BIP Gminy Przytuły

Biuletyn Informacji Publicznej

PROTOKÓŁ Nr XXXI/05

z dnia: 18 sierpnia 2005
w sprawie: Z obrad XXXI Sesji Rady Gminy Przytuły, która odbyła się w dniu 18 sierpnia 2005 roku w budynku Urzędu Gminy Przytuły przy ulicy Supskiej 10.
Obrady Sesji Rady Gminy rozpoczęto o godz. 10.00, a zakończono o godz. 12.25

W Sesji udział wzięło 10 Radnych Rady Gminy Przytuły (zgodnie z listą obecności) co stanowi 66,7 %.

Radni nieobecni na obradach Sesji:
1. Borawski Kazimierz - nieusprawiedliwiony,
2. Rogowski Witold - nieusprawiedliwiony,
3. Samluk Marek - nieusprawiedliwiony,
4. Śmiarowski Zbigniew - nieusprawiedliwiony,
2. Wicik Sławomir - nieusprawiedliwiony.

Ponadto w obradach udział wzięli :
1. Polkowski Krzysztof Jan - Wójt Gminy Przytuły
2. Rybicka Barbara - Skarbnik Gminy Przytuły
3. Sienicki Stanisław - Zastępca Wójta Gminy.

Porządek obrad :
1. Otwarcie obrad i stwierdzenie ich prawomocności.
2. Zapoznanie z porządkiem dziennym.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
4. Informacja Wójta Gminy o działalności między Sesjami.
5. Interpelacje i zapytania Radnych-odpowiedzi.
6. Informacja w sprawie wykonania budżetu gminy za I-wsze półrocze 2005 roku.
7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wysokości opłat za zajęcie pasa
drogowego dróg gminnych na cele nie związane z potrzebami zarządzania drogami
lub potrzebami ruchu .
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005
rok.
9. Informacja w sprawie powołania szkół samorządowych w Przytułach.
10.Sprawy bieżące gminy.

Przebieg obrad :

Ad.1. Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Mikucki Piotr otworzył XXXI Sesję Rady Gminy Przytuły. Przywitał wszystkich obecnych oraz stwierdził prawomocność obrad.

Ad.2 Przewodniczący Rady Gminy Przytuły przedstawił proponowany porządek dzienny . Ponieważ nie było zgłoszonych żadnych zmian do porządku dziennego przeprowadził głosowanie jawne nad jego przyjęciem .

Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 10 Radnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 10 Radnych. Za przyjęciem porządku dziennego głosowało 10 osób, przeciwnych i wstrzymujących się głosów nie było.

Porządek dzienny został przyjęty jednogłośnie.

Ad.3 Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Mikucki Piotr przypomniał Radnym zagadnienia omawiane na XXX Sesji Rady Gminy Przytuły w dniu 17.06.2005 roku . Ponieważ Radni nie wnieśli żadnych uwag do protokołu, Przewodniczący Rady Gminy przeprowadził głosowanie jawne nad jego przyjęciem.

Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach uczestniczyło 10 Radnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 10 Radnych. Za przyjęciem protokołu było 10 głosów, przeciwnych i wstrzymujących się od głosu nie było

Protokół Nr XXX/05 został przyjęty.

Ad.4 Informacja Wójta Gminy Przytuły o działalności między Sesjami

Wójt Gminy Przytuły Pan Polkowski Krzysztof poinformował o następujących sprawach :
1. Procedura przetargowa na salę gimnastyczną zakończyła się sukcesem , pomimo odwołań i protestów do przetargu - sprawę doprowadziliśmy do końca. Podpisana jest już umowa z wykonawcą i niedługo rozpoczną się prace przy budowie. Z początkiem września podpiszemy umowę z Bankiem Gospodarstwa Krajowego na dofinansowanie.
2. Jest już zrobiony projekt oczyszczalni biologicznej ,która ma być współ-finansowana wspólnie ze Starostwem . Myślę, że do końca sierpnia uporamy się ze wszystkimi sprawami proceduralnymi i we wrześniu ta oczyszczalnia zostanie wykonana.
3. Odbyło się spotkanie Wójtów z powiatu łomżyńskiego u Starosty. Pan Marszałek przysłał taką informację, żeby przygotować 5 projektów z powiatu do dofinansowania w przyszłości z Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego. Co prawda wpisaliśmy tam projekty drogowe i projekty z ochrony środowiska , ale na razie jeszcze nic nie wiadomo. Wspólnie myślimy aby w przyszłości powołać międzygminnego związku powiatowego. Kwoty dofinansowań są dosyć duże ale obawiamy się, że może być trudność z wypełnieniem warunków, żeby te pieniądze zdobyć.
4. Sprawa dróg powiatowych i wojewódzkich, które w okresie przed podjęciem decyzji przez Zarząd Województwa miały wysokie notowania zarówno na panelu ekspertów jak i na Komitecie Sterującym .W tej chwili jest to zawieszone , pieniądze zostały rozdane , co prawda ta droga powiatowa jest na liście rezerwowej jednak szanse na to, że po przetargach zostaną jakieś pieniądze raczej nie można liczyć.

