BIP Gminy Przytuły

Biuletyn Informacji Publicznej

Rejestracja urodzin

Miejsce załatwienia sprawy

Urząd Stanu Cywilnego w Przytułach
ul. Supska 10
18-423 Przytuły
Pokój nr 13
tel. 512 413 016

Wymagane dokumenty

1. Karta urodzenia dziecka wystawiona przez upoważnioną do tego osobę, która odebrała poród – np. lekarz lub położna.
2. Dokument tożsamości- dowód osobisty lub paszport.
3. Pełnomocnictwo- jeśli załatwiasz sprawę przez pełnomocnika.

Gdzie odebrać formularze:

W urzędzie stanu cywilnego właściwym dla miejsca urodzenia dziecka.
1. Kierownik USC przygotuje protokół, który będzie zawierać dane dziecka i jego rodziców.
2. Kierownik USC zarejestruje urodzenie dziecka, zamelduje je i nada nr PESEL.
3. Kierownik USC po dokonaniu wyżej wymienionych czynności wyda:
- jeden bezpłatny odpis skrócony aktu urodzenia,
- powiadomienie o nadaniu numeru PESEL (jeśli dziecko otrzymało numer PESEL),
- potwierdzenie zameldowania dziecka (jeśli dziecko zostało zameldowane).

Opłaty:

Wolne od opłat.

Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):

Zgłoszenia urodzenia dziecka dokonuje się w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia, a w przypadku gdy dziecko urodziło się martwe – w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia.
Jeżeli nie dokonano zgłoszenia urodzenia w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia lub w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia, kierownik urzędu stanu cywilnego sporządza z urzędu akt urodzenia na podstawie karty urodzenia albo karty martwego urodzenia, z adnotacją o sporządzeniu aktu z urzędu, oraz informuje rodziców dziecka o jego sporządzeniu.

Tryb odwoławczy:

Nie przysługuje.

Inne wskazówki, uwagi:

Zgłoszenia urodzenia dokonują matka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych. Matka lub ojciec dziecka, którzy ukończyli 16 lat, dokonują zgłoszenia urodzenia, jeżeli posiadają ograniczoną zdolność do czynności prawnych. W pozostałych przypadkach zgłoszenia urodzenia dokonują przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki.
Zgłoszenia urodzenia można dokonać przez pełnomocnika (w pełnomocnictwie należy wskazać imię/imiona, jakie maja być wpisane do aktu urodzenia dziecka). Osoba zgłaszająca urodzenie składa oświadczenie o wyborze nie więcej niż dwóch imion dla dziecka. Zgłoszenie urodzenia dokumentuje się w formie protokołu, który jest podpisywany przez osobę zgłaszającą i kierownika urzędu stanu cywilnego.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 28 listopada 2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego

Opracował

Natalia Wiśniewska

Odpowiedzialny za aktualizację informacji:

Natalia Wiśniewska

Zatwierdził

Beata Piotrowska

Data sporządzenia

niedziela, 15 cze 2003 21:29

Data zatwierdzenia

poniedziałek, 16 cze 2003 23:17
Data dodania: niedziela, 15 cze 2003 21:29
Data upublicznienia: poniedziałek, 16 cze 2003 23:17
Opublikował(a): Andrzej Gwiazdowski
Zaakceptował(a):
Artykuł był czytany: 1979 razy
Ilość edycji: 3