BIP Gminy Przytuły

Biuletyn Informacji Publicznej

Zarządzenie Nr 4/2011 Wójta Gminy Przytuły

z dnia 7 stycznia 2011 roku

w sprawie przeprowadzenia konsultacji projektu Programu Współpracy Gminy Przytuły z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

 

     Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm. ) oraz Uchwały Nr XXXVIII/152/10 Rady Gminy Przytuły z dnia 8 listopada 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania z radami działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji (Dz. Urz. Woj. Podlaskiego Nr 292, poz. 3773) zarządzam, co następuje:

§1

     Przedmiotem konsultacji jest projekt Programu Współpracy Gminy Przytuły z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w roku 2011, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.

§2

     Konsultacje zostaną przeprowadzone w dniach 12 – 21 stycznia 2011 r.

§3

     Formą konsultacji jest opublikowanie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej treści projektu programu, o którym mowa w § 1.

§4

     W Biuletynie Informacji Publicznej publikowana jest informacja o rozpoczęciu konsultacji, ich przedmiocie, terminie i formie.

§5

     W konsultacjach biorą udział organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).

§6

     Konsultacje polegają na wyrażeniu opinii lub wniesieniu uwag do treści projektu programu wymienionego w § 1.

§7

     Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Wójt Gminy Przytuły
(-) Rafał Demby





Załącznik
do Zarządzenia Nr 4 /2011
Wójta Gminy Przytuły
z dnia 7 stycznia 2011r.

 

PROGRAM WSPÓŁPRACY GMINY PRZYTUŁY



Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI WYMIENIONYMI W ART. 3 UST. 3 USTAWY Z DNIA 24 KWIETNIA 2003 ROKU O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE W ROKU 2011

ROZDZIAŁ I

WSTĘP


§1
  1. Prowadzenie aktywnej polityki w zakresie współpracy z organizacjami społecznymi jest jednym z elementów efektywnego zarządzania Gminą Przytuły.
  2. Zakładanym efektem współpracy jest zwiekszenie skuteczności i efektywaności działań związanych z realizacją zadań publicznych i wzrost partycypacji społecznej w rozwiązywaniu problemów lokalnych.
  3. Niniejszy Program określa cele, zasady oraz formy współpracy Gminy Przytuły z organizacjami pozarządowymi. Jednocześnie wskazuje zakres przedmiotowy współpracy, priorytetowe zadania publiczne oraz zakładaną wysokość środków przeznaczonych na jego realizację. Program precyzuje również tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych powoływanych do opiniowania ofert w otwartym konkursie ofert.
  4. Program powstał we współpracy z organizacjami pozarządowymi w ramach konsultacji społecznych.
ROZDZIAŁ II

POSTANOWIENIA OGÓLNE


§2
  1. Ilekroć w dokumencie jest mowa o:
        1)
    organizacji pozarządowej
        – rozumie się przez to organizację pozarządową w myśl art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm. ),

        2)
    ustawie
        – rozumie sie przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003r o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm. ),

        3)
    programie
        – rozumie się przez to Program Współpracy Gminy Przytuły z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm. ),

        4)
    konkursie
        – rozumie się przez to konkurs ofert, o którym mowa w art. 11 ust. 2 i art.13 ustawy,

        5)
    innych podmiotach
        – rozumie się przez to podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm. ),

        6)
    gminie
        – rozumie się przez to Gminę Przytuły,

        7)
    urzędzie
        – rozumie się przez to Urząd Gminy w Przytułach,

        8)
    wójcie
        - rozumie się przez to Wójta Gminy Przytuły.

        9)
    dotacji
        – rozumie się przez to dotację w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2009 r. Nr 157 poz. 1240);
  2. Program adresowany jest do organizacji pozarządowych, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy oraz do innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy.
  3. Okres realizacji programu określa się na okres od 1 stycznia 2011r. do 31 grudnia 2011r.
ROZDZIAŁ III

CEL GŁÓWNY I CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU


§3
  1. Celem głównym programu jest budowanie partnerstwa i efektywnego systemu współpracy pomiędzy Gminą Przytuły a organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy, działającymi na rzecz mieszkańców Gminy Przytuły w obszarze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, o ile zadania te są zadaniami gminy.
  2. Cele szczegółowe programu to:
        1) poprawa jakości życia poprzez pełniejsze zaspokajanie potrzeb mieszkańców gminy,

        2) integracja środowiska organizacji pozarządowych i innych podmiotów realizujących zadania publiczne,

        3) poprawa jakości usług publicznych i zapewnienie ich efektywniejszego wykonania,

      4) wzmocnienie potencjału organizacji pozarządowych.
ROZDZIAŁ IV

ZAKRES PRZEDMIOTOWY WSPÓŁPRACY I PRIORYTETOWE ZADANIA PUBLICZNE


§4
  1. Przedmiotem współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami jest realizacja zadań publicznych dotyczących zadań własnych gminy, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, przy spełnieniu następujących warunków:
        1) realizacja planowanego przedsięwzięcia przyniesie korzyść miszkańcom gminy,

      2) obie strony wyrażają wolę współpracy.
  2. W roku 2011 za priorytetowe przyjmuje się zadania publiczne z zakresu:
        1) podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej ( m.in. obchody, uroczystości i przedsięwzięcia związane z upamiętnianiem osób, miejsc i wydarzeń historycznych związanych z tradycjami walk o niepodległość RP; publikacje i wydawnictwa służące ochronie i zachowaniu dziedzictwa kulturowego regionu ),

        2) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji ( m.in. realizacja przedsięwzięć służących rozbudzaniu i zaspakajaniu potrzeb kulturalnych mieszkańców gminy, organizacja lokalnych imprez kulturalnych, reprezentowanie gminy w przeglądach i konkursach artystycznych ),

        3) wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu ( m.in. wspieranie działań mających na celu upowszechnianie kultury fizycznej wśród młodziezy i dorosłych, w zakresie różnych dyscyplin sportu; wspieranie społecznych i lokalnych zawodów, imprez sportowych i rekreacyjnych; wspieranie szkolnego współzawodnictwa sportowego; szkolenie młodzieży uzdolnionej sportowo),

        4) turystyki i krajoznawstwa ( promocja walorów turystycznych gminy ),

        5) oświaty, wychowania oraz edukacyjnej opieki wychowawczej ( m. in. wspieranie organizacji wolnego czasu i aktywizacja dzieci i młodzieży; wspieranie wypoczynku letniego i zimowego dzieci i młodzieży; wspieranie procesów edukacyjnych skierowanych do utalentowanych uczniów, rozszerzających zakres wiedzy objęty programem szkolnym ),

        6) ochrony i promocji zdrowia i zdrowego trybu życia,

        7) profilaktyki i rozwiązywania problemów społecznych, narkomanii oraz przeciwdziałania przemocy w rodzinie ( m.in. wspieranie organizacji letniego wypoczynku, podczas którego będzie realizowany program profilaktyki uzależnień ),

      8) pomocy społecznej i działalności na rzecz osób niepełnosprawnych ( m.in. ograniczenie marginalizacji i przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych ).
  3. Gmina Przytuły współpracując z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy w ramach uchwalonego Programu na rok 2011 przeznacza środki finansowe w wysokości okreslonej Uchwałą Budżetową na rok 2011.
ROZDZIAŁ V

ZASADY I FORMY WSPÓŁPRACY


§5
  1. Współpraca Gminy Przytuły z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami odbywa się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.
  2. Współpraca może mieć formy pozafinansowe i finansowe.
  3. Pozafinansowe formy współpracy mogą mieć charakter: informacyjny, organizacyjny, szkoleniowy, promocyjny i in. Należą do nich:
        1) wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działań i współpraca w zakresie konsolidacji tych kierunków,

        2) informowanie o zadanich publicznych, które będą realizowane w danym roku wraz z podaniem wysokości środków przeznaczonych z budżetu gminy na realizację tych zadań, a także o ogłaszanych konkursach ofert oraz o sposobach ich rozstrzygnięć i realizacji,

        3) promowanie osiągnięć i działalności organizacji pozarządowych prowadzonej na rzecz mieszkańców gminy oraz informowanie o realizowanych przez nie projektach,

        4) konsultowanie z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami, odpowiednio do zakresu ich działania, projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji,

        5) tworzenie wspólnych zespołów doradczych z udziałem przedstawicieli organizacji,

        6) ganizowanie spotkań przedstawicieli urzędu z organizacjami pozarządowymi w celu wymiany informacji na temat planowanych kierunków działań,

        7) inicjowanie lub współorganizowanie szkoleń podnoszących jakość pracy organizacji pozarządowych i współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi w sferze zadań publicznych,

        8) zawieranie porozumień o współpracy w realizacji wspólnych przedsięwzięć,

        9) udostępnianie organizacjom pozarządowym pomieszczeń urzędu w celu odbywania spotkań i realizacji projektów służących mieszkańcom gminy, zgodnie z obowiązującymi przepisami,

