BIP Gminy Przytuły

Biuletyn Informacji Publicznej

POSTANOWIENIE

Przytuły, dnia 14.10.2008r.


RL-O.7624-5/08

POSTANOWIENIE


      Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. k.p.a. (Dz.U. z 2000r. Nr 98, z późn. zm.) i art. 51 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska ( tekst jednolity Dz.U. z 2008 roku Nr 25, poz.150 z póżniejszymi zmianami ) w wyniku rozpatrywania wniosku z dnia 1.10.2008 r. złożonego przez Gminę Przytuły, ul. Supska 10.

postanawiam



odstąpić od potrzeby wykonania raportu oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi gminnej Kubra Przebudówka – Wagi w km 0+000-2+580,5, położonego na terenie gminy Przytuły powiat Łomża w granicę terenu objętego przebudową, stanowiącego granicę pasa drogowego /działki nr 76 obręb Wagi oraz nr 155 i 165 obręb Kubra Przebudówka/, na które Gmina stara się o wsparcie finansowe realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2007 -2013 – Działanie 2.1,,Rozwój transportu drogowego” w ramach Poddziałania 2.1.2 – lokalna infrastruktura drogowa.

UZASADNIENIE



      Podczas rozpatrywania wniosku z dnia 1 października 2008r. Gminy Przytuły,ul. Supska 10 w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi gminnej Kubra Przebudówka – Wagi w km 0+000-2+580,5, położonego na terenie gminy Przytuły powiat Łomża w granicę terenu objętego przebudową, stanowiącego granicę pasa drogowego /działki nr 76 obręb Wagi oraz nr 155 i 165 obręb Kubra Przebudówka/ Wójta Gminy Przytuły zapewniając przeprowadzenie etapu screeningu i scopingu wystąpił o wydanie opinii co do konieczności sporządzenia raportu i jego ewentualnego zakresu do Starostwa Powiatowego w Łomży oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży / art. 51 ust. 3 pkt 1 i 2 /. Przedmiotowa inwestycja zgodnie z § 3 ust.1 pkt 56 oraz pkt 72 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko /Dz.U. Nr 257 , poz. 2573 z późn. zm./ jest zakwalifikowana do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko dla których może być wymagane sporządzenie raportu.

      Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży postanowieniem nr NZ-4151-97/2008 z dnia 13 października 2008 roku nie stwierdził konieczności sporządzenia raportu o oddziaływanie na środowisko dla wyżej wymienionego przedsięwzięcia. W ocenie organu sanitarnego przedmiotowa inwestycja będzie miała pozytywny wpływ na środowisko naturalne poprzez zapewnienie odpowiedniej infrastruktury odwodnienia ciągu drogowego, zmniejszenia hałasu i wibracji, praktyczną eliminację zapylenia oraz zmniejszenia emisji toksycznych składników spalin samochodowych emitowanych do atmosfery. Przebudowa nie spowoduje zmiany przebiegu cieków wodnych, powierzchniowe odwodnienie zapewni spływ wód opadowych do rowów przydrożnych, a zlokalizowane przepusty zapewnią drożność spływu .

      Starosta Łomżyński postanowieniem nr ROŚB. 6211-70/2008 z dnia 6 października 2008 roku wyraził opinię, że dla planowanego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność sporządzenia raportu o oddziaływanie na środowisko. W przedłożonej dokumentacji nie wykazano nakładania się oddziaływań, wykorzystania zasobów naturalnych i transgranicznego oddziaływania. Planowane przedsięwzięcie nie leży w obszarze wodno-błotnym , górskim lub leśnym, wybrzeży, w obszarze na którym zostały przekroczone standardy jakości środowiska, obszarze mającym znaczenie historyczne , kulturalne lub archeologiczne , obszarze wymagającym specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz ich siedlisk przyrodniczych objętych ochroną , w tym obszary sieci Natura 2000 .

