PROTOKÓL Nr XV/04
z dnia: 03.02.2004
w sprawie: z obrad Sesji Rady Gminy Przytuły ,która odbyła się w dniu 3.02.2004 roku w budynku Szkoły Podstawowej w Przytułach ul. Lipowa 28
Obrady Sesji Rady Gminy rozpoczęto o godz.10.00 a zakończono o godz. 15.45.
W Sesji udział wzięło 15 Radnych Rady Gminy Przytuły ( zgodnie z listą obecności ) co stanowi 100 %.
Ponadto w obradach udział wzięli :
1. Polkowski Krzysztof, Jan - Wójt Gminy Przytuły,
2. Gocłowska Renata - Kierownik Gminnego Ośrodka
Pomocy Społecznej w
Przytułach,
3. Wiśniewski Waldemar - Dyrektor Szkoły Podstawowej
w Przytułach
4. Skrodzki Edward - Dyrektor Szkoły Podstawowej
w Wagach.
5. Piotrowski Andrzej - Radny Powiatu.
6. Rybicka Barbara - Skarbnik Gminy Przytuły.
7. Sołtysi gminy Przytuły wg.załączonej listy obecności
Porządek obrad :
1. Otwarcie obrad i stwierdzenie ich prawomocności.
2. Zapoznanie z porządkiem dziennym.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Informacja Wójta Gminy o działalności między Sesjami.
5. Interpelacje i zapytania Radnych
- odpowiedzi.
6. Omówienie spraw dotyczących sieci szkół na terenie gminy Przytuły.
a) wystąpienie Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
b) rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zamiaru likwidacji szkoły w Wilamowie będącej filią Szkoły Podstawowej w Przytułach.
c) rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Wagach.
7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Statutu Związku
Komunalnego Samorządów Dorzecza Biebrzy.
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie obniżenia wskaźników procentowych
dodatku mieszkaniowego.
9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia planu pracy Rady Gminy na
2004 rok
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia planu pracy Komisji
Rewizyjnej na 2004 rok
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia opłaty administracyjnej na
2004 rok, terminu płatności oraz sposobu jej pobierania.
12.Sprawy bieżące gminy.
Przebieg posiedzenia :
Ad.1 Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Mikucki Piotr otworzył XV Sesję Rady Gminy Przytuły. Przywitał wszystkich obecnych oraz stwierdził ich prawomocność.
Ad.2 Przewodniczący Rady Gminy Przytuły przedstawił proponowany porządek dzienny obrad .
Radny Pan Narewski Wiesław zgłosił wniosek o przesunięcie punktu 10 w miejsce punktu 6 ze względu na dużą liczbę osób zainteresowanych tym punktem obecnych na obradach Sesji .
Przewodniczący Rady Gminy przeprowadził głosowanie jawne nad zgłoszonym wnioskiem.
Na stan 15 Radnych Rady Gminy w obradach Sesji uczestniczyło 13 Radnych W głosowaniu jawnym wzięło udział 13 Radnych . Za przyjęciem wniosku było 13 głosów, przeciwnych i wstrzymujących się głosów nie było.
Następnie przeprowadził głosowanie jawne nad przyjęciem porządku dziennego z dokonanymi zmianami.
Na obrady Sesji przybył Radny Pan Kacperski Waldemar ( 14 osób ).
Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 14 Radnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 Radnych. Za przyjęciem porządku dziennego głosowało 13 osób, przeciwnych głosów nie było ,wstrzymało się od głosu – 1 osoba..
Porządek dzienny został przyjęty.
Na obrady Sesji przybył Radny Pan Śmiarowski Zbigniew ( 15 osób ).
Ad.3 Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Mikucki Piotr przypomniał Radnym zagadnienia omawiane na XIV Sesji Rady Gminy . Ponieważ Radni nie wnieśli żadnych uwag do protokołu, Przewodniczący Rady Gminy przeprowadził głosowanie jawne nad jego przyjęciem.
Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach uczestniczyło 15 Radnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 Radnych. Za przyjęciem protokołu było 14 głosów, przeciwnych głosów nie było, od głosu wstrzymała się 1 osoba. .
Protokół Nr XIV/03 został przyjęty.
Ad.4 Informacja Wójta o działalności między Sesjami.
