BIP Gminy Przytuły

Biuletyn Informacji Publicznej

DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

KS.6220.13.2025

              Na podstawie art. 71 ust.1 i ust 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt 3, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1112), zwanej dalej ustawą ooś oraz § 3 ust. 1 pkt 54a ppkt b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839, ze zm.), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego, zwanym dalej Kpa (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572), po rozpatrzeniu wniosku firmy Betula sp. z o.o., reprezentowanej przez pełnomocnika p. Bartłomieja Szczygła, o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pt. „Budowa elektrowni fotowoltaicznej PV Grzymki wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną z dopuszczeniem etapowania, na działkach o nr ew. 28 i 29 w obrębie Grzymki, gmina Przytuły, powiat łomżyński, województwo podlaskie”, oraz po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Augustowie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży

STWIERDZAM

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla ww. przedsięwzięcia.

Jednocześnie zobowiązuję wnioskodawcę do:

  1. Wykaszania mechanicznego terenu po 1 sierpnia, po okresie lęgowym ptaków. Dopuszcza się możliwość wykonywania ww. czynności w okresie 1 maja - 1 sierpnia jedynie pod nadzorem przyrodniczym.
  2. Nie stosowania żadnych systemów płoszących ptactwo.
  3. Nie oświetlania terenu farmy w sposób ciągły w porze nocnej.
  4. Zlokalizowania stacji transformatorowo – rozdzielczych nN/SN oraz magazynów energii w jak największej odległości od terenów przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 29.11.2024 r. (data wpływu 09.12.2024 r.) firma Betula sp. z o.o. reprezentowana przez pełnomocnika p. Bartłomieja Szczygła, wystąpiła do Wójta Gminy Przytuły o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie elektrowni fotowoltaicznej PV Grzymki wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną z dopuszczeniem etapowania.

Do wniosku dołączono jeden egzemplarz karty informacyjnej przedsięwzięcia w wersji papierowej, wraz z zapisem elektronicznym – 4 szt., poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej obejmującej teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obszar znajdujący się 100 m od granic terenu, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, wypisy z rejestru gruntów, mapę w skali zapewniającej czytelność przedstawionych danych oraz pełnomocnictwo.

Przedmiotowa inwestycja zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.) - § 3 ust.1 pkt 54a ppkt b - zabudowa systemami fotowoltaicznymi o powierzchni wyznaczanej po obrysie zewnętrznych skrajnych modułów paneli nie mniejszej niż 2 ha na obszarach innych niż wymienionych w lit a (objęte formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody), z wyłączeniem zabudowy systemami fotowoltaicznymi lokalizowanymi na dachach i elewacjach obiektów budowlanych, należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których może być wymagany obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Wójt Gminy jest właściwy do prowadzenia postępowania w sprawie uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedmiotowego przedsięwzięcia (art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy ooś).

Uwzględniając regulację wynikającą z art. 74 ust. 3a ustawy ooś organ ustalił strony postępowania, którymi stali się wnioskodawca oraz podmioty, którym przysługuje prawo rzeczowe do nieruchomości położonych na terenie, na którym będzie realizowane przedsięwzięcia oraz na obszarze znajdującym się w odległości 100 m od granic tego terenu.

Obwieszczeniem z dnia 12.12.2024 r. powiadomiono strony o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia, o możliwości zapoznania się ze złożonym wnioskiem oraz składania ewentualnych uwag i zastrzeżeń. We wskazanym terminie strony nie wniosły uwag, ani zastrzeżeń do przedmiotu postępowania.

Niniejsze obwieszczenie zostało podane do wiadomości przez umieszczenie na stronach Biuletynów Informacji Publicznej Urzędu Gminy Przytuły i Urzędu Miejskiego w Stawiskach, tablicach ogłoszeń w siedzibach Urzędu Gminy Przytuły, ul. Supska 10, 18-423 Przytuły i Urzędu Miejskiego w Stawiskach, Plac Wolności 13/15, 18-520 Stawiski, a także na tablicy ogłoszeń w miejscowości Grzymki oraz w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie gminy Stawiski.

Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy ooś wnioskiem, znak: KS.6220.13.2024 z dnia 12.12.2024 r. organ prowadzący postępowanie wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych II w Łomży, do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży, do Dyrektora Zarządu Zlewni w Augustowie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Polskie Wody z prośbą o wyrażenie opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, przedkładając dokumenty, o których mowa w art. 64 ust. 2 ww. ustawy.

W odpowiedzi Naczelnik Wydziału Spraw Terenowych II w Łomży działając z upoważnienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku w opinii zawartej w piśmie, znak: WSTII.4220.341.2024.WN z dnia 20.12.2024 r. uznał, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Organ ochron środowiska odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy ooś, na podstawie przedstawionych materiałów stwierdził, że teren przeznaczony pod planowane przedsięwzięcie zlokalizowany jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.

Zgodnie z opracowaną przez Zakład Badania Ssaków Polskiej Akademii Nauk w Białowieży siecią korytarzy ekologicznych, inwestycja będzie prowadzona poza granicami korytarzy ekologicznych.

Analizując uwarunkowania określone w art. 63 ust. 1 ustawy ooś organ ustalił, że przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na: obszarach wodno-błotnych i innych o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym na siedliskach łęgowych i w ujściach rzek, obszarach wybrzeży i w środowisku morskim, obszarach górskich lub leśnych, w strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach mających znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, obszarach o znacznej gęstości zaludnienia, obszarach przylegających do jezior, obszarach ochrony uzdrowiskowej i w uzdrowiskach.

Przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia.

W przedmiotowym przypadku nie wykazano transgranicznego oddziaływania oraz kumulowania się oddziaływań oraz ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych związanych z planowaną inwestycją.

Występowanie emisji i innych uciążliwości może wystąpić w fazie realizacji przedsięwzięcia. Występujące i potencjalne na tym etapie oddziaływania będą miały zasięg lokalny, mało znaczący, krótkotrwały związany jedynie z czasem budowy. Prawidłowa organizacja robót zminimalizuje oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko organ stwierdził, że inwestycja nie będzie negatywnie oddziaływać na środowisko przyrodnicze. Zatem uznano za uzasadnione odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko tego przedsięwzięcia. Jednocześnie organ wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunków realizacji i eksploatacji inwestycji. Warunki te zostały zawarte w sentencji niniejszej decyzji. Warunek dotyczący koszenia, został rozszerzony o m.in. możliwość wykonywania tychże czynności w okresie od 1 maja do 1 sierpnia pod warunkiem prowadzenia koszenia pod nadzorem przyrodniczym, co jest zgodne z zapisami przedłożonej dokumentacji.

Dyrektor Zarządu Zlewni w Augustowie po rozpatrzeniu wniosku Wójta, w piśmie znak: BA.ZZŚ.4901.278.2024.AN z dnia 18.12.2024 r., nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia.

Zdaniem organu do spraw ocen wodnoprawnych analiza usytuowania przedsięwzięcia pod kątem wymagań zawartych w art. 63 ust. 1 ustawy ooś wskazała, iż planowane przedsięwzięcie nie spowoduje niszczenia cennych siedlisk przyrodniczych, czy likwidowania naturalnych zbiorników wodnych. W rejonie przedsięwzięcia nie występują obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek, obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych, ujęcia wód podziemnych i powierzchniowych.

Planowane przedsięwzięcie położone jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) Matlak o kodzie RW2000102629689, posiadającej status naturalnej części wód, której stan oceniono jako zły i zagrożonej ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych oraz w obszarze jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW200032, której stan ilościowy i chemiczny został oceniony jako dobry, a ocena stanu jako niezagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych.

Obszar planowanego przedsięwzięcia znajduje się poza granicami głównych zbiorników wód podziemnych (GZWP), a także poza obszarami szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawy Prawo wodne.

