BIP Gminy Przytuły

Biuletyn Informacji Publicznej

PROTOKÓL Nr XVI/05

z dnia: 13.01.2005
w sprawie: z obrad Sesji Rady Gminy Przytuły ,która odbyła się w dniu 13.01.2005 roku w budynku Urzędu Gminy Przytuły ul. Supska 10
Obrady Sesji Rady Gminy rozpoczęto o godz.10.00 a zakończono o godz. 13.50

W Sesji udział wzięło 13 Radnych Rady Gminy Przytuły ( zgodnie z listą obecności ) co stanowi 86,67 %.

Radni nieobecni nieusprawiedliwieni :

1. Farfułowski Antoni,
2. Śmiarowski Zbigniew.

Ponadto w obradach udział wzięli :

1. Polkowski Krzysztof, Jan - Wójt Gminy Przytuły,
2. Rybicka Barbara - Skarbnik Gminy Przytuły.
3. Fidura Grzegorz - Radny Powiatu Łomżyńskiego .

Porządek obrad :

1. Otwarcie obrad i stwierdzenie ich prawomocności.
2. Zapoznanie z porządkiem dziennym.
3. Informacja Wójta Gminy o działalności między Sesjami.
4. Interpelacje i zapytania Radnych
- odpowiedzi.
5. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia
wysokości stawek podatku od nieruchomości i zwolnień w tym podatku
na 2005 rok .
6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu
długoterminowego.
7. Sprawy bieżące gminy.

Przebieg posiedzenia :

Ad.1 Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Mikucki Piotr otworzył XXVI Sesję Rady Gminy Przytuły. Przywitał wszystkich obecnych oraz stwierdził ich prawomocność.

Ad.2 Przewodniczący Rady Gminy Przytuły przedstawił proponowany porządek dzienny, ponieważ nie było żadnych innych uwag przeprowadził głosowanie jawne nad przyjęciem porządku dziennego.
Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 13 Radnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 13 Radnych. Za przyjęciem porządku dziennego głosowało 13 osób, przeciwnych i wstrzymujących się głosów nie było.

Porządek dzienny został przyjęty.

Ad.3 Informacja Wójta o działalności między Sesjami.

Wójt Gminy Pan Polkowski Krzysztof – poinformował Radnych o następujących sprawach:
1. Głównym kierunkiem mojego działania jest temat sali gimnastycznej . Większość Radnych ostatnio była na wycieczce w Niećkowie , żeśmy oglądali salę gimnastyczną , która oglądającym przypadła do gustu. Moje działania zostały poparte ,dlatego też jutro podpisujemy umowę na wykonanie projektu sali gimnastycznej co pozwoli nam wystąpić o pozwolenia na budowę do Starostwa wykonanie kosztorysu i zgłoszenie inwestycji w Urzędzie Marszałkowskim .

2. Naszym następnym tematem jest dofinansowanie drogi powiatowej. Ostatnio z Panem Przewodniczącym , żeśmy przeanalizowali sprawę pod kątem merytorycznym . Rzeczywistość jest taka ,że poziom dofinansowania 120 tys.zł. jest zachęcający. Nie będziemy mieli nigdy takiej możliwości aby za taką kwotę wybudować 3 do 4 km drogi o odpowiedniej jakości. Problem polega na tym, że nie ma w budżecie środków przeznaczonych na to działanie. W związku z tym poprosiłem Pana Przewodniczącego o zwołanie obrad Sesji aby Rada się spotkała, przeanalizowała możliwości budżetowe , z czego możemy zaoszczędzić z czego zrezygnować ,czy jesteśmy w stanie wyasygnować taką kwotę , którą moglibyśmy na realizację tej drogi przeznaczyć. Nie podlega żadnej dyskusji to że ta droga jest potrzebna, Natomiast stoi przed Radą poważny problem analizy budżetu w tym kierunku żeby te środki wyasygnować.

Przewodniczący Rady Gminy Pan Mikucki Piotr poprosił Radnych o zabranie głosu w sprawie przedstawionej przez Wójta Gminy .

