PROTOKÓL Nr XXVI/09
z dnia: 29.06.2009 r.
w sprawie: z obrad Sesji Rady Gminy Przytuły ,która odbyła się w dniu 29.06.2009 roku w budynku Urzędu Gminy Przytuły ul. Supska 10 .
W Sesji udział wzięło 14 Radnych Rady Gminy Przytuły ( zgodnie z listą obecności), co stanowi 93,3 %.
Ad.3.
Informacja o działalności Wójta między sesjami
Wójt Gminy poinformował o odbytych spotkaniach i innych sprawach:
Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Korytkowski Krzysztof udzielił głosu Wójtowi Gminy Panu Krzysztofowi Polkowskiemu celem omówienie projektu uchwały w sprawie utworzenia Zespołu Szkół w Przytułach.
Wójt Gminy Pan Krzysztof Polkowski omówił treść projektu uchwały w sprawie utworzenia Zespołu Szkół w Przytułach. Przypomniał, iż na poprzedniej sesji przyjmowaliśmy uchwałę o zamiarze utworzenia Zespołu Szkół. W chwili obecnej mamy już wszystkie pozytywne opinie w tej sprawie, czyli Opinia Kuratorium i Rad Pedagogicznych – Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Przytułach jest pozytywna, – dlatego na dzisiejszej Sesji przedstawiam projekt o utworzeniu Zespołu Szkół w Przytułach.
Ponieważ nie było uwag i pytań co do projektu uchwały , Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Korytkowski Krzysztof przeprowadził głosowanie jawne nad projektem uchwały .
Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 14 Radnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 Radnych. Za przyjęciem projektu uchwały było 14 głosów, przeciwnych i wstrzymujących się od głosu nie było .
Uchwała została przyjęta.
  Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Korytkowski Krzysztof udzielił głosu Pani Barbarze Rybickiej celem omówienia projektu uchwały w sprawie wyrażenie (nie wyrażenia) zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2010 roku.
Pani Barbara Rybicka – Skarbnik Gminy przedstawił informacje o prognozowanych kwotach, jakie przypadają na poszczególne miejscowości w naszej gminie. Stanowi to około 148 tys. zł,które trzeba będzie zabezpieczyć na budżecie gminy na 2010 rok, w przypadku, gdy Rada wyrazi zgodę na utworzenie takiego funduszu. Następnie przedstawiła zasady funkcjonowania i rozliczania się z takiego funduszu. Ponadto poinformowała, na jakie przypuszczalne cele może być ten fundusz przeznaczony, kwoty te będą w dyspozycji Wójta i na koncie gminy i poprzez gminę będą załatwiane wszelkie sprawy dotyczące składania wniosków i finansowanie prac. Jeżeli Rada ustali na dzień dzisiejszy Sesji, że zostanie utworzony taki fundusz, więc zostaną przesłane informacje do każdego sołectwa, gdzie będą musiały odbyć się zebrania wiejskie i dopiero muszą być opracowane przez mieszkańców wnioski, co w danej miejscowości mieszkańcy chcą zrobić. Niestety ustawa nie pozwala na wszystko, co się chce. Musi to być związane z zadaniami własnymi gminy (określone w ustawie o samorządzie gminnym), będą służyć poprawie warunków życia mieszkańców i będą zgodne ze strategią rozwoju. Zaznaczyła, że funduszu sołeckiego nie można łączyć (np. kilka miejscowości razem) na jedną drogę, niestety nie można. Nie można też na taką inwestycję, której koszt przekracza kwotę funduszu, ponieważ Wójt nie może dołożyć do tej inwestycji, bo jest to już omijanie prawa (dzielenie zamówień publicznych), czyli muszą to być takie prace i inwestycje, które całkowicie będą pokryte z tego funduszu w danym roku gdyż, jeżeli, np. fundusz nie będzie wykorzystany w jednym roku to te kwoty nie pozostają na następny rok. Poinformowała też o możliwości uzyskania zwrotu części środków z budżetu państwa– przedstawiła zasady zwrotu. Poinformowała też, że na dzień dzisiejszy brak jest rozporządzeń dotyczących szczegółowych zasad zwrotu wydatków poniesionych z funduszu sołeckiego.
