BIP Gminy Przytuły

Biuletyn Informacji Publicznej

PROTOKÓL Nr XXII/04

z dnia: 15.11.2004
w sprawie: z obrad Sesji Rady Gminy Przytuły ,która odbyła się w dniu 15.11.2004 roku w budynku Urzędu Gminy Przytuły ul. Supska 10 .
Obrady Sesji Rady Gminy rozpoczęto o godz.10.00 a zakończono o godz. 14.45.

W Sesji udział wzięło 15 Radnych Rady Gminy Przytuły ( zgodnie z listą obecności ) co stanowi 100 %.

Ponadto w obradach udział wzięli :
1. Polkowski Krzysztof, Jan - Wójt Gminy Przytuły,
2. Piotrowski Andrzej - Radny Powiatu,
3. Rybicka Barbara - Skarbnik Gminy Przytuły.
4. Fidura Grzegorz - Radny Powiatu.
5. Sienicki Stanisław - Z-ca Wójta Gminy,
6. Sołtysi ( według listy obecności )- 11 osób .

Porządek obrad :
1. Otwarcie obrad i stwierdzenie ich prawomocności.
2. Zapoznanie z porządkiem dziennym.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji .
4. Informacja Wójta Gminy o działalności między Sesjami.
5. Interpelacje i zapytania Radnych
- odpowiedzi.
6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do realizacji i
sfinansowania projektu „ Biblioteki Publiczne - Internet – Informacja –
Społeczeństwo w województwie podlaskim w latach 2004 – 2006 ”.
7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie „ Regulaminu przyznawania
nagród nauczycielom szkół dla których organem prowadzącym jest Gmina
Przytuły, sposobu podziału środków na nagrody organu prowadzącego
Dyrektorów szkół oraz trybu zgłaszania kandydatów do nagród ”
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie postępowania o udzielanie dotacji
podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych nie działających
w celu osiągnięcia zysku, ale na cele publiczne związane z realizacją zadań
gminy, sposobu jej rozliczenia oraz kontroli wykonania zadań zleconych.
9. .Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do Stowarzyszenia
o nazwie Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na
2004 r.
11. Informacja w sprawie projektu budżetu gminy na 2005 rok.
12 .Sprawy bieżące gminy.

Przebieg posiedzenia :

Ad.1 Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Mikucki Piotr otworzył XXII Sesję Rady Gminy Przytuły. Przywitał Radnych Powiatu i Gminy sołtysów i wszystkich obecnych oraz stwierdził ich prawomocność.

Ad.2 Przewodniczący Rady Gminy Przytuły przedstawił proponowany porządek dzienny .

Wójt Gminy Przytuły Pan Polkowski Krzysztof zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku dziennego projektu uchwały w sprawie przystąpienia do Stowarzyszenia o nazwie Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej.

Przewodniczący Rady Gminy przeprowadził głosowanie jawne nad zgłoszonym wnioskiem .

Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 14 Radnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 Radnych. Za przyjęciem wniosku do porządku dziennego głosowało 14 osób, przeciwnych i wstrzymujących się głosów nie było.

Punkt ten został wprowadzony do porządku dziennego pod nr 9.

Radny Powiatu Pan Piotrowski Andrzej zgłosił o przyjęcie wniosku o dofinansowanie w kwocie 1,000,00 zł na pokrycie kosztów remontu przy kościele parafialnym , oraz zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku dziennego projektu uchwały w sprawie zmiany nazwy ul. Supskiej – przedłożył dokumentację z podpisami mieszkańców oraz projekt uchwały na ręce Przewodniczącego Rady Gminy Przytuły.

Przewodniczący Rady Gminy przeglądając projekt uchwały stwierdził nieprawidłowości w podanej podstawie prawnej przedstawionej uchwały co spowodowało odrzucenia wniosku o wprowadzenie do porządku dziennego wyżej wymienionej uchwały. .

Przewodniczący Rady Gminy przeprowadził głosowanie jawne nad przyjęciem wniosku o dofinansowanie remontu kościoła .

Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 14 Radnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 Radnych. Za przyjęciem wniosku głosowało 11 osób, przeciwnych było 3 głosy wstrzymujących się od głosu nie było.
Wniosek został przyjęty i zostanie rozpatrzony przy omawianiu zmian w budżecie gminy .

Przewodniczący Rady Gminy przeprowadził głosowanie jawne nad przyjęciem porządku dziennego po zmianach.

Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 14 Radnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 Radnych. Za przyjęciem porządku dziennego głosowało 11 osób, przeciwnych było 3 głosy wstrzymujących się głosów nie było.

Porządek dzienny został przyjęty.

Ad.3 Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Mikucki Piotr przypomniał Radnym zagadnienia omawiane na XXI Sesji Rady Gminy Przytuły w dniu 29.08.2004 roku . Ponieważ Radni nie wnieśli żadnych uwag do protokołu, Przewodniczący Rady Gminy przeprowadził głosowanie jawne nad jego przyjęciem.
Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach uczestniczyło 14 Radnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 Radnych. Za przyjęciem protokołu było 14 głosów, przeciwnych i wstrzymujących się od głosu nie było .

