Wydawanie dowodów osobistych
Miejsce załatwienia sprawy
Urząd Stanu Cywilnego w Przytułach
ul. Supska 10
18-423 Przytuły
tel.512 413 016
ul. Supska 10
18-423 Przytuły
tel.512 413 016
Wymagane dokumenty
1. Wniosek o wydanie dowodu osobistego,
2. Aktualną fotografię osoby, odpowiadającej wymogom zdjęcia jak do dokumentów paszportowych, tj. o wymiarach 35x45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, mającą dobrą ostrość i odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70 – 80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów. Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.
3. Stary dowód osobisty do wglądu (w przypadku wymiany).
Osoba niepełnoletnia składa wniosek w obecności rodzica lub opiekuna prawnego.
2. Aktualną fotografię osoby, odpowiadającej wymogom zdjęcia jak do dokumentów paszportowych, tj. o wymiarach 35x45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, mającą dobrą ostrość i odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70 – 80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów. Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.
3. Stary dowód osobisty do wglądu (w przypadku wymiany).
Osoba niepełnoletnia składa wniosek w obecności rodzica lub opiekuna prawnego.
Gdzie odebrać formularze:
Wniosek o wydanie dowodu osobistego można otrzymać w pokoju nr 13.
Opłaty:
Dowody osobiste są wydawane nieodpłatnie.
Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):
Dowód osobisty jest wydawany w ciągu 30 dni od daty złożenia wniosku, w szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten zostanie wydłużony, o czym wnioskodawca zostanie powiadomiony.
Tryb odwoławczy:
W razie odmowy wydania dowodu osobistego odwołanie składa się do Wojewody Podlaskiego w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji stronie , za pośrednictwem Wójta Gminy Przytuły. Odwołanie składa się w kancelarii ogólnej Urzędu Gminy w Przytułach.
Inne wskazówki, uwagi:
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium RP.
Dowód odbiera się osobiście w organie gminy, do której został złożony wniosek o jego wydanie.
Wyjątkiem od reguły osobistego odbioru dowodu osobistego są następujące przypadki:
1. Dowód osobisty wydawany osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych odbiera rodzic, opiekun prawny albo kurator.
2. Dowód osobisty wydawany osobie posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych, odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego lub rodzic, opiekun prawny albo kurator.
3. Wniosek o wydanie dowodu osobistego został przyjęty przez organ gminy w miejscu zamieszkania wnioskodawcy w związku z brakiem możliwości złożenia wniosku o wydanie tego dokumentu w siedzibie organu gminy, przy czym brak takiej możliwości powinien wynikać z choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody. W opisanej sytuacji istnieje możliwość odbioru dowodu osobistego przez pełnomocnika.
Dowód odbiera się osobiście w organie gminy, do której został złożony wniosek o jego wydanie.
Wyjątkiem od reguły osobistego odbioru dowodu osobistego są następujące przypadki:
1. Dowód osobisty wydawany osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych odbiera rodzic, opiekun prawny albo kurator.
2. Dowód osobisty wydawany osobie posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych, odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego lub rodzic, opiekun prawny albo kurator.
3. Wniosek o wydanie dowodu osobistego został przyjęty przez organ gminy w miejscu zamieszkania wnioskodawcy w związku z brakiem możliwości złożenia wniosku o wydanie tego dokumentu w siedzibie organu gminy, przy czym brak takiej możliwości powinien wynikać z choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody. W opisanej sytuacji istnieje możliwość odbioru dowodu osobistego przez pełnomocnika.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych;
2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu;
3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;
4. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego;
5. Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
6. Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie rejestru danych kontaktowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2467).
2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu;
3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;
4. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego;
5. Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
6. Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie rejestru danych kontaktowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2467).
Opracował
Natalia Wiśniewska
Odpowiedzialny za aktualizację informacji:
Natalia Wiśniewska
Zatwierdził
Beata Piotrowska
Data sporządzenia
niedziela, 15 cze 2003 22:15
Data zatwierdzenia
poniedziałek, 16 cze 2003 23:02
Pliki do pobrania:
- Wniosek (pdf) 22 sty 2020 12:23 0,28 MB
- Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia (pdf) 22 sty 2020 12:24 0,22 MB
- Klauzula informacyjna (docx) 4 wrz 2019 11:54 0,02 MB