Wójt Gminy – jeżeli np. wioska na swoim funduszu ma np. 5 tys.zł inwestycja jaką chce przeprowadzić kosztuje 10 tys. zł i brakującą kwotę mieszkańcy się zbierają i pokrywają sami to tak można, a gmina nie może więcej dołożyć niż kwota wyliczona według wskaźników kalkulacyjnych. Należałoby tę sytuację postrzegać dwupłaszczyznowo. Jedna płaszczyzna, to ta konkretna gospodarcza, finansowa, budżetowa, która robi wielkie zamieszanie, bo oprócz tej kwoty, którą Rada przeznacza na fundusz sołecki to ktoś to musi obsługiwać. Jest 20 sołectw, więc 20 wniosków, opinii i cała z tym związana procedura. Wiele rzeczy przybywa do załatwienia przez Urząd i do tej pory jakoś próbowałem „upychać„ te zakresy obowiązków do pracowników, ale nie „jesteśmy z gumy” i pewne rzeczy już nie dadzą się „upchnąć” i uregulować wewnętrznie. Przy tym temacie szczególnie, bo jest dużo procedur, które muszą być przestrzegane i terminy, które będą obowiązywać. Oczywiście to dość poważnie zachwieje też nasze plany na przyszłość. Natomiast ta druga płaszczyzna, która powoduje, że mam taką „pokusę”, żeby ten fundusz był, ponieważ wtedy dopiero to funkcjonowanie demokracji dałoby się poznać, kiedy sołtys miałby np. 6 tys.zł i na zebraniu uchwaliliby inwestycję za 20 tys. zł, czyli to, co ja mam, na co dzień i czasami trudno jest Radzie wytłumaczyć,że mamy pewne ograniczenia: z jednej strony nasze plany wieloletnie musielibyśmy zmodyfikować, ponieważ mamy zaplanowane tutaj budowę dróg, na które jak sądzę będziemy musieli posiłkować się kredytem i oczywiście jest ten rozwój demokracji, do którego wszyscy dążymy. Takie jest moje zdanie. Uchwałę natomiast podejmuje Rada Gminy i czy takie czy inne będzie spojrzenie Rady na ten fundusz sołecki to Wójt będzie musiał to realizować.
Na sali narad powstał chaos- głośna dyskusja wszystkich obecnych na obradach.
Pan Demby Rafał – Sołtys wsi Nowa Kubra – ja jestem za utworzeniem tego funduszu. W Kubrze Nowej na tym boisku można zrobić plac zabaw dla dzieci, postawić ze dwie ławeczki dla osób starszych potem można zrobić ogrodzenie, bo to też jest rzecz bardzo ważna.
Na sali obrad powstał chaos -głośna dyskusja wszystkich obecnych na obradach.
Wójt Gminy – inaczej może wszyscy by myśleli gdybyśmy inaczej ustawili punkty dzisiejszej Sesji i przesunięcia budżetowe byłyby wcześniej omówione. Mam nadzieję, że Rada Gminy w bieżącym roku 473 tys. zł przeznaczy na te inwestycje, cztery drogi są zaplanowane w następnym roku i są już skosztorysowane. To są konkrety, a my tutaj mówimy o rzeczach, które byśmy chcieli, ale czy nas na to stać? Remont budynku Urzędu Gminy może nie pochłonie dużych pieniędzy, ale te 10-15 tys. zł na to potrzeba. Są ludzie, którzy są w stanie to zrobić, więc trzeba to wykorzystać, bo może w następnym roku będą tacy, którzy nie będą potrafili trzymać kielni w ręku i tego nie zrobią. Sprzęt komputerowy się „sypie” i ze 3-4 jednostki trzeba już zakupić. Kopiarka wysiadła i trzeba też nową kupić. Kopiarka kosztuje około 7-8 tys. zł. Proszę Państwa tu nie ma jakieś „lewych” papierków, które trzeba kserować. To są wnioski na stypendia, materiały na wszystkie posiedzenia, decyzje i wiele innych rzeczy, które są kserowane dla mieszkańców – przecież sami o tym dobrze wiecie ile dokumentów sami otrzymujecie. Proszę Państwa ja nie jestem przeciwny funduszowi tylko trzeba mieć cały obraz wszystkiego, co będzie z tym związane. Odnoszę wrażenie, że cała ta głośna dyskusja schodzi „na manowce”. W głośnych decyzjach, chcecie podwyższać diety dla sołtysów, prowizję za inkaso i lista „życzeń” jest długa – tylko ja pytam skąd na to wszystko wziąć? Jeżeli tworzymy fundusz sołecki to w budżecie musimy znaleźć na to środki, ale w zamian musimy z czegoś zrezygnować, albo robić deficyt budżetowy pokryty kredytem.
 Na sali obrad powstał chaos.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Korytkowski Krzysztof przeprowadził głosowanie zadając pytanie, „Kto jest za wyrażeniem zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2010 roku?”
Na stan 15 Radnych w obradach Sesji uczestniczyło 14 Radnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 Radnych. Za przyjęciem projektu uchwały było 4 głosy, przeciwnych 10 głosów, wstrzymujących się głosów nie było.
W związku z powyższym głosowaniem została przyjęta uchwała w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2010 roku.
Uchwała została przyjęta.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Korytkowski Krzysztof udzielił głosu Panu Kossewskiemu Sławomirowi – leśniczemu Nadleśnictwa Łomża, celem omówienia spraw związanych z ochroną terenów leśnych oraz celowości przyjęcia przedłożonego projektu uchwaływ sprawie wyrażenia opinii o uznanie lasów należących do Nadleśnictwa Łomża za lasy ochronne.