Pan Godlewski Józef - wystąpił z prośbą do wszystkich aby nie zaprzepaścić możliwości uzyskania tych pieniędzy z dofinansowania na tą drogę. może nawet trzeba będzie wziąć kredyt ale trzeba pozytywnie rozpatrzyć budowę tej drogi.

Pan Rogowski Witold – podnieśliśmy trochę podatki, myślę ,że w tym roku uczynimy duże oszczędności na drogach i te pieniądze powinniśmy przeznaczyć na realizację tej inwestycji. Gdyby aura nam nie sprzyjała więc musielibyśmy wyasygnować środki na odśnieżanie dróg i zabezpieczenie tego . Myślę, że można jeszcze zaoszczędzić na oświetleniu gdyż latem można wyłączyć go w ogóle. Jeżeli zaczniemy inwestycję to wtedy myślę, że łatwiej jest znaleźć pieniądze. Za kwotę 120 tys. zł to nasza gmina nie jest w stanie wykonać nawet jakiejś dobrej żwirowej drogi. Jeżeli taką okazję przepuścimy to prawdopobnie Zarząd Dróg Powiatowych nigdy więcej z nami nie zechce rozmawiać na temat realizacji podobnych inwestycji na podobnych zasadach a tych dróg mamy w naszej gminie jeszcze sporo. Myślę, że powinniśmy przystąpić do realizacji tej drogi.

Pan Fidura Grzegorz – Radny Powiatu – świadomość tego, że trzeba będzie wydać te pieniądze mieliście już we wrześniu jak podejmowaliście uchwałę odnośnie realizacji tego programu. Ja myślę , że już to było takim sygnałem, że trzeba myśleć o zabezpieczeniu tych pieniędzy. Boleję nad tym ,że ten wniosek na początku nie został pozytywnie rozpatrzony w Urzędzie Marszałkowskim do realizacji i dlatego było takie zawahanie ze strony gminy ,że do realizacji budowy tej drogi może nie dojść. Jeżeli do jutra nie wpłyną potwierdzenia z samorządów gmin wchodzenia w realizację tej wspólnej inwestycji ze wszystkich gmin to będzie tylko realizacja w tych gminach, które potwierdzą współfinansowanie inwestycji. Ja wiem ,że sala gimnastyczna jest bardzo potrzebna, ale wcześniej też podejmowaliście decyzję w sprawie wodociągów gdzie wszyscy potwierdzili, że pierwsze będą wodociągi a sala może poczekać i wtedy pieniądze na salę poszły do innej gminy. Tak samo może być teraz, zaczniecie budować salę a droga też może poczekać a pieniądze pójdą na teren innej gminy. Poinformował też , że na 2007 rok w projekcie Powiatu jest zaprojektowana droga na odcinku Gardoty – Wilamowo i jeżeli w następnym roku wyrazicie taki akces, żeby ta droga była budowana to będziemy projektować i robić, bo taki jest przyjęty program przez Radę Powiatu rozłożony do 2015 roku.

Wójt Gminy – Proszę Państwa po to dzisiaj się tutaj spotkaliśmy aby zastanowić się skąd wziąć te 120 tys. zł Przy każdej inwestycji cokolwiek byśmy nie robili jest potrzeba zabezpieczenia udziału własnego. Jeżeli tego udziału nie będziemy w stanie wygospodarować bo uważamy, że ważniejsze jest to lub tamto do zrobienia to nawet gdyby te pieniądze płynęły strugą przez Przytuły to my nie będziemy w stanie z tego skorzystać. Cały czas jak jestem Wójtem i przystępujemy do inwestycji to o tym przypominam . Cały czas sygnalizowałem , że czekają nas problemy finansowe. Przecież ostrzegałem Państwa, że polityka Państwa w kwestii oświaty jest taka , że subwencjonowanie będzie coraz mniejsze. Wczoraj przyszło pismo obniżające wcześniej przyznaną subwencję oświatową o kolejne 17 tys. To nie jest tak, że Wójt weźmie kredyt i będzie z głowy . gdybyśmy mieli n nieograniczone możliwości kredytowe to można byłoby tak zrobić . Rada upoważnia Wójta do zawarcia umów kredytowych na 100 , 200 tys.zł i wtedy Wójt reguluje to pożyczką. Tylko tę pożyczkę trzeba potem spłacać i to jest jedyny mankament w tej całej sytuacji.

