BIP Gminy Przytuły

Biuletyn Informacji Publicznej

DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

Na podstawie art. 71 ust.1 i ust 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt. 3, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art.85 ust. 1, ust. 2 pkt. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r., poz. 1112 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą ooś oraz § 3 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 z późn. zm.), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego, zwanym dalej Kpa (Dz. U. z 2024 roku, poz. 572), po rozpatrzeniu wniosku Pana                                            o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa i przebudowa budynku inwentarskiego w istniejącej zabudowie zagrodowej o obsadzie 170 DJP, wraz z wewnętrznym zbiornikiem na gnojowicę o pojemności do 1500 m3, na działce nr 7, położonej w miejscowości Supy, gmina Przytuły, powiat łomżyński, woj. podlaskie", oraz po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Augustowie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży,

stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla ww. przedsięwzięcia.

Uwzględniając zalecenia organu ochrony środowiska. organu do spraw ocen wodnoprawnych oraz organu sanitarnego zobowiązuję wnioskodawcę do:

1) Zachowania maksymalnej obsady bydła w gospodarstwie do 170 DJP.

2) Magazynowanie nawozów naturalnych wytwarzanych w gospodarstwie i nawożenie gruntów musi być zgodne z zasadami określonymi w Programie działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu, wprowadzonym Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 31 stycznia 2023r. w sprawie „Programu działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu" (Dz. U. z 2023r., poz. 244).

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 11.01.2025 r. (data wpływu 27.01.2025 r.) Pan                                       wystąpił do Wójta Gminy Przytuły o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie i przebudowie budynku inwentarskiego w istniejącej zabudowie zagrodowej o obsadzie 170 DJP, wraz z wewnętrznym zbiornikiem na gnojowicę o pojemności do 1500 m3, na działce nr 7, położonej w miejscowości Supy, gmina Przytuły, powiat łomżyński, woj. podlaskie.

Dla inwestycji polegającej na zmianie sposobu użytkowania budynku magazynowego na budynek inwentarski przy jednoczesnym zwiększeniu obsady bydła do obsady docelowej w gospodarstwie 170 DJP zlokalizowanej na przedmiotowej działce nr 7, położonej w miejscowości Supy, wydana została decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach Wójta Gminy Przytuły nr KS.6220.1.2024 z dnia 29.02.2024 r.

Do wniosku dołączono egzemplarz karty informacyjnej przedsięwzięcia w wersji papierowej wraz z jej zapisem w formie elektronicznej w 4 egz. (płyty CD), uproszczony wypis z ewidencji gruntów, wypisy z wykazu podmiotów i działek pozwalający na ustalenie stron postępowania, oraz poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej obejmującej teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie i obszar znajdujący się 100 m od granic terenu, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie.

Przedmiotowa inwestycja zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 z późn. zm.), została zaliczona do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być wymagany.

Wójt Gminy jest właściwy do prowadzenia postępowania w sprawie uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedmiotowego przedsięwzięcia (art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy ooś).

Uwzględniając regulację wynikającą z art. 74 ust. 3a ustawy ooś organ ustalił strony postępowania, którymi stali się właściciele działek położonych na terenie, na którym będzie realizowane przedsięwzięcia oraz na obszarze znajdującym się w odległości 100 m od granic tego terenu.

Poprzez zawiadomienie z dnia 29.01.2025 r. powiadomiono strony o wszczęciu postępowania administracyjnego i wystąpieniu do organów opiniujących, informując jednocześnie o możliwości zapoznania się ze złożonym wnioskiem oraz o możliwości składania ewentualnych uwag i zastrzeżeń. We wskazanym terminie strony nie wniosły uwag, ani zastrzeżeń do przedmiotu postępowania.

Pismem, znak: KS.6220.1.2025 z dnia 29 stycznia 2025 r. Wójt Gminy zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych II w Łomży, Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Augustowie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży o wydanie opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

W odpowiedzi Naczelnik Wydziału Spraw Terenowych II w Łomży działając z upoważnienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku w piśmie, znak: WSTII.4220.32.2025.WN z dnia 13.02.2025 r., stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Jednocześnie organ ochrony środowiska wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunku zachowania maksymalnej obsady bydła w gospodarstwie do 170 DJP.