Pan Kossewski Sławomir – poinformował,iż celem ustanowienia lasów ochronnych jest ochrona krajobrazu i ekotopu wodno-leśnego wzdłuż cieków wodnych i ciągów hydrologicznych tworzonych przez siedliska wilgotne oraz ekosystemów siedlisk wilgotnych i bagiennych zabezpieczających zasoby wody. Na terenie tym będą projektowane zabiegi pielęgnacyjne o charakterze czyszczeń i trzebieży zgodnie z zasadami proekologicznej , trwale zrównoważonej gospodarki leśnej na podstawie potrzeb hodowlanych i ochronnych drzewostanów na gruncie. Celem jest też zachowanie i podniesienie walorów przyrodniczych a co za tym idzie wzrost atrakcyjności turystycznej regionu. Odpowiedział na zadawane pytania.
Ponieważ nie było uwag do projektu uchwały Przewodniczący Rady Gminy Przytuły przeprowadził głosowanie jawne nad projektem uchwały w sprawie wyrażenia opinii o uznanie lasów należących do Nadleśnictwa Łomża za lasy ochronne.
Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 14 Radnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 Radnych. Za przyjęciem projektu uchwały było 14 głosów, przeciwnych i wstrzymujących się głosów nie było.
Uchwała została przyjęta.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Krzysztof Korytkowski udzielił głosu Panu Wójtowi Gminy celem przedstawienia zmian w budżecie jakie trzeba wprowadzić.
Wójt Gminy- Pan Polkowski Krzysztof przedstawiał sprawę dotyczącą dwukrotnego utrwalenia powiechrzniowego, na drogach: do Kubry Przebudówki – 1950m, do Grzymek -440m, do miejscowości Mieczki -1625m, do Bagienic-1255m. Przedstawił sporządzony kosztorys na różnego rodzaju kruszywa.
Radni po przedyskutowaniu sprawy ustalili, że remonty na tych drogach należy robić lepszym kruszywem, czyli tłuczniem bazaltowym.
Wójt Gminy zwrócił się z prośbą o przeznaczenie środków na remont Urzędu oraz na ogłoszenie do prasy o przeprowadzeniu konkursów na dyrektorów Szkół w Przytułach i w Wagach.
Radni przedyskutowali i ustalili:412.100 zł – na remont dróg gminnych,
15.000 zł – na remont Urzędu Gminy, 4.600 zł – na ogłoszenie w gazecie (konkursy na dyrektorów).
Pani Barbara Rybicka – Skarbik Gminy przedstawiła pozostałe zmiany, jakie należy wprowadzić w budżecie gminy na 2009 rok.
Pan Korytkowski Krzysztof zaproponował, aby zakupić ksero postawić w bibliotece i odpłatnie robić usługi dla mieszkańców.
Radni po przedstawieniu nie wyrazili zgody na zakup ksera do biblioteki. Ponadto przedyskutowali sprawę wymiany okien w szkołach. Ustalili, że wymienić należy za środki wypracowane z oszczędności w szkołach.
Przewodniczący Rady Gminy przeprowadził głosowanie jawne nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009 rok.
Na stan 15 Radnych w obradach uczestniczyło 14 Radnych w głosowaniu jawnym wzięło udział 14 Radnych. Za przyjęciem projektu uchwały było 14 głosów, przeciwnych i wstrzymujących się głosów nie było.
Uchwała została przyjęta.
Sprawy bieżące gminy.
Przewodniczący Rady Gminy zakończył obrady XXVI sesji Rady Gminy.
Na tym obrady Sesji zostały zakończone.
Protokołowała
Lubińska Elżbieta
Radny nieobecny nieusprawiedliwiony:
- Mikucki Marek,
- Polkowski Krzysztof, Jan - Wójt Gminy Przytuły,
- Kossewski Sławomir - leśniczy
- Rybicka Barbara - Skarbnik Gminy.
- Sołtysi ( 14 osób ) wg listy obecności.
Porządek obrad:
- Otwarcie obrad i stwierdzenie ich prawomocności.
- Zapoznanie z porządkiem dziennym.
- Informacja Wójta Gminy o działalności między Sesjami.
- Interpelacje i zapytania Radnych – odpowiedzi.
- Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie utworzenia Zespołu Szkół w Przytułach.
- Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2010 roku
- Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia opinii o uznanie lasów należących do Nadleśnictwa Łomża za lasy ochronne.
- Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009 rok.
- Sprawy bieżące gminy.
- Zamknięcie obrad Sesji.
Przebieg posiedzenia:
Ad.1
Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Korytkowski Krzysztof otworzył XXVI Sesję Rady Gminy Przytuły. Przywitał wszystkich obecnych na obradach oraz na podstawie listy obecności stwierdził ich prawomocność.
Ad.2
  Przewodniczący Rady Gminy Przytuły przedstawił proponowany porządek dzienny.
Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 11 Radnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 11 Radnych. Za przyjęciem całego porządku dziennego głosowało 11 osób, przeciwnych i wstrzymujących się głosów nie było.
