PROTOKÓL Nr XVI/04
z dnia: 19.03.2004
w sprawie: z obrad Sesji Rady Gminy Przytuły ,która odbyła się w dniu 19.03.2004 roku w budynku Urzędu Gminy Przytuły ul. Supska 10
Obrady Sesji Rady Gminy rozpoczęto o godz.10.00 a zakończono o godz. 14.00
W Sesji udział wzięło 13 Radnych Rady Gminy Przytuły ( zgodnie z listą obecności ) co stanowi 86,7 %.
Radni nieobecni nieusprawiedliwieni:
1. Rogowski Witold,
2. Turski Jan
Ponadto w obradach udział wzięli :
1. Polkowski Krzysztof, Jan - Wójt Gminy Przytuły,
2. Chilicki Andrzej - proboszcz parafii Przytuły,
3. Piotrowski Andrzej - Radny Powiatu.
4. Rybicka Barbara - Skarbnik Gminy Przytuły.
5. Fidura Grzegorz - Radny Powiatu.
Porządek obrad :
1. Otwarcie obrad i stwierdzenie ich prawomocności.
2. Zapoznanie z porządkiem dziennym.
3. Informacja Wójta Gminy o działalności między Sesjami.
4. Interpelacje i zapytania Radnych
- odpowiedzi.
5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie budżetu gminy na 2004 rok.
6. Sprawy bieżące gminy.
Przebieg posiedzenia :
Ad.1 Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Mikucki Piotr otworzył XVIII Sesję Rady Gminy Przytuły. Przywitał wszystkich obecnych oraz stwierdził ich prawomocność.
Ad.2 Przewodniczący Rady Gminy Przytuły przedstawił proponowany porządek dzienny .ponieważ nie było uwag przeprowadził głosowanie jawne nad przyjęciem porządku dziennego .
Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 12 Radnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 12 Radnych. Za przyjęciem porządku dziennego głosowało 12 osób, przeciwnych i wstrzymujących się głosów nie było.
Porządek dzienny został przyjęty.
Ad.3 Informacja Wójta o działalności między Sesjami.
Wójt Gminy Pan Polkowski Krzysztof – poinformował Radnych o następujących sprawach:
1.Dyrektor Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich ogłosił już przetarg na wykonanie pierwszego odcinka drogi Nr 668 od Piątnicy do Jedwabnego .To jest część prac zawartych w porozumieniu na cały ciąg drogi z Piątnicy do Osowca w której gminy będą uczestniczyć współfinansując budowę tej inwestycji. Nasza gmina wykona wtórniki i będzie to kwota około 12.000 zł.
2. W dniu wczorajszym dowiozłem do Białegostoku do Agencji dokumentację dotyczącą budowy- wykonania ostatniego etapu wodociągu na naszym terenie. Czekamy teraz tylko na odpowiedź i będziemy mogli już podpisywać umowę z wykonawcą na wykonanie budowy tego odcinka.
3. Zostaliśmy zaopatrzeni w 3 kolczykownice do kolczykowania bydła. Można tutaj u nas wypożyczyć po wpłaceniu kaucji dlatego aby te kolczykownice tu do nas spowrotem wracały.
4. Trzy osoby zostały przeszkolone dla potrzeb wypełniania wniosków o dopłatach bezpośrednich dla rolników. Jeżeli te wszystkie zamiary i porozumienia dojdą do skutku to już być może te troje ludzi będzie tu pracowało od 1 kwietnia.
5. Odbyło się posiedzenie Gminnego Zarządu Straży Pożarnej ,na którym dokonano przekazania darów w postaci wężów strażackich od Pana Grzegorza Fidury.
6. Wystąpiłem z pismem do Zarządu Województwa Podlaskiego o przeniesienie środków finansowych dotyczących wspierania rozbudowy bazy sportowej .W poniedziałek będzie obradował Sejmik Wojewódzki i zostaną dokonane przeniesienia .
Ad.4 Interpelacje i zapytania Radnych - odpowiedzi :
1.Pan
Odp. Wójt Gminy - jest to sprawa niedopatrzenia. Sam już postulowałem w tej sprawie a co do tego czy co druga to raczej niech się świecą tak jak jest.
Ad.5 Przewodniczący Rady Gminy Pan Mikucki Piotr udzielił głosu Przewodniczącym Komisji Rewizyjnej oraz Komisji rozwoju Gospodarczego budżetu i finansów.
Pan Śmiarowski Zbigniew – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej - poinformował ,iż w wyniku pracy komisji w sprawie finansowania budowy sali gimnastycznej komisja stwierdziła, że po analizie projektu budżetu gminy na 2004 rok wynika, że należałoby zaciągnąć kredyt w wysokości około 700.000 zł. na okres 5 lat . Innym rozwiązaniem może być zawieszenie wszelkich inwestycji na terenie gminy, sprzedaż części majątku oraz likwidacja szkół w przyszłym roku. Ponadto poinformował, iż przy bieżącym zadłużeniu gminy może nam nie starczyć środków na spłatę kredytu już w 2005 roku.
( wystąpienie Przewodniczącego w załączeniu do protokołu).
Pan Wiśniewski Edward – Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego budżetu i finansów – przedstawił treść protokołu z posiedzenia komisji ,w którym komisja stwierdza, że po analizie projektu budżetu na 2004 rok oraz prognozach sytuacji finansowej gminy na lata 2003 – 2010 komisja stwierdziła, że
1. W roku bieżącym plan dochodów równoważy plan wydatków,
2. W budżecie gminy zarezerwowano na ten rok 200.000 zł na budowę sali gimnastycznej .
3. W latach następnych przewiduje się szybszy wzrost wydatków na dofinansowanie oświaty niż wzrost otrzymywanych na ten cel środków co spowoduje ograniczenie wydatków inwestycyjnych.
4.Płynność spłat kredytu na budowę sali w powyższej sytuacji może być zagrożona.
5. Jeszcze nigdy nie byliśmy tak blisko rozpoczęcia budowy sali gimnastycznej tj.( gotowy projekt, zezwolenie na budowę, obiecane dofinansowanie ) został tylko przetarg i źródła finansowania . Jest obawa, że jeżeli tego nie rozpoczniemy teraz to taka szansa nigdy się już nie powtórzy.
6. Wobec zaistniałej sytuacji należałoby ograniczyć do minimum kosztorys budowy .
7.Należałoby z wielką determinacją szukać źródeł finansowania takich jak np. Totalizator sportowy , środki unijne.
Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Mikucki Piotr poprosił Dyrektorów szkól o przedstawienie swoich planów na wprowadzenie oszczędności .
Pan Skrodzki Edward – Dyrektor Szkoły w Wagach - w sprawie oszczędności w mojej szkole - sprawa wygląda w taki sposób ,że zlikwidowałem w tym roku 1 etat palacza więc oszczędności już zostały poczynione. Jeśli chodzi o jakieś większe oszczędności to naprawdę po rozważeniu już nawet łączenia klas ,czy ograniczenia godzin nie ma takich możliwości aby coś tam zlikwidować. To jest wszystko w programie i trzeba to prowadzić. W związku z tym takich większych oszczędności nie jestem w stanie zrobić. Poinformował, iż nie są planowane żadne remonty ewentualnie jakieś bieżące malowania i to tylko na zakup farby a rodzice resztę zrobią społecznie. Moje wydatki na szkołę są ograniczone do minimum nawet pomocy żadnych nie kupujemy – tylko to co trzeba.