Pan Rogowski Witold – 120 tys. to wydaje się duża suma ale gminie jest te pieniądze znacznie łatwiej ściągnąć nawet w szkołach już nam nawet na opale zostanie. Mamy mnóstwo takich niby drobnych oszczędności gdyby podliczył to trochę się uzbiera. Może resztę pokryje się kredytem o ile mamy jeszcze jakiś zapas tych zdolności kredytowych .

Pan Turski Jan – Wójt wspomniał, że ma jakieś propozycje uzyskania pewnych oszczędności.

Wójt Gminy – Moje propozycje odzwierciedlają fakt, że jest to dla mnie rzecz bardzo ważna a moje propozycję są takie. :
1. Możemy zrezygnować z jednego autobusu z jednej trasy w dowozie dzieci – to nie będzie dużo ale w granicach 5 tys. miesięcznie oczywiście gdy umowa wygaśnie to będzie w granicach 20 tys. zł,
2. Można zrezygnować częściowo z oświetlenia ulicznego, że w okresach letnich można zrobić wyłączenie w nocy . To również będzie jakieś kilkanaście złotych.
3. Przymierzam się do modernizacji we własnym zakresie kotłowni w szkole . Zakupiłem niezbędne urządzenia i jeżeli się uda te piece przerobić to będą jakieś oszczędności z tego tytułu.
4. Może na jakiś czas zrezygnujemy z zakupu pomocy naukowych dla dzieci.

Z sali obrad padło stwierdzenie, że oszczędzać na administracji na płacach.

Wójt Gminy – ja wiem, że zawsze te różne pomysły koncentrują się wokół płac pracowniczych . Wiecie Państwo, że ten budżet administracyjny od dwóch lat zmniejszam i to w uchwale budżetowej poprzedniej było jaskrawo uwidocznione . Nie może dojść do takiej sytuacji, że ja już nie mam pieniędzy na nic. Zmieniła się ustawa o zatrudnieniu, może być taka sytuacja, że trudno będzie zatrudnić pracowników w ramach robót publicznych ,a pewne potrzeby też są. Jeżeli przyjdzie inna forma zatrudnienia do której trzeba będzie dopłacić 50 % do płac to ja też muszę mieć pewne środki ,nie mogę ze wszystkiego zrezygnować, muszę mieć pewne pole manewru. Jesteśmy też chyba jedyną gminą, która nie zakłada w ogóle rezerwy budżetowej na nieprzewidziane wydatki bo też nie ma z czego. Jedziemy cały czas na styk.

Pan Bieńkowski Franciszek – spytał, o możliwości kredytowania , czy nie będą zbieżne i jak się przedstawiają do tych inwestycji sali gimnastycznej i drogi. Chodzi mi o to jaką kwotę kredytu przy obecnym zadłużeniu możemy jeszcze wziąć .

Pani Barbara Rybicka Skarbnik Gminy – przedstawiła kwoty obecnych zadłużeń . Poinformowała, iż zdolność kredytowa jest 29,3 % ale dla naszej gminy zadłużenie do maksimum jest zbyt dużo bo jest nawet taka opcja, że banki nam mogę nie udzielić kredytu gdyż w pewnym momencie możemy stracić płynność finansową. Bank udzielając pożyczek czy kredytów żąda wielu zabezpieczeń, oni muszą mięć jasną sytuację. Jeżeli Bank stwierdzi, że gmina ma zbyt małą zdolność kredytową to po prostu nie dadzą kredytu. Bank ma swoje prawa a my musimy się do nich zastosować. Przy obecnym naszym zadłużeniu maksymalnie możemy zadłużyć się do kwoty 300 tys, zł i jest to wtedy wskaźnik 27,15 % i będzie to kwota 185 tys. zł. w rozłożeniu na okres spłaty 5 lat . Przy naszym budżecie to jest bardzo dużo. Wtedy w następnych latach właściwie nie możemy planować żadnych inwestycji tylko spłacać kredyty.