Protokół Nr XXI/04 został przyjęty.

Ad.4 Informacja Wójta o działalności między Sesjami.

Wójt Gminy Przytuły Pan Polkowski Krzysztof poinformował o następujących sprawach :
1) Na poprzedniej Sesji poinformowałem iż została zakończona inwestycja wodociągowania gminy. Wprowadziło to w nas nadzieję, że nie jest źle, że damy radę się dalej rozwijać. Ostatnio generalnie koncentrowaliśmy się na działaniach dotyczących zwrotu udziału z SAPARD-u z inwestycji wodociągowej , jak również z pilotowaniem wniosków z Integrowanym Programie Operacyjnym Rozwoju Regionalnego dotyczącego budowy sali gimnastycznej .
2) Sprawy związane z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa , ze zwrotem pieniędzy to ciągle jesteśmy na etapie składania różnych zapytań , oświadczeń , podpisywania aneksów do umowy . najlepiej chyba oddaje to treść pisma ,które posiadam z biura Związku Gmin Wiejskich które to podejmuje działania w ramach Komisji wspólnej rządu i samorządów celem wyjaśnienia obecnej sytuacji, określenia jednoznacznej interpretacji czy podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym czy nie jest ,tym nie mniej na dzień dzisiejszy jest rozstrzygnięta sprawa 7 % podatku VAT dotyczącego dróg, ponieważ tam Ministerstwo Finansów doszło do wniosku, że gmina nie będąca płatnikiem podatku VAT nie może sobie odpisywać tego podatku przy inwestycjach drogowych. Natomiast inwestycje typu wodociągi , oczyszczalnie – ten rodzaj inwestycji nie ma ciągle rozstrzygnięcia co do sposobu kwalifikowania podatku VAT. Ministerstwo nie zajmuje konkretnego stanowiska w tej sprawie odsyłając nas do opinii Urzędów Skarbowych. Na razie trwają rozmowy na ten temat przy udziale Agencji .Pozostaje nam być przekonanym, że sprawa ta zakończy się dla nas szczęśliwie i podatek zostanie uznany za koszt kwalifikowany i otrzymamy pełny zwrot zgodnie z umową z agencją. Jeżeli nie to będziemy musieli wyasygnować z naszego budżetu kwotę około 40 tys. zł. – o taką kwotę zostanie pomniejszony zwrot w ramach programu SAPARD.
3) Jeżeli chodzi o salę gimnastyczną to nasz wniosek przeszedł na panelu ekspertów, natomiast Komitet Sterujący, który rekomenduje listę wniosków dla Zarządu Województwa (trudno powiedzieć, czy to Komitet Sterujący czy Zarząd Województwa taką decyzję podjął ) w każdym bądź razie uznali, że obiekty sportowe ponieważ mają możliwość dofinan-sowania z odpisów od gier liczbowych – nie będą finansowane przez Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego. Tylko 5 wniosków gmin wiejskich dostało rekomendację Komitetu Sterującego , jeszcze pozostaje decyzja Zarządu Województwa czy kierują te wnioski do na podpisanie umowy na z Panem Wojewodą do realizacji . Generalnie badając sprawy możliwości dofinansowań ze środków strukturalnych to trzeba stwierdzić , że nie wygląda to optymistycznie. Jeżeli będzie możliwość to postaram się jakiś wniosek złożyć do Urzędu Marszał-kowskiego chociaż i tam prawdopodobnie ten działający fundusz ma być w przyszłym roku zlikwidowany lub też w innych programach. Teoretycznie są jakieś pieniądze , natomiast praktycznie trudno jest z tego skorzystać chociażby np. programu dotyczącej małej retencji wód , regulacji zbiorników wodnych. Program sektorowy co prawda istnieje , natomiast ukazało się zarządzenie Wojewody o tym ,że w odległości 400 m od granic cieków wodnych , zbiorników nie można prowadzać jakichkolwiek regulacji stosunków wodnych . To są przykłady, które świadczą o tym, że w pewnym okresie czasu pozyskanie tych środków będzie dosyć trudne czy znacząco utrudnione.
4) Zawiązała się taka inicjatywa , jeden z programów wspierających ,który nosi nazwę „ Lider Plus „ dotyczy on organizowania się samorządów w jedną jednostkę, organizację, która ma 50 tys. mieszkańców i dotyczy to tylko gmin wiejskich . Ten związek ,grupa gmin ,samorządów wiejskich czy osób prawnych prywatnych tworzy najpierw projekt programu , tego co chce zrobić . To w zasadzie zawęża się do opracowania procedur, statutu w pierwszym roku, W roku następnym przystępuje takie stowarzyszenie do tworzenia projektów w rozumieniu technicznym czyli jeżeli gmina potrzebuje wodociąg , drogę czy cokolwiek innego a to mieści się w ramach finansowania projektu stowarzyszenia „Lider Plus „ to takie sprawy zostają przygotowane , koszty projektów są pokrywane z funduszy strukturalnych. Teoretycznie tak to wygląda na dzień dzisiejszy, natomiast jak to zafunkcjonuje to trudno powiedzieć. Trudno powiedzieć , że tego nie będzie ale trudno też pałać ogromnym optymizmem , że tak się stanie i że już mamy pieniądze zapewnione. Tak samo jak liczyliśmy na dofinansowanie sali gimnastycznej to też robiliśmy to z pewną wiarą i zaangażowaniem , projekt został przygotowany przedłożony , zaakceptowany przez panel ekspertów, no ale brak funduszy , szczupłość środków spowodowało to, że wnioski pod tytułem „ budowa obiektów sportowych „ zostały w ogóle z tego działania wycofane. Następnym działaniem programu „ Lider Plus „ jest zdobywanie dużych pieniędzy na realizację inwestycji w posz-czególnych gminach. Jeżeli Rada Gminy da mi tutaj przyzwolenie na wstąpienie do takiego przedsięwzięcia to na początek jest taka składka na początek w kwocie 5 tys. zł na fundusz założycielski. . Zainteresowanych jest 10 samorządów , a ten fundusz musi wynosić 50 tys. zł dlatego taka kwota. Fundusz założycielski jest to taka jakby forma kaucji potwierdzenia uczestnictwa. Więcej informacji chciałbym przekazać przy okazji omawiania projektu budżetu gminy na 2005 rok., jego kształtu i przedstawiłbym wtedy te sprawy i pisma , które tego budżetu bezpośrednio dotyczą i tego co Rada przyjmie do budżetu .