Ponadto Wójt Gminy zaprosił wszystkich na uroczystość wręczenia sztandaru dla strażaków w 75 rocznicę powołania Ochotniczej Straży Pożarnej, która odbędzie się w niedzielę i rozpocznie się mszą świętą.

Ad.5 Interpelacje i zapytania Radnych-odpowiedzi.

1. Pan Mikucki Piotr – spytał na kiedy został ustalony końcowy termin budowy Sali gimnastycznej ,kiedy ma być ostatecznie ukończona budowa.

Odp: Wójt Gminy – ostateczny termin odbioru sali gimnastycznej został ustalony na dzień 31 grudnia 2006 roku.


Ad.6 Przewodniczący Rady Gminy Pan Mikucki Piotr udzielił głosu Skarbnikowi Gminy Pani Rybickiej Barbarze.

Pani Barbara Rybicka – Skarbnik Gminy Przytuły przedstawiła informację w sprawie wykonania budżetu gminy za I – wsze półrocze 2005 roku. Odpowiedziała na zadawane pytania dotyczące wykonania budżetu.

Radni Gminy nie wnieśli uwag do przedstawionego materiału.

/ Informacja w załączeniu do protokołu /.


Ad.7 Przewodniczący Rady Gminy Pan Mikucki Piotr udzielił głosu Panu Polkowskiemu Krzysztofowi – Wójtowi Gminy celem wyjaśnienia celowości przyjęcia uchwały w sprawie wysokości opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych na cele nie związane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu .

Wójt Gminy Pan Polkowski Krzysztof wyjaśnił, iż zwrócił się do nas Zakład Energetyczny – Rejon Łomża ,który będzie na terenie miejscowości Chrzanowo przeprowadzał budowę linii napowietrznej i przy wykonywaniu tych prac będzie musiał zająć pobocze drogi , oczywiście tylko na okres wykonywania prac. Niemniej jednak musimy pobrać za zajęcie pasa drogowego opłaty i dlatego też musimy podjąć stosowną uchwałę. W projekcie uchwały zaproponowane są stawki, które należy przedyskutować i ewentualnie zaproponować inne o ile Radni widzą taką potrzebę ich zmiany.

Ponieważ nie było uwag do projektu uchwały Przewodniczący Rady Gminy Przytuły przedstawił treść uchwały i przeprowadził głosowanie jawne.

Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 10 Radnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 10 Radnych.Za przyjęciem projektu uchwały było 9 głosów, głosów przeciwnych nie było, od głosu wstrzymała się 1 osoba.

Uchwała została przyjęta.

(Uchwała Nr XXXI/109/05 w załączeniu do protokołu

Ad.8 Przewodniczący Rady Gminy Pan Mikucki Piotr udzielił głosu Skarbnikowi Gminy Pani Rybickiej Barbarze.

Skarbnik Gminy – Barbara Rybicka przedstawiła zmiany w budżecie gminy na 2005 rok ,które należy wprowadzić do budżetu gminy wynikające ze zmiany po stronie wydatków w związku ze zwiększeniem strony dochodów z tytułu przekroczenia planu – opłaty za wodę , wpływu odsetek za nieterminowe wpłaty za przyłącza wodociągowe, wpływu darowizny na sztandar dla OSP Przytuły, zwiększenie dotacji na wyprawkę szkolną, ,zmiany te wchodzą również po stronie wydatków między innymi na współfinansowanie budowy oczyszczalni przy Urzędzie Gminy w Przytułach , na pokrycie kosztów zawodów strażackich, na zakup sztandaru, na zakup lamp oświetleniowych do miejscowości Chrzanowo.