Wójt Gminy - mając ten kredyt zaciągnięty na wodociąg i te 300 tys. zł , które teoretycznie możemy zaciągnąć jako kredyt to będzie zadłużenie budżetu na poziomie 1 mln. zł. i to jest tylko teoretycznie bezpieczne gdyż to jest tylko jedna strona medalu. Druga strona polega na tym, czy w budżecie wyasygnujemy środki na spłatę tych zobowiązań. Wzięcie kredytu to jest jedna rzecz ale trzeba wiedzieć też czy będziemy w stanie go spłacić. Jest duże prawdopodobieństwo, że będzie trudno. Tutaj znowu się powtórzę ale to co ja zawsze sygnalizowałem na polu oświaty, że subwencja oświatowa spada co roku a w tym roku to jest kwestia 10 % , to jest prawie 150 tys. zł mniej niż w ubiegłym roku. Natomiast jeżeli szkoły utrzymujemy to organ prowadzący ma obowiązek zabezpieczyć podstawowe wydatki swoich szkół. To nie jest tak, że zabrakuje nam to nie damy. Prowadzimy - musimy zapłacić do czego jesteśmy zobowiązani. Domniemając , że w związku ze spadkiem dzieci , w związku z rosnącymi kosztami stałymi i w związku ze spadającą subwencją oświatową będziemy w przyszłym budżecie na rok 2006 musieli wyasygnować jeszcze wyższe kwoty z dochodów własnych na to żeby zapiąć budżet oświaty. To jest taka tendencja , która utrzymuje się od kilku lat i nie ma żadnych przesłanek w tym kierunku , że to się zmieni. Wszystko wskazuje na to że budżet państwa w przyszłym roku przekrocz 50 % - dług PKB , to spowoduje kolejne obostrzenia i ten parytet 29 % nie jestem pewien czy się utrzyma na poziomie 20 %. W tej sytuacji trzeba realizować program naprawczy . Ja gotów byłbym zrobić ten skok w „ przepaść” byle tylko bym wiedział, że na dzisiaj móc mieć możliwość czy zaciągnięcia kredytu czy pozyskania środków w formie oszczędzania i można zaryzykować a w przyszłym roku niech się dzieje co chce tylko Państwo musicie mieć tego świadomość , że jeżeli to zrobimy to nie będzie na takiej zasadzie, że to Wójt zrobił i nie powiedział Radzie, że to tak wygląda. To musi być dokonane z pełną świadomością i determinacją.

Pan Mikucki Piotr – ja bym zaproponował przejrzeć budżety gminy i jednostek i poszukać oszczędności aby to kredytowanie było jak najmniejsze. Może należy jeszcze zastanowić się o uzyskaniu jakiegoś poręczenia przez inną jednostkę samorządową.

Pan Fidura Grzegorz – radny powiatu – istnieje taka instytucja, która poręcza kredyty dla jednostek samorządowych i myślę, że o takie poręczenie gmina może się zwrócić.

Przewodniczący Rady Gminy – powinniśmy upoważnić Wójta Gminy do zaciągnięcia kredytu w maksymalnej wysokości jaką będzie trzeba wziąć i jeżeli Regionalna Izba Obrachunkowa nam tego nie odrzuci to wtedy będziemy to ciągnąc. Będziemy oszczędzać wszędzie gdzie będzie to możliwe. Jeżeli to zostanie przyjęte i być może , że budowa sali gimnastycznej będzie kosztować nie 1 mln zł a na przykład 1,2 mln zł to już mamy poważny problem . Jest jeszcze kwestia tego z czego się wycofamy czy z budowy sali czy budowy drogi oraz jakie pociągnie to za sobą skutki tego wycofania. Podpisać to trzeba to na jutro dla powiatu w ramach odpowiedzi czy wchodzimy w budowę drogi czy nie.