Pan Wiśniewski Waldemar – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Przytułach – miło jest usłyszeć, że Rada i komisje rozważają między innymi podjęcie budowy sali gimnastycznej . Cała szkoła liczy ponad 300 uczniów w tym 199 w szkole podstawowej i 122 osoby w gimnazjum . Zajęcia już od jesieni i obecnie w zasadzie odbywają się na korytarzach. Sytuacja jest tak ciężka że nauczyciele języka polskiego, matematyki czy przyrody nie mogą prowadzić zajęć. Zajęcia na powietrzu wiążą się z tym, że dzieci brudzą się. mogą się zamoczyć i wtedy są telefony od rodziców co my z tymi dziećmi wyczyniamy. Nasze oszczędności zaczęły się trzy lata temu już na dobre jak ja tutaj przyszedłem . Chociaż w szkole jestem od 25 lat a prawdę mówiąc od 7 lat. Tak ,że bardzo dobrze od podszewki znam szkolę ponieważ przeszedłem jak gdyby wszystkie etapy. Nie mogę nazwać siebie fachowcem ale nie mogę powiedzieć, że się na tym nie znam. Każdy Dyrektor – było takie zarządzenie rady Gminy ale także oświaty aby czynić oszczędności. Każdy z Dyrektorów miał opracować program rozwoju szkoły na 3 lata. Jak ja przystępowałem do konkursu to są tutaj osoby obecne, które pamiętają co ja mówiłem i ja dotrzymałem słowa. Co zostało zrobione – to wszystko mówię w ramach oszczędności ,ponieważ gmina , zarząd mówiąc krótko organ prowa-dzący prawdę mówiąc nie dołożył pieniędzy. My ogrodziliśmy szkoły – zrobiliśmy to z pieniędzy od sponsorów . Otrzymaliśmy siatkę i tutaj bardzo dużo pomogli rodzice. Dużo pomógł Pan – nieobecny dzisiaj Fidura . Uruchomiliśmy bardzo dużo instytucji i to wszystko tutaj sprowadziliśmy. Przecież gmina na to nie wydała ani grosza więc proszę policzyć ile już szkoła zaoszczędziła. Został uprzątnięty teren z kamienia –teraz jest tam parking. Kostka została ułożona przed szkoła – na to też nie wzięliśmy pieniędzy. Sprowadziliśmy do szkoły SANEPID i no niestety oceniono szkołę w tym wypadku Panią Dyrektor na ocenę niedos-tateczną. To nie jest chluba w papierach znaleźć ocenę niedostateczną. Ale to tylko dlatego, żeby wygospodarować pieniądze na remont szkoły. Rzeczywiście Pan Andrzej Ramotowski przyczynił się między innymi do tego projektu i nie tylko i otrzymała szkoła pieniądze. Również Pan Michałowski był zatrudniony w szkole do stycznia i to szkoła jak gdyby zadbała o to . On był pracownikiem szkoły i on malował. Weszliśmy w układ z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej . Przyszedł Pan Wójt i Opieka Społeczna i się pytają panie Dyrektorze mamy pieniądze chcemy tutaj zrobić „kawałek „ stołówki i kuchni. My momentalnie podjęliśmy decyzję znaleźliśmy ten kąt . My te pieniądze wykorzystaliśmy i my nie dołożyliśmy złotówki . Żeby to zostało wykonane to gmina musiała dołożyć 3.000 zł. Rada wie że padł wniosek o dożywianie dzieci. Może to z początku kulało ale dzisiaj dożywia się w naszej szkole 74 uczniów, którzy spożywają bułeczkę i piją szklankę mleka . My to zrealizowaliśmy ,my nie byliśmy nieczuli na to i dzisiaj nas to cieszy gdy wchodzę i widzę te dzieci, które najbardziej potrzebują. Mam problem - to nie jest takie proste bo to trzeba zamawiać trzeba się rozliczać. Mleko gotują pracownice gminne to też są jakieś oszczędności. Następnie miało miejsce to że pompy „ siadły” w szkole. Sprowadziliśmy Pana, który naprawił tą pompę i przy tej okazji zwróciłem się do Pana Grzymały czy nie mógłby dokonać przeróbki centralnego ogrzewania bo chociażby w tym roku ferie zimowe były lekkimi jeżeli chodzi i pogodę i to już mogły być te oszczędności i dochodzą do tego soboty i zamykana jest stara szkoła i czy to nie są oszczędności. Chwała Panu Wójtowi za to, że wyraził zgodę i już na dzień dzisiejszy odłączone centralne ogrzewanie. Ponadto kiedy mamy na świetlicy 118 uczniów a jest taki moment i mamy jedną pracownicę. Trzeba wiedzieć, że na 30 uczniów należy się jeden etat. Sytuacja jest taka jak przedstawiłem . Ja nie mogę tu nic obciąć gdyż ja nie mam z czego.
Pani Modzelewska Wanda – Dyrektor Gimnazjum w Przytułach - szanowni Radni macie plan budżetu za 2003 rok i plan na 2004 rok- wszystkie cyfry macie państwo przed oczami więc tych cyfr na razie jeśli nie będzie pytań na razie nie będę używać . Powiem tylko, że część rzeczy będzie powtórzonych tych co powiedział kolega dyrektor, że oszczędzamy od zawsze. Nigdy nie było tak ,że na oświatę było pieniędzy tyle ,że ile Pani chcesz to tyle Pani wydaje. Tak było gdy byłam jeszcze jednym dyrektorem ,gdy byliśmy pod kuratorium ,potem jak przeszliśmy pod gminy więc zawsze na tej oświacie próbowano oszczędzać. W tej chwili jeszcze bardziej zaciskamy pasa . Powiem najpierw to, co kolega powiedział na końcu. Ja nie mam na czym zaoszczędzić, już nie mam .Proszę Państwa jeżeli ja mam ustaloną siatkę godzin i mam zalecenie Pani wizytator z ubiegłego roku , że w tym roku szkolnym muszę zatrudnić nauczyciela świetlicy – zalecenie , które powinnam wykonać . Nie wiem co będzie gdy przyjedzie Pani wizytator na rekontrolę bo tego nie wykonałam . Ponieważ dobrze dogadujemy się z Panem dyrektorem Szkoły Podstawowej i doszliśmy wspólnie do wniosku ,że może w tym roku jeszcze uda nam się tylko ten jeden etat utrzymać w świetlicy. Tak naprawdę na tyle osób powinno być 4 etaty a na obie szkoły mamy tylko 1 etat. Są telefony od rodziców – bo dziecko samo wyjdzie ze świetlicy . Rodzice tego nie rozumieją, że jest 1 etat w świetlicy i nauczyciel nie jest w stanie dopilnować 132 uczniów. I tak naprawdę przyrzekłam sobie , że w następnym roku nie odpuszczę tego, żeby w świetlicy nie było tyle etatów ile potrzeba. Ja sobie przyrzekłam ,ale jak będzie z tym przyrzeczeniem to na razie jest wielki znak zapytania. Więc już jest zaoszczę-dzone 11.862 zł. Zaoszczędzone jest 20.000 zł na odnowieniu szkoły – zrobione były zalecenia Sanepidu. Gimnazjum jest szkołą ponadpodstawową i my powin-niśmy mieć takie warunki gdzie młodzież by do nas się garnęła bo mamy 2 języki, koła : plastyczne, muzyczne a mamy tak uzdolnioną młodzież gdzie oni sami dekorują całą szkołę bez żadnych kół gdzie wszystko jest wykonywane na lekcji i społecznie przez dzieci w domach. Mamy pięknie śpiewającą młodzież i tylko mieścimy się w tym co mamy . No to z czego ja mam zaoszczędzić ,jeśli ja powinnam wydać na dziecko 3.026 zł bo tyle miałam w planie a wydałam 2.791 zł bo już nie było pieniędzy. Zostało długu w gimnazjum prawie 15.000 zł.. Gimnazjum to jest szkoła, która powinna mieć klasopracownie a nie kredę i tablicę Pewnie że my sobie radzimy skoro mamy takie dobre wyniki ale naprawdę my już nie mamy z czego .