Wójt Gminy Pan Polkowski Krzysztof poinformował iż ta dzisiejsza informacja w sumie będzie dotyczyła punktu 6 dzisiejszych obrad, tj – omówienie spraw dotyczących sieci szkół na terenie gminy. Zostało to sformułowane tak gdyż sprawa nie jest jeszcze przesądzona. Różni ludzie i osoby dobrze mi życzące ,moi przyjaciele mówią żeby odstąpić od tego punktu aby tego nie poruszać . Patrząc w perspektywie może to być punkt sporu .Tylko ja pytam sam siebie – można tak zrobić ale po co. Czy wolno człowiekowi odpowiedzialnemu odstąpić od powiedzenia prawdy. Może moje wystąpienie będzie trochę dłuższe więc proszę państwa o cierpliwość i przemyślenie bo to podjęcie lub nie podjęcie tej decyzji dzisiaj przez Radę będzie się kładło długo i potężnym cieniem na finanse naszej gminy. Nie można tejże propozycji likwidacji czy zmniejszenia ilości placówek oświatowych czy racjonalizacji tak jak to się mówi w przypadku górnictwa, hutnictwa i nie mówi się o tym, że pójdą ludzie na bezrobocie i nie będą mieli zatrudnienia ,chleba itd. Tylko mówi się racjonalizacja, restrukturyzacja. O szkołach mówi się likwidacja art.17 ustawy o kształtowaniu systemu czy ilości placówek na terenie gminy daje Radzie prawo do zmniejszenia bądź zwiększenia
. W województwie podlaskim w tym roku jest przygotowanych 60 uchwał o likwidacji szkół .To nie dzieje się przypadkiem .Musicie brać Państwo pod uwagę, że nie ma powszednio tego czegoś zwykłego . Rozumieć taką uchwałę należy mieć szeroką wiedzę na temat mechanizmów działania ,na temat prognoz finansowych. Należy również ,przynajmniej w sytuacji naszej gminy rozwiać wiele mitów pomówień. Ja się naprawdę cieszę, że jest Państwa tak wielu wiec mogę rozwiać pewne sprawy. Dochodzą mnie słuchy, że w sposób niefrasobliwy zatrudniam pracowników ,że koszty funkcjonowania urzędu rosną . Proszę państwa ja odsyłam tutaj do projektu budżetu gminy ,który został przedstawiony Radzie – wydatkach.. Okazuje się , że jeżeli chodzi o całość funkcjonowania administracji publicznej w roku ubiegłym budżet był 497 tys zł, w roku bieżącym wynosi 506 tys. zł. Jeżeli chodzi o same wynagrodzenia w urzędach gmin – w roku ubiegłym 270 tys.zł. w roku bieżącym 226 tys. Więc Proszę Państwa jeżeli używamy argumentów to muszą być one przemyślane i prawdziwe. Jeżeli chodzi o oszczędności w innych dziedzinach – są oszczędności , są pracownicy publiczni i robimy wiele rzeczy, o których kiedyś tylko się mówiło. Inna jest kategoria zdarzenia jeżeli 10 % oszczędności na wydatku ,którego całkowity koszt kształtuje się na poziomie 10 tys zł czy 100 tys zł, a inny kaliber zdarzenia jeżeli 10% czy 5 % oszczędza się na milionie. Należy to przemyśleć. Ponadto zmieniłem sposób opalania budynku szkoły w Przytułach i budynku Urzędu gminy ,jeden palacz odszedł.
Nawiązując do ostatniej sesji gdzie mówiliśmy o nowych obowiązkach gminy czyli poniesienie całkowitych kosztów oświetlenia ulicznego na terenie gminy ,to są koszty przyjęte do budżetu w kwocie 120 tys zł w skali roku. Były pewne opory ale w końcu domówiliśmy się ,że zakładamy sterowniki i to oświetlenie będzie w jakiś sposób mieszane i to też będą oszczędności .W tej chwili trudno jest przewidzieć jakie to będą oszczędności może 20 tys zł a może 30 tys.zł.
Jest już zlecenie wypisane czekamy już tylko na sterowniki co wyniesie zainstalowanie około 4.500 zł na wszystkich transformatorach .Jest jeszcze wiele takich drobniejszych rzeczy ,które są wprowadzone w życie i jakieś drobne oszczędności przyniosą. Trudno mi tak wszystko eksponować i każdemu mówić, że ja tam na tym zaoszczędziłem 5 czy 10 zł. To w sumie jest nieistotne ale globalnie my jesteśmy w stanie to określić. Ja postaram się Państwu przedstawić założenia budżetu oświaty w stosunku do budżetu gminy, jego procentowy wzrost co roku .
Wójt przedstawił graficzny obraz budżetu gminy ,gdzie w tym roku 100 % jest to na poziomie 3.400.000 zł Budżet oświaty w tym budżecie to jest 1.962.000 zł . następną pozycją jest dział opieki społecznej , administracja samorządowa, rządowa ( zadania zlecone) oraz nasze inwestycje . Jeżeli Państwo przyjrzycie się temu wykresowi to dokładnie widać jaki procent budżetu stanowią poszczególne wydatki , jak widać największe wydatki to są na oświatę. Następnie przedstawił obrazowo coroczny wzrost wydatków na oświatę w okresie kilku lat ,gdzie widać że te wydatki wcale się nie zmniejszają a ciągle są większe . Przedstawił też obrazowo subwencję oświatową oraz to co gmina dokłada do oświaty czyli koszty ponoszone na oświatę. Koszty utrzymania będą rosły i my nie mamy wpływu na to Demografia robi swoje – dzieci jest coraz mniej, koszty stałe rosną – nauczyciele osiągają wyższy poziom doskonałości w związku z tym ich wynagrodzenie wzrasta oczywiście to dobrze że nauczyciele kształcą się gdyż lepiej i więcej uczą nasze dzieci. Jeżeli te tendencje wzrostu utrzymania oświaty będą się utrzymywały to na drugi rok takiego samego podziału w budżecie nie będzie . Ponadto przedstawił koszty utrzymania w poszczególnych szkołach w przeliczeniu na jednego ucznia. Analiza tego budżetu sygnalizuje ,że trzeba głęboko i z wielką uwagę zastanowić się nad tym. Ja rozumiem ,że możecie Państwo mieć wątpliwości czy to jest prawda. Dokumenty są dostępne u nas. Wszyscy mogą je obejrzeć ,przeanalizować i jeżeli mówię nieprawdę to wtedy można powiedzieć że Polkowski kłamie . Natomiast jeżeli mówię prawdę to trzeba to przyjąć do wiadomości niezależnie jaką decyzję Rada podejmie.