Biorąc pod uwagę specyfikę instalacji fotowoltaicznych, skalę możliwego oddziaływania i lokalizację przedsięwzięcia nie prognozuje się negatywnego wpływu przedmiotowej inwestycji na osiągnięcie celów środowiskowych, ustalonych dla wymienionych wyżej jednolitych części wód. W związku z powyższym, w opinii organu dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w zakresie wpływu przedsięwzięcia na stan wód oraz osiągnięcie określonych dla nich celów środowiskowych.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży w piśmie NZ.7040.197.2024 z dnia 20.12.2024 r., w opinii nr 269.NZ.2024 wyraził stanowisko, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

W celu zidentyfikowania możliwego bezpośredniego i pośredniego wpływu inwestycji na środowisko, zdrowie i warunki życia ludzi, dobra materialne oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami organ sanitarny dokonał analizy parametrów przedsięwzięcia określonych w art. 63 ust.1 ustawy ooś, i stwierdził, że:

  • przedsięwzięcie nie pociąga za sobą zagrożeń i znaczących oddziaływań na klimat akustyczny, powietrze, wodę i grunty,
  • prognozuje się wykorzystanie normatywnych wielkości w zakresie zużycia wody, materiałów, paliw oraz energii,
  • nie będzie nakładania się oddziaływań,
  • realizacja przedsięwzięcia nie spowoduje pogorszenia stanu środowiska poza terenem należącym do inwestora,
  • planowana inwestycja zlokalizowana jest poza obszarem podlegającym ochronie.

W ocenie organu realizacja i funkcjonowanie przedmiotowego przedsięwzięcia zgodnie z opracowaną kartą informacyjną oraz z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi nie pogorszy środowiska przyrodniczego i nie będzie oddziaływać negatywnie na zdrowie człowieka.

Wójt Gminy Przytuły dokonał wnikliwej analizy zgromadzonych dokumentów uwzględniając uwarunkowania, o których mowa wart. 63 ust.1 ustawy ooś, stwierdzając brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o czym przesądziły poniższe kryteria:

     1.  Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia:

a) Skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu oraz ich wzajemne proporcje, a także istotne rozwiązania charakteryzujące przedsięwzięcie

Planowane przedsięwzięcie będzie polegało na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 14 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną z dopuszczeniem etapowania.

Projektowana farma fotowoltaiczna zlokalizowana zostanie na działkach o nr ew. 28 i 29 w obrębie Grzymki, w gminie Przytuły, powiat łomżyński, województwo podlaskie.

Łączna powierzchnia działek wynosi około 14,69 ha, natomiast przedsięwzięcie zajmie powierzchnię do około 10,95 ha.

Teren przeznaczony pod przedsięwzięcie wykorzystywany jest rolniczo i obejmuje grunty orne klasy RIVb i RV oraz nieużytki.

W skład planowanego przedsięwzięcia będą wchodzić następujące elementy i urządzenia:

  • moduły fotowoltaiczne (do 35.000 szt., dokładna moc modułów zostanie podana na etapie projektu budowlanego), dopuszcza się zastosowanie modułów dwustronnych, tzw. bi-facial,
  • konstrukcje wsporcze (stelaże) podtrzymujące moduły, o podstawach stałych lub ruchomych (możliwość jednoosiowych trakerów) o wysokości do 6 m,
  • okablowanie solarne niskiego napięcia DC (nN), okablowanie nN i SN,
  • telekomunikacyjne linie kablowe,
  • magazyny energii wraz z wyposażeniem o sumarycznej mocy do 14 MW,
  • falowniki (inwertery) na potrzeby instalacji PV do 56 szt.,
  • falowniki (inwertery) na potrzeby magazynów energii (opcjonalnie) do 28 szt.,
  • stacje transformatorowo-rozdzielcze (nN/SN) wraz z wyposażeniem na potrzeby instalacji PV do 5 szt.,
  • stacje transformatorowo-rozdzielcze (nN/SN) wraz z wyposażeniem na potrzeby magazynów energii do 7 szt.,
  • układy pomiarowo-zabezpieczające,
  • skrzynki rozgałęźne nN AC/ rozdzielnice nN AC/ złącza kablowe,
  • instalacje odgromowe,
  • przyłącza energii elektrycznej (nie objęte wnioskiem),
  • przyłącza światłowodowe (nie objęte wnioskiem),
  • ogrodzenie terenu o wysokości do około 2,5 m, z zastosowaniem wolnej przestrzeni min. 15 cm od podłoża,
  • opcjonalnie do 2 stacji rozdzielczych SN wraz z wyposażeniem do wyprowadzania mocy liniami SN,
  • oświetlenie terenu (czujki ruchu),
  • dodatkowe urządzenia zamontowane na terenie instalacji, takie jak: elementy służące do monitoringu pracy instalacji, kamery, elementy ochrony przed zniszczeniem i włamaniem (czujniki alarmowe),
  • wewnętrzna infrastruktura komunikacyjna w postaci dróg na terenie farmy fotowoltaicznej (drogi utwardzone, np. kruszywem o nawierzchni przepuszczalnej o szerokości do ok. 5 m (z ewentualnymi kilkoma miejscami postojowymi),
  • zjazdy na tereny farmy fotowoltaicznej z istniejących dróg publicznych.