      Wykonanie nawierzchni jezdni zmniejszy emisję hałasu i wibracji , wyeliminuje zapylenie oraz poprawi odwodnienie ciągu drogowego .

      Podsumowując, inwestycja będzie realizowana w sposób bezpieczny dla środowiska tak, aby walory naturalne otaczającego terenu nie zostały zniszczone. Efektem planowanej przebudowy będzie zmniejszenie hałasu i wibracji ,eliminacja zapylenia oraz zmniejszenie emisji toksycznych składników spalin samochodowych emitowanych do atmosfery. Powierzchniowe odwodnienie zapewni spływ wód opadowych do rowów przydrożnych a przepusty zapewnią drożność spływu. Powstające w trakcie budowy odpady będą gromadzone a następnie wywożone z placu budowy na składowisko odpadów lub odpowiednio zagospodarowane. Zasięg strefy uciążliwości będzie ograniczony tylko do granic działek objętych projektem na etapie realizacji przedsięwzięcia, ewentualne, krótkotrwałe negatywne oddziaływanie na środowisko będzie eliminowane poprzez właściwe prowadzenie prac wykonawczych oraz stosowanie nowoczesnych technologii budowlanych.

      Planowane przedsięwzięcie zostało poddane analizie ewentualnych wariantów alternatywnych możliwości realizacji przedsięwzięcia. W przypadku przedmiotowego przedsięwzięcia rozpatrywane są cztery warianty:


      Wariant polegający na niepodejmowaniu przedsięwzięcia

     Przedmiotowa droga gminna posiada obecnie nawierzchnię żwirową w średnim stanie technicznym. Z punktu widzenia użytkowników drogi podstawowym problemem jest zła jakoś nawierzchni i nie spełnianie standardów unijnych w zakresie bezpieczeństwa. Obecna nawierzchnia nie posiada dostatecznej nośności pod ruch samochodów ciężarowych. W okresach większych opadów przejazd jest utrudniony i możliwy jest jedynie z małą prędkością. Zmniejszenie szybkości przejazdu pojazdów wpływa na zwiększenie zużycia paliwa a tym samym wzrost emisji do atmosfery substancji toksycznych pochodzących ze spalin.

     Brak realizacji inwestycji przyczyni się do zwiększenia negatywnego oddziaływania na środowisko na terenie gminy oraz zmniejszenia spójności z regionalnym układem transportu drogowego, ponieważ przedmiotowa droga pomiędzy miejscowościami Kubra Przebudówka i Wagi łączy się z drogami wyższej kategorii. Przebudowywany odcinek stanowi element łączący siec dróg gminnych nr 104629 i 104621 z drogami powiatowymi nr 1834 B i 1874 B, które posiadają już nawierzchnie asfaltową. W związku powyższym zakłada się, iż wariant polegający na niepodejmowaniu przedsięwzięcia jest nieuzasadniony pod względem,ekologicznym oraz pod względem ekonomicznym i społecznym.


      Wariant lokalizacyjny

     Ze względu na fakt, iż przedmiotowe przedsięwzięcie inwestycyjne dotyczy przebudowy istniejącej drogi poprzez wykonanie robót, które spowodują podwyższenie parametrów technicznych i eksploatacyjnych, trudno zmieniać w tej sytuacji przebieg tej drogi, gdyż wpłynęłoby to na zmianę przedmiotu projektu. Możliwości zastosowania wariantów alternatywnych ogranicza także istniejące zagospodarowanie terenu. Podobnie rzecz miała się z niweletą drogi. Tworzenie innego przebiegu trasy nie jest uzasadnione pod żadnym względem. Nie istnieją aspekty ani ekologiczne ani społeczne, wykluczające obecny przebieg dróg. Istniejący układ komunikacyjny jest sprawdzony i społecznie użyteczny oraz przy planowanej lokalizacji przebudowa drogi nie spowoduje negatywnych skutków środowiskowych a zdecydowanie wpłynie na zmniejszenie negatywnych oddziaływań komunikacyjnych w Gminie Przytuły.