Analizując usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w odniesieniu do zapisów zawartych w art. 63 ust. 1 pkt. 2 ustawy ooś na podstawie przedłożonych dokumentów organ ustalił, że planowane zamierzenie nie spowoduje niszczenia cennych siedlisk przyrodniczych, czy likwidowania naturalnych zbiorników wodnych. Przedsięwzięcie nie wiąże się również z negatywnym oddziaływaniem na obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych lub przylegające do jezior. Realizacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z koniecznością usuwania drzew.

Teren inwestycji zlokalizowany jest poza obrębem Głównych Zbiorników Wód Podziemnych (GZWP), poza granicami obszarów chronionych regulowanych ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody oraz nie jest zagrożony powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawy Prawo wodne. W granicach oddziaływania planowanego przedsięwzięcia, nie są aktualnie planowane ani realizowane przedsięwzięcia, które mogłyby prowadzić do kumulacji oddziaływania planowanej inwestycji z innymi przedsięwzięciami. Przedsięwzięcie nie będzie źródłem transgranicznego oddziaływania na środowisko.

Z uwagi na lokalizację i skalę inwestycji oraz wielkość obiektów nie przewiduje się ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych. W sąsiedztwie planowanej inwestycji nie jest realizowane i nie jest planowane do realizacji w najbliższym czasie przedsięwzięcie, którego oddziaływanie kumulowałoby się z oddziaływaniem niniejszej inwestycji.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko organ ochrony środowiska stwierdził, że inwestycja przy rygorystycznym wdrożeniu rozwiązań chroniących środowisko wymienionych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, nie będzie negatywnie oddziaływać na środowisko przyrodnicze. Zatem uznano za uzasadnione odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia.

Dyrektor Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Augustowie pismem, znak: BA.ZZŚ.1.4901.25.2025.BG z dnia 11.02.2025 r. nie stwierdził, potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Analizując usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w odniesieniu do zapisów zawartych w art. 63 ust. 1 pkt. 2 ustawy ooś, na podstawie przedłożonych dokumentów ustalono, że planowane zamierzenie nie spowoduje niszczenia cennych siedlisk przyrodniczych, czy likwidowania naturalnych zbiorników wodnych. Przedsięwzięcie nie wiąże się również z negatywnym oddziaływaniem na obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych lub przylegające do jezior. Realizacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z koniecznością usuwania drzew. Teren inwestycji zlokalizowany jest poza obrębem Głównego Zbiornika Wód Podziemnych (GZWP), poza granicami obszarów chronionych regulowanych ustawą o ochronie przyrody oraz nie jest zagrożony powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawy Prawo wodne. W granicach oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie są aktualnie planowane, ani realizowane przedsięwzięcia, które mogłyby prowadzić do kumulacji oddziaływania planowanej inwestycji z innymi przedsięwzięciami. Przedsięwzięcie nie będzie źródłem transgranicznego oddziaływania na środowisko.

Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, uwzględniając wskazane w opinii warunki konieczne do uwzględnienia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach ocenia się, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie powinno stanowić zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych określonych dla ww. jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych. W związku z powyższym w opinii organu, dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w zakresie wpływu na stan wód oraz osiągnięcie określonych dla nich celów środowiskowych.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży w piśmie, znak: NZ.7040.20.2025 z dnia 14.02.2025 r. - opinia Nr 21.NZ.2025 stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko pod warunkiem, że na danym terenie nie zostanie przekroczona hodowla zwierząt o obsadzie powyżej 170 DJP.

W celu zidentyfikowania możliwego bezpośredniego i pośredniego wpływu inwestycji na środowisko, zdrowie i warunki życia ludzi, dobra materialne oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami organ sanitarny dokonał analizy parametrów przedsięwzięcia określonych w art. 63 ust. l ustawy ooś:

1) rodzaj i skalę przedsięwzięcia, które z racji charakteru nie pociąga za sobą zagrożeń, tym bardziej znaczących oddziaływań na klimat akustyczny, powietrze, wodę i grunty;

2) wykorzystanie zasobów naturalnych - prognozuje się wykorzystanie normatywnych wielkości w zakresie zużycia wody, materiałów, paliw oraz energii (wszelkie zużyte surowce będą wykorzystywane zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami);

3) brak nakładania się oddziaływań;

4) realizacja przedsięwzięcia nie spowoduje pogorszenia warunków aerosanitarnych, akustycznych oraz zagrożenia jakości powietrza poza teren należący do inwestora. (negatywne oddziaływanie na środowisko gruntowo-wodne w trakcie budowy będzie eliminowane poprzez właściwe prowadzenie prac budowlanych, w trakcie realizacji przedsięwzięcia, okresowo nastąpi wzrost poziomu hałasu, emisji spalin, zapylenia);

5) usytuowanie przedsięwzięcia - przedsięwzięcie położone jest poza terenem podlegającym ochronie.