Wójt poinformował iż na gminę corocznie przekazywane są nowe obowiązki przed, którymi nie uciekniemy a co za tym idzie nowe wydatki, które muszą znaleźć pokrycie w budżecie gminy .Od 1 maja 2004 roku wchodzi nowa ustawa o świadczeniach rodzinnych . z tą datą zacznie obowiązywać odmienny nowy i odrębny od dotychczasowego systemu pomocy społecznej system świadczeń rodzinnych. Od nowego roku płacimy dodatki mieszkaniowe z budżetu gminy – nie ma już teraz zwrotu na ten cel. Miejmy nadzieję, że dobrobyt naszych mieszkańców nie doprowadzi do tego, że będą oni przychodzić do gminy i składać wnioski o dodatki . Nie jesteśmy w stanie odmówić komuś jeżeli mu przysługuje ustawowo to jesteśmy winni zapłacić.
Poinformował iż zmieniły się warunki udzielania pomocy przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i gmina jako taka dotacji nie otrzyma - tylko pożyczki a te trzeba spłacać. Poinformował obecnych na jakie cele tylko będą udzielane dotacje ( na modernizację już istniejących oczyszczalni, wysypisk śmieci ,ochrona lasów ,wspomaganie systemów kontrolno – pomiarowych itd. )Czyli na wszystko tylko nie na to co nam jest potrzebne. Pożyczki trzeba spłacać jest też możliwość umorzenia części pożyczek ale najpierw trzeba 60 % kwoty spłacić czyli zaciągnąć dług i obciążyć budżet. . Proszę Państwa żarty się skończyły .Niektórzy tutaj obecni nie mają świadomości tego wszystkiego. Bardzo wspaniale że buduje się wodociąg ja też się cieszę i nie postąpił bym inaczej bo również i ja w poprzedniej kadencji żeśmy walczyli o to żeby on był ,bp jest potrzebny i państwo to sami odczuwacie jaka ogromna potrzeba tej wody jest. Niektórzy uważają ,że ten wodociąg został zbudowany z subwencji , dotacji . To prawda mieliśmy dotacje i na budowę hydrofiltra, ale w ubiegłym roku inwestycja wodociągu wyniosła ponad 1.200 tys zł, z czego SAPARD wyrównał nam tylko około 360 tyś zł. W tej chwili dług gminy wynosi 830 tys zł .Roczna spłata rat to jest 2 raty po 88 tys. zł plus odsetki 5 %.
Wójt poinformował iż został ogłoszony przetarg na wodociąg na dzień 27lutego 2004 roku . Przetarg z tak zwaną klauzura zawieszającą. Nasz wniosek skierowany do SAPARDU jesienią ubiegłego roku uzyskał akceptację co dla nas daje ogromną satysfakcję bo zakwalifikowano na 1 miejsce.. Wniosek był rozpatrywany przez Regionalny Komitet Sterujący przy Urzędzie Marszałkowskim żadnych poprawek nie było .Problem polega na tym ,że jeżeli nie będziemy mieli promesy czyli tego potwierdzenia ,że wszystko jest w porządku ,można ogłaszać przetarg będą pieniądze. Dlatego właśnie z Warszawy dostaliśmy takie pismo, że możemy skorzystać z formy ogłoszenia przetargu z zastosowaniem klauzury zawieszającej .To znaczy, że ogłaszamy przetarg informujemy, że taka klauzura jest i jeżeli nie otrzymamy gwarancji pomocy z SAPARDU to możemy to bez jakiś tam dalszych skutków zawiesić czy zrezygnować lub wykonać to przy użyciu środków własnych. Jeżeli zrealizujemy tą ostatnią fazę wodociągu to nasze zadłużenie będzie 1 milion zł do spłaty a planujemy również inwestycje gdyż Rada już przyjęła i poparła program realizacji inwestycji . Nawet przy tych wspaniałych prognozach wspomożenia z Funduszu Spójności i innych funduszy regionalnych to i tak ten udział własny musi być czy te 20% czy 30 % ale musi być. Cieszę się, że Rada przyjęła ten mój projekt budżetu w którym są zagwarantowane środki na wykonanie projektów dróg i na Przybudówce i od miejscowości Gardoty do miejscowości Wilamowo . Są na to pieniądze i to zrobimy tylko proszę Państwa trzeba jeszcze mieć plan finansowy na realizację – czy ktoś powie, że jest to cel niesłuszny albo że te drogi są niepotrzebne. Widzicie Państwo że są potrzebne .Koszt wykonania tych dróg można szacować na kwotę około 800 tys zł do 1 miliona.. Jeżeli przyjmiemy, że ten nasz udział w finansowaniu tych inwestycji będzie na poziomie 20 – 30 % to będzie to kwota od 200 do 300 tys. zł. Proszę Państwa albo musimy mieć środki własne czyli wygospodarować w budżecie taką część ,która pokryje ten udział albo zaciągnąć kredyt . Macie przecież doświadczenia z kredytami. Nikt mądry nie zaciąga kredytu jeżeli nie ma perspektywy, że będzie miał środki na jego spłatę .