Przewodniczący Rady Gminy Pan Mikucki Piotr przedstawił treść projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 rok. Ponieważ nie było uwag przeprowadził głosowanie jawne nad przyjęciem projektu uchwały

Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 10 Radnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 10 Radnych.Za przyjęciem projektu uchwały było 10 głosów, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było,

Uchwała została przyjęta.

(Uchwała Nr XXXI/110/05 w załączeniu do protokołu )

Ad.8 Przewodniczący Rady Gminy Pan Mikucki Piotr udzielił głosu Panu Z-cy Wójta Gminy Stanisławowi Sienickiemu celem omówienia sprawy powołania szkól samorządowych w Przytułach.

Pan Sienicki Stanisław poinformował obecnych , iż w wyniku przeprowadzonej kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową Zespół w Łomży między innymi dostaliśmy zalecenie dokonania zmian w zarządzaniu finansowym Zespołu Obsługi Ekonomiczno – administracyjnej Szkół w Przytułach. W wyniku oszczędności już u ubiegłej kadencji Radni odwołali Dyrektora ekonomicznego szkół i do chwili obecnej funkcję tą pełni Wójt Gminy. W tym układzie gdzie Wójt pełni tą funkcję to nie jest w stanie zorganizować sam dla siebie kontroli. Generalnie to powinna być tam osoba odpowiedzialna za finanse szkoły i wtedy dopiero wygląda to prawidłowo i jest ktoś odpowiedzialny, którego też można skontrolować i rozliczyć za wykonywaną pracę. W związku z tym , iż sytuacja w szkolnictwie nie jest zbyt ciekawa gdyż dzieci ciągle ubywa i być może za kilka lat pozostanie nam tylko szkoła w Przytułach , gdyż dojdzie do tego, że szkoła w Wagach też zostanie rozwiązana. Doszliśmy do wniosku, iż powinniśmy zastanowić się nad powołaniem jednego zespołu szkół samorządo-wych, w skład, którego będzie wchodzić szkoła podstawowa i gimnazjum. W związku z powyższym zwracamy się z prośbą do Radnych o wyrażenie opinii na ten temat gdyż taką opinię będziemy musieli przedstawić w Kuratorium Oświaty . Wiązało by się to z wprowadzeniem szeregu zmian zarówno samej organizacji szkoły tj. byliby powołani np. Zastępcy dyrektorów do gimnazjum i do szkoły podstawowej a co za tym idzie zmiany w statutach szkół i w zespole ekonomicznym. Poprosił Radnych o wyrażenie opinii czy Wójt ma wystąpić do Kuratorium Oświaty z propozycją stworzenia takiego Zespołu i przeprowadzi to w ciągu najbliższego roku szkolnego.

Wójt Gminy – ja jako Dyrektor tego zespołu podpisuję każdą fakturę , każdy najmniejszy wydatek i jednocześnie jako Wójt kontroluję te wydatki. To z punktu widzenia finansów publicznych jest nie do zaakceptowania czy to przez Regionalną Izbę Obrachunkową czy to przez Najwyższą Izbę Kontroli. Tego nie może być i myślę, że powoływanie nowej osoby pod postacią Dyrektora ekonomicznego do Zespołu Obsługi Ekonomiczno – Administracyjnego Szkół w Przytułach mija się z celem bo jakby zakres tej pracy nie jest tak ogromny, tym niemniej procedury i zależności kontrolne muszą być zachowane. W związku z tym została wysunięta ta propozycja powołania zespołu szkół.

Pan Wiśniewski Edward – myślę, że temat ten powinien być wcześniej przedyskutowany z Dyrektorami Szkół ,ponadto myślę że Radni sami też muszą to przemyśleć i przedyskutować a sprawa wyrażenia opinii powinna być przedstawiona na następnej Sesji.

Radni poparli stanowisko Pana Wiśniewskiego aby decyzja w sprawie wyrażenia opinii zapadła na następnej Sesji.

Ad.9. Sprawy bieżące gminy.

1. Pan Wiśniewski Edward – na wcześniejszych Sesjach poruszana była sprawa Pana Zakrzewskiego Janusza gdzie postanowione było, że zostanie on zaproszony i zostanie ta sprawa omówiona i wyjaśniona i jak na razie nie jest zaproszony na sesję i pytam czy to będzie miało miejsce.