Pan Wiśniewski Waldemar – my nie przekroczyliśmy tego limitu na jednego ucznia .My nie wykorzystaliśmy świadomie o czym Pan Wójt wie . Ja bez przerwy chodziłem do Pani księgowej z zapytaniem „ Pani Elu czy ja mogę jeszcze kupić jakieś rzeczy” – „ to Pana sprawa w zasadzie tylko ciekawe jak zamknie się rok budżetowy „ . I tak rok budżetowy tak się zamknął ,że 50 tys. było do tyłu tj. węgiel to są inne rzeczy ,które zostały zapłacone w tym roku ale trzeba wiedzieć że ten budżet w tym roku jest „chudszy „ o te 50.000 zł.
Pani Modzelewska Wanda – subwencja oświatowa w całości nie jest wykorzystywana bo po prostu te pieniądze my mamy w planie a nie mamy na koncie. Dlatego też szkoła nie wykorzystuje bo nie może.
Pani Rybicka Barbara – skarbnik Gminy – Subwencję to szkoły wykorzystują w całości ,jeżeli są jakieś braki to może być mniej przekazywane na klasy „o” lub na dowóz. Wynika to z tego, że gdy gmina nie ma w całości wykonanych dochodów to i wydatki muszą być mniejsze.
Wójt Gminy Pan Polkowski Krzysztof - podsumował wypowiedzi Dyrektorów szkół w sprawie przedstawionych oszczędności. Dotyczy szkoły Pan Dyrektora Skrodzkiego - biblioteka z 8 godzin do 5 godzin 3 godziny , cały etat palacza –tutaj nie można mówić , że to jest oszczędność ponieważ nie było planowane na to gdyż była umowa ,że jest trzech palaczy i taki budżet poszedł na ten cel. Jest to po prostu zapis, że istnieje możliwość dokonania przetargu na palenie w wyniku którego można zaoszczędzić wydatki związane z ogrzewaniem budynku szkoły Myślę, że to jest do zaakceptowania. Co do zaoszczędzenia 10 ton przy oszczędnym paleniu to mogę zgodzić się, że to może być około 4 ton tak wynika z moich wyliczeń. Sugeruje Pan ,że większość prac przy remoncie będzie wykonywana przez rodziców społecznie . To jest zapis martwy ,bo gmina remont wykonała swoimi pracownikami i pokryła koszty materiałów. Ja rozumiem ,ze bieżące sprawy typu zadrapania zawsze się znajdą. Poza tym szkoły od lat nie prowadzą żadnych zajęć pozalekcyjnych.
Proszę Państwa – przewrotność sytuacji skomentował bym tak. Mówimy tutaj cały czas o dobru młodego człowieka – ucznia , dziecka . to ja się pytam czy ograniczenie do minimum wydatków związanych z zakupem środków dydaktycznych, czy brak tych zajęć pozalekcyjnych to czy to jest dobro dziecka. Nie potrafię ani moralnie ani ekonomicznie oceniać szans tych dzieci na rynku pracy w przyszłości jeżeli musimy na tym oszczędzać.
Pan Śmiarowski Zbigniew – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował Radnych iż 200 tys. zł mamy zabezpieczone w budżecie na budowę sali gimnastycznej . Koszt ogólny sali minimalny będzie wynosił około 1.500tys.zł. Jest możliwość uzyskania dofinansowania w kwocie 470.000tys zł. Czyli razem byśmy mieli ale drugie tyle to musi być kredyt, Z wyliczeń wynika ,że musielibyśmy spłacać rocznie 242tys.zł rocznie z odsetkami bez obciążeń związanych z wodociągiem. Razem te obciążenie rocznie wyniesie 450tys.zł rocznie tych dwóch kredytów. To jest naprawdę duże obciążenia dla budżetu gminy.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mikucki Piotr przeprowadził głosowanie jawne zadając pytanie „ kto jest za podjęciem decyzji aby budować salę gimnastyczną.
Na stan 15 Radnych w obradach Sesji wzięło udział 15 Radnych . W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 Radnych . Za budową sali gimnastycznej było 14 głosów, przeciwnych głosów nie było ,1 osoba wstrzymała się od głosu.
Decyzja o budowie sali gimnastycznej została przyjęta.
Ad.6 Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Mikucki Piotr udzielił głosu Wójtowi Gminy Panu Polkowskiemu Krzysztofowi celem omówienia projektu uchwały intencyjnej w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na dofinansowanie zadania budowy sali gimnastycznej w Przytułach.
Wójt Gminy – szanowni Radni – podejmując tą decyzję rozumiem , że macie tą świadomość, że wszelkie inne inwestycje do momentu uzyskania płynności finansowej budżetu są wstrzymane. Oczywiście wodociąg dalej będzie budowany. Następnie poinformował ,iż wymagania w stosunku do budżetu jeżeli chodzi o zadłużenie i możliwości spłaty to są dwa parytety 1) to 60 % budżetu – zadłużenie 2) to jest 15 % budżetu – roczna spłata . Tutaj poczucie bezpieczeństwa mamy . Natomiast jest inną rzeczą realne nasze możliwości. To nie jest problem w tym że Izba obrachunkowa albo nam zawetuje albo zatwierdzi projekt naszego budżetu, tylko Radni muszą być bezwzględnie przekonani, że podjęcie tej decyzji nie zaowocuje sytuacją taką . wymagalności wobec budżetu – jeżeli chodzi o spłatę kredytu to jest na pierwszym miejscu , następnym to są sprawy wynagrodzenia pracowników. Może się okazać sytuacja taka, że spłacimy kredyt i nie damy wynagrodzeń dla pracowników i nie damy wynagrodzeń dla nauczycieli . Sprawa zakończy się w Sądzie i wtedy spłacimy to wraz z odsetkami – Prawo Pracy o tym mówi w sposób jednoznaczny . Jeżeli ktoś ma wątpliwości to mogę poprosić Radcę Prawnego ale on przepisu też nie zmieni.
Przewodniczący Rady Gminy – Pan Mikucki Piotr – zaciągnięcie kredytu w wysokości 60 % rocznego budżetu jest nierealne ,Uważam że zadłużenie budżetu w granicach około 40 % to już dla naszego budżetu jest realne zagrożenie. Jeśli już to możemy brać pod uwagę 40 % a o 60 % należy zapomnieć. To że my taki kredyt możemy wziąć to prawo mam zezwala ale też prawo nas zobowiązuje żebyśmy to oddali. Własnych środków musimy mieć 20 % aby rozpocząć budowę.