Reasumując organ sanitarny stwierdził, że realizacja i funkcjonowanie przedsięwzięcia zgodnie z opracowaną kartą informacyjną oraz nowoczesnymi rozwiązaniami techniczno-technologicznymi nie będzie oddziaływać negatywnie na zdrowie człowieka.

Organ prowadzący postępowanie dokonał wnikliwej analizy zgromadzonych dokumentów uwzględniając uwarunkowania, o których mowa wart. 63 ust.1 ustawy ooś, stwierdzając brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o czym przesądziły poniższe kryteria:

1. Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia:

a) Skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu oraz ich wzajemne proporcje, a także istotne rozwiązania charakteryzujące przedsięwzięcie

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na rozbudowie i przebudowie istniejącego budynku inwentarskiego – obory o docelowej obsadzie 170 DJP.

Przedsięwzięcie zrealizowane będzie na działce nr 7 o powierzchni 0,6394 ha, położonej we wsi Supy, w gminie Przytuły w powiecie łomżyńskim.

Decyzja o inwestycji wynika z konieczności rozbudowy budynku inwentarskiego i przeniesieniu całego stada bydła do jednego budynku inwentarskiego, celem usprawnienia prac przy chowie zwierząt. W ramach planowanej inwestycji nie przewiduje się zmian w obsadzie zwierząt.

Obecnie inwestor utrzymuje zwierzęta w trzech budynkach inwentarskich:

-    obora nr 1 dla krów mlecznych, wolnostanowiskowa na rusztach o obsadzie 90 DJP z przeznaczeniem do rozbudowy i przebudowy,

-    obora nr 2 dla krów mlecznych, jałówek, i młodzieży o obsadzie 40 DJP,

-    obora nr 3 dla krów mlecznych, jałówek cielnych, jałówek do roku oraz cieląt o obsadzie 40 DJP.

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na rozbiórce części istniejącej obory nr 1 oraz dobudowie dodatkowej powierzchni hodowlanej o wymiarach zewnętrznych 30 m x 20 m i powierzchni zabudowy 600 m2. Po rozbudowie łączna powierzchnia zabudowy wyniesie 1967 m2, a zwierzęta w ilości 170 DJP będą utrzymywane w systemie bezściołowym i na głębokiej ściółce.

Pozostałe obiekty inwentarskie zostaną poddane modernizacji i przeznaczone na cele gospodarcze, służące do przechowywania maszyn i sprzętu rolniczego oraz jako magazyny pasz.

Zaopatrzenie w wodę nastąpi poprzez istniejące przyłącze do gminnej sieci wodociągowej, a zasilanie w energię elektryczną z przyłącza elektroenergetycznego.

Ścieki socjalno-bytowe oraz ścieki z mycia urządzeń udojowych będą gromadzone w szczelnym zbiorniku bezodpływowym o pojemności około 10 m3, a następnie regularnie wywożone do oczyszczalni ścieków.

Obornik będzie magazynowany w oborze i każdorazowo wywożony na użytki rolne, natomiast gnojowica w istniejących zbiornikach o pojemości 1200 m3 oraz projektowanym o pojemności 1500 m3. Łączna pojemność zbiorników na gnojowicę będzie wystarczająca do przechowywanego płynnego nawozu.

Odpady powstające na etapie realizacji i funkcjonowania gospodarstwa hodowlanego będą selektywnie składowane, a następnie przekazywane specjalistycznym firmom do wykorzystania lub unieszkodliwienia zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Padłe zwierzęta do czasu odbioru przez wyspecjalizowaną firmę będą przechowywane w budynku obory w wyznaczonym, zabezpieczonym przed dostępem innych zwierząt miejscu.

Inwestor dysponuje areałem 81 ha. Są to grunty własne w ilości 65 ha oraz dzierżawione w ilości 16 ha.

Przy deklarowanej przez inwestora powierzchni gruntów będących w jego posiadaniu oraz przy uwzględnieniu umów dzierżawy łączna ilość gruntów pozwala na prawidłowo zagospodarowanie powstających w gospodarstwie nawozów naturalnych.

b) Powiązania z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowanie się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem

Przedsięwzięcie funkcjonalnie powiązane jest z istniejącym gospodarstwem hodowlanym. Z uwagi na zachowanie wielkości stada bydła nie wystąpi kumulacja oddziaływań w zakresie zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i hałasu związanego z chowem. Wszystkie oddziaływania przedsięwzięcia zamkną się w granicach własności nieruchomości.

c) Różnorodność biologiczna, wykorzystywanie zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi

Teren przedsięwzięcia zajmują grunty rolne o słabej przydatności rolniczej, odznaczające się stosunkowo małą różnorodnością biologiczną.