Ad.5 Interpelacje i zapytania Radnych - odpowiedzi :
1. Pan Wicik Sławomir – zbliża się zima więc może należy pomyśleć o podpisaniu umowy na odśnieżanie dróg.

Odp: Wójt Gminy –myślę, że mamy pewną formę zabezpieczenia , jeżeli jest opad 30 cm to w ciągu 2-3 godzin samochodem można to odśnieżyć. Natomiast jeżeli napada 1,20 cm to czekamy aż zostaną odśnieżone drogi wojewódzkie, powiatowe a potem nasze i trochę dopilnować aby to zbyt długo nie trwało .

2. Pan Godlewski Józef - poprosił o nawiezienie 10 wrotek żwiru na drogę od Kubry Przybudówki.

Na obrady sesji przybył Pan Kacperski Waldemar ( 15 Radnych ) .

Ad.6 Przewodniczący Rady Gminy Pan Mikucki Piotr udzielił głosu Panu Wójtowi Gminy celem wyjaśnienia celowości podejmowania uchwały w sprawie przystąpienia do realizacji i sfinansowania projektu „ Biblioteki Publiczne - Internet – Informacja – Społeczeństwo w województwie podlaskim w latach 2004 – 2006 ”.

Wójt Gminy wyjaśnił, iż przy realizacji tego projektu przewodzi instytucja „ Książnica Podlaska „ . Chodzi o doposażenie zarówno w jednostki komputerowe jak i powiększenie możliwości dostępu do Internetu. Myślę, że jest to rzecz celowa ponieważ mamy już pewne doświadczenie wynikające z korzystania tutaj z tej naszej „ikonki” przy udziale 3 komputerów. Jest bardzo duże zainteresowanie ,dużo osób przychodzi , korzysta z tego , jest po prostu ciasno. To znaczy, że taka potrzeba społeczna jest, pomoc jaką byśmy otrzymali to jest około 75 % , reszta to jest nasz udział. Uważam , że wejście do tego programu jest sprawą celową i potrzebną. Wyjaśnił, iż na początku tak jak przy innych refundacjach my płacimy ze swoich środków, przedkładamy fakturę i potem otrzymujemy zwrot.

Radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Rady Gminy Pan Mikucki Piotr przedstawił treść projektu uchwały w sprawie przystąpienia do realizacji i sfinansowania projektu „ Biblioteki Publiczne - Internet – Informacja – Społeczeństwo w województwie podlaskim w latach 2004 – 2006 ” a następnie przeprowadził głosowanie jawne nad przyjęciem uchwały .

Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 15 Radnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 Radnych. Za przyjęciem projektu uchwały było 11 głosów, przeciwnych głosów nie było, od głosu wstrzymało się 4 osoby.
Uchwała została przyjęta.

/ Uchwała Nr XXII/74/04 w załączeniu do protokołu./

Ad.7 Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Mikucki Piotr udzielił głosu Panu Wójtowi Gminy celem wyjaśnienia celowości podejmowania uchwały w sprawie „ Regulaminu przyznawania nagród nauczycielom szkół dla których organem prowadzącym jest Gmina Przytuły, sposobu podziału środków na nagrody organu prowadzącego, Dyrektorów szkół oraz trybu zgłaszania kandydatów do nagród ”

Wójt Gminy Pan Polkowski Krzysztof wyjaśnił Radnym iż jest to uchwała, która regulować będzie zasady przyznawania nagród dla pracowników szkół – określa dokładnie środki i sposób podziału tych środków . Jest to praktykowane już w wielu gminach i dość dobrze to funkcjonuje.