Pan Bieńkowski Franciszek –spytał ile musimy mieć na 20 % na rozpoczęcie .
Wójt Gminy – ja już wcześniej mówiłem, że Pan Marszałek wizytując gminy i rozmawiając ze mną postawił takie warunki 200 tys. zł w budżecie i pozwolenie na budowę . Wszystko już mamy ale należy rozpoczynać wtedy kiedy się widzi perspektywę jednoznaczną, że jesteśmy w stanie ten ciężar udźwignąć. Decyzja należy do Rady – zgodnie z ustawą o samorządzie gminy. To Rada wytycza kierunki rozwoju i podejmuje decyzję o zaciągnięciu kredytu i wskazuje możliwości jego spłaty. Ja sam nie mam możliwości prawnych aby podejmować takie decyzje.
Pan Fidura Grzegorz – Radny powiatu – przedstawił swoją propozycję do Rady Gminy Przytuły. Zakładając, że będzie te 470 tys,zł i te 200 tys. zł . Myślę, że na dzień dzisiejszy wziąć kredyt do 20 % to jest około 150 tys. zł i wyliczyć jaka będzie możliwość jej spłaty. Warto byłoby rozpocząć budowę tej sali. Nieko-niecznie trzeba to zrobić wszystko na raz. Można budowę trochę przerwać ,poszu-kać znowu możliwości finansowania i dalej budować . tak robiły niektóre gminy i pobudowały salę. Jeżeli się zacznie to Marszałek i Wojewoda będzie zobligowany dołożyć pieniędzy gdyż budowa obiektu musi być skończona. Należy wykorzystać to co mamy w tej chwili.
Radni zaproponowali aby zacząć oszczędzać w wydatkach gminy.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mikucki Piotr – możemy oszczędzać tylko omawialiśmy projekt budżetu proszę wskazać gdzie. Można zabrać może diety Radnym .
Pan Rogowski Witold – Radny – rozmawiamy tutaj o oszczędzaniu , Czy my będziemy bronić aby szkoły zostały czy nie to w perspektywie 2-3 lat to one i tak upadną dlatego, że nie będzie komu do nich chodzić , W ciągu tych lat będziemy ponosić koszty -remontować, utrzymywać. Może trzeba by szkołę w Wagach zrestrukturyzować, pozostawić tylko te młodsze klasy to by dało duże oszczędności, zagospodarować część budynku i wtedy może ta budowa sali może by się powiodła. Każdy z nas wie ,że ile dzieci jest po wsiach i wiadomo, że w perspektywie czasu zostanie ta jedna szkoła w Przytułach – jak by na to nie patrzył.
Pan Piotrowski Andrzej – Radny Powiatu – Jeżeli biorąc pod uwagę obecne dane demograficzne to w perspektywie powiedzmy 104 lat to ta gmina wymrze. To i gimnazjum za kilka lat padnie z powodów demograficznych.
Wójt Gminy – poprosił Radnych o zastanowienie się i podjęcie decyzji dlatego gdyż w Urzędzie Marszałkowskim czekają na mój telefon do jutra , albo podejmujemy tą decyzję i ja przystępuję do rozpoczęcia inwestycji albo znów na co się tutaj zanosi rozejdziemy się z niczym . Ta uchwała o zaciągnięciu kredytu jest uchwałą intencyjną , bo wielkość tych obciążeń będzie wynikała po przetargu .
Przewodniczący Rady Gminy Pan Piotr Mikucki przedstawił projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na dofinansowanie zadania budowy sali gimnastycznej. Następnie przeprowadził głosowanie jawne nad projektem uchwały .
Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach uczestniczyło
15 Radnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 Radnych. Za przyjęciem projektu uchwały było 14 głosów, przeciwnych głosów nie było 1 osoba wstrzymała się od głosu.
Uchwała została przyjęta.
/Uchwała Nr XVI/ /04 w załączeniu do protokołu /.
Ad.7 Sprawy bieżące gminy.
1.Pan Wicik Sławomir – Pani Beata pracująca w gminie ma wyższe wykształ-cenie prawnicze i może trzeba się zastanowić i dać jej więcej wynagrodzenia i może nie trzeba zatrudniać prawnika i byłaby oszczędność. Ponadto może w miejsce Zastępcy Wójta trzeba by zatrudnić dwóch innych pracowników w ramach tego wynagrodzenia co jest płacone dla Zastępcy albo z Zastępcy zrobimy Sekretarza Gminy.
Wójt Gminy – Proszę Państwa zgadza się że Pani Beata ma wyższe wykształcenie prawnicze i bardzo dobrze. Ale nie wyobrażam sobie aby przy tym obciążeniu pracą jaką ma zechciałaby prowadzić obsługę prawną gminy . Ponadto czasami zdarza się ,że Radca Prawny musi reprezentować gminę na zewnątrz np., w Sądzie i tutaj niestety ale taki Radca Prawny musi mieć uprawnienia - aplikację radcowską i być wpisany do wykazu Radców Prawnych .Pani Hanna Kwiatkowska takie uprawnienia posiada i każdy dokument ona stawia pieczątkę i parafuje ,że to tak ma być, że to jest zgodne z prawem. Słyszę tutaj żeby dołożyć Pani Beacie 500 zł. Może poprosimy ją tutaj do nas i zapytamy czy ona będzie nam to robiła. Ja wiem, że nie. Jeżeli chodzi o Zastępcę Wójta Gminy to Pan Stanisław nie tylko jest Zastępcą ale prowadzi też stanowisko pracownika. Wszyscy przecież wiecie, że po odejściu Pani Jadwigi Szydłowskiej i Pana Ramotowskiego Andrzeja nie został zatrudniony w to miejsce nowy pracownik. Część pracy z tych stanowisk prowadzi Pan Stanisław a część została rozdzielona na innych pracowników. Odnośnie pomysłu powołania sekretarza Gminy . To ja proponuje powołania Sekretarza w drodze konkursu z uczestnictwem Radnych w tej komisji konkursowej i powołać człowieka, który będzie ten zakres obowiązków wykonywał . I to Rada wtedy ustali wynagrodzenie ,żeby nie było potem nieporozumień. Czy Rada na to przystaje.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mikucki Piotr przeprowadził głosowanie jawne nad propozycją Wójta Gminy .
Na stan 15 radnych Rady Gminy Przytuły w obradach uczestniczyło 15 Radnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 Radnych. Za propozycją Wójta Gminy było 11 głosów, przeciwnych 1 głos, od głosu wstrzymało się 3 osoby.
Radni zaproponowali obniżenie wynagrodzenia dla radcy prawnego.
Wójt Gminy –jeżeli chodzi o wynagrodzenie Radcy to możemy ustalić, że będzie to np. 750 zł i będzie wtedy przyjeżdżała co dwa tygodnie. Jeżeli wchodzimy w okres inwestowania i podpisywania umów , że są to sprawy na tyle ważne , że trzeba sprawdzać specyfikację, jak ona jest przygotowana czy zgodnie z prawem, bo podpisujemy umowy rzędu setek tysięcy złotych.
Radni stwierdzili ,że Wójt musi porozmawiać z Radcą Prawnym i Zastępcą o obniżeniu wynagrodzenia za pracę i przedstawić sprawę na następnej Sesji Rady Gminy.