Wójt Gminy – Chciałbym tutaj głośno zaznaczyć, żeby wszyscy wiedzieli, że jeżeli zajdzie potrzeba zaciągnięcia kredytu to moim priorytetem do budowy jest sala gimnastyczna a dopiero potem droga. jeżeli przyjdzie taki moment na decyzję wycofania się z czegoś to będzie to droga.

Radni po przedyskutowaniu wyrazili zgodę na przedstawioną kolejność realizacji i rozwiązanie proponowane przez Wójta , wyrazili zgodę na podpisanie umowy z Zarządem Dróg Powiatowych na współfinansowanie zadania budowy drogi.

Przewodniczący Rady Gminy – w takim przypadku w uchwale o upoważnieniu Wójta Gminy do zaciągnięcia kredytu muszą znaleźć się zapisy stwierdzające fakt stawianych priorytetów , którą podejmiemy w punkcie 6 dzisiejszego porządku dziennego.


Ad.4 Interpelacje i zapytania Radnych - odpowiedzi :

Radni nie zgłosili żadnych interpelacji i zapytań.

Ad.5 Przewodniczący Rady Gminy Pan Mikucki Piotr udzielił głosu Zastępcy Wójta Gminy Panu Sienickiemu Stanisławowi celem omówienia celowości przyjęcia uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości i zwolnień w tym podatku na 2005 rok .
Pan Sienicki Stanisław wyjaśnił, iż we wcześniej podjętej uchwale przy przepisywaniu tejże uchwały nie zostały dopisane słowa „ złotych „ dlatego jak sami widzicie projekt w każdym punkcie projektu tej uchwały jest zapis dodaje się słowa „złotych. ” stawki podatku nie ulegają żadnym zmianom.


Przewodniczący Rady Gminy Pan Mikucki Piotr przedstawił treść projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości i zwolnień w tym podatku na 2005 rok . a następnie przeprowadził głosowanie jawne nad jej przyjęciem .

Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 13 Radnych . W głosowaniu jawnym wzięło udział 13 Radnych . Za przyjęciem zgłoszonego wniosku było 13 głosów, przeciwnych i wstrzymujących się głosów nie było .
Uchwała została przyjęta.

/ Uchwała Nr XXVI/ 93/05 w załączeniu do protokołu

Ad.6 Przewodniczący Rady Gminy Pan Mikucki Piotr przedstawił treść projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego a następnie przeprowadził głosowanie jawne nad jej przyjęciem .

Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 13 Radnych . W głosowaniu jawnym wzięło udział 13 Radnych . Za przyjęciem zgłoszonego wniosku było 13 głosów, przeciwnych i wstrzymujących się głosów nie było .
Uchwała została przyjęta.

/ Uchwała Nr XXVI/ 94/05 w załączeniu do protokołu /.

Ad.7 Sprawy bieżące gminy.

1. Wójt Gminy- myślę, że stało się dobrze , obyśmy tylko byli w stanie zrealizować te nasze zamierzenia. Widocznie w ogniu ścierania się merytorycznych argumentów jest szansa dojść do pewnych rozwiązań i myślę, że dzisiaj Rada doszła do takiego porozumienia i rozwiązania . Myślę ,że wszyscy tutaj chcemy aby ta nasza gmina się rozwijała i proszę mieć świadomość, że mamy określone możliwości. Wykonanie tego co przyjęliśmy w tej uchwale pociągnie za sobą pewne skutki i ja myślę, że świadomość Państwa będzie taka, bo myślę, że będzie wiele narzekań bo może dojść do wielu takich sytuacji ,że nie będziemy mogli zafundować komuś żwiru gdzieś na drogę, czy przepustu, czy jeszcze jakiś innych rzeczy, więc ja tutaj mam prośbę do wszystkich żeby stawiać sprawy jasno ,że na inne wydatki tych pieniędzy może nie starczyć.


Na tym obrady Sesji zostały zakończone.



Protokołowała

Lubińska Elżbieta
Pliki do pobrania:
Data dodania:
Data upublicznienia: środa, 1 mar 2006 10:39
Opublikował(a): Andrzej Gwiazdowski
Zaakceptował(a): Andrzej Gwiazdowski
Artykuł był czytany: 1743 razy