Radny Pan Śmiarowski Zbigniew – w uchwale jest zapis o środkach 1 %, ile to jest, jaka to jest kwota.

Odp: Z-ca Wójta Pan Sienicki Stanisław – jest to kwota niewiele więcej niż 10.000 zł, na wszystkie szkoły liczone od funduszu płac wszystkich pracowników szkoły na naszym terenie. Wyjaśnił, iż ustawodawca daje instrument w rękę Dyrektorom szkół w stosunku do nauczycieli , a w stosunku do Dyrektorów – Wójtowi i Radzie poprzez opracowanie tego regulaminu , żeby te nagrody przydzielać ludziom za te wskazane w tym regulaminie punkty , za konkretne osiągnięcia. Do tej pory w praktyce we wszystkich szkołach w całym kraju wszyscy dostawali jakieś mniejsze lub większe nagrody i być może często nie brano pod uwagę osiągnięć nauczyciela i jego wysiłku. W tej chwili Dyrektor będzie miał możliwość bardziej sprecyzować wymagania stawiane dla nauczycieli aby zakwalifikowali się do otrzymania nagrody. Czy z tego Dyrektorzy skorzystają to trudno przewidzieć to już jest sprawa sumienia Dyrektora i Rady Pedagogicznej, która będzie też takie wnioski formułowała .


Radny Pan Wiśniewski Edward – chciałbym zauważyć i może trochę sprostować wypowiedź Pana Wójta odnośnie tego ,że w sprawie przyznawania nagród do tej pory istniała taka „ wolna amerykanka ”, że Dyrektor jak chciał to tak przyznawał te nagrody, nie istnieje regulamin Rady Pedagogicznej i na podstawie tego regulaminu Dyrektor przyznawał nagrody.

Przewodniczący Rady Gminy Przytuły przedstawił treść projektu uchwały w sprawie „ Regulaminu przyznawania nagród nauczycielom szkół dla których organem prowadzącym jest Gmina Przytuły, sposobu podziału środków na nagrody organu prowadzącego, Dyrektorów szkół oraz trybu zgłaszania kandydatów do nagród ”

Ponieważ nie było uwag do projektu uchwały przeprowadził głosowanie jawne nad projektem uchwały.

Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 15 Radnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 Radnych. Za przyjęciem projektu uchwały było 15 głosów, przeciwnych i wstrzymujących się od głosu nie było.

Uchwała została przyjęta.

/ Uchwała Nr XXII/75/04 w załączeniu do protokołu./

Ad.8 Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Mikucki Piotr przedstawił projekt uchwały w sprawie postępowania o udzielanie dotacji podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych nie działających w celu osiągnięcia zysku, ale na cele publiczne związane z realizacją zadań gminy, sposobu jej rozliczenia oraz kontroli wykonania zadań zleconych. Poprosił Wójta Gminy o wyjaśnienie celowości przyjęcia tej uchwały.

Wójt Gminy Pan Polkowski Krzysztof - przypomniał ,iż na wcześniejszej Sesji Rada przeznaczyła środki finansowe na pomoc dla Gminy Dubicze Kościelne. Nie mogliśmy do tej pory przelać tych pieniędzy w związku z inną interpretacją uchwały ,którą pierwotnie podjęliśmy Po prostu jest to doprecyzowanie w sprawie udzielania dotacji w różnych formach, kredytów ,pożyczek , różne formy zabezpieczeń. My oczywiście nie będziemy tutaj korzystać w tak szerokim zakresie . Nam na dzień dzisiejszy jest potrzebne do tego , żebyśmy mogli te 1.000 zł przekazać dla tej poszkodowanej gminy .

Przewodniczący Rady Gminy Pan Mikucki Piotr przedstawił treść projektu uchwały , ponieważ nie było uwag do projektu uchwał przeprowadził głosowanie jawne nad jej przyjęciem .

Na stan 15 Radnych Rady Gminy w obradach Sesji uczestniczyło 15 Radnych .W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 Radnych . Za przyjęciem projektu uchwały było 15 głosów ,przeciwnych i wstrzymujących się od głosu nie było .

Uchwała została przyjęta.

( Uchwała Nr XXII/76/04 w załączeniu do protokołu ) .

Ad.9 Przewodniczący Rady Gminy Pan Mikucki Piotr udzielił głosu Wójtowi Gminy celem wyjaśnienia celowości przyjęcia uchwały w sprawie przystąpienia do Stowarzyszenia o nazwie Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej

Wójt Gminy Pan Polkowski Krzysztof poinformował ,iż uczestniczył 2 razy na Kongresie Związku Gmin Wiejskich , jako członek nie stowarzyszony. W tej chwili jest tam około 1/3 gmin wiejskich stowarzyszonych w tym związku . Jest to jakby siła przebicia ,która jeszcze nie jest adekwatna do potrzeb . Takie są założenia ,że przynajmniej więcej niż połowa tychże gmin byłaby w tym stowarzyszeniu może to zwiększy nasze możliwości w walce o ludzkie traktowanie samorządów wiejskich, gdyż ostatnio wszystkie pieniądze jakby ogniskują się w środowiskach miejskich. Wynika to z tego, że mają większą liczbę ludności i są bardziej zmobilizowani chociażby biorąc przykład ze Związku Powiatów Polskich – jest to dosyć silna organizacja i z nimi po prostu przegrywamy ,gdyż ich siła przebicia jest dużo większa i przy wszystkich negocjacjach z rządem mimo iż nasze argumenty są nikłe i słyszymy, że skoro uważamy że nasze argumenty i potrzeby są ważne to dlaczego nie jesteście tutaj wszyscy, tylko jest was część. Dlatego też ważne jest aby gminy wiejskie zrzeszały się i mogły walczyć na równi z innymi o swoje prawa i pieniądze. Roczna składka to stowarzyszenie wyniesie w granicach 550 zł. Nie są to aż tak ogromne pieniądze bo 0,22 zł od jednego mieszkańca a myślę , że jest to rzecz dosyć ważna . Współprzewodniczący tegoż Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej zasiada w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu i między innymi negocjują tam sprawy wielkości subwencji oświatowej, algorytmu , czyli wzoru ,który służy wyliczeniu wielkości subwencji , jak również mają wpływ na podział rezerwy oświatowej i mam zamiar złożyć wniosek o dofinansowanie wymiany okien w szkole , jeżeli to się uda to należy też od siebie coś dać . Uważam, że kwota 550 zł rocznie nie jest kwotą, która w sposób znaczący wpłynie na nasz budżet a ewentualnie nasze możliwości mogą wzrosnąć poprzez uczestnictwo w tym związku.


Przewodniczący Rady Gminy przeprowadził głosowanie jawne nad projektem wyżej wymienionej uchwały.

Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 15 Radnych . W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 Radnych . Za przyjęciem projektu uchwały było 15 głosów, przeciwnych i wstrzymujących się głosów nie było.

Uchwała została przyjęta.

/ Uchwała Nr XXII/77/04 w załączeniu do protokołu /.


Ad.10 Przewodniczący Rady Gminy udzielił głosu Pani Rybickiej Barbarze celem omówienia zmian w budżecie gminy na 2004 rok.

Skarbnik Gminy – Barbara Rybicka przedstawiła zmiany w budżecie gminy na 2004 rok ,które należy wprowadzić do budżetu gminy wynikające między innymi ze zwiększonych wpływów za pobraną wodę z wodociągu gminnego, odsetek od nieter-minowych wpłat za przyłącza wodociągowe oraz od zaległości podatkowych, opłat za dzierżawę gruntów gminnych, czynszu dzierżawnego za najem lokalu użytkowego, oraz wprowadzenie dotacji celowych.

Pan Piotrowski Andrzej przypomniał Radnym o zaakceptowanym i wprowadzonym wniosku w sprawie dofinansowania pokrycia kosztów zakupionych materiałów zużytych do wykonania remontu kościoła.

Radni oraz mieszkańcy gminy zgromadzeni na sali obrad stwierdzili, iż sprawa dofinansowania remontu w kościele nie powinna być stawiana na obrady Sesji, gdyż gmina nie powinna mieszać się w sprawy utrzymania i remontów kościoła. Stwierdzili, iż parafianie zbierają składki na remonty i to powinno wystarczyć. Ponadto ksiądz jako Proboszcz powinien zgodzić się na powołanie Rady Parafialnej, która zajęła by się zbieraniem i rozliczaniem środków zebranych przez parafian . W związku z powyższym nie wyrazili zgody na wprowadzenie punktu o dofinansowanie do porządku dziennego obrad sesji Rady Gminy.

Przewodniczący Rady Gminy Pan Mikucki Piotr przeprowadził głosowanie jawne nad tym kto jest za tym aby przeznaczyć kwotę 1.000 zł na dofinansowanie zakupu materiałów przeznaczonych na remont kościoła w Przytułach.

Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 15 Radnych . W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 Radnych . Za przeznaczeniem kwoty 1.000 zł nie było żadnego głosu, przeciwnych było 3 głosy od głosu wstrzymało się 12 osób.

Przewodniczący Rady Gminy Pan Mikucki Piotr przedstawił treść projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2004 rok. Ponieważ nie było uwag przeprowadził głosowanie jawne nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2004 rok.


Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 15 Radnych . W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 Radnych . Za przyjęciem projektu uchwały było 15 głosów, przeciwnych i wstrzymujących się głosów nie było.

Uchwała została przyjęta.

/ Uchwała Nr XXII/78/04 w załączeniu do protokołu /.


Ad.11 Informacja w sprawie projektu budżetu gminy na 2005 rok.

Wójt Gminy Pan Polkowski Krzysztof poinformował o projekcie budżetu na 2005 rok.
Poinformował, iż zaplanowane dochody na przyszły rok kształtują się na poziomie 75 % w stosunku do obecnego roku. Różnica ta wynika z tego ,że około 1 mln zł tegorocznego budżetu stanowiły: pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska , dofinansowanie z SAPARDu budowy wodociągu jak również jeszcze z roku ubiegłego nie spłynęły środki jako częściowy zwrot z SAPARDu w kwocie około 180 tys. zł, ponieważ część płaciliśmy swoich pieniędzy a teraz czekamy na zwrot. Poinformował , iż w 2005 roku subwencja wynosi 2.593.832 zł, część wyrównawcza jest o 44 tys zł wyższa , natomiast część subwencji oświatowej jest o 130 tys zł mniej niż w roku 2004 . spadek dochodów jest też bardzo mocno zarysowany jeżeli chodzi o podatek rolny a związane jest to z tym iż większość naszych mieszkańców – rolników korzysta z ulg ustawowych. Wiecie Państwo, że nawet jeżeli chodzi o wodociągowanie to każdy mógł skorzystać z takiej ulgi , gdyż było to przystosowanie się naszych gospodarstw do wymagań UE w kwestii mleczarskiej. W tej chwili ta tendencja być może będzie ona z czasem spadała ale przez kilka następnych lat na pewno w mniejszym lub większym stopniu będzie się ona utrzymywała i ona działa w ten sposób, że około 50 % naszych dochodów z podatku rolnego nie wpłynie do naszego budżetu , rolnicy otrzymają ulgi ustawowe. Do roku ubiegłego sytuacja była tego typu, że dwa razy w roku ministerstwo finansów refundowało nam wielkość tych ulg ustawowych . Natomiast już rok bieżący i rok przyszły jest bez tej refundacji i to jest strata naszych dochodów. Powiększenie dość duże jest w dziale pomoc społeczna a związane jest to ze zmianą przepisów i gmina stała się płatnikiem tych świadczeń ale jest to zadanie zlecone i finansowane przez budżet państwa przynajmniej na razie.
Wydatki - w kwestii rolnictwa i łowiectwa i infrastruktura wodociągowa na razie tu nie ma nic gdyż nie będziemy na razie realizować zadań wodociągowych, może nastąpią zmiany w tym dziale. W dziale administracji publicznej jest ogólny wzrost o 1,2 % z tym ,że niektóre działy są zmniejszone niektóre zwiększone , czyli niewielkie zmiany. W szkole podstawowej jest tu niewielki spadek a związany jest z wprowadzeniem pewnych ograniczeń zarówno w ilości etatów oraz łączone klasy. Natomiast jeżeli chodzi o Gimnazjum to jest wzrost kosztów funkcjonowania około 10 % , a jeżeli chodzi o wynagrodzenia pracowników szkoły to o 9 %. Dowożenie uczniów – wzrost gdyż mamy jeszcze jeden autobus – 12 %.Zespoły Szkół –obsługa i funkcjonowanie 6 % , wzrost wynagrodzenia 5 % , jest to jakby automatyczne podwyższenie gdyż pracownicy nabywają praw do dodatku stażowego, który co roku wzrasta. Założony jest wzrost na zakup energii elektrycznej . Ponadto w wydatkach ujęte są sprawy, które musimy ponieść i od których nie możemy uciec to są płace, spłata pożyczki .
Po podliczeniu tych wszystkich kosztów pozostaje kwota 173 tys. zł i tą kwotę należy podzielić. Myślę, że Wysoka Rada podejmie określone decyzje. Oczywiście nie dzisiaj, bo to jest do zapoznania się ze stanem faktycznym bo budżet będziemy uchwalali do 31 marca następnego roku. Natomiast żeby postanowić cokolwiek w tej sprawie to ja uważam i muszę zapoznać Wysoką Radę z pewnymi realiami ,których należy przestrzegać i stosować je przy kształtowaniu tego budżetu inwestycyjnego.
Wójt zapoznał obecnych z treścią pisma Pana Marszałka Jana Kamińskiego w odniesieniu do możliwości inwestowania sali sportowej. z którego wynika ,że w przypadku roku przyszłego nie będzie już możliwe przesunięcie zadania na rok następny z uwagi na zakończenie programu wraz z upływem 2005 roku. Jeżeli inwestorzy ,których zadania są ujęte do dofinansowania od roku 2005 nie złożą skutecznie wniosków do Ministerstwa w przewidzianym ustawowo terminie, stracą nie tylko możliwość pozyskania środków z tego źródła ale również będą musieli ponownie złożyć wniosek do Zarządu Województwa o umieszczenie w Wojewódzkim Programie Rozwoju Bazy Sportowej na lata 2006- 2008. Przy dużej liczbie złożonych wniosków i przyjęciu odpowiednich kryteriów i założeń infrastruktury sportowej na te lata możliwość ujęcia w nowym programie będzie utrudniona. Dlatego też w celu skutecznego wypełnienia wniosku i wykorzystania planowanych środków finansowych w programie już od przyszłego roku na zadanie pod nazwa „ budowa sali gimnastycznej Nr 28/14 przy szkole podstawowej i gimnazjum w Przytułach „ rok 2005 - zapis – 170 tys. zł , rok 2006 – zapis 300 tys. zł , mamy wypełnić i przedłożyć dokumentację z tym związaną. Jeżeli byśmy zdecydowali się na budowę to pozostaje nam ogłoszenie przetargu . Warunki te musimy spełnić do końca 2005 roku abyśmy mogli skorzystać z przewidywanych w programie środków finansowych. Te kwoty, które wcześniej przedstawiłem nie są kwotami sztywnymi, mogą się zmienić. Generalnie jest tak, ze gminy wiejskie otrzymują dofinansowanie do 50 % , może to być 45 – 49 % . Ponadto poinformował o stanowisku Ministerstwa Finansów w sprawie zadłużenia – deficytu państwa , które wynosi 29,3 % . Znaczy to , że będą stosowane pewne ograniczenia zarówno w stosunku do budżetu państwa a co za tym idzie do budżetów gmin, powiatów, województw. W roku przyszłym będą nas obowiązywały takie reguły, że my nie będziemy mogli w swoich budżetach zwiększyć deficytu budżetowego większego niż 29,3 % ,gdyż Izba Obrachunkowa nie wyda nam pozytywnej opinii o naszym budżecie. Informuję o tym, gdyż Komisje odniosły się do sprawy inwestycji pod nazwą budowa sali gimnastycznej a to wygląda mniej więcej w ten sposób . Zakładamy ,że dofinansowanie będzie na optymalnym poziomie 45 % , dokonujemy procedurę przetargową i wychodzi, że za obiekt, który jest nam potrzebny zapłacimy 1.500 tys. zł dla wykonawcy . To znaczy, że przy 50 % dofinansowaniu potrzebne jest nam 750 tys. zł środków własnych . Okres realizacji inwestycji wynosi 2 lata, oczywiście można przeciągać w czasie tą inwestycję ale każde wydłużenie tego okresu powoduje wzrost kosztów, ponieważ wykonawca musi pewne kwoty wpłacić nam na konto jako gwarancję ,które do momentu odbioru inwestycji są kwotami zamrożonymi. Jeżeli inwestycja trwa trzy lata a nie dwa to wiadomo, że te koszty rosną , co roku wzrastają też ceny materiałów itp. Przy cyklu inwestycyjnym wydłużonym o 1 rok wzrost kosztów wykonania inwestycji może być na poziomie 10 – 12 % . Mamy tutaj jak państwu przedstawiłem kwotę 173 tys. zł środków do podziału , krótko mówiąc ,co za te środki będziemy robili w roku przyszłym . Jeżeli skoncentrujemy się tylko na sali gimnastycznej i powiedzmy, że potrzeba nam jest środków 750tys. zł , cykl budowy dwuletni , równo podzielony, to rocznie potrzeba nam około 375 tys. zł . Widzicie Państwo, że te nasze możliwości muszą być podparte pożyczką. Teoretycznie można liczyć, że około 350 tys. zł taką będziemy mieli zdolność kredytową na koniec roku . Natomiast zdolność kredytowania biorąc pod uwagę możliwość zadłużania się to jest jedna strona a drugą stroną są możliwości wyasygnowania środków na spłatę kredytu, gdyż te możliwości będziemy musieli Regionalnej Izbie Obrachunkowej przedstawić. I tych możliwości jakby nie widać. Należy dokonać pewnych oszczędności w budżecie. I właściwie tyle ja mam do powiedzenia skąd wziąć potem na spłatę. Poprosił Radnych o wypowiedzenie się na temat przyszłorocznego budżetu gminy a w szczególności uzgodnienie sprawy podjęcia budowy sali gimnastycznej a co za tym idzie wcześniejsze uzgodnienia w tej sprawie dotyczące reorganizacji sieci szkół.