Na tym obrady Sesji zostały zakończone.
Protokołowała
Lubińska Elżbieta
W Sesji udział wzięło 13 Radnych Rady Gminy Przytuły ( zgodnie z listą obecności ) co stanowi 86,7 %.
Radni nieobecni nieusprawiedliwieni:
1. Rogowski Witold,
2. Turski Jan
Ponadto w obradach udział wzięli :
1. Polkowski Krzysztof, Jan - Wójt Gminy Przytuły,
2. Chilicki Andrzej - proboszcz parafii Przytuły,
3. Piotrowski Andrzej - Radny Powiatu.
4. Rybicka Barbara - Skarbnik Gminy Przytuły.
5. Fidura Grzegorz - Radny Powiatu.
Porządek obrad :
1. Otwarcie obrad i stwierdzenie ich prawomocności.
2. Zapoznanie z porządkiem dziennym.
3. Informacja Wójta Gminy o działalności między Sesjami.
4. Interpelacje i zapytania Radnych
- odpowiedzi.
5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie budżetu gminy na 2004 rok.
6. Sprawy bieżące gminy.
Przebieg posiedzenia :
Ad.1 Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Mikucki Piotr otworzył XVIII Sesję Rady Gminy Przytuły. Przywitał wszystkich obecnych oraz stwierdził ich prawomocność.
Ad.2 Przewodniczący Rady Gminy Przytuły przedstawił proponowany porządek dzienny .ponieważ nie było uwag przeprowadził głosowanie jawne nad przyjęciem porządku dziennego .
Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 12 Radnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 12 Radnych. Za przyjęciem porządku dziennego głosowało 12 osób, przeciwnych i wstrzymujących się głosów nie było.
Porządek dzienny został przyjęty.
Ad.3 Informacja Wójta o działalności między Sesjami.
Wójt Gminy Pan Polkowski Krzysztof – poinformował Radnych o następujących sprawach:
1.Dyrektor Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich ogłosił już przetarg na wykonanie pierwszego odcinka drogi Nr 668 od Piątnicy do Jedwabnego .To jest część prac zawartych w porozumieniu na cały ciąg drogi z Piątnicy do Osowca w której gminy będą uczestniczyć współfinansując budowę tej inwestycji. Nasza gmina wykona wtórniki i będzie to kwota około 12.000 zł.
2. W dniu wczorajszym dowiozłem do Białegostoku do Agencji dokumentację dotyczącą budowy- wykonania ostatniego etapu wodociągu na naszym terenie. Czekamy teraz tylko na odpowiedź i będziemy mogli już podpisywać umowę z wykonawcą na wykonanie budowy tego odcinka.
3. Zostaliśmy zaopatrzeni w 3 kolczykownice do kolczykowania bydła. Można tutaj u nas wypożyczyć po wpłaceniu kaucji dlatego aby te kolczykownice tu do nas spowrotem wracały.
4. Trzy osoby zostały przeszkolone dla potrzeb wypełniania wniosków o dopłatach bezpośrednich dla rolników. Jeżeli te wszystkie zamiary i porozumienia dojdą do skutku to już być może te troje ludzi będzie tu pracowało od 1 kwietnia.
5. Odbyło się posiedzenie Gminnego Zarządu Straży Pożarnej ,na którym dokonano przekazania darów w postaci wężów strażackich od Pana Grzegorza Fidury.
6. Wystąpiłem z pismem do Zarządu Województwa Podlaskiego o przeniesienie środków finansowych dotyczących wspierania rozbudowy bazy sportowej .W poniedziałek będzie obradował Sejmik Wojewódzki i zostaną dokonane przeniesienia .
Ad.4 Interpelacje i zapytania Radnych - odpowiedzi :
1.Pan
Odp. Wójt Gminy - jest to sprawa niedopatrzenia. Sam już postulowałem w tej sprawie a co do tego czy co druga to raczej niech się świecą tak jak jest.
Ad.5 Przewodniczący Rady Gminy Pan Mikucki Piotr udzielił głosu Przewodniczącym Komisji Rewizyjnej oraz Komisji rozwoju Gospodarczego budżetu i finansów.
Pan Śmiarowski Zbigniew – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej - poinformował ,iż w wyniku pracy komisji w sprawie finansowania budowy sali gimnastycznej komisja stwierdziła, że po analizie projektu budżetu gminy na 2004 rok wynika, że należałoby zaciągnąć kredyt w wysokości około 700.000 zł. na okres 5 lat . Innym rozwiązaniem może być zawieszenie wszelkich inwestycji na terenie gminy, sprzedaż części majątku oraz likwidacja szkół w przyszłym roku. Ponadto poinformował, iż przy bieżącym zadłużeniu gminy może nam nie starczyć środków na spłatę kredytu już w 2005 roku.
( wystąpienie Przewodniczącego w załączeniu do protokołu).
Pan Wiśniewski Edward – Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego budżetu i finansów – przedstawił treść protokołu z posiedzenia komisji ,w którym komisja stwierdza, że po analizie projektu budżetu na 2004 rok oraz prognozach sytuacji finansowej gminy na lata 2003 – 2010 komisja stwierdziła, że
1. W roku bieżącym plan dochodów równoważy plan wydatków,
2. W budżecie gminy zarezerwowano na ten rok 200.000 zł na budowę sali gimnastycznej .
3. W latach następnych przewiduje się szybszy wzrost wydatków na dofinansowanie oświaty niż wzrost otrzymywanych na ten cel środków co spowoduje ograniczenie wydatków inwestycyjnych.
4.Płynność spłat kredytu na budowę sali w powyższej sytuacji może być zagrożona.
5. Jeszcze nigdy nie byliśmy tak blisko rozpoczęcia budowy sali gimnastycznej tj.( gotowy projekt, zezwolenie na budowę, obiecane dofinansowanie ) został tylko przetarg i źródła finansowania . Jest obawa, że jeżeli tego nie rozpoczniemy teraz to taka szansa nigdy się już nie powtórzy.
6. Wobec zaistniałej sytuacji należałoby ograniczyć do minimum kosztorys budowy .
7.Należałoby z wielką determinacją szukać źródeł finansowania takich jak np. Totalizator sportowy , środki unijne.
Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Mikucki Piotr poprosił Dyrektorów szkól o przedstawienie swoich planów na wprowadzenie oszczędności .
Pan Skrodzki Edward – Dyrektor Szkoły w Wagach - w sprawie oszczędności w mojej szkole - sprawa wygląda w taki sposób ,że zlikwidowałem w tym roku 1 etat palacza więc oszczędności już zostały poczynione. Jeśli chodzi o jakieś większe oszczędności to naprawdę po rozważeniu już nawet łączenia klas ,czy ograniczenia godzin nie ma takich możliwości aby coś tam zlikwidować. To jest wszystko w programie i trzeba to prowadzić. W związku z tym takich większych oszczędności nie jestem w stanie zrobić. Poinformował, iż nie są planowane żadne remonty ewentualnie jakieś bieżące malowania i to tylko na zakup farby a rodzice resztę zrobią społecznie. Moje wydatki na szkołę są ograniczone do minimum nawet pomocy żadnych nie kupujemy – tylko to co trzeba.
