Uchwała Nr XXXVI/148/10 RADY GMINY PRZYTUŁY
z dnia: 24 czerwca 2010 r.
w sprawie: określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Przytuły.
Na podstawie art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), art.18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr. 142, poz. 1591 z późn. zm.) – Rada Gminy Przytuły uchwala, co następuje:
- Projekt uchwały budżetowej przygotowuje i przedkłada Radzie i Regionalnej Izbie Obrachunkowej Wójt Gminy Przytuły w terminie do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
- Poprzez czynność ,, przedkłada „ należy rozumieć złożenie projektu budżetu wraz z wymaganą, a określoną niniejszą uchwałą dokumentację Przewodniczącemu Rady Gminy.
- W toku prac nad przygotowaniem projektu budżetu z Wójtem współpracują:
- Skarbnik Gminy,
- Sekretarz Gminy,
- Radni Gminy Przytuły,
- Wszyscy kierownicy referatów Gminy Przytuły,
- Samodzielne stanowiska pracy Urzędu Gminy,
- Kierownicy gminnych jednostek budżetowych i instytucji kultury,
- Wszyscy sołtysi.
- Projekt budżetu opracowuje się na podstawie :
- założeń do projektu budżetu określających m.in. główne cele polityki społecznej, gospodarczej i finansowej Gminy w roku budżetowym ( priorytety do realizacji w roku budżetowym ),
- prognozowanego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych w roku budżetowym,
- przewidywanego stanu zatrudnienia, wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
- planowanych nagród jubileuszowych i odpraw emerytalno – rentowych w roku budżetowym,
- podjętych uchwał Rady Gminy Przytuły,
- wniosków Komisji Rady i przedstawicieli sołectw Gminy Przytuły,
- przewidywanych stawek podatków i opłat lokalnych, z uwzględnieniem lokalnej polityki podatkowej w roku budżetowym,
- informacji nt. przyznanych Gminie Przytuły kwotach subwencji i dotacji z budżetu państwa i prognozowanych dochodów z tytułu udziałów w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa.
- W terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy podmioty wymienione w ust.1 opracowują i przekazują szczegółowe materiały planistyczne wraz z uzasadnieniem do Skarbnika Gminy. Na podstawie zebranych materiałów Skarbnik opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu uchwały budżetowej. Wójt Gminy na podstawie zebranych materiałów przez Skarbnika opracowuje projekt uchwały budżetowej.
- Projekt uchwały budżetowej powinien zawierać następujące materiały :
- Zestawienie tabelaryczne prognozowanych dochodów budżetu Gminy według źródeł ich powstawania w pełnej szczegółowości tj. działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej, w podziale na dochody :
- bieżące
- majątkowe
- Zestawienie tabelaryczne wydatków budżetu Gminy w pełnej szczegółowości tj. działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem:
- wydatków bieżących , w tym:
- wydatki jednostek budżetowych, w tym:
- wynagrodzenia i składki naliczane od wynagrodzeń
- wydatki związane z realizacją statutowych zadań:
- dotacje na zadania bieżące,
- świadczenia na rzecz osób fizycznych,
- wydatki na programy finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej i innych źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi, w części związanej z realizacją zadań Gminy Przytuły,
- obsługę długu,
- wydatków majątkowych,
- w planie dochodów i wydatków budżetu gminy wyodrębnia się dochody i wydatki związane z realizacją:
- pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu,
- finansowanie planowanego deficytu
- spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych,
- wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej,
- wydatki budżetu wynikające z Funduszu sołeckiego z podziałem na poszczególne sołectwa,
- zakres i kwoty dotacji podmiotowych,
- zakres i kwoty dotacji przedmiotowych,
- zakres i kwoty dotacji celowych,
- plan przychodów i kosztów samorządowego zakładu budżetowego,
- plan dochodów oraz wydatków rachunku dochodów jednostek budżetowych, o których mowa w art.223 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz wydatków nimi finansowanych,
- dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki :
- na realizację zadań określonych w Gminnym Programie Rozwiązywania problemów alkoholowych i Zwalczania Narkomanii,
- rezerwę celową na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego,
- rezerwę ogólną i ewentualnie rezerwy celowe.
- wydatków bieżących , w tym:
- Zestawienie tabelaryczne prognozowanych dochodów budżetu Gminy według źródeł ich powstawania w pełnej szczegółowości tj. działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej, w podziale na dochody :
- Upoważnienia dla Wójta Gminy do:
- zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na:
- pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu,
- sfinansowanie planowanego deficytu,
- spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych,
- wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
- zaciągania zobowiązań :
- na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne oraz na Programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z Budżetu Unii Europejskiej oraz innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi ,
- z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania Gminy i termin zapłaty upływa w roku następnym,
- dokonywania zmian w planie wydatków w ramach działów klasyfikacji budżetowej polegających na zmianach między wydatkami bieżącymi i majątkowymi, z wyłączeniem zmian dotyczących wieloletnich programów inwestycyjnych,
- lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy,
- inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu.
- zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na:
- Projekt uchwały budżetowej Wójt przyjmuje w formie zarządzenia, a następnie,
przekazuje :
- Przewodniczącemu Rady Gminy,
- Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku, w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
- Do projektu uchwały budżetowej załącza się informację opisową, która stanowi uzasadnienie do projektu uchwały. Uzasadnienie zawiera m.in. omówienie głównych celów i podstaw założeń do projektu uchwały budżetowej.
- Przewodniczący Rady Gminy niezwłocznie przekazuje projekt uchwały budżetowej wraz z informacją opisową do zaopiniowania stałym Komisjom Rady oraz wyznacza termin sesji.
- Komisje Rady w terminie 14 dni od otrzymania materiałów odbywają posiedzenia, na których formułują na piśmie swoje opinie o projekcie uchwały budżetowej.
- Opinie Komisji przedstawiane są właściwej komisji d/s budżetu, która w terminie nie dłuższym niż 7 dni od daty ich otrzymania formułuje ostateczną opinię i przedkłada ją Wójtowi Gminy.
- Wprowadzenie zmian w projekcie uchwały budżetowej i zmian powodujący zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu Gminy przysługuje wyłącznie Wójtowi Gminy.
- Uchwałę budżetową Rada Gminy uchwala do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego.
- W porządku obrad Sesji Rady Gminy, na której będzie rozpatrywany projekt uchwały budżetowej powinny być uwzględnione następujące punkty :
- przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem Wójta,
- przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,
- przedstawienie opinii Komisji Rady właściwej d/s budżetu,
- dyskusja nad projektem uchwały budżetowej,
- głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
Przewodniczący
Rady Gminy Przytuły
(-)Kazimierz Barłowski
Rady Gminy Przytuły
(-)Kazimierz Barłowski