Radni spytali jakie kroki należy podjąć aby zabezpieczyć środki na inwestycje.

Wójt Gminy - Reorganizacja sieci oświatowej oraz sprzedaż mienia gminnego . Panowie wiecie i ja to wiem i wszyscy to wiedzą . Problem polega na tym czy stać nas na podjęcie tej decyzji czy nie . Plan na rok ubiegły zakładał wydatki w klasach „ O” na około 70 tys. zł, plan na rok przyszły na poziomie 30 tys. zł, jeżeli chodzi o szkoły podstawowe to wykonanie szacuje się na koniec roku obecnego na poziomie 1.110 tys. zł. Plan na rok przyszły 1.091, przy wzroście wynagrodzeń zaplanowanych na poziomie 3 %., przy wzroście wynagrodzeń z tytułu awansu zawodowego nauczycieli na poziomie 20 tys. zł od 1 września przyszłego roku . Więc jeżeli ktoś mówi mi że nie ma oszczędności to ja udostępniam dokumenty i proszę dowieść tego a nie na takiej zasadzie, że nie ma . Te wszystkie działania , które ja podejmuję to nie dlatego, że mi się ktoś nie podoba , czy dlatego , że jestem wobec kogoś złośliwy. Ja robię to co jest moim zadaniem – racjonalizuję wydatki, i to po prostu widać. Gdyby tej racjonalizacji nie było, gdyby nie to, że w Wagach ubyło 2,5 etatu , w Wilamowie 2,5 etatu , to proszę Państwa tutaj nie mielibyśmy tutaj tych 173 tys. zł do rozdysponowania tylko nie myśląc o jakichkolwiek inwestycjach byśmy się pytali skąd wziąć jeszcze 50 czy 100 tys. zł. Takie są fakty, i można dyskutować z wypowiedziami natomiast z faktami się nie dyskutuje.