Porządek dzienny został przyjęty.Na obrady Sesji przybyli Radni: Pan Bielski Jacek, Godlewski Mieczysław, Farfułowski Antoni. (14 Radnych obecnych).
Ad.3.
Informacja o działalności Wójta między sesjami
Wójt Gminy poinformował o odbytych spotkaniach i innych sprawach:
- o realizacji wykonania uchwał podjętych na wcześniejszych sesjach.
- przeprowadzony został przetarg na drogę w Mroczkach. Ustalono termin wykonania na 20 sierpnia. Przetarg poszedł po cenie 380 tys. zł przy kosztorysie prawie 400 tys. zł.
- wykonałem kosztorysy na zamknięcie emulsją dróg, które ulęgają degradacji w naszej gminie i na razie cztery drogi: Kubra Przebudówka, Grzymki, Mieczki i Bagienice. Pozostaje jeszcze droga na Przytuły Las i Mikuty, która nastręcza wiele problemów, bo ona jest na tyle zdewastowana , jest wykonana w formie zamknięcia powierzchniowego, brak odwodnienia i pokrycie tej drogi dwu – warstwówką niespecjalnie załatwi nam problem. Rozmawiam z fachowcami i od projektów i od wykonawstwa i każdy ma swój pomysł na ten temat, ale to dosyć kosztowny. O tym temacie jeszcze porozmawiamy przy punkcie przesunięcia w budżecie.
- wystąpiłem do elektrowni o przydziały mocy: chodzi o podpięcie lamp w Przytułach Las, na „ Kapkazie” – jeżeli chodzi o Doliwy to żeśmy się domówili, że jednak taniej będzie, tam podciągnąć linkami i w miejscowości Mieczki . Dokumenty przygotujemy, aby można było w tym roku, jeśli uda się wykonać.
- prowadzę remont Urzędu Gminy i też przy przesunięciach budżetowych poproszę o parę złotych w tym roku dopasowała się taka brygada pracowników, którzy są w stanie to zrobić, bo myślałem w ubiegłym roku, ale niestety stan osobowy brygady był taki, ze nie podjąłem tych działań.
- podpisane już zostało porozumienie z Zakładem Zagospodarowania Odpadów w Czantorii, o czym Wysoka Rada już wie, bo w przyszłym roku w załączniku wydatków wieloletnich SA ujęte odpowiednie kwoty. Miejmy nadzieję, że przedsięwzięcie to ruszy i zostanie szybko zrealizowane. W tej chwili Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej wystąpił do Ministra Ochrony Środowiska o możliwość przedłużenia funkcjonowania istniejących składowisk odpadów. Zgodnie z ustawą na koniec roku większość tych składowisk, około 80 % powinna być zamknięta i zrekultywowana. Natomiast te, które są w planie najwcześniej ( takie są przymiarki) zaczną funkcjonować w 2011 roku. Jeżeli Minister się nie zgodzi na obecne wysypisko to w wielu przypadkach śmieci mogą trafić do lasów i na tereny temu podobne.
- podpisane jest porozumienie ze Starostą na wykonanie drogi powiatowej Stara Kubra. Na ostatniej Sesji Rady Powiatu Rada zatwierdziła udział Starostwa na poziomie 300 tys. zł.
- rozpoczęły się już prace projektowe na drodze Obrytki – Przytuły Kolonia.
- jeżeli chodzi o działania naprawcze na drogach powiatowych – to miały być wykonane, ale ta pogoda jest taka, że nie sprzyja, mamy obietnice, że aby tylko słońce trochę dopisało to sprawa się ruszy. Była też równiarka, ale te drogi są rozmoknięte i niestety to wszystko rozchodziły się na boki i niewiele można było zrobić.
- prosiłbym Radę o zajęcie stanowiska, w tej chwili sytuacja z mieszkaniami nad szkołą przybrała taki obrót, że jedno mieszkanie jest już wolne, dwa następne się zwalniają. Jedno albo dwa mieszkania będą musiały pozostać w rezerwie, bo nie wiadomo jak potoczą się sprawy z przedszkolami, więc być może trzeba będzie adoptować pomieszczenie na ten cel i nie wiadomo jeszcze jak będzie wyglądać temat z zatrudnieniem nauczyciela od języka angielskiego i być może będzie jedno mieszkanie dla niego potrzebne. Jedno mieszkanie będzie wolne i czy uważacie Państwo, że można by je komuś wynająć. Jest to potem skomplikowanie sytuacji tym niemniej uważam, że to jedno mieszkanie należy wynająć.
Ad.4
Interpelacje i zapytania radnych – odpowiedzi.
- Pan Korytkowski Krzysztof – spytał „wyłączyliśmy oświetlenie w sprawie oszczędności, a teraz tutaj Wójt powiedział, że wraca do oświetlenia Kolonii. To trzeba dać oświetlenie albo wcale albo wszystkim.
Odp: Wójt Gminy – Panie Przewodniczący to sam Wójt tego nie wymyślił, to były rzeczy omawiane na Sesji.