Instalacja składać się będzie z paneli PV zabezpieczonych powłoką antyrefleksyjną, montowanych na stelażach podtrzymujących moduły montowanych z pomocą kotw wbijanych w ziemię. Przewiduje się zastosowanie technologii, w której panele słoneczne umieszczone będą w pozycji stałej w kierunku słońca lub będą przemieszczały się zgodnie z pozornym ruchem słońca. Dopuszcza się również zastosowanie modułów fotowoltaicznych bi-facial (moduły obustronne) zawierające ogniwa, które mogą produkować prąd z obydwu stron, gdyż każdy panel posiada dwie aktywne strony.

Konstrukcje wsporcze, czyli stelaże podtrzymujące moduły będą miały podstawy stałe lub ruchome z możliwością zastosowania jednoosiowych trackerów. Konstrukcje w układzie rzędowym będą tworzyć tzw. stoły. Wysokość konstrukcji od powierzchni ziemi będzie wynosić do ok. 6 m.

Wytwarzany przez panele słoneczne prąd elektryczny o napięciu stałym przekształcany będzie przez inwertery (falowniki) w prąd zmienny. Energia elektryczna, w postaci prądu przemiennego z inwerterów przesyłana będzie do stacji transformatorowo-rozdzielczych za pośrednictwem linii kablowych niskiego napięcia prądu przemiennego. Inwertery będą mogły być montowane do konstrukcji wsporczych lub lokalizowane jako odrębne jednostki na gruncie (przeważnie przy stacjach transformatorowo-rozdzielczych nN/SN).

Od falowników do stacji transformatorowo-rozdzielczych nN/SN wyprowadzone zostaną linie kablowe niskiego napięcia prądu przemiennego.

Na terenie inwestycji planuje się posadowienie wolnostojących stacji transformatorowo-rozdzielczych nN/SN. W każdej stacji transformatorowo-rozdzielczej nN/SN przewiduje się umieszczenie transformatorów olejowych lub suchych. W przypadku transformatora olejowego, będzie on wyposażony w szczelną misę olejową zabezpieczającą 100% objętości używanego oleju.

W ramach inwestycji przewiduje się montaż magazynów energii, służących do przechowywania energii elektrycznej i wykorzystania jej w innym czasie, niż następuje jej wytwarzanie.

Elektrownia będzie współpracować z siecią dystrybucyjną operatora przekazując do niej całą wyprodukowaną energię elektryczną.

Planuje się wykonanie ogrodzenia ogrodzenie z siatki lub ogrodzenia panelowego o wysokości do około 2,5 m z oddolnym prześwitem wielkości co najmniej 15 cm. Obiekt wyposażony będzie w system monitoringu (kamery oraz czujniki ruchu).

Dostępność komunikacyjną zapewnią projektowane drogi utwardzone o nawierzchni przepuszczalnej oraz miejsca postojowe zlokalizowane obok stacji transformatorowo-rozdzielczych i magazynów energii.

W trakcie prac konserwacyjnych przewiduje się mycie paneli wodą destylowaną z możliwością użycia środków biodegradowalnych. Na obszarze inwestycyjnym między rzędami paneli planuje się pozostawienie roślinności z dopuszczeniem możliwości koszenia trawy w razie konieczności.

b) Powiązania z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowanie się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem

Planowane przedsięwzięcie nie jest powiązane z innymi przedsięwzięciami i nie przyczyni się do kumulowania oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie.

c) Różnorodność biologiczna, wykorzystywanