Zarządzenie Nr 4/2011 Wójta Gminy Przytuły
w sprawie przeprowadzenia konsultacji projektu Programu Współpracy Gminy Przytuły z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm. ) oraz Uchwały Nr XXXVIII/152/10 Rady Gminy Przytuły z dnia 8 listopada 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania z radami działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji (Dz. Urz. Woj. Podlaskiego Nr 292, poz. 3773) zarządzam, co następuje:
Przedmiotem konsultacji jest projekt Programu Współpracy Gminy Przytuły z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w roku 2011, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
Konsultacje zostaną przeprowadzone w dniach 12 – 21 stycznia 2011 r.
Formą konsultacji jest opublikowanie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej treści projektu programu, o którym mowa w § 1.
W Biuletynie Informacji Publicznej publikowana jest informacja o rozpoczęciu konsultacji, ich przedmiocie, terminie i formie.
W konsultacjach biorą udział organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).
Konsultacje polegają na wyrażeniu opinii lub wniesieniu uwag do treści projektu programu wymienionego w § 1.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
(-) Rafał Demby
do Zarządzenia Nr 4 /2011
Wójta Gminy Przytuły
z dnia 7 stycznia 2011r.
PROGRAM WSPÓŁPRACY GMINY PRZYTUŁY
Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI WYMIENIONYMI W ART. 3 UST. 3 USTAWY Z DNIA 24 KWIETNIA 2003 ROKU O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE W ROKU 2011
ROZDZIAŁ I
WSTĘP
- Prowadzenie aktywnej polityki w zakresie współpracy z organizacjami społecznymi jest jednym z elementów efektywnego zarządzania Gminą Przytuły.
- Zakładanym efektem współpracy jest zwiekszenie skuteczności i efektywaności działań związanych z realizacją zadań publicznych i wzrost partycypacji społecznej w rozwiązywaniu problemów lokalnych.
- Niniejszy Program określa cele, zasady oraz formy współpracy Gminy Przytuły z organizacjami pozarządowymi. Jednocześnie wskazuje zakres przedmiotowy współpracy, priorytetowe zadania publiczne oraz zakładaną wysokość środków przeznaczonych na jego realizację. Program precyzuje również tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych powoływanych do opiniowania ofert w otwartym konkursie ofert.
- Program powstał we współpracy z organizacjami pozarządowymi w ramach konsultacji społecznych.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Ilekroć w dokumencie jest mowa o:
- 1)
- – rozumie się przez to organizację pozarządową w myśl art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm. ),
- 2)
- – rozumie sie przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003r o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm. ),
- 3)
- – rozumie się przez to Program Współpracy Gminy Przytuły z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm. ),
- 4)
- – rozumie się przez to konkurs ofert, o którym mowa w art. 11 ust. 2 i art.13 ustawy,
- 5)
- – rozumie się przez to podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm. ),
- 6)
- – rozumie się przez to Gminę Przytuły,
- 7)
- – rozumie się przez to Urząd Gminy w Przytułach,
- 8)
- - rozumie się przez to Wójta Gminy Przytuły.
- 9)
- – rozumie się przez to dotację w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2009 r. Nr 157 poz. 1240);
- Program adresowany jest do organizacji pozarządowych, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy oraz do innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy.
- Okres realizacji programu określa się na okres od 1 stycznia 2011r. do 31 grudnia 2011r.
CEL GŁÓWNY I CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU
- Celem głównym programu jest budowanie partnerstwa i efektywnego systemu współpracy pomiędzy Gminą Przytuły a organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy, działającymi na rzecz mieszkańców Gminy Przytuły w obszarze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, o ile zadania te są zadaniami gminy.
- Cele szczegółowe programu to:
- 1) poprawa jakości życia poprzez pełniejsze zaspokajanie potrzeb mieszkańców gminy,
- 2) integracja środowiska organizacji pozarządowych i innych podmiotów realizujących zadania publiczne,
- 3) poprawa jakości usług publicznych i zapewnienie ich efektywniejszego wykonania,
- 4) wzmocnienie potencjału organizacji pozarządowych.
ZAKRES PRZEDMIOTOWY WSPÓŁPRACY I PRIORYTETOWE ZADANIA PUBLICZNE
- Przedmiotem współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami jest realizacja zadań publicznych dotyczących zadań własnych gminy, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, przy spełnieniu następujących warunków:
- 1) realizacja planowanego przedsięwzięcia przyniesie korzyść miszkańcom gminy,
- 2) obie strony wyrażają wolę współpracy.
- W roku 2011 za priorytetowe przyjmuje się zadania publiczne z zakresu:
- 1) podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej ( m.in. obchody, uroczystości i przedsięwzięcia związane z upamiętnianiem osób, miejsc i wydarzeń historycznych związanych z tradycjami walk o niepodległość RP; publikacje i wydawnictwa służące ochronie i zachowaniu dziedzictwa kulturowego regionu ),
- 2) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji ( m.in. realizacja przedsięwzięć służących rozbudzaniu i zaspakajaniu potrzeb kulturalnych mieszkańców gminy, organizacja lokalnych imprez kulturalnych, reprezentowanie gminy w przeglądach i konkursach artystycznych ),
- 3) wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu ( m.in. wspieranie działań mających na celu upowszechnianie kultury fizycznej wśród młodziezy i dorosłych, w zakresie różnych dyscyplin sportu; wspieranie społecznych i lokalnych zawodów, imprez sportowych i rekreacyjnych; wspieranie szkolnego współzawodnictwa sportowego; szkolenie młodzieży uzdolnionej sportowo),
- 4) turystyki i krajoznawstwa ( promocja walorów turystycznych gminy ),
- 5) oświaty, wychowania oraz edukacyjnej opieki wychowawczej ( m. in. wspieranie organizacji wolnego czasu i aktywizacja dzieci i młodzieży; wspieranie wypoczynku letniego i zimowego dzieci i młodzieży; wspieranie procesów edukacyjnych skierowanych do utalentowanych uczniów, rozszerzających zakres wiedzy objęty programem szkolnym ),
- 6) ochrony i promocji zdrowia i zdrowego trybu życia,
- 7) profilaktyki i rozwiązywania problemów społecznych, narkomanii oraz przeciwdziałania przemocy w rodzinie ( m.in. wspieranie organizacji letniego wypoczynku, podczas którego będzie realizowany program profilaktyki uzależnień ),
- 8) pomocy społecznej i działalności na rzecz osób niepełnosprawnych ( m.in. ograniczenie marginalizacji i przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych ).
- Gmina Przytuły współpracując z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy w ramach uchwalonego Programu na rok 2011 przeznacza środki finansowe w wysokości okreslonej Uchwałą Budżetową na rok 2011.
ZASADY I FORMY WSPÓŁPRACY
- Współpraca Gminy Przytuły z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami odbywa się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.
- Współpraca może mieć formy pozafinansowe i finansowe.
- Pozafinansowe formy współpracy mogą mieć charakter: informacyjny, organizacyjny, szkoleniowy, promocyjny i in. Należą do nich:
- 1) wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działań i współpraca w zakresie konsolidacji tych kierunków,
- 2) informowanie o zadanich publicznych, które będą realizowane w danym roku wraz z podaniem wysokości środków przeznaczonych z budżetu gminy na realizację tych zadań, a także o ogłaszanych konkursach ofert oraz o sposobach ich rozstrzygnięć i realizacji,
- 3) promowanie osiągnięć i działalności organizacji pozarządowych prowadzonej na rzecz mieszkańców gminy oraz informowanie o realizowanych przez nie projektach,
- 4) konsultowanie z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami, odpowiednio do zakresu ich działania, projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji,
- 5) tworzenie wspólnych zespołów doradczych z udziałem przedstawicieli organizacji,
- 6) ganizowanie spotkań przedstawicieli urzędu z organizacjami pozarządowymi w celu wymiany informacji na temat planowanych kierunków działań,
- 7) inicjowanie lub współorganizowanie szkoleń podnoszących jakość pracy organizacji pozarządowych i współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi w sferze zadań publicznych,
- 8) zawieranie porozumień o współpracy w realizacji wspólnych przedsięwzięć,
- 9) udostępnianie organizacjom pozarządowym pomieszczeń urzędu w celu odbywania spotkań i realizacji projektów służących mieszkańcom gminy, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- 10) obejmowanie patronatem przedsięwzięć realizowanych przez organizacje pozarządowe,
- 11) udzielanie rekomendacji organizacjom współpracującym z gminą,
- 12) podnoszenie skuteczności organizacji w pozyskiwaniu środków z innych źródeł, w tym środków z UE, m.in. poprzez informowanie o potencjalnych źródłach finansowania, informowanie o szkoleniach i konsultacjach z zakresu przygotowywania wniosków o pozyskanie środków ze żródeł zewnętrznych, inicjowanie lub współorganizowanie szkoleń dotyczących pozyskiwania tych środków,
- zobowiązanie organizacji lub innego podmiotu, który otrzyma dotację na realizację zadań publicznych do informowania o tym w materiałach informacyjnych dotyczących tych zadań.
- Finansowe formy współpracy gminy z organizacjami i innymi podmiotami polegają na zlecaniu realizacji zadań publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy, jako zadań zleconych w rozumieniu art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. e, art. 151 ust. 1 oraz art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ).
- Zlecenie realizacji zadania publicznego może mieć formę:
- 1) powierzenia wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji,
- 2) wspierania wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.
- Wspieranie oraz powierzanie, o których mowa w pkt 1 i pkt 2 odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, w którym uczestniczą organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy, chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania.
- Powierzanie może nastapić w innym trybie niż otwarty konkurs ofert, jeżeli dane zadania można zrealizować efektywniej w inny sposób określony w odrębnych przepisach, w szczególności poprzez zakup usług na zasadach i w trybie okreslonym w przepisach o zamówieniach publicznych, przy porównywalności metod kalkulacji kosztów.
- Powierzanie przez gminę realizacji zadań publicznych organizacjom i innym podmiotom może mieć charakter wieloletniej współpracy na czas określony nie dłuższy niż 5 lat.
- Organizacje pozarządowe i inne podmioty mogą z własnej inicjatywy złożyć ofertę realizacji zadań publicznych zgodnie z art. 12 ustawy.
- Na wniosek organizacji pozarządowej lub innego podmiotu gmina może zlecić wykonanie realizacji zadania publicznego o charakterze lokalnym z pominięciem otwartego konkursu ofert, jeśli spełnione są łącznie nastepujące warunki:
- 1) wysokość dofinansowania lub finansowania zadania publicznego nie przekracza kwoty 10 000 zł,
- 2) zadanie publiczne ma być realizowane w okresie nie dłuższym niż 90 dni,
- 3) łączna kwota przekazana w ten sposób tej samej organizacji w danym roku kalendarzowym nie może przekroczyć 20 000 zł,
- 4) łączna kwota przekazana w tym trybie nie może przekroczyć 20% dotacji planowanych w roku budżetowym na realizację zadań publicznych przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy.
TRYB POWOŁYWANIA I ZASADY DZIAŁANIA KOMISJI KONKURSOWYCH DO OPINIOWANIA OFERT W OTWARTYCH KONKURSACH OFERT
- Komisje konkursowe, w skład których wchodzi nie więcej niż sześć osób, powoływane są w celu opiniowania złożonych ofert.
- W pracach komisji konkursowych uczestniczy trzech przedstawicieli organu wykonawczego, tj. Wójta oraz osoby reprezentujące organizacje oraz inne podmioty z wyłączeniem osób reprezentujących organizacje oraz inne podmioty biorące udział w konkursie.
- Wójt powołuje komisje konkursowe wybierając do składu komisji swoich przedstawicieli oraz przedstawicieli organizacji i innych podmiotów, sposród zgłoszonych wczesniej kandydatur, kierując się przy tym posiadaną przez nich specjalistyczną wiedzą w dziedzinie obejmujacej zakres zadań publicznych, których dotyczy konkurs W przypadku braku zgłoszonych kandydatur w ustalonym terminie, komisja wykonuje swoje działania w składzie trzech przedstawicieli Wójta.
- Do członków komisji konkursowych bioracych udział w opiniowaniu ofert stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postepowania administracyjnego ( Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm. ) dotyczące wyłączenia pracownika.
- Jednostka realizująca jest zobowiązana do przekazania pracownikowi koordynującemu informacji o otwartym konkursie ofert oraz naborze na członków komisji konkursowych z organizacji pozarządowych i innych podmiotów. Jednostka realizująca zamieszcza te informacje w:
- 1) Biuletynie Informacji Publicznej,
- 2) na tablicy ogłoszeń urzędu,
- 3) na stronie www.ngo.pl,
- Komisje pracują w oparciu o regulamin pracy komisji uchwalony przez Wójta.
- Obsługę administracyjno-biurową komisji konkursowych prowadzi pracownik Urzędu Gminy, wyznaczony przez Wójta Gminy.
- Komisja konkursowa dokumentuje swoją pracę w formie pisemnej zgodnie z ogłoszonymi warunkami konkursu.
- Komisja wypracowuje stanowisko, po zebraniu indywidualnych opinii wobec wszystkich ofert (każdy z członków komisji ocenia projekt) i przedstawia je Wójtowi z propozycją przyznania dotacji.
- Ostatecznego wyboru najkorzystniejszych ofert wraz z decyzją o wysokości kwoty przyznanej dotacji dokonuje Wójt.
- Każdy może żądać uzasadnienia wyboru lub odrzucenia oferty.
- W przypadku, kiedy organizacje otrzymały dotację w wysokości niższej niż wnioskowana, konieczne jest dokonanie uzgodnień, których celem jest doprecyzowanie warunków i zakresu realizacji zadania.
- Informacje o złożonych ofertach oraz ofertach niespełniających wymogów formalnych, jak również o odmowie lub udzieleniu dotacji na realizację zadań, będą podane do publicznej wiadomości w formie wykazu umieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń urzędu.
INFORMACJA O SPOSOBIE TWORZENIA PROGRAMU ORAZ PRZEBIEGU KONSULTACJI
- Program jest tworzony przez pracowników na bazie projektu Programu konsultowanego z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz Gminy Przytuły, a nastepnie zatwierdzany przez Radę Gminy Przytuły do dnia 30 listopada roku poprzedzającego okres jego obowiązywania.
- Projekt Programu zamieszczany jest corocznie na tablicy ogłoszeń oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy w zakładce „organizacje pozarządowe”.
- Uwagi i wnioski dotyczące projektu Programu na kolejny rok można składać w siedzibie Urzędu lub za pośrednictwem poczty lub poczty internetowej. Wszystkie sugestie sa analizowane przez pracowników i w miarę mozliwości uwzględniane.
REALIZACJA I OCENA REALIZACJI PROGRAMU
- W realizacji programu uczestniczą:
- 1) Rada Gminy Przytuły w zakresie wytyczania polityki społecznej i finansowej gminy,
- 2) Wójt w zakresie realizacji polityki społecznej i finansowej gminy wytyczonej przez Radę Gminy Przytuły,
- 3) Pracownicy urzędu oraz jednostki organizacyjne gminy w zakresie bieżącej współpracy z organizacjami pozarządowymi w ramach swoich kompetencji okreslonych regulaminowo lub statutowo, w tym konsultowania aktów prawnych,
- 4) Organizacje pozarządowe i inne podmioty.
- Ostateczną wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań objętych programem okresli uchwała budżetowa Rady Gminy Przytuły na rok 2011.
- Wójt dokonuje kontroli i oceny realizacji zadania wspieranego lub powierzanego organizacji pozarządowej na zasadach określonych w ustawie.
- Wójt składa Radzie Gminy Przytuły sprawozdanie z realizacji programu, w terminie do 30 kwietnia następnego roku.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Zasady współpracy określone w niniejszym Programie mają charakter otwarty i stanowić winny zbiór zasad regulujących praktykę współdziałania władz samorządowych z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego. Wraz ze zmianą warunków zewnętrznych wiążących się szczególnie z wprowadzeniem nowych rozwiązań prawnych, a także ze zmieniającą się sytuacją finansową gminy mogą one ulegać zmianom.
- Program jest otwarty na nowe rozwiązania szczególnie wynikające z wniosków i propozycji zgłaszanych przez organizacje i inne podmioty.
Wójt Gminy Przytuły
(-) Rafał Demby