Pan Wiśniewski Waldemar – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Przytułach – miło jest usłyszeć, że Rada i komisje rozważają między innymi podjęcie budowy sali gimnastycznej . Cała szkoła liczy ponad 300 uczniów w tym 199 w szkole podstawowej i 122 osoby w gimnazjum . Zajęcia już od jesieni i obecnie w zasadzie odbywają się na korytarzach. Sytuacja jest tak ciężka że nauczyciele języka polskiego, matematyki czy przyrody nie mogą prowadzić zajęć. Zajęcia na powietrzu wiążą się z tym, że dzieci brudzą się. mogą się zamoczyć i wtedy są telefony od rodziców co my z tymi dziećmi wyczyniamy. Nasze oszczędności zaczęły się trzy lata temu już na dobre jak ja tutaj przyszedłem . Chociaż w szkole jestem od 25 lat a prawdę mówiąc od 7 lat. Tak ,że bardzo dobrze od podszewki znam szkolę ponieważ przeszedłem jak gdyby wszystkie etapy. Nie mogę nazwać siebie fachowcem ale nie mogę powiedzieć, że się na tym nie znam. Każdy Dyrektor – było takie zarządzenie rady Gminy ale także oświaty aby czynić oszczędności. Każdy z Dyrektorów miał opracować program rozwoju szkoły na 3 lata. Jak ja przystępowałem do konkursu to są tutaj osoby obecne, które pamiętają co ja mówiłem i ja dotrzymałem słowa. Co zostało zrobione – to wszystko mówię w ramach oszczędności ,ponieważ gmina , zarząd mówiąc krótko organ prowa-dzący prawdę mówiąc nie dołożył pieniędzy. My ogrodziliśmy szkoły – zrobiliśmy to z pieniędzy od sponsorów . Otrzymaliśmy siatkę i tutaj bardzo dużo pomogli rodzice. Dużo pomógł Pan – nieobecny dzisiaj Fidura . Uruchomiliśmy bardzo dużo instytucji i to wszystko tutaj sprowadziliśmy. Przecież gmina na to nie wydała ani grosza więc proszę policzyć ile już szkoła zaoszczędziła. Został uprzątnięty teren z kamienia –teraz jest tam parking. Kostka została ułożona przed szkoła – na to też nie wzięliśmy pieniędzy. Sprowadziliśmy do szkoły SANEPID i no niestety oceniono szkołę w tym wypadku Panią Dyrektor na ocenę niedos-tateczną. To nie jest chluba w papierach znaleźć ocenę niedostateczną. Ale to tylko dlatego, żeby wygospodarować pieniądze na remont szkoły. Rzeczywiście Pan Andrzej Ramotowski przyczynił się między innymi do tego projektu i nie tylko i otrzymała szkoła pieniądze. Również Pan Michałowski był zatrudniony w szkole do stycznia i to szkoła jak gdyby zadbała o to . On był pracownikiem szkoły i on malował. Weszliśmy w układ z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej . Przyszedł Pan Wójt i Opieka Społeczna i się pytają panie Dyrektorze mamy pieniądze chcemy tutaj zrobić „kawałek „ stołówki i kuchni. My momentalnie podjęliśmy decyzję znaleźliśmy ten kąt . My te pieniądze wykorzystaliśmy i my nie dołożyliśmy złotówki . Żeby to zostało wykonane to gmina musiała dołożyć 3.000 zł. Rada wie że padł wniosek o dożywianie dzieci. Może to z początku kulało ale dzisiaj dożywia się w naszej szkole 74 uczniów, którzy spożywają bułeczkę i piją szklankę mleka . My to zrealizowaliśmy ,my nie byliśmy nieczuli na to i dzisiaj nas to cieszy gdy wchodzę i widzę te dzieci, które najbardziej potrzebują. Mam problem - to nie jest takie proste bo to trzeba zamawiać trzeba się rozliczać. Mleko gotują pracownice gminne to też są jakieś oszczędności. Następnie miało miejsce to że pompy „ siadły” w szkole. Sprowadziliśmy Pana, który naprawił tą pompę i przy tej okazji zwróciłem się do Pana Grzymały czy nie mógłby dokonać przeróbki centralnego ogrzewania bo chociażby w tym roku ferie zimowe były lekkimi jeżeli chodzi i pogodę i to już mogły być te oszczędności i dochodzą do tego soboty i zamykana jest stara szkoła i czy to nie są oszczędności. Chwała Panu Wójtowi za to, że wyraził zgodę i już na dzień dzisiejszy odłączone centralne ogrzewanie. Ponadto kiedy mamy na świetlicy 118 uczniów a jest taki moment i mamy jedną pracownicę. Trzeba wiedzieć, że na 30 uczniów należy się jeden etat. Sytuacja jest taka jak przedstawiłem . Ja nie mogę tu nic obciąć gdyż ja nie mam z czego.
Pani Modzelewska Wanda – Dyrektor Gimnazjum w Przytułach - szanowni Radni macie plan budżetu za 2003 rok i plan na 2004 rok- wszystkie cyfry macie państwo przed oczami więc tych cyfr na razie jeśli nie będzie pytań na razie nie będę używać . Powiem tylko, że część rzeczy będzie powtórzonych tych co powiedział kolega dyrektor, że oszczędzamy od zawsze. Nigdy nie było tak ,że na oświatę było pieniędzy tyle ,że ile Pani chcesz to tyle Pani wydaje. Tak było gdy byłam jeszcze jednym dyrektorem ,gdy byliśmy pod kuratorium ,potem jak przeszliśmy pod gminy więc zawsze na tej oświacie próbowano oszczędzać. W tej chwili jeszcze bardziej zaciskamy pasa . Powiem najpierw to, co kolega powiedział na końcu. Ja nie mam na czym zaoszczędzić, już nie mam .Proszę Państwa jeżeli ja mam ustaloną siatkę godzin i mam zalecenie Pani wizytator z ubiegłego roku , że w tym roku szkolnym muszę zatrudnić nauczyciela świetlicy – zalecenie , które powinnam wykonać . Nie wiem co będzie gdy przyjedzie Pani wizytator na rekontrolę bo tego nie wykonałam . Ponieważ dobrze dogadujemy się z Panem dyrektorem Szkoły Podstawowej i doszliśmy wspólnie do wniosku ,że może w tym roku jeszcze uda nam się tylko ten jeden etat utrzymać w świetlicy. Tak naprawdę na tyle osób powinno być 4 etaty a na obie szkoły mamy tylko 1 etat. Są telefony od rodziców – bo dziecko samo wyjdzie ze świetlicy . Rodzice tego nie rozumieją, że jest 1 etat w świetlicy i nauczyciel nie jest w stanie dopilnować 132 uczniów. I tak naprawdę przyrzekłam sobie , że w następnym roku nie odpuszczę tego, żeby w świetlicy nie było tyle etatów ile potrzeba. Ja sobie przyrzekłam ,ale jak będzie z tym przyrzeczeniem to na razie jest wielki znak zapytania. Więc już jest zaoszczę-dzone 11.862 zł. Zaoszczędzone jest 20.000 zł na odnowieniu szkoły – zrobione były zalecenia Sanepidu. Gimnazjum jest szkołą ponadpodstawową i my powin-niśmy mieć takie warunki gdzie młodzież by do nas się garnęła bo mamy 2 języki, koła : plastyczne, muzyczne a mamy tak uzdolnioną młodzież gdzie oni sami dekorują całą szkołę bez żadnych kół gdzie wszystko jest wykonywane na lekcji i społecznie przez dzieci w domach. Mamy pięknie śpiewającą młodzież i tylko mieścimy się w tym co mamy . No to z czego ja mam zaoszczędzić ,jeśli ja powinnam wydać na dziecko 3.026 zł bo tyle miałam w planie a wydałam 2.791 zł bo już nie było pieniędzy. Zostało długu w gimnazjum prawie 15.000 zł.. Gimnazjum to jest szkoła, która powinna mieć klasopracownie a nie kredę i tablicę Pewnie że my sobie radzimy skoro mamy takie dobre wyniki ale naprawdę my już nie mamy z czego .