Droga powiatowa - jest wiele nieporozumień . Dzisiaj dzwoniłem do Pana Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg Pana Łazarskiego, gdzie przygotowany był przetarg na wykonanie dokumentacji projektu drogi od Borawskich do Trzask. Jest podpisane porozumienie pomiędzy mną , Burmistrzem Jedwabnego oraz Starostwem ale na współfinansowanie wykonania tej drogi. Powiat ma 300 tys zł rocznie na inwestycje, czyli po 100 tys zł na jedną gminę. Skoro jest dwie gminy – parytety wyboru inwestycji ,która gmina będzie pierwsza realizowana myśmy z Burmistrzem spełnili bo droga przebiega przez dwie gminy i niejako to stawia nas w pozycji uprzywilejowanej . Wszystko jest na dobrej drodze . Tylko ja teraz pytam skąd wziąć potem 100 bądź 150 tys zł na to współfinansowanie .
Sala gimnastyczna - na dzień dzisiejszy ten projekt który posiadamy przy kosztorysie 2.500.000 zł , koszty po przetargu to będzie około 2.000.000 zł – 2.100.000 zł . Przynajmniej połowę tych środków trzeba mieć własnych – jest to zadanie własne gminy .
Chciałbym zwrócić uwagę Państwa na taki fakt - o ile w tym całym zamieszaniu przedreferendalnym mówiło się o różnych stawkach o różnych korytarzach dofinansowania poszczególnych dziedzin ( rolnictwa, samorządy ) to o tyle chodzi o oświatę ,która powinna być kluczem wszelkich działań w każdym państwie które jest mądrze rządzone . W tym roku Unia Europejska ogłosiła tak zwany „rok sportu „ ale to jest sport nie dla nas . Nam potrzebne są pieniądze abyśmy mogli wybudować obiekt pewnej wielkości ,spełniający nasze wymagania ,żeby u nas był ten ogólno rozwojowy sport. Z Unii dają na imprezy ,na spotkania ,na prelekcje .Natomiast na to co nam potrzeba pieniędzy nie ma i nie będzie .
Myślę, że sprawy kosztów utrzymania poszczególnych szkół już były przedstawiane i nie ma potrzeby się powtarzać . potwierdzam z cała stanowczością,że podjęcie jakichkolwiek kroków jest decyzją bardzo dramatyczną zarówno w jedną jak i w drugą stronę. Tu nie ma dobrego rozwiązania .Jeżeli „utrącimy szkoły” będzie to nie ukrywam i mam tą świadomość że będzie to krzywda dla ludzi ,których można z imienia i nazwiska określić . Jeżeli tej decyzji nie podejmiemy , a nie zanosi się na to żeby wpływy budżetowe były na takim poziomie ,które pozwoliło by nam równocześnie realizować inwestycje o których tu wspomniałem i utrzymywać szkoły. Nie możemy tutaj liczyć, że te parytety tutaj się zmienią.
Ad.5 Interpelacje i zapytania Radnych - odpowiedzi :
Ad.9 Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Mikucki Piotr przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia planu pracy Rady Gminy na 2004 rok.
Radni nie zgłosili żadnych nowych propozycji.
Przewodniczący Rady Gminy przeprowadził głosowanie jawne nad przyjęciem projektu uchwały .
Na stan 15 Radnych Rady Gminy w obradach Sesji uczestniczyło 15 Radnych .W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 Radnych . Za przyjęciem projektu uchwały było 15 głosów ,przeciwnych i wstrzymujących się głosów nie było .
Uchwała została przyjęta.
( Uchwała Nr XV/55/04 w załączeniu do protokołu ) .
Ad.10 Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Pan Śmiarowski Zbigniew zapoznał z projektem uchwały w sprawie ustalenia planu pracy Komisji Rewizyjnej ,który został ustalony przez członków na posiedzeniu komisji.
Przewodniczący Rady Gminy przeprowadził głosowanie jawne nad projektem uchwały .
Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 15 Radnych .
W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 Radnych. Za przyjęciem projektu uchwały było 15 głosów ,przeciwnych i wstrzymujących się głosów nie było.
Uchwała została przyjęta.
( Uchwała Nr XV/56/04 w załączeniu do protokołu ).
Sprawy bieżące gminy.