Radni- Kilka punktów było przyznane do założenia lamp.
Wójt Gminy – na jednej Sesji omawialiśmy, że będzie oświetlenie w Przytułach Las „Doliwach na „Kapkazie” i tutaj w Mieczkach do Pana Mieczowskiego.
Na sali obrad zapanował chaos.
Przewodniczący Rady Gminy – Panowie nie można robić tak, że to, co Rada ustali to i tak i tak się robi swoje. Rada ustaliła, że nie robimy a teraz coś się pojawia, że robimy. Panowie to jest inaczej.
Wójt Gminy – Szanowni Państwo, żadne środki finansowe nie zostały na to poniesione. Zostało dokonane zgłoszenie do Zakładu Energetycznego. Dobrze, że ten temat wyszedł. Ja tu nic nie ukrywam, a w związku z tym informuję o tym. Nie ma czegoś, że „tylnimi drzwiami” człowiek coś wprowadza. Jeżeli uważacie, że nie jest to możliwe, bo nas nie stać, to Rada ma prawo zadecydować, ale to nie może być tak, że raz jest tak a potem inaczej. Może należy mocniej akcentować stanowisko Rady.
Na sali zapanował chaos.
Przewodniczący Rady Gminy- Pan Korytkowski Krzysztof – słuchajcie to, że jest grupa, która chce robić to, co chce robić to już jest inna sprawa. Ja myślałem Panie Wójcie, że Pan się w to nie miesza, ale że w ten sposób Pan załatwia sprawę, to już jest inna sprawa, bo na Sesji nie było mowy o tym, że wyłączamy światło po to żeby zrobić jednemu koloniście światło postaramy się odtworzyć, jeżeli damy radę znaleźć to w protokole i w nagraniach. Zwróci Pani uwagę na ten punk, ja chcę to usłyszeć na taśmie. Postaramy się znaleźć. Jeżeli nie znajdziemy to wrócimy do tego, co było ustalone na jesieni, czy wczesną wiosną.
Wójt Gminy – Panie Przewodniczący – ja nie mogę trwać w takiej niepewności, albo dzisiaj podejmiecie decyzję, że robimy to albo nie robimy. Jeżeli ja wdrażam procedurę to ma jakieś swoje skutki.
Przewodniczący – zaproponował przeprowadzenie głosowania zadał pytanie, „Kto jest za tym żeby kontynuować te prace, które Pan Wójt rozpoczął?”
Na Sali obrad powstał chaos.
Przewodniczący zarządził 5 min. przerwy.
Po przerwie Radni ustalili, że prace nad oświetleniem mają być wstrzymane do wyjaśnienia.
- Pan Błaszczak Sławomir – zgłosił następujące sprawy:
- wyłożyliśmy pieniądze na punkt rehabilitacji funkcjonujący w Ośrodku Zdrowia w Przytułach a nasi mieszkańcy są odsyłani np. do Łomży, a korzystają w większości mieszkańcy gmin ościennych.
- sprawa dentysty w Przytułach – nasi mieszkańcy muszą czekać w długich kolejkach, aby dostać się do dentysty, a widzi się, że załatwiane są osoby z innych gmin.
- sprawa instytucji sołtysa - trzeba pomyśleć, aby zrobić tak, żeby mieszkańcy wpłacali podatek do sołtysa, a nie bezpośrednio na konto gminy i sołtys z tego nie ma nic.
Odp: Wójt Gminy – jeżeli chodzi o dentystę, to tutaj nic nie możemy zrobić, ewentualnie porozmawiać z Panią dentystką. W sprawie rehabilitacji możemy zaingerować i porozmawiać, dlaczego tak się dzieje. Co do sprawy sołtysa ustawowo mieszkaniec musi mieć prawo do większego zakresu rozwiązań. W związku z tym nie możemy nikogo zmusić, że musi wpłacać podatek do sołtysa. Nasze pole manewru jest jakby niewielkie, tylko ewentualnie rozmowa z płatnikami podatku, żeby robili w formie wpłat przez sołtysa.
Pan Błaszczak Sławomir – a nie można by zrobić tak, że np.2%, czyli ileś z podatku z obszaru danej wsi przekazywać na konto sołtysa.
Wójt – rozumiem, że Radny ma na myśli rozwiązanie tego typu:, że niezależnie od zebranych przez sołtysa wpłat- 2% ze wszystkich wpłat z danej miejscowości.
Barbara Rybicka – Skarbnik Gminy – przedstawiła zapis z ustawy mówiący, iż prowizja płacona jest od należności zebranych osobiście. - Pan Bielski Jacek – spytał, co dzieje się w sprawie parkingu przed Urzędem Gminy.
Odp: Wójt Gminy – jest zlecony do wykonania projektu parkingu.
Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Korytkowski Krzysztof udzielił głosu Wójtowi Gminy Panu Krzysztofowi Polkowskiemu celem omówienie projektu uchwały w sprawie utworzenia Zespołu Szkół w Przytułach.