Pan Wiśniewski Waldemar – my nie przekroczyliśmy tego limitu na jednego ucznia .My nie wykorzystaliśmy świadomie o czym Pan Wójt wie . Ja bez przerwy chodziłem do Pani księgowej z zapytaniem „ Pani Elu czy ja mogę jeszcze kupić jakieś rzeczy” – „ to Pana sprawa w zasadzie tylko ciekawe jak zamknie się rok budżetowy „ . I tak rok budżetowy tak się zamknął ,że 50 tys. było do tyłu tj. węgiel to są inne rzeczy ,które zostały zapłacone w tym roku ale trzeba wiedzieć że ten budżet w tym roku jest „chudszy „ o te 50.000 zł.
Pani Modzelewska Wanda – subwencja oświatowa w całości nie jest wykorzystywana bo po prostu te pieniądze my mamy w planie a nie mamy na koncie. Dlatego też szkoła nie wykorzystuje bo nie może.
Pani Rybicka Barbara – skarbnik Gminy – Subwencję to szkoły wykorzystują w całości ,jeżeli są jakieś braki to może być mniej przekazywane na klasy „o” lub na dowóz. Wynika to z tego, że gdy gmina nie ma w całości wykonanych dochodów to i wydatki muszą być mniejsze.
Wójt Gminy Pan Polkowski Krzysztof - podsumował wypowiedzi Dyrektorów szkół w sprawie przedstawionych oszczędności. Dotyczy szkoły Pan Dyrektora Skrodzkiego - biblioteka z 8 godzin do 5 godzin 3 godziny , cały etat palacza –tutaj nie można mówić , że to jest oszczędność ponieważ nie było planowane na to gdyż była umowa ,że jest trzech palaczy i taki budżet poszedł na ten cel. Jest to po prostu zapis, że istnieje możliwość dokonania przetargu na palenie w wyniku którego można zaoszczędzić wydatki związane z ogrzewaniem budynku szkoły Myślę, że to jest do zaakceptowania. Co do zaoszczędzenia 10 ton przy oszczędnym paleniu to mogę zgodzić się, że to może być około 4 ton tak wynika z moich wyliczeń. Sugeruje Pan ,że większość prac przy remoncie będzie wykonywana przez rodziców społecznie . To jest zapis martwy ,bo gmina remont wykonała swoimi pracownikami i pokryła koszty materiałów. Ja rozumiem ,ze bieżące sprawy typu zadrapania zawsze się znajdą. Poza tym szkoły od lat nie prowadzą żadnych zajęć pozalekcyjnych.
Proszę Państwa – przewrotność sytuacji skomentował bym tak. Mówimy tutaj cały czas o dobru młodego człowieka – ucznia , dziecka . to ja się pytam czy ograniczenie do minimum wydatków związanych z zakupem środków dydaktycznych, czy brak tych zajęć pozalekcyjnych to czy to jest dobro dziecka. Nie potrafię ani moralnie ani ekonomicznie oceniać szans tych dzieci na rynku pracy w przyszłości jeżeli musimy na tym oszczędzać.
Pan Śmiarowski Zbigniew – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował Radnych iż 200 tys. zł mamy zabezpieczone w budżecie na budowę sali gimnastycznej . Koszt ogólny sali minimalny będzie wynosił około 1.500tys.zł. Jest możliwość uzyskania dofinansowania w kwocie 470.000tys zł. Czyli razem byśmy mieli ale drugie tyle to musi być kredyt, Z wyliczeń wynika ,że musielibyśmy spłacać rocznie 242tys.zł rocznie z odsetkami bez obciążeń związanych z wodociągiem. Razem te obciążenie rocznie wyniesie 450tys.zł rocznie tych dwóch kredytów. To jest naprawdę duże obciążenia dla budżetu gminy.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mikucki Piotr przeprowadził głosowanie jawne zadając pytanie „ kto jest za podjęciem decyzji aby budować salę gimnastyczną.
Na stan 15 Radnych w obradach Sesji wzięło udział 15 Radnych . W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 Radnych . Za budową sali gimnastycznej było 14 głosów, przeciwnych głosów nie było ,1 osoba wstrzymała się od głosu.
Decyzja o budowie sali gimnastycznej została przyjęta.
Ad.6 Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Mikucki Piotr udzielił głosu Wójtowi Gminy Panu Polkowskiemu Krzysztofowi celem omówienia projektu uchwały intencyjnej w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na dofinansowanie zadania budowy sali gimnastycznej w Przytułach.
Wójt Gminy – szanowni Radni – podejmując tą decyzję rozumiem , że macie tą świadomość, że wszelkie inne inwestycje do momentu uzyskania płynności finansowej budżetu są wstrzymane. Oczywiście wodociąg dalej będzie budowany. Następnie poinformował ,iż wymagania w stosunku do budżetu jeżeli chodzi o zadłużenie i możliwości spłaty to są dwa parytety 1) to 60 % budżetu – zadłużenie 2) to jest 15 % budżetu – roczna spłata . Tutaj poczucie bezpieczeństwa mamy . Natomiast jest inną rzeczą realne nasze możliwości. To nie jest problem w tym że Izba obrachunkowa albo nam zawetuje albo zatwierdzi projekt naszego budżetu, tylko Radni muszą być bezwzględnie przekonani, że podjęcie tej decyzji nie zaowocuje sytuacją taką . wymagalności wobec budżetu – jeżeli chodzi o spłatę kredytu to jest na pierwszym miejscu , następnym to są sprawy wynagrodzenia pracowników. Może się okazać sytuacja taka, że spłacimy kredyt i nie damy wynagrodzeń dla pracowników i nie damy wynagrodzeń dla nauczycieli . Sprawa zakończy się w Sądzie i wtedy spłacimy to wraz z odsetkami – Prawo Pracy o tym mówi w sposób jednoznaczny . Jeżeli ktoś ma wątpliwości to mogę poprosić Radcę Prawnego ale on przepisu też nie zmieni.
Przewodniczący Rady Gminy – Pan Mikucki Piotr – zaciągnięcie kredytu w wysokości 60 % rocznego budżetu jest nierealne ,Uważam że zadłużenie budżetu w granicach około 40 % to już dla naszego budżetu jest realne zagrożenie. Jeśli już to możemy brać pod uwagę 40 % a o 60 % należy zapomnieć. To że my taki kredyt możemy wziąć to prawo mam zezwala ale też prawo nas zobowiązuje żebyśmy to oddali. Własnych środków musimy mieć 20 % aby rozpocząć budowę.
Pan Bieńkowski Franciszek –spytał ile musimy mieć na 20 % na rozpoczęcie .