W tym punkcie głosu nie zabrano.
.
Na tym obrady Sesji zostały zakończone.
Protokołowała
Lubińska Elżbieta
W Sesji udział wzięło 15 Radnych Rady Gminy Przytuły ( zgodnie z listą obecności ) co stanowi 100 %.
Ponadto w obradach udział wzięli :
1. Polkowski Krzysztof, Jan - Wójt Gminy Przytuły,
2. Gocłowska Renata - Kierownik Gminnego Ośrodka
Pomocy Społecznej w
Przytułach,
3. Wiśniewski Waldemar - Dyrektor Szkoły Podstawowej
w Przytułach
4. Skrodzki Edward - Dyrektor Szkoły Podstawowej
w Wagach.
5. Piotrowski Andrzej - Radny Powiatu.
6. Rybicka Barbara - Skarbnik Gminy Przytuły.
7. Sołtysi gminy Przytuły wg.załączonej listy obecności
Porządek obrad :
1. Otwarcie obrad i stwierdzenie ich prawomocności.
2. Zapoznanie z porządkiem dziennym.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Informacja Wójta Gminy o działalności między Sesjami.
5. Interpelacje i zapytania Radnych
- odpowiedzi.
6. Omówienie spraw dotyczących sieci szkół na terenie gminy Przytuły.
a) wystąpienie Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
b) rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zamiaru likwidacji szkoły w Wilamowie będącej filią Szkoły Podstawowej w Przytułach.
c) rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Wagach.
7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Statutu Związku
Komunalnego Samorządów Dorzecza Biebrzy.
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie obniżenia wskaźników procentowych
dodatku mieszkaniowego.
9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia planu pracy Rady Gminy na
2004 rok
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia planu pracy Komisji
Rewizyjnej na 2004 rok
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia opłaty administracyjnej na
2004 rok, terminu płatności oraz sposobu jej pobierania.
12.Sprawy bieżące gminy.
Przebieg posiedzenia :
Ad.1 Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Mikucki Piotr otworzył XV Sesję Rady Gminy Przytuły. Przywitał wszystkich obecnych oraz stwierdził ich prawomocność.
Ad.2 Przewodniczący Rady Gminy Przytuły przedstawił proponowany porządek dzienny obrad .
Radny Pan Narewski Wiesław zgłosił wniosek o przesunięcie punktu 10 w miejsce punktu 6 ze względu na dużą liczbę osób zainteresowanych tym punktem obecnych na obradach Sesji .
Przewodniczący Rady Gminy przeprowadził głosowanie jawne nad zgłoszonym wnioskiem.
Na stan 15 Radnych Rady Gminy w obradach Sesji uczestniczyło 13 Radnych W głosowaniu jawnym wzięło udział 13 Radnych . Za przyjęciem wniosku było 13 głosów, przeciwnych i wstrzymujących się głosów nie było.
Następnie przeprowadził głosowanie jawne nad przyjęciem porządku dziennego z dokonanymi zmianami.
Na obrady Sesji przybył Radny Pan Kacperski Waldemar ( 14 osób ).
Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 14 Radnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 Radnych. Za przyjęciem porządku dziennego głosowało 13 osób, przeciwnych głosów nie było ,wstrzymało się od głosu – 1 osoba..
Porządek dzienny został przyjęty.
Na obrady Sesji przybył Radny Pan Śmiarowski Zbigniew ( 15 osób ).
Ad.3 Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Mikucki Piotr przypomniał Radnym zagadnienia omawiane na XIV Sesji Rady Gminy . Ponieważ Radni nie wnieśli żadnych uwag do protokołu, Przewodniczący Rady Gminy przeprowadził głosowanie jawne nad jego przyjęciem.
Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach uczestniczyło 15 Radnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 Radnych. Za przyjęciem protokołu było 14 głosów, przeciwnych głosów nie było, od głosu wstrzymała się 1 osoba. .
Protokół Nr XIV/03 został przyjęty.
Ad.4 Informacja Wójta o działalności między Sesjami.