Wójt Gminy Pan Krzysztof Polkowski omówił treść projektu uchwały w sprawie utworzenia Zespołu Szkół w Przytułach. Przypomniał, iż na poprzedniej sesji przyjmowaliśmy uchwałę o zamiarze utworzenia Zespołu Szkół. W chwili obecnej mamy już wszystkie pozytywne opinie w tej sprawie, czyli Opinia Kuratorium i Rad Pedagogicznych – Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Przytułach jest pozytywna, – dlatego na dzisiejszej Sesji przedstawiam projekt o utworzeniu Zespołu Szkół w Przytułach.
Ponieważ nie było uwag i pytań co do projektu uchwały , Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Korytkowski Krzysztof przeprowadził głosowanie jawne nad projektem uchwały .
Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 14 Radnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 Radnych. Za przyjęciem projektu uchwały było 14 głosów, przeciwnych i wstrzymujących się od głosu nie było .
Uchwała została przyjęta.
/ Uchwała Nr XXVI/90/09 w załączeniu do protokołu./Ad.6
  Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Korytkowski Krzysztof udzielił głosu Pani Barbarze Rybickiej celem omówienia projektu uchwały w sprawie wyrażenie (nie wyrażenia) zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2010 roku.
Pani Barbara Rybicka – Skarbnik Gminy przedstawił informacje o prognozowanych kwotach, jakie przypadają na poszczególne miejscowości w naszej gminie. Stanowi to około 148 tys. zł,które trzeba będzie zabezpieczyć na budżecie gminy na 2010 rok, w przypadku, gdy Rada wyrazi zgodę na utworzenie takiego funduszu. Następnie przedstawiła zasady funkcjonowania i rozliczania się z takiego funduszu. Ponadto poinformowała, na jakie przypuszczalne cele może być ten fundusz przeznaczony, kwoty te będą w dyspozycji Wójta i na koncie gminy i poprzez gminę będą załatwiane wszelkie sprawy dotyczące składania wniosków i finansowanie prac. Jeżeli Rada ustali na dzień dzisiejszy Sesji, że zostanie utworzony taki fundusz, więc zostaną przesłane informacje do każdego sołectwa, gdzie będą musiały odbyć się zebrania wiejskie i dopiero muszą być opracowane przez mieszkańców wnioski, co w danej miejscowości mieszkańcy chcą zrobić. Niestety ustawa nie pozwala na wszystko, co się chce. Musi to być związane z zadaniami własnymi gminy (określone w ustawie o samorządzie gminnym), będą służyć poprawie warunków życia mieszkańców i będą zgodne ze strategią rozwoju. Zaznaczyła, że funduszu sołeckiego nie można łączyć (np. kilka miejscowości razem) na jedną drogę, niestety nie można. Nie można też na taką inwestycję, której koszt przekracza kwotę funduszu, ponieważ Wójt nie może dołożyć do tej inwestycji, bo jest to już omijanie prawa (dzielenie zamówień publicznych), czyli muszą to być takie prace i inwestycje, które całkowicie będą pokryte z tego funduszu w danym roku gdyż, jeżeli, np. fundusz nie będzie wykorzystany w jednym roku to te kwoty nie pozostają na następny rok. Poinformowała też o możliwości uzyskania zwrotu części środków z budżetu państwa– przedstawiła zasady zwrotu. Poinformowała też, że na dzień dzisiejszy brak jest rozporządzeń dotyczących szczegółowych zasad zwrotu wydatków poniesionych z funduszu sołeckiego.
Wójt Gminy – jeżeli np. wioska na swoim funduszu ma np. 5 tys.zł inwestycja jaką chce przeprowadzić kosztuje 10 tys. zł i brakującą kwotę mieszkańcy się zbierają i pokrywają sami to tak można, a gmina nie może więcej dołożyć niż kwota wyliczona według wskaźników kalkulacyjnych. Należałoby tę sytuację postrzegać dwupłaszczyznowo. Jedna płaszczyzna, to ta konkretna gospodarcza, finansowa, budżetowa, która robi wielkie zamieszanie, bo oprócz tej kwoty, którą Rada przeznacza na fundusz sołecki to ktoś to musi obsługiwać. Jest 20 sołectw, więc 20 wniosków, opinii i cała z tym związana procedura. Wiele rzeczy przybywa do załatwienia przez Urząd i do tej pory jakoś próbowałem „upychać„ te zakresy obowiązków do pracowników, ale nie „jesteśmy z gumy” i pewne rzeczy już nie dadzą się „upchnąć” i uregulować wewnętrznie. Przy tym temacie szczególnie, bo jest dużo procedur, które muszą być przestrzegane i terminy, które będą obowiązywać. Oczywiście to dość poważnie zachwieje też nasze plany na przyszłość. Natomiast ta druga płaszczyzna, która powoduje, że mam taką „pokusę”, żeby ten fundusz był, ponieważ wtedy dopiero to funkcjonowanie demokracji dałoby się poznać, kiedy sołtys miałby np. 6 tys.zł i na zebraniu uchwaliliby inwestycję za 20 tys. zł, czyli to, co ja mam, na co dzień i czasami trudno jest Radzie wytłumaczyć,że mamy pewne ograniczenia: z jednej strony nasze plany wieloletnie musielibyśmy zmodyfikować, ponieważ mamy zaplanowane tutaj budowę dróg, na które jak sądzę będziemy musieli posiłkować się kredytem i oczywiście jest ten rozwój demokracji, do którego wszyscy dążymy. Takie jest moje zdanie. Uchwałę natomiast podejmuje Rada Gminy i czy takie czy inne będzie spojrzenie Rady na ten fundusz sołecki to Wójt będzie musiał to realizować.