Wójt Gminy – ja już wcześniej mówiłem, że Pan Marszałek wizytując gminy i rozmawiając ze mną postawił takie warunki 200 tys. zł w budżecie i pozwolenie na budowę . Wszystko już mamy ale należy rozpoczynać wtedy kiedy się widzi perspektywę jednoznaczną, że jesteśmy w stanie ten ciężar udźwignąć. Decyzja należy do Rady – zgodnie z ustawą o samorządzie gminy. To Rada wytycza kierunki rozwoju i podejmuje decyzję o zaciągnięciu kredytu i wskazuje możliwości jego spłaty. Ja sam nie mam możliwości prawnych aby podejmować takie decyzje.
Pan Fidura Grzegorz – Radny powiatu – przedstawił swoją propozycję do Rady Gminy Przytuły. Zakładając, że będzie te 470 tys,zł i te 200 tys. zł . Myślę, że na dzień dzisiejszy wziąć kredyt do 20 % to jest około 150 tys. zł i wyliczyć jaka będzie możliwość jej spłaty. Warto byłoby rozpocząć budowę tej sali. Nieko-niecznie trzeba to zrobić wszystko na raz. Można budowę trochę przerwać ,poszu-kać znowu możliwości finansowania i dalej budować . tak robiły niektóre gminy i pobudowały salę. Jeżeli się zacznie to Marszałek i Wojewoda będzie zobligowany dołożyć pieniędzy gdyż budowa obiektu musi być skończona. Należy wykorzystać to co mamy w tej chwili.
Radni zaproponowali aby zacząć oszczędzać w wydatkach gminy.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mikucki Piotr – możemy oszczędzać tylko omawialiśmy projekt budżetu proszę wskazać gdzie. Można zabrać może diety Radnym .
Pan Rogowski Witold – Radny – rozmawiamy tutaj o oszczędzaniu , Czy my będziemy bronić aby szkoły zostały czy nie to w perspektywie 2-3 lat to one i tak upadną dlatego, że nie będzie komu do nich chodzić , W ciągu tych lat będziemy ponosić koszty -remontować, utrzymywać. Może trzeba by szkołę w Wagach zrestrukturyzować, pozostawić tylko te młodsze klasy to by dało duże oszczędności, zagospodarować część budynku i wtedy może ta budowa sali może by się powiodła. Każdy z nas wie ,że ile dzieci jest po wsiach i wiadomo, że w perspektywie czasu zostanie ta jedna szkoła w Przytułach – jak by na to nie patrzył.
Pan Piotrowski Andrzej – Radny Powiatu – Jeżeli biorąc pod uwagę obecne dane demograficzne to w perspektywie powiedzmy 104 lat to ta gmina wymrze. To i gimnazjum za kilka lat padnie z powodów demograficznych.
Wójt Gminy – poprosił Radnych o zastanowienie się i podjęcie decyzji dlatego gdyż w Urzędzie Marszałkowskim czekają na mój telefon do jutra , albo podejmujemy tą decyzję i ja przystępuję do rozpoczęcia inwestycji albo znów na co się tutaj zanosi rozejdziemy się z niczym . Ta uchwała o zaciągnięciu kredytu jest uchwałą intencyjną , bo wielkość tych obciążeń będzie wynikała po przetargu .
Przewodniczący Rady Gminy Pan Piotr Mikucki przedstawił projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na dofinansowanie zadania budowy sali gimnastycznej. Następnie przeprowadził głosowanie jawne nad projektem uchwały .
Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach uczestniczyło
15 Radnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 Radnych. Za przyjęciem projektu uchwały było 14 głosów, przeciwnych głosów nie było 1 osoba wstrzymała się od głosu.
Uchwała została przyjęta.
/Uchwała Nr XVI/ /04 w załączeniu do protokołu /.
Ad.7 Sprawy bieżące gminy.
1.Pan Wicik Sławomir – Pani Beata pracująca w gminie ma wyższe wykształ-cenie prawnicze i może trzeba się zastanowić i dać jej więcej wynagrodzenia i może nie trzeba zatrudniać prawnika i byłaby oszczędność. Ponadto może w miejsce Zastępcy Wójta trzeba by zatrudnić dwóch innych pracowników w ramach tego wynagrodzenia co jest płacone dla Zastępcy albo z Zastępcy zrobimy Sekretarza Gminy.
Wójt Gminy – Proszę Państwa zgadza się że Pani Beata ma wyższe wykształcenie prawnicze i bardzo dobrze. Ale nie wyobrażam sobie aby przy tym obciążeniu pracą jaką ma zechciałaby prowadzić obsługę prawną gminy . Ponadto czasami zdarza się ,że Radca Prawny musi reprezentować gminę na zewnątrz np., w Sądzie i tutaj niestety ale taki Radca Prawny musi mieć uprawnienia - aplikację radcowską i być wpisany do wykazu Radców Prawnych .Pani Hanna Kwiatkowska takie uprawnienia posiada i każdy dokument ona stawia pieczątkę i parafuje ,że to tak ma być, że to jest zgodne z prawem. Słyszę tutaj żeby dołożyć Pani Beacie 500 zł. Może poprosimy ją tutaj do nas i zapytamy czy ona będzie nam to robiła. Ja wiem, że nie. Jeżeli chodzi o Zastępcę Wójta Gminy to Pan Stanisław nie tylko jest Zastępcą ale prowadzi też stanowisko pracownika. Wszyscy przecież wiecie, że po odejściu Pani Jadwigi Szydłowskiej i Pana Ramotowskiego Andrzeja nie został zatrudniony w to miejsce nowy pracownik. Część pracy z tych stanowisk prowadzi Pan Stanisław a część została rozdzielona na innych pracowników. Odnośnie pomysłu powołania sekretarza Gminy . To ja proponuje powołania Sekretarza w drodze konkursu z uczestnictwem Radnych w tej komisji konkursowej i powołać człowieka, który będzie ten zakres obowiązków wykonywał . I to Rada wtedy ustali wynagrodzenie ,żeby nie było potem nieporozumień. Czy Rada na to przystaje.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mikucki Piotr przeprowadził głosowanie jawne nad propozycją Wójta Gminy .
Na stan 15 radnych Rady Gminy Przytuły w obradach uczestniczyło 15 Radnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 Radnych. Za propozycją Wójta Gminy było 11 głosów, przeciwnych 1 głos, od głosu wstrzymało się 3 osoby.
Radni zaproponowali obniżenie wynagrodzenia dla radcy prawnego.
Wójt Gminy –jeżeli chodzi o wynagrodzenie Radcy to możemy ustalić, że będzie to np. 750 zł i będzie wtedy przyjeżdżała co dwa tygodnie. Jeżeli wchodzimy w okres inwestowania i podpisywania umów , że są to sprawy na tyle ważne , że trzeba sprawdzać specyfikację, jak ona jest przygotowana czy zgodnie z prawem, bo podpisujemy umowy rzędu setek tysięcy złotych.
Radni stwierdzili ,że Wójt musi porozmawiać z Radcą Prawnym i Zastępcą o obniżeniu wynagrodzenia za pracę i przedstawić sprawę na następnej Sesji Rady Gminy.
Na tym obrady Sesji zostały zakończone.
Protokołowała
Lubińska Elżbieta
Pliki do pobrania:
- 16 - 04.doc (doc) 1 mar 2006 10:18 0,08 MB