        10) obejmowanie patronatem przedsięwzięć realizowanych przez organizacje pozarządowe,

        11) udzielanie rekomendacji organizacjom współpracującym z gminą,

        12) podnoszenie skuteczności organizacji w pozyskiwaniu środków z innych źródeł, w tym środków z UE, m.in. poprzez informowanie o potencjalnych źródłach finansowania, informowanie o szkoleniach i konsultacjach z zakresu przygotowywania wniosków o pozyskanie środków ze żródeł zewnętrznych, inicjowanie lub współorganizowanie szkoleń dotyczących pozyskiwania tych środków,


      zobowiązanie organizacji lub innego podmiotu, który otrzyma dotację na realizację zadań publicznych do informowania o tym w materiałach informacyjnych dotyczących tych zadań.
  4. Finansowe formy współpracy gminy z organizacjami i innymi podmiotami polegają na zlecaniu realizacji zadań publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy, jako zadań zleconych w rozumieniu art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. e, art. 151 ust. 1 oraz art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ).
  5. Zlecenie realizacji zadania publicznego może mieć formę:
        1) powierzenia wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji,

      2) wspierania wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.
  6. Wspieranie oraz powierzanie, o których mowa w pkt 1 i pkt 2 odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, w którym uczestniczą organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy, chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania.
  7. Powierzanie może nastapić w innym trybie niż otwarty konkurs ofert, jeżeli dane zadania można zrealizować efektywniej w inny sposób określony w odrębnych przepisach, w szczególności poprzez zakup usług na zasadach i w trybie okreslonym w przepisach o zamówieniach publicznych, przy porównywalności metod kalkulacji kosztów.
  8. Powierzanie przez gminę realizacji zadań publicznych organizacjom i innym podmiotom może mieć charakter wieloletniej współpracy na czas określony nie dłuższy niż 5 lat.
  9. Organizacje pozarządowe i inne podmioty mogą z własnej inicjatywy złożyć ofertę realizacji zadań publicznych zgodnie z art. 12 ustawy.
  10. Na wniosek organizacji pozarządowej lub innego podmiotu gmina może zlecić wykonanie realizacji zadania publicznego o charakterze lokalnym z pominięciem otwartego konkursu ofert, jeśli spełnione są łącznie nastepujące warunki:
        1) wysokość dofinansowania lub finansowania zadania publicznego nie przekracza kwoty 10 000 zł,

        2) zadanie publiczne ma być realizowane w okresie nie dłuższym niż 90 dni,

        3) łączna kwota przekazana w ten sposób tej samej organizacji w danym roku kalendarzowym nie może przekroczyć 20 000 zł,

      4) łączna kwota przekazana w tym trybie nie może przekroczyć 20% dotacji planowanych w roku budżetowym na realizację zadań publicznych przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy.
ROZDZIAŁ VI

TRYB POWOŁYWANIA I ZASADY DZIAŁANIA KOMISJI KONKURSOWYCH DO OPINIOWANIA OFERT W OTWARTYCH KONKURSACH OFERT


§6
  1. Komisje konkursowe, w skład których wchodzi nie więcej niż sześć osób, powoływane są w celu opiniowania złożonych ofert.
  2. W pracach komisji konkursowych uczestniczy trzech przedstawicieli organu wykonawczego, tj. Wójta oraz osoby reprezentujące organizacje oraz inne podmioty z wyłączeniem osób reprezentujących organizacje oraz inne podmioty biorące udział w konkursie.
  3. Wójt powołuje komisje konkursowe wybierając do składu komisji swoich przedstawicieli oraz przedstawicieli organizacji i innych podmiotów, sposród zgłoszonych wczesniej kandydatur, kierując się przy tym posiadaną przez nich specjalistyczną wiedzą w dziedzinie obejmujacej zakres zadań publicznych, których dotyczy konkurs W przypadku braku zgłoszonych kandydatur w ustalonym terminie, komisja wykonuje swoje działania w składzie trzech przedstawicieli Wójta.
  4. Do członków komisji konkursowych bioracych udział w opiniowaniu ofert stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postepowania administracyjnego ( Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm. ) dotyczące wyłączenia pracownika.
  5. Jednostka realizująca jest zobowiązana do przekazania pracownikowi koordynującemu informacji o otwartym konkursie ofert oraz naborze na członków komisji konkursowych z organizacji pozarządowych i innych podmiotów. Jednostka realizująca zamieszcza te informacje w:
        1) Biuletynie Informacji Publicznej,