Na sali narad powstał chaos- głośna dyskusja wszystkich obecnych na obradach.
Pan Demby Rafał – Sołtys wsi Nowa Kubra – ja jestem za utworzeniem tego funduszu. W Kubrze Nowej na tym boisku można zrobić plac zabaw dla dzieci, postawić ze dwie ławeczki dla osób starszych potem można zrobić ogrodzenie, bo to też jest rzecz bardzo ważna.
Na sali obrad powstał chaos -głośna dyskusja wszystkich obecnych na obradach.
Wójt Gminy – inaczej może wszyscy by myśleli gdybyśmy inaczej ustawili punkty dzisiejszej Sesji i przesunięcia budżetowe byłyby wcześniej omówione. Mam nadzieję, że Rada Gminy w bieżącym roku 473 tys. zł przeznaczy na te inwestycje, cztery drogi są zaplanowane w następnym roku i są już skosztorysowane. To są konkrety, a my tutaj mówimy o rzeczach, które byśmy chcieli, ale czy nas na to stać? Remont budynku Urzędu Gminy może nie pochłonie dużych pieniędzy, ale te 10-15 tys. zł na to potrzeba. Są ludzie, którzy są w stanie to zrobić, więc trzeba to wykorzystać, bo może w następnym roku będą tacy, którzy nie będą potrafili trzymać kielni w ręku i tego nie zrobią. Sprzęt komputerowy się „sypie” i ze 3-4 jednostki trzeba już zakupić. Kopiarka wysiadła i trzeba też nową kupić. Kopiarka kosztuje około 7-8 tys. zł. Proszę Państwa tu nie ma jakieś „lewych” papierków, które trzeba kserować. To są wnioski na stypendia, materiały na wszystkie posiedzenia, decyzje i wiele innych rzeczy, które są kserowane dla mieszkańców – przecież sami o tym dobrze wiecie ile dokumentów sami otrzymujecie. Proszę Państwa ja nie jestem przeciwny funduszowi tylko trzeba mieć cały obraz wszystkiego, co będzie z tym związane. Odnoszę wrażenie, że cała ta głośna dyskusja schodzi „na manowce”. W głośnych decyzjach, chcecie podwyższać diety dla sołtysów, prowizję za inkaso i lista „życzeń” jest długa – tylko ja pytam skąd na to wszystko wziąć? Jeżeli tworzymy fundusz sołecki to w budżecie musimy znaleźć na to środki, ale w zamian musimy z czegoś zrezygnować, albo robić deficyt budżetowy pokryty kredytem.
 Na sali obrad powstał chaos.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Korytkowski Krzysztof przeprowadził głosowanie zadając pytanie, „Kto jest za wyrażeniem zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2010 roku?”
Na stan 15 Radnych w obradach Sesji uczestniczyło 14 Radnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 Radnych. Za przyjęciem projektu uchwały było 4 głosy, przeciwnych 10 głosów, wstrzymujących się głosów nie było.
W związku z powyższym głosowaniem została przyjęta uchwała w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2010 roku.
Uchwała została przyjęta.
/ Uchwała Nr XXVI/91/09 w załączeniu do protokołu./Ad.7
Przewodniczący Rady Gminy Pan Korytkowski Krzysztof udzielił głosu Panu Kossewskiemu Sławomirowi – leśniczemu Nadleśnictwa Łomża, celem omówienia spraw związanych z ochroną terenów leśnych oraz celowości przyjęcia przedłożonego projektu uchwaływ sprawie wyrażenia opinii o uznanie lasów należących do Nadleśnictwa Łomża za lasy ochronne.
Pan Kossewski Sławomir – poinformował,iż celem ustanowienia lasów ochronnych jest ochrona krajobrazu i ekotopu wodno-leśnego wzdłuż cieków wodnych i ciągów hydrologicznych tworzonych przez siedliska wilgotne oraz ekosystemów siedlisk wilgotnych i bagiennych zabezpieczających zasoby wody. Na terenie tym będą projektowane zabiegi pielęgnacyjne o charakterze czyszczeń i trzebieży zgodnie z zasadami proekologicznej , trwale zrównoważonej gospodarki leśnej na podstawie potrzeb hodowlanych i ochronnych drzewostanów na gruncie. Celem jest też zachowanie i podniesienie walorów przyrodniczych a co za tym idzie wzrost atrakcyjności turystycznej regionu. Odpowiedział na zadawane pytania.
Ponieważ nie było uwag do projektu uchwały Przewodniczący Rady Gminy Przytuły przeprowadził głosowanie jawne nad projektem uchwały w sprawie wyrażenia opinii o uznanie lasów należących do Nadleśnictwa Łomża za lasy ochronne.
Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 14 Radnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 Radnych. Za przyjęciem projektu uchwały było 14 głosów, przeciwnych i wstrzymujących się głosów nie było.
Uchwała została przyjęta.
/ Uchwała Nr XXVI/92/09 w załączeniu do protokołu./Ad.8
Przewodniczący Rady Gminy Pan Krzysztof Korytkowski udzielił głosu Panu Wójtowi Gminy celem przedstawienia zmian w budżecie jakie trzeba wprowadzić.
Wójt Gminy- Pan Polkowski Krzysztof przedstawiał sprawę dotyczącą dwukrotnego utrwalenia powiechrzniowego, na drogach: do Kubry Przebudówki – 1950m, do Grzymek -440m, do miejscowości Mieczki -1625m, do Bagienic-1255m. Przedstawił sporządzony kosztorys na różnego rodzaju kruszywa.
Radni po przedyskutowaniu sprawy ustalili, że remonty na tych drogach należy robić lepszym kruszywem, czyli tłuczniem bazaltowym.
Wójt Gminy zwrócił się z prośbą o przeznaczenie środków na remont Urzędu oraz na ogłoszenie do prasy o przeprowadzeniu konkursów na dyrektorów Szkół w Przytułach i w Wagach.
Radni przedyskutowali i ustalili:
Pani Barbara Rybicka – Skarbik Gminy przedstawiła pozostałe zmiany, jakie należy wprowadzić w budżecie gminy na 2009 rok.
Pan Korytkowski Krzysztof zaproponował, aby zakupić ksero postawić w bibliotece i odpłatnie robić usługi dla mieszkańców.
Radni po przedstawieniu nie wyrazili zgody na zakup ksera do biblioteki. Ponadto przedyskutowali sprawę wymiany okien w szkołach. Ustalili, że wymienić należy za środki wypracowane z oszczędności w szkołach.
Przewodniczący Rady Gminy przeprowadził głosowanie jawne nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009 rok.
Na stan 15 Radnych w obradach uczestniczyło 14 Radnych w głosowaniu jawnym wzięło udział 14 Radnych. Za przyjęciem projektu uchwały było 14 głosów, przeciwnych i wstrzymujących się głosów nie było.
Uchwała została przyjęta.
/ Uchwała Nr XXVI/93/09 w załączeniu do protokołu./Ad.9
Sprawy bieżące gminy.
- Pan Wicik Antoni – przecieka dach w domu nauczyciela w Wagach. Żeby Gmina dała materiały to ja to sam wykonam.
Odp: Wójt – Trzeba to dobrze zrobić - Wójt Gminy – poinformował, że jest kilka osób chętnych na zakup działek po byłych wysypiskach śmieci. Rozważałem możliwość sprzedaży tych działek (chodzi o te mniejsze działki) w formie bezprzetargowej, chodzi o to, że działka będzie w wycenie warta 2-3 tys.zł. a procedura przygotowania przetargu będzie oko 1,5 tys. zł. Więc tutaj będziemy mieli w tej chwili przynajmniej jedną taką działkę w Gardotach gdzie jest zgoda mieszkańców na sprzedaż. Tak czy inaczej, te procedury musimy przeprowadzić, czyli ogłoszenie przetargu, wycenę – to jest kwota 1,2 do 1,5 tys. zł. Takie są cenniki i tego nie unikniemy. Moja propozycja byłaby taka, że jeżeli jest ktoś zainteresowany jakąś działką jest zgoda mieszkańców, to na zasadzie takiej wstępnej umowy i jeżeli zwróci się nam koszt postępowania i plus jakaś kwota i domówimy się wstępnie, to będziemy przystępować do sprzedaży, bo inaczej po prostu nam się nie opłaca, ponieważ nie ma sensu przeprowadzać całej procedury. Jest to przetarg otwarty i każdy może brać w nim udział.
Na Sali obrad zapanował chaos.
- Pan Trzaska Andrzej poprosił o zmobilizowanie Zarządu Dróg Powiatowych, aby wycieli gałęzie przy drogach powiatowych.
Odp: Wójt Gminy – jestem cały czas na kontakcie z Zarządem. - Pan Błaszczak Sławomir – stwierdził, że należy już puścić równiarkę na żwirowe drogi gminne.
Przewodniczący Rady Gminy zakończył obrady XXVI sesji Rady Gminy.
Na tym obrady Sesji zostały zakończone.
Protokołowała
Lubińska Elżbieta
Przewodniczący
Rady Gminy Przytuły
(-) Korytkowski Krzysztof
Rady Gminy Przytuły
(-) Korytkowski Krzysztof