Radni spytali ile działek gminnych jest w dzierżawie i ile można byłoby za nie uzyskać w przypadku sprzedaży?

Wójt gminy – ogółem jest 8,74 ha z tym iż są to działki o różnej wielkości . Trudno w tej chwili dokładnie oszacować ale można za to ewentualnie uzyskać 10 – 20 tys. zł ale to przecież i tak za mało. Natomiast całego majątku pozbyć się też nie można, gdyż stanowi ona jakąś formę zabezpieczenia chociażby przy kredytowaniu.

Pan Śmiarowski Zbigniew – poprosił o przybliżenie ile ewentualnie gmina oszczędziła by przy likwidacji szkoły w Wagach w perspektywie np. 3 lat, czy to dałoby nam jakieś efekty bo nad tym trzeba się zastanowić.

Wójt Gminy – w tej chwili w projekcie budżetu na rok przyszły na szkołę w Wagach wydatki są planowane na poziomie 385.500.zł a było ponad 400 tys.zł, Więc jest tu znów odpowiedź na pytanie o wpływ pewnych ograniczeń Na dzień dzisiejszy istnieje możliwość zatrudnienia tych nauczycieli w szkole w Przytułach. Być może niektórym nie będzie się opłaciło tutaj przyjeżdżać , ale większości jest możliwość zatrudnienia. Be względu na to jakie tam koszty pośrednie wyjdą 50 czy 200 tys.zł to i tak jest to oszczędność. Można dyskutować czy jest to kwota „ gra” warta świeczki czy nie . Druga sprawa to sprawy demograficzne , dzieci jest coraz mniej i to dotyczy nie tylko szkoły w wagach , Wilamowie ale także w Przytułach. Tu jakby zakres możliwości zatrudniania nauczycieli będzie z czasem malał gdyż potrzeba będzie coraz mniej etatów i to też trzeba brać pod uwagę. Sytuacja finansowa doprowadzi do tego , czy to będzie za rok czy za dwa czy za trzy lata, że nauczycieli w Wagach i tak zwolnimy i będziemy musieli z miejsca wypłacić odprawy dla nich. Bo dzisiaj to by poszło jakby w mniejszym zakresie z mniejszym stopniem „bolesności” . Ale jeżeli przyjdzie zapłacić pół roczne odprawy dla 7 czy 8 nauczycieli to ja się wtedy zapytam Panowie skąd my weźmiemy na to, a to są zobowiązania, które nie podlegają dyskusji. Dzisiaj patrząc do przodu dalekosiężnie rozładować ten problem i pomału to wszystko jakoś się rozprostuje. Natomiast jeżeli będziemy czekali do momentu aż „ wrzód „ nabierze to ta ropa nas zaleje. Takie są fakty.
Na Sali obrad podniosła się burzliwa dyskusja ,która właściwie żadnych wniosków nie wniosła w sprawie omawianego tematu.

Pani Godlewska Elżbieta – sołtys wsi Wagi poinformowała, iż w środę jest zebranie w szkole więc Wójt Gminy będzie miał możliwość przyjechać i wysłuchać i porozmawiać z rodzicami.

W związku z powyższym Przewodniczący Rady Gminy poinformował ,iż w najbliższy piątek czyli 19 listopada 2004 roku o godz. 10.00 odbędzie się następna Sesja, na której omówione zostaną sprawy związane z ewentualną likwidacją szkoły w Wagach po rozmowach Wójta z rodzicami.

Ad.16 Sprawy bieżące gminy.
1. Przewodniczący Rady Gminy przedstawił treść pisma Naczelnika OSP w Przytułach , w którym zwraca się z prośbą o uwzględnienie w budżecie gminy na 2005 rok potrzeb OSP na dofinansowanie zakupu 10 ubrań koszarowych o wartości 1.700 zł, drugą część kosztów pokryje dotacja z Wojewódzkiego Zarządu OSP.
2. Pani Godlewska Elżbieta spytała o projekt remontu czy modernizacji budowy drogi między Wagami a Trzaskami ,który kiedyś był wykonany. Czy ten projekt jest jeszcze aktualny.
Wójt Gminy – projekt ten już od kilku lat nie jest aktualny, był to projekt uproszczony. Ale problem nie leży w projekcie ,bo taki projekt uproszczony kosztuje około 3- 4 tys. zł. Problem leży w pieniądzach ,które trzeba wyłożyć na jego realizację a to byłaby kwota około 100 tys. zł. A skąd je wziąć.


Na tym obrady Sesji zostały zakończone.



Protokołowała

Lubińska Elżbieta
Pliki do pobrania:
Data dodania:
Data upublicznienia: środa, 1 mar 2006 10:30
Opublikował(a): Andrzej Gwiazdowski
Zaakceptował(a): Andrzej Gwiazdowski
Artykuł był czytany: 1603 razy