        2) na tablicy ogłoszeń urzędu,

      3) na stronie www.ngo.pl,
  6. Komisje pracują w oparciu o regulamin pracy komisji uchwalony przez Wójta.
  7. Obsługę administracyjno-biurową komisji konkursowych prowadzi pracownik Urzędu Gminy, wyznaczony przez Wójta Gminy.
  8. Komisja konkursowa dokumentuje swoją pracę w formie pisemnej zgodnie z ogłoszonymi warunkami konkursu.
  9. Komisja wypracowuje stanowisko, po zebraniu indywidualnych opinii wobec wszystkich ofert (każdy z członków komisji ocenia projekt) i przedstawia je Wójtowi z propozycją przyznania dotacji.
  10. Ostatecznego wyboru najkorzystniejszych ofert wraz z decyzją o wysokości kwoty przyznanej dotacji dokonuje Wójt.
  11. Każdy może żądać uzasadnienia wyboru lub odrzucenia oferty.
  12. W przypadku, kiedy organizacje otrzymały dotację w wysokości niższej niż wnioskowana, konieczne jest dokonanie uzgodnień, których celem jest doprecyzowanie warunków i zakresu realizacji zadania.
  13. Informacje o złożonych ofertach oraz ofertach niespełniających wymogów formalnych, jak również o odmowie lub udzieleniu dotacji na realizację zadań, będą podane do publicznej wiadomości w formie wykazu umieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń urzędu.
ROZDZIAŁ VII

INFORMACJA O SPOSOBIE TWORZENIA PROGRAMU ORAZ PRZEBIEGU KONSULTACJI


§7
  1. Program jest tworzony przez pracowników na bazie projektu Programu konsultowanego z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz Gminy Przytuły, a nastepnie zatwierdzany przez Radę Gminy Przytuły do dnia 30 listopada roku poprzedzającego okres jego obowiązywania.
  2. Projekt Programu zamieszczany jest corocznie na tablicy ogłoszeń oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy w zakładce „organizacje pozarządowe”.
  3. Uwagi i wnioski dotyczące projektu Programu na kolejny rok można składać w siedzibie Urzędu lub za pośrednictwem poczty lub poczty internetowej. Wszystkie sugestie sa analizowane przez pracowników i w miarę mozliwości uwzględniane.
ROZDZIAŁ VIII

REALIZACJA I OCENA REALIZACJI PROGRAMU


§8
  1. W realizacji programu uczestniczą:
        1) Rada Gminy Przytuły w zakresie wytyczania polityki społecznej i finansowej gminy,

        2) Wójt w zakresie realizacji polityki społecznej i finansowej gminy wytyczonej przez Radę Gminy Przytuły,

        3) Pracownicy urzędu oraz jednostki organizacyjne gminy w zakresie bieżącej współpracy z organizacjami pozarządowymi w ramach swoich kompetencji okreslonych regulaminowo lub statutowo, w tym konsultowania aktów prawnych,

      4) Organizacje pozarządowe i inne podmioty.
  2. Ostateczną wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań objętych programem okresli uchwała budżetowa Rady Gminy Przytuły na rok 2011.
  3. Wójt dokonuje kontroli i oceny realizacji zadania wspieranego lub powierzanego organizacji pozarządowej na zasadach określonych w ustawie.
  4. Wójt składa Radzie Gminy Przytuły sprawozdanie z realizacji programu, w terminie do 30 kwietnia następnego roku.


ROZDZIAŁ IX

POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§9
  1. Zasady współpracy określone w niniejszym Programie mają charakter otwarty i stanowić winny zbiór zasad regulujących praktykę współdziałania władz samorządowych z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego. Wraz ze zmianą warunków zewnętrznych wiążących się szczególnie z wprowadzeniem nowych rozwiązań prawnych, a także ze zmieniającą się sytuacją finansową gminy mogą one ulegać zmianom.
  2. Program jest otwarty na nowe rozwiązania szczególnie wynikające z wniosków i propozycji zgłaszanych przez organizacje i inne podmioty.
Zatwierdzam

Wójt Gminy Przytuły
(-) Rafał Demby
Data powstania: poniedziałek, 10 sty 2011 14:02
Data opublikowania: poniedziałek, 10 sty 2011 14:10
Opublikował(a): Andrzej Gwiazdowski
Zaakceptował(a): Andrzej Gwiazdowski
Artykuł był czytany: 2365 razy