W trakcie realizacji i funkcjonowania inwestycji wykorzystana będzie woda pochodząca z wodociągu wiejskiego.

d) Emisja i występowanie innych uciążliwości

W fazie realizacji przedsięwzięcia źródłami zanieczyszczenia powietrza oraz zakłóceń akustycznych będą maszyny budowlane oraz środki transportujące materiały budowlane (pył zawieszony, spaliny). W trakcie realizacji inwestycji powstawać będą odpady budowlane, które będą selektywnie składowane, a następnie przekazywane specjalistycznym firmom do wykorzystania lub unieszkodliwienia zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Oddziaływanie akustyczne przedsięwzięcia oraz zanieczyszczenia powietrza na tereny chronione, tj. sąsiedzkiej zabudowy zagrodowej praktycznie nie będzie odróżnialne od obecnego na tym terenie tła akustycznego i stanu sanitarnego atmosfery.

Wody opadowe i roztopowe odprowadzane będą na nieutwardzony teren siedliska. Z kolei ścieki z mycia urządzeń udojowych, jak i ścieki socjalno-bytowe, odprowadzane będą do szczelnego zbiornika bezodpływowego, a następnie wywożone do oczyszczalni ścieków.

Obornik i gnojowica wykorzystane będą jako nawóz naturalny do nawożenia własnych i dzierżawionych użytków rolnych, w stosownych terminach nawożenia i we właściwych dawkach oraz zgodnie z nakreślonym harmonogramem.

e) Ryzyko wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu

Przedmiotowe przedsięwzięcie nie wiąże się z wykorzystywaniem substancji niebezpiecznych określonych w załączniku do Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 29 stycznia 2016 roku w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładów o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 138).

Nie wiąże się również z ryzykiem wystąpienia katastrof naturalnych i budowlanych oraz związanych ze zmianą klimatu.

f) Przewidywane ilości i rodzaj wytwarzanych odpadów oraz ich wpływ na środowisko w przypadkach, gdy planuje się ich powstawanie

W trakcie realizacji i funkcjonowania gospodarstwa hodowlanego powstawać będą odpady w łącznej ilości, w tym m.in.:

  • opakowania z papieru i tektury – 2 Mg,
  • opakowania z tworzyw sztucznych – 2,3 Mg,
  • odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów – 0,5 Mg,
  • odpady farb i lakierów inne niż wymienione w 08 01 11 – 0,5 Mg,
  • mieszaniny metali – 3 Mg,
  • gleba i ziemia, w tym kamienie, inne niż wymienione w 17 05 03 – 0,2 Mg,
  • materiały konstrukcyjne zawierające gips inne niż wymienione w 17 08 01 – 0,3 Mg,
  • niesegregowane odpady komunalne – 2,5 Mg,
  • odpady agrochemikaliów inne niż wymienione w 020108 – 1 Mg,
  • narzędzia chirurgiczne i zabiegowe oraz ich resztki, leki cytostatyczne i cytotoksyczne – 0,5 Mg,
  • zużyte urządzenia zawierające niebezpieczne elementy, inne niż wymienione w 160209, 160212 – 20 sztuk.

Odpady te będą selektywnie składowane, a następnie przekazywane specjalistycznym firmom do wykorzystania lub unieszkodliwienia zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Padłe zwierzęta do czasu odbioru przez wyspecjalizowaną firmę będą przechowywane w budynku obory w wyznaczonym, zabezpieczonym przed dostępem innych zwierząt miejscu.

g) Zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji

Realizacja i funkcjonowanie przedsięwzięcia nie będą stwarzać zagrożeń dla zdrowia i życia ludzi w szczególności w zakresie emisji zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego oraz powietrza atmosferycznego i hałasu, które będą mieściły się w granicach dopuszczalnych norm.