Odp: Wójt Gminy- powiedział, że jest to już trochę żenująca sytuacja .Ja osobiście do Pana Zakrzewskiego zajeżdżam i umawiam się z nim, że pojedziemy do Łomży do ludzi ,organów, którzy wiedzą i zajmują się od strony prawnej i technicznej takimi sprawami, i ze strony Pana Zakrzewskiego nie ma odzewu i zainteresowania mimo, iż umawiałem się z nim kilka razy. Sytuacja przedstawia się następująco: Ja idę np. do geodety powiatowego, któremu przedstawiam jak sprawy wyglądają i otrzymuję od niego odpowiedź. Natomiast idzie do niego Pan Zakrzewski i opisuje mu sytuację inaczej i dostaje inną odpowiedź. Stąd są te rozbieżności i ja nigdy nie mogę doprowadzić do tej konfrontacji ,że będę ja i że będzie on, i wtedy odpowiedzi są jednoznaczne , bo odpowiedź zależy od tego jak się zada pytanie. Ja Wysokiej Radzie już wiele razy tłumaczyłem, że aby Pan Zakrzewski legalnie wszedł w posiadanie tej drogi to muszą być dokonane zmiany notarialne i dokonane zmiany w księdze wieczystej a co za tym idzie musi być dokonany podział tej drogi ( z jednej działki muszą być wydzielone dwie) a to kosztuje. Potem należy założyć księgę wieczystą na te działki , następnie przeprowadzić przetarg gdyż gminę obowiązują przepisy o zamówieniach publicznych i jakiekolwiek zbycie gruntów czy nieruchomości wiąże się z przeprowadzeniem przetargu – te wszystkie czynności kosztują. Jeżeli Pan Zakrzewski jest gotów pokryć koszty tego postępowania , a taką decyzję podjęła Rada , to ja ze swojej strony nie robię żadnych trudności. Jeżeli Pan radny ma jakieś wątpliwości to proszę umówić się na następną Sesję z Panem Zakrzewski i przyjść z nim razem .

2. Pan Godlewski Józef- spytał jak będzie zorganizowany dowóz dzieci do szkoły – ile będzie autobusów.

Odp: Wójt Gminy – wyjaśnił sprawę dowozu dzieci do szkoły.

3. Wójt Gminy omówił sprawę możliwości budowy oczyszczalni ścieków przez rolników indywidualnych. Poinformował, iż zgłosił się przedstawiciel firmy „ Czyste Środowisko” , który zaproponował typ oczyszczani na napowietrzanie . Firma ta proponuje, że w momencie instalacji oczyszczalni już na posesji konkretnego rolnika to wtedy rolnik płaci 50 % kosztów inwestycji + podatek VAT gdyż ten nie jest kosztem kwalifikowanym . Następnie firma ta pomaga rolnikowi w wypełnieniu i złożeniu wniosku do Ochrony środowiska po to aby rolnik mógł uzyskać zwrotu 50 % kosztów budowy tej oczyszczalni. Firma czeka na resztę kwoty aż nastąpi jej zwrot z tego dofinansowania. Gdybyście państwo byli zainteresowani takim rozwiązanie proponowanym przez tą firmę to dysponujemy kontaktem do tej firmy.

4. Wójt Gminy poinformował ,iż w momencie kiedy będzie ta inwestycja tutaj wykonywana przy gminie i będą osoby zainteresowane budową tego typu oczyszczalni na swoich posesjach to proponuję aby przybyli tutaj przyjrzeli się i jeżeli by im to odpowiadało , to gmina wykupi projekt powtarzalny i każdy będzie wtedy we własnym zakresie to zrobić. Koszty materiałów to jest około 2 tys. zł.

5. Wójt Gminy omówił program Europejski pod nazwą „ Lider Plus „ ma on na celu aktywizację środowisk wiejskich, rolniczych polegających na różnego rodzaju szkoleniach celem naświetlenia możliwości alternatywne życia na wsi nie koniecznie jako rolnika , może to być prowadzenie gospodarstw agroturystycznych. Przystąpienie gminy do tego wiąże się z określonymi kosztami . Na dzisiejszej sesji miał być przedstawiciel, który miał omówić cały ten program , ale jak widać jeszcze nie dotarł do nas.

Na tym obrady Sesji zostały zakończone.


Protokołowała

Lubińska Elżbieta
Pliki do pobrania:
Data dodania:
Data upublicznienia: środa, 1 mar 2006 10:53
Opublikował(a): Andrzej Gwiazdowski
Zaakceptował(a): Andrzej Gwiazdowski
Artykuł był czytany: 1640 razy