      Wariant technologiczny

     Zakres planowanej inwestycji obejmuje przebudowę istniejącej nawierzchni jezdni poprzez wykonanie podbudowy z kruszyw naturalnych oraz nawierzchni z betonu asfaltowego. Alternatywnym rozwiązaniem mógłby być wariant polegający na wykonaniu nawierzchni innego typu, np. z kostki brukowej. Wariant ten jest nieuzasadniony z punktu widzenia ekonomicznego oraz ochrony środowiska. Wykonanie nawierzchni z gładkiego asfaltu korzystnie wpłynie na klimat akustyczny w otoczeniu drogi oraz poprawi bezpieczeństwo ruchu. Przeprowadzenie przebudowy w proponowanej formie stworzy w pełni zadowalające warunki podróży, biorąc pod uwagę przewidywane natężenia ruchu.

     Wariant najkorzystniejszy dla środowiska

     Wybrany i przedstawiony przez Inwestora wariant polegający na przebudowie drogi gminnej Kubra Przebudówka – Wagi nie będzie niekorzystnie oddziaływał na środowisko dzięki zastosowaniu technicznych i technologicznych rozwiązań minimalizujących wpływ planowanego przedsięwzięcia na środowisko. Planowany sposób zagospodarowania terenu nie zmieni jego dotychczasowego zagospodarowania oraz przeznaczenia. Celem projektu jest poprawa dostępności komunikacyjnej gminy Przytuły poprzez podwyższeniu stanu technicznego drogi, udrożnienie i stworzenie spójnej i wysokiej jakości sieci dróg na terenie gminy. Projekt będzie wszechstronnie pozytywnie oddziaływał na społeczność gminy i powiatu poprzez poprawę standardu życia mieszkańców. W znaczący sposób poprawi się dojazd do obu miejscowości i posesji w miejscowościach Kubra Przebudówka i Wagi oraz zmniejszy się liczba zdarzeń drogowych (wypadków i kolizji). Inwestycja zwiększy wewnętrzną spójność komunikacyjną w skali gminy i powiatu.

     Inwestycja będzie miała pozytywny wpływa na środowisko naturalne poprzez zapewnienie odpowiedniej infrastruktury odwodnienia ciągu drogowego, zmniejszenie hałasu i wibracji, praktyczną eliminację zapylenia oraz zmniejszenie emisji toksycznych składników spalin samochodowych emitowanych do atmosfery. Przebudowa nie spowoduje zmiany przebiegu cieków wodnych. Powierzchniowe odwodnienie zapewni spływ wód opadowych do rowów przydrożnych, a zlokalizowane przepusty zapewnią drożność spływu.

     Na etapie realizacji przedsięwzięcia ewentualne, krótkotrwałe negatywne oddziaływanie na środowisko będzie eliminowane poprzez właściwe prowadzenie prac wykonawczych oraz stosowanie nowoczesnych technologii budowlanych.

     Za realizacją planowanego przedsięwzięcia inwestycyjnego przemawiają czynniki środowiskowe, społeczne i ekonomiczne.


POUCZENIE




     Na niniejsze postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Wójta Gminy w Przytułach w terminie 7 dni od daty jego doręczenia i podania do publicznej wiadomości. Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania postanowienia /art.143 kpa/.



Otrzymują :

  1. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny 18-400 Łomża, ul. Ks. Janusza I 1.

  2. Starostwo Powiatowe w Łomży ul. Szosa Zambrowska 1/27.

  3. Wójt Gminy Przytuły ul. Supska 10.


Podano do publicznej wiadomości przez:

  1. umieszczenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Przytułach

  2. umieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Przytułach
Data powstania: środa, 15 paź 2008 14:46
Data opublikowania: środa, 15 paź 2008 14:47
Opublikował(a): Andrzej Gwiazdowski
Zaakceptował(a): Andrzej Gwiazdowski
Artykuł był czytany: 2327 razy