BIP Gminy Przytuły

Biuletyn Informacji Publicznej

Prostowanie i uzupełnianie aktów stanu cywilnego

Miejsce załatwienia sprawy

Urząd Stanu Cywilnego w Przytułach
ul. Supska 10
18-423 Przytuły
pokój nr 13
tel. 512 413 016

Wymagane dokumenty

- wniosek o sprostowanie/uzupełnienie aktu stanu cywilnego;
- oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej lub wydruk (skan wydruku) przelewu bankowego
- jeżeli wnioskodawca działa przez pełnomocnika - pełnomocnik dołącza do wniosku oryginał lub urzędowo potwierdzony odpis pełnomocnictwa; pełnomocnictwo musi wskazywać kto, kogo, do jakiej czynności upoważnia, a ponadto musi być zaopatrzone w datę i podpis mocodawcy;
- wnioskując o uzupełnienie aktu stanu cywilnego na podstawie materiałów archiwalnych, do wniosku należy załączyć uwierzytelniony odpis lub wypis, lub uwierzytelnioną przez właściwy organ reprodukcję tych materiałów;

Gdzie odebrać formularze:

Urząd Stanu Cywilnego w Przytułach
ul. Supska 10
18-423 Przytuły
pokój nr 13

Opłaty:

Opłata skarbowa:
- za odpis zupełny aktu stanu cywilnego wydany w wyniku sprostowania lub uzupełnienia dokonanego na wniosek - 39 zł
- od pełnomocnictwa – 17 zł - wolne od opłaty skarbowej jest jednak złożenie pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.

Opłaty można dokonać :
- gotówką w Urzędzie Gminy w Przytułach w pokoju nr 11
- przelewem na rachunek bankowy Urzędu Gminy w Przytułach.
Nr rachunku bankowego: 91 8752 0006 0135 7248 2000 0180.

Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):

Wnioski o sprostowanie/uzupełnienie załatwiane są bez zbędnej zwłoki; jeżeli jednak załatwienie sprawy wymaga postępowania wyjaśniającego - nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia złożenia podania.
Po sprostowaniu/uzupełnieniu aktu stanu cywilnego wnioskodawca otrzymuje odpis zupełny aktu stanu cywilnego.

Tryb odwoławczy:

Tryb odwoławczy występuje tylko w przypadku wydania decyzji odmownej. Odwołanie wnosi się do Wojewody Podlaskiego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego, który wydał decyzję.

Inne wskazówki, uwagi:

Właściwym do sprostowania lub uzupełniania aktu stanu cywilnego jest Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego, który sporządził akt.
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
- osoba, której akt dotyczy lub jej przedstawiciel ustawowy, np. rodzic dziecka
- inna osoba, która ma w tym interes prawny
- prokurator
Wnioskodawca może działać przez pełnomocnika.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 28 listopada 2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. 2018 r. poz. 2224 z późn. zm.)

Opracował

Natalia Wiśniewska

Odpowiedzialny za aktualizację informacji:

Natalia Wiśniewska

Zatwierdził

Beata Piotrowska

Data sporządzenia

niedziela, 15 cze 2003 21:35

Data zatwierdzenia

poniedziałek, 16 cze 2003 23:23
Pliki do pobrania:
Data dodania: niedziela, 15 cze 2003 21:35
Data upublicznienia: poniedziałek, 16 cze 2003 23:23
Opublikował(a): Andrzej Gwiazdowski
Zaakceptował(a):
Artykuł był czytany: 2060 razy
Ilość edycji: 2