 

2. Usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego

  1. obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek – nie występują,
  2. obszary wybrzeży i w środowisku morskim – nie występują,
  3. obszary w ujściach rzek – nie występują,
  4. obszary górskie lub leśne – nie występują,
  5. obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych – nie występują,
  6. obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody – planowana inwestycja będzie realizowana poza obszarami ochrony przyrody, w tym obszarami Natura 2000 - najbliżej położonym w odległości około 8 km obszarem ochrony przyrody jest obszar Natura 2000 Dolina Biebrzy PLH200008,
  7. obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia – nie występują,
  8. obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne – nie występują,
  9. gęstość zaludnienia – przedsięwzięcie będzie realizowane na terenie wiejskim o małej gęstości zaludnienia,
  10. obszary przylegające do jezior – nie występują,
  11. obszary ochrony uzdrowiskowej i w uzdrowiskach – nie występują,
  12. wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe – planowane przedsięwzięcie jest położone w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) RW20001026296929 Dopływ w m. Łoje-Awissa, posiadającej status naturalnej części wód, której stan oceniono jako zły i zagrożonej ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych oraz w obszarze jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW200032, której stan ilościowy i chemiczny został oceniony jako dobry, a ocena stanu jako niezagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych,
  13. klimat – przedsięwzięcie nie wpłynie na zmianę warunków klimatycznych obszaru.

Teren obejmujący planowane przedsięwzięcie nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

 

3. Rodzaj, cechy i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1:

a) Zasięg oddziaływania obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać

Oddziaływanie przedsięwzięcia nie przekroczy standardów jakości środowiska poza granicami terenu, do którego inwestor posiada tytuł prawny.

b) Transgraniczny charakter oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze

Dla planowanego przedsięwzięcia z uwagi na znaczną odległość od granicy państwowej oraz ze względu na miejscowy zasięg wyklucza się możliwość transgranicznego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

c) Charakter, wielkość, intensywność i złożoność oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania

Dojazd do gospodarstwa hodowlanego, w tym projektowanej obory odbywać się będzie poprzez zjazd z drogi gminnej.

W czasie realizacji i funkcjonowania przedsięwzięcia wykorzystana będzie woda pochodząca z istniejącej sieci wodociągowej poprzez indywidualne przyłącze. Zapotrzebowanie na wodę w trakcie funkcjonowania przedsięwzięcia wyniesie około 0,5 m3 na dobę i nie będzie to miało większego wpływu na wydajność ujęcia wody.

Zasilenie obiektu w energię elektryczną następować będzie poprzez projektowane przyłącze. Zapotrzebowanie na energię elektryczną w ciągu dnia wyniesie około 8 kW. Nie wystąpi zapotrzebowanie na energię cieplną i gazową.

d) Prawdopodobieństwa oddziaływania

W czasie realizacji i funkcjonowania przedsięwzięcia wystąpią oddziaływania w zakresie warunków klimatu akustycznego (hałas związany z pracą maszyn budowlanych i środków transportu oraz hodowlą zwierząt), warunków aerosanitarnych (spaliny emitowane przez maszyny rolnicze i środki transportu, zanieczyszczenia mikrobiologiczne i odory powstające podczas hodowli zwierząt). Oddziaływania na środowisko będą miały charakter lokalny. Wszystkie rodzaje oddziaływań zgodnie z założeniami przedsięwzięcia ograniczone będą do granic własności nieruchomości inwestora.

e) Czas trwania, częstotliwość i odwracalność oddziaływania

W trakcie realizacji przedsięwzięcia oddziaływania na środowisko będą miały charakter krótkookresowy, ograniczony do czasu trwania prac budowlanych oraz odwracalny, tj. ustaną po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia.

W fazie funkcjonowania gospodarstwa hodowlanego będą to oddziaływania średniookresowe i odwracalne. Mogą one ustąpić z chwilą zaniechania hodowli zwierząt. Wraz z poprawą warunków chowu zwierząt poprzez rozbudowę obory nastąpi poprawa dobrostanu zwierząt.

f) Powiązania z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia – w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.

Rozbudowa obory wraz z realizacją podziemnego zbiornika na gnojowicę nie będzie powodowała kumulacji oddziaływań na środowisko z uwagi na fakt, że zachowana zostanie obsada bydła w gospodarstwie hodowlanym, a w związku z tym nie nastąpi kumulacja oddziaływań w zakresie zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego, hałasu hodowlanego i innych uciążliwości dla środowiska.

g) Możliwości ograniczenia oddziaływań

W celu zminimalizowania uciążliwości zastosowane zostaną następujące rozwiązania:

  • odprowadzenie wód opadowych nastąpi promieniście na własne działki na teren nieutwardzony,
  • zbiornik na gnojowicę wykonany będzie z żelbetonu z izolacją (beton stosowany do zbiorników posiadać powinien minimalną klasę B-20 - zalecane B-25, przy wodoszczelności W6 i mrozoodporności F100),
  • gnojowica magazynowana będzie w kanałach pod obora o V = 1500 m3, oraz istniejącym,
  • odchody zwierzęce stanowiące nawozy naturalne stosowane będą 2 razy do roku do nawożenia pól inwestora w ilości nie wyższej niż 170 kg N/ha. Inwestor dysponuje areałem o powierzchni 81 ha. (grunty własne i dzierżawione),
  • odpady magazynowane zostaną w wydzielonym, utwardzonym, zabezpieczonym placu, tak aby nie nastąpiło zanieczyszczenie ziemi i wód gruntowych i zostaną umieszczone na składowisku odpadów komunalnych lub przekazane do utylizacji wyspecjalizowanym firmom,
  • w gospodarstwie zostaną zachowane wymagane prawem odległości poszczególnych budynków i infrastruktur

W pracach przygotowawczo-koncepcyjnych rozważano wariant alternatywny polegający na innej lokalizacji inwestycji, który z powodu braku możliwości jego realizacji został odrzucony.

Z kolei wariant zerowy polegający na zaniechaniu budowy obory skutkowałby pozostawieniem gospodarstwa rolnego na dotychczasowym poziomie, bez szans rozwoju, bez gwarancji poprawy i wzrostu poziomu rolnictwa.

Realizacja przedstawionego w niniejszej decyzji wariantu inwestorskiego polegającego na rozbudowie budynku inwentarskiego ma istotne znaczenie dla wnioskodawcy, gdyż jest uwarunkowana potrzebami rozwoju gospodarstwa oraz wypełnianiu nowych wymagań w zakresie dobrostanu zwierząt. Wariant ten wpływa również na poprawę środowiska gruntowo-wodnego poprzez realizację szczelnego zbiornika na gnojowicę.

Wójt Gminy Przytuły zgodnie z art. 63 ust. l ustawy ooś, dokonał wnikliwej analizy zgromadzonych dokumentów, uwzględniając opinie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, Dyrektora Zarządu Zlewni w Augustowie oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży.

Mając powyższe na uwadze oraz biorąc pod uwagę usytuowanie, rodzaj i skalę przedsięwzięcia, lokalny zasięg oddziaływania oraz odwracalny charakter uznał, że planowane przedsięwzięcie pn. „Rozbudowa i przebudowa budynku inwentarskiego w istniejącej zabudowie zagrodowej o obsadzie 170 DJP, wraz z wewnętrznym zbiornikiem na gnojowicę o pojemności do 1500 m3, na działce nr 7, położonej w miejscowości Supy, gmina Przytuły, powiat łomżyński, woj. podlaskie", nie wymaga potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Na podstawie art. 10 ustawy Kpa organ zawiadomieniem z dnia 26.02.2025 r. poinformował strony postępowania o zebraniu pełnego materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie oraz o możliwości zapoznania się z nim i składania ewentualnych uwag i wniosków w terminie do 14 dni od daty otrzymania niniejszego zawiadomienia. W ww. terminie do organu nie wpłynęły żadne uwagi lub zastrzeżenia.

Biorąc pod uwagę zakres przedsięwzięcia, przepisy ustawy oraz opinię organu ochrony środowiska, o organu sanitarnego i organu do spraw gospodarki wodnej postanowiono orzec, jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72, ust. 1 ustawy ooś. Wniosek ten powinien zostać złożony nie później niż przed upływem 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Złożenie wniosku może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali przed upływem terminu jej obowiązywania od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Zajęcie stanowiska następuje na wniosek uwzględniający informacje na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Wójta Gminy Przytuły w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Odwołanie od decyzji powinno zawierać zarzuty odnoszące się do decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Z up. Wójta

(-) Beata Piotrowska

Sekretarz Gminy

 

W załączeniu:

  1. Charakterystyka przedsięwzięcia – załącznik do Decyzji

Otrzymują:

  1. Inwestor
  2. Strony postępowania
  3. a/a

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych II w Łomży
  2. Dyrektor Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Augustowie
  3. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży
Pliki do pobrania:
Data powstania: poniedziałek, 24 mar 2025 14:35
Data opublikowania: poniedziałek, 24 mar 2025 14:52
Opublikował(a): Andrzej Gwiazdowski
Zaakceptował(a): Andrzej Gwiazdowski
Artykuł był czytany: 29 razy