składowanie odpadów w sposób selektywny, w pojemnikach, na podłożu utwardzonym i uszczelnionym za pomocą folii ochronnej,
  • w celu zabezpieczenia terenu przed skutkami nieprzewidzianej awarii (np. wyciek substancji ropopochodnych) przewiduje się wyposażenie terenu inwestycji w sorbenty lub maty sorpcyjne,
  • wyposażenie placu budowy w toaletę przenośna typu Toi-Toi.

Z uwagi na rodzaj, skalę, przeznaczenie i lokalizację oraz rozwiązania techniczne przedmiotowego przedsięwzięcia nie przewidziano jego wariantowania, alternatywnych sposobów zagospodarowania terenu i korzystania ze środowiska przyrodniczego. Wnioskodawca planuje realizację jednej studni wierconej i nie przewiduje zmiany profilu projektowanego przedsięwzięcia.

Wójt Gminy Przytuły zgodnie z art. 63 ust. l ustawy ooś, dokonał wnikliwej analizy zgromadzonych dokumentów, uwzględniając opinie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, Dyrektora Zarządu Zlewni w Augustowie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży.

Mając również na uwadze usytuowanie, rodzaj i skalę przedsięwzięcia oraz to, że oddziaływanie będzie miało zasięg lokalny oraz odwracalny charakter uznał, że planowane przedsięwzięcie p.n. „Wykonanie otworu rozpoznawczo-eksploatacyjnego nr 4 mającego za cel ujęcie wód podziemnych z utworów czwartorzędnych (urządzenia o zdolności poboru wody nie mniejszej niż 10 m3 na godzinę) dla potrzeb wodociągu gminnego „Przytuły" na gruntach miejscowości Nowa Kubra, gm. Przytuły, pow. łomżyński, woj. podlaskie" nie wymaga potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Wypełniając wymóg art. 10 i art. 49 Kpa organ obwieszczeniem z dnia 02.09.2024 r. poinformował strony o zebraniu pełnego materiału dowodowego, uzyskaniu opinii właściwych organów oraz o zakończeniu postępowania w przedmiotowej sprawie, a także o możliwości zapoznania się z nim, składania ewentualnych uwag i wniosków w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego zawiadomienia. W ww. terminie do organu nie wpłynęły żadne uwagi lub zastrzeżenia.

Biorąc pod uwagę zakres przedsięwzięcia, przepisy ustawy oraz opinię organu ochrony środowiska, organu do spraw pozwoleń wodnoprawnych i organu sanitarnego postanowiono orzec, jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72, ust. 1 ustawy ooś. Wniosek ten powinien zostać złożony nie później niż przed upływem 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Złożenie wniosku może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali przed upływem terminu jej obowiązywania od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Zajęcie stanowiska następuje na wniosek uwzględniający informacje na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Wójta Gminy Przytuły w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Odwołanie od decyzji powinno zawierać zarzuty odnoszące się do decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Wójt Gminy Przytuły

Kazimierz Ramotowski

Pliki do pobrania:
Data powstania: środa, 16 lip 2025 13:41
Data opublikowania: środa, 16 lip 2025 13:49
Opublikował(a): Andrzej Gwiazdowski
Zaakceptował(a): Andrzej Gwiazdowski
Artykuł był czytany: 14 razy