Wójt Gminy Pan Polkowski Krzysztof poinformował iż ta dzisiejsza informacja w sumie będzie dotyczyła punktu 6 dzisiejszych obrad, tj – omówienie spraw dotyczących sieci szkół na terenie gminy. Zostało to sformułowane tak gdyż sprawa nie jest jeszcze przesądzona. Różni ludzie i osoby dobrze mi życzące ,moi przyjaciele mówią żeby odstąpić od tego punktu aby tego nie poruszać . Patrząc w perspektywie może to być punkt sporu .Tylko ja pytam sam siebie – można tak zrobić ale po co. Czy wolno człowiekowi odpowiedzialnemu odstąpić od powiedzenia prawdy. Może moje wystąpienie będzie trochę dłuższe więc proszę państwa o cierpliwość i przemyślenie bo to podjęcie lub nie podjęcie tej decyzji dzisiaj przez Radę będzie się kładło długo i potężnym cieniem na finanse naszej gminy. Nie można tejże propozycji likwidacji czy zmniejszenia ilości placówek oświatowych czy racjonalizacji tak jak to się mówi w przypadku górnictwa, hutnictwa i nie mówi się o tym, że pójdą ludzie na bezrobocie i nie będą mieli zatrudnienia ,chleba itd. Tylko mówi się racjonalizacja, restrukturyzacja. O szkołach mówi się likwidacja art.17 ustawy o kształtowaniu systemu czy ilości placówek na terenie gminy daje Radzie prawo do zmniejszenia bądź zwiększenia
. W województwie podlaskim w tym roku jest przygotowanych 60 uchwał o likwidacji szkół .To nie dzieje się przypadkiem .Musicie brać Państwo pod uwagę, że nie ma powszednio tego czegoś zwykłego . Rozumieć taką uchwałę należy mieć szeroką wiedzę na temat mechanizmów działania ,na temat prognoz finansowych. Należy również ,przynajmniej w sytuacji naszej gminy rozwiać wiele mitów pomówień. Ja się naprawdę cieszę, że jest Państwa tak wielu wiec mogę rozwiać pewne sprawy. Dochodzą mnie słuchy, że w sposób niefrasobliwy zatrudniam pracowników ,że koszty funkcjonowania urzędu rosną . Proszę państwa ja odsyłam tutaj do projektu budżetu gminy ,który został przedstawiony Radzie – wydatkach.. Okazuje się , że jeżeli chodzi o całość funkcjonowania administracji publicznej w roku ubiegłym budżet był 497 tys zł, w roku bieżącym wynosi 506 tys. zł. Jeżeli chodzi o same wynagrodzenia w urzędach gmin – w roku ubiegłym 270 tys.zł. w roku bieżącym 226 tys. Więc Proszę Państwa jeżeli używamy argumentów to muszą być one przemyślane i prawdziwe. Jeżeli chodzi o oszczędności w innych dziedzinach – są oszczędności , są pracownicy publiczni i robimy wiele rzeczy, o których kiedyś tylko się mówiło. Inna jest kategoria zdarzenia jeżeli 10 % oszczędności na wydatku ,którego całkowity koszt kształtuje się na poziomie 10 tys zł czy 100 tys zł, a inny kaliber zdarzenia jeżeli 10% czy 5 % oszczędza się na milionie. Należy to przemyśleć. Ponadto zmieniłem sposób opalania budynku szkoły w Przytułach i budynku Urzędu gminy ,jeden palacz odszedł.
Nawiązując do ostatniej sesji gdzie mówiliśmy o nowych obowiązkach gminy czyli poniesienie całkowitych kosztów oświetlenia ulicznego na terenie gminy ,to są koszty przyjęte do budżetu w kwocie 120 tys zł w skali roku. Były pewne opory ale w końcu domówiliśmy się ,że zakładamy sterowniki i to oświetlenie będzie w jakiś sposób mieszane i to też będą oszczędności .W tej chwili trudno jest przewidzieć jakie to będą oszczędności może 20 tys zł a może 30 tys.zł.
Jest już zlecenie wypisane czekamy już tylko na sterowniki co wyniesie zainstalowanie około 4.500 zł na wszystkich transformatorach .Jest jeszcze wiele takich drobniejszych rzeczy ,które są wprowadzone w życie i jakieś drobne oszczędności przyniosą. Trudno mi tak wszystko eksponować i każdemu mówić, że ja tam na tym zaoszczędziłem 5 czy 10 zł. To w sumie jest nieistotne ale globalnie my jesteśmy w stanie to określić. Ja postaram się Państwu przedstawić założenia budżetu oświaty w stosunku do budżetu gminy, jego procentowy wzrost co roku .
Wójt przedstawił graficzny obraz budżetu gminy ,gdzie w tym roku 100 % jest to na poziomie 3.400.000 zł Budżet oświaty w tym budżecie to jest 1.962.000 zł . następną pozycją jest dział opieki społecznej , administracja samorządowa, rządowa ( zadania zlecone) oraz nasze inwestycje . Jeżeli Państwo przyjrzycie się temu wykresowi to dokładnie widać jaki procent budżetu stanowią poszczególne wydatki , jak widać największe wydatki to są na oświatę. Następnie przedstawił obrazowo coroczny wzrost wydatków na oświatę w okresie kilku lat ,gdzie widać że te wydatki wcale się nie zmniejszają a ciągle są większe . Przedstawił też obrazowo subwencję oświatową oraz to co gmina dokłada do oświaty czyli koszty ponoszone na oświatę. Koszty utrzymania będą rosły i my nie mamy wpływu na to Demografia robi swoje – dzieci jest coraz mniej, koszty stałe rosną – nauczyciele osiągają wyższy poziom doskonałości w związku z tym ich wynagrodzenie wzrasta oczywiście to dobrze że nauczyciele kształcą się gdyż lepiej i więcej uczą nasze dzieci. Jeżeli te tendencje wzrostu utrzymania oświaty będą się utrzymywały to na drugi rok takiego samego podziału w budżecie nie będzie . Ponadto przedstawił koszty utrzymania w poszczególnych szkołach w przeliczeniu na jednego ucznia. Analiza tego budżetu sygnalizuje ,że trzeba głęboko i z wielką uwagę zastanowić się nad tym. Ja rozumiem ,że możecie Państwo mieć wątpliwości czy to jest prawda. Dokumenty są dostępne u nas. Wszyscy mogą je obejrzeć ,przeanalizować i jeżeli mówię nieprawdę to wtedy można powiedzieć że Polkowski kłamie . Natomiast jeżeli mówię prawdę to trzeba to przyjąć do wiadomości niezależnie jaką decyzję Rada podejmie.
Wójt poinformował iż na gminę corocznie przekazywane są nowe obowiązki przed, którymi nie uciekniemy a co za tym idzie nowe wydatki, które muszą znaleźć pokrycie w budżecie gminy .Od 1 maja 2004 roku wchodzi nowa ustawa o świadczeniach rodzinnych . z tą datą zacznie obowiązywać odmienny nowy i odrębny od dotychczasowego systemu pomocy społecznej system świadczeń rodzinnych. Od nowego roku płacimy dodatki mieszkaniowe z budżetu gminy – nie ma już teraz zwrotu na ten cel. Miejmy nadzieję, że dobrobyt naszych mieszkańców nie doprowadzi do tego, że będą oni przychodzić do gminy i składać wnioski o dodatki . Nie jesteśmy w stanie odmówić komuś jeżeli mu przysługuje ustawowo to jesteśmy winni zapłacić.
Poinformował iż zmieniły się warunki udzielania pomocy przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i gmina jako taka dotacji nie otrzyma - tylko pożyczki a te trzeba spłacać. Poinformował obecnych na jakie cele tylko będą udzielane dotacje ( na modernizację już istniejących oczyszczalni, wysypisk śmieci ,ochrona lasów ,wspomaganie systemów kontrolno – pomiarowych itd. )Czyli na wszystko tylko nie na to co nam jest potrzebne. Pożyczki trzeba spłacać jest też możliwość umorzenia części pożyczek ale najpierw trzeba 60 % kwoty spłacić czyli zaciągnąć dług i obciążyć budżet. . Proszę Państwa żarty się skończyły .Niektórzy tutaj obecni nie mają świadomości tego wszystkiego. Bardzo wspaniale że buduje się wodociąg ja też się cieszę i nie postąpił bym inaczej bo również i ja w poprzedniej kadencji żeśmy walczyli o to żeby on był ,bp jest potrzebny i państwo to sami odczuwacie jaka ogromna potrzeba tej wody jest. Niektórzy uważają ,że ten wodociąg został zbudowany z subwencji , dotacji . To prawda mieliśmy dotacje i na budowę hydrofiltra, ale w ubiegłym roku inwestycja wodociągu wyniosła ponad 1.200 tys zł, z czego SAPARD wyrównał nam tylko około 360 tyś zł. W tej chwili dług gminy wynosi 830 tys zł .Roczna spłata rat to jest 2 raty po 88 tys. zł plus odsetki 5 %.
Wójt poinformował iż został ogłoszony przetarg na wodociąg na dzień 27lutego 2004 roku . Przetarg z tak zwaną klauzura zawieszającą. Nasz wniosek skierowany do SAPARDU jesienią ubiegłego roku uzyskał akceptację co dla nas daje ogromną satysfakcję bo zakwalifikowano na 1 miejsce.. Wniosek był rozpatrywany przez Regionalny Komitet Sterujący przy Urzędzie Marszałkowskim żadnych poprawek nie było .Problem polega na tym ,że jeżeli nie będziemy mieli promesy czyli tego potwierdzenia ,że wszystko jest w porządku ,można ogłaszać przetarg będą pieniądze. Dlatego właśnie z Warszawy dostaliśmy takie pismo, że możemy skorzystać z formy ogłoszenia przetargu z zastosowaniem klauzury zawieszającej .To znaczy, że ogłaszamy przetarg informujemy, że taka klauzura jest i jeżeli nie otrzymamy gwarancji pomocy z SAPARDU to możemy to bez jakiś tam dalszych skutków zawiesić czy zrezygnować lub wykonać to przy użyciu środków własnych. Jeżeli zrealizujemy tą ostatnią fazę wodociągu to nasze zadłużenie będzie 1 milion zł do spłaty a planujemy również inwestycje gdyż Rada już przyjęła i poparła program realizacji inwestycji . Nawet przy tych wspaniałych prognozach wspomożenia z Funduszu Spójności i innych funduszy regionalnych to i tak ten udział własny musi być czy te 20% czy 30 % ale musi być. Cieszę się, że Rada przyjęła ten mój projekt budżetu w którym są zagwarantowane środki na wykonanie projektów dróg i na Przybudówce i od miejscowości Gardoty do miejscowości Wilamowo . Są na to pieniądze i to zrobimy tylko proszę Państwa trzeba jeszcze mieć plan finansowy na realizację – czy ktoś powie, że jest to cel niesłuszny albo że te drogi są niepotrzebne. Widzicie Państwo że są potrzebne .Koszt wykonania tych dróg można szacować na kwotę około 800 tys zł do 1 miliona.. Jeżeli przyjmiemy, że ten nasz udział w finansowaniu tych inwestycji będzie na poziomie 20 – 30 % to będzie to kwota od 200 do 300 tys. zł. Proszę Państwa albo musimy mieć środki własne czyli wygospodarować w budżecie taką część ,która pokryje ten udział albo zaciągnąć kredyt . Macie przecież doświadczenia z kredytami. Nikt mądry nie zaciąga kredytu jeżeli nie ma perspektywy, że będzie miał środki na jego spłatę .
Droga powiatowa - jest wiele nieporozumień . Dzisiaj dzwoniłem do Pana Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg Pana Łazarskiego, gdzie przygotowany był przetarg na wykonanie dokumentacji projektu drogi od Borawskich do Trzask. Jest podpisane porozumienie pomiędzy mną , Burmistrzem Jedwabnego oraz Starostwem ale na współfinansowanie wykonania tej drogi. Powiat ma 300 tys zł rocznie na inwestycje, czyli po 100 tys zł na jedną gminę. Skoro jest dwie gminy – parytety wyboru inwestycji ,która gmina będzie pierwsza realizowana myśmy z Burmistrzem spełnili bo droga przebiega przez dwie gminy i niejako to stawia nas w pozycji uprzywilejowanej . Wszystko jest na dobrej drodze . Tylko ja teraz pytam skąd wziąć potem 100 bądź 150 tys zł na to współfinansowanie .
Sala gimnastyczna - na dzień dzisiejszy ten projekt który posiadamy przy kosztorysie 2.500.000 zł , koszty po przetargu to będzie około 2.000.000 zł – 2.100.000 zł . Przynajmniej połowę tych środków trzeba mieć własnych – jest to zadanie własne gminy .
Chciałbym zwrócić uwagę Państwa na taki fakt - o ile w tym całym zamieszaniu przedreferendalnym mówiło się o różnych stawkach o różnych korytarzach dofinansowania poszczególnych dziedzin ( rolnictwa, samorządy ) to o tyle chodzi o oświatę ,która powinna być kluczem wszelkich działań w każdym państwie które jest mądrze rządzone . W tym roku Unia Europejska ogłosiła tak zwany „rok sportu „ ale to jest sport nie dla nas . Nam potrzebne są pieniądze abyśmy mogli wybudować obiekt pewnej wielkości ,spełniający nasze wymagania ,żeby u nas był ten ogólno rozwojowy sport. Z Unii dają na imprezy ,na spotkania ,na prelekcje .Natomiast na to co nam potrzeba pieniędzy nie ma i nie będzie .
Myślę, że sprawy kosztów utrzymania poszczególnych szkół już były przedstawiane i nie ma potrzeby się powtarzać . potwierdzam z cała stanowczością,że podjęcie jakichkolwiek kroków jest decyzją bardzo dramatyczną zarówno w jedną jak i w drugą stronę. Tu nie ma dobrego rozwiązania .Jeżeli „utrącimy szkoły” będzie to nie ukrywam i mam tą świadomość że będzie to krzywda dla ludzi ,których można z imienia i nazwiska określić . Jeżeli tej decyzji nie podejmiemy , a nie zanosi się na to żeby wpływy budżetowe były na takim poziomie ,które pozwoliło by nam równocześnie realizować inwestycje o których tu wspomniałem i utrzymywać szkoły. Nie możemy tutaj liczyć, że te parytety tutaj się zmienią.
Ad.5 Interpelacje i zapytania Radnych - odpowiedzi :
Ad.9 Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Mikucki Piotr przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia planu pracy Rady Gminy na 2004 rok.
Radni nie zgłosili żadnych nowych propozycji.
Przewodniczący Rady Gminy przeprowadził głosowanie jawne nad przyjęciem projektu uchwały .
Na stan 15 Radnych Rady Gminy w obradach Sesji uczestniczyło 15 Radnych .W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 Radnych . Za przyjęciem projektu uchwały było 15 głosów ,przeciwnych i wstrzymujących się głosów nie było .
Uchwała została przyjęta.
( Uchwała Nr XV/55/04 w załączeniu do protokołu ) .
Ad.10 Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Pan Śmiarowski Zbigniew zapoznał z projektem uchwały w sprawie ustalenia planu pracy Komisji Rewizyjnej ,który został ustalony przez członków na posiedzeniu komisji.
Przewodniczący Rady Gminy przeprowadził głosowanie jawne nad projektem uchwały .
Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 15 Radnych .
W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 Radnych. Za przyjęciem projektu uchwały było 15 głosów ,przeciwnych i wstrzymujących się głosów nie było.
Uchwała została przyjęta.
( Uchwała Nr XV/56/04 w załączeniu do protokołu ).
Sprawy bieżące gminy.
W tym punkcie głosu nie zabrano.
.
Na tym obrady Sesji zostały zakończone.
Protokołowała
Lubińska Elżbieta
Pliki do pobrania:
- 15.doc (doc) 1 mar 2006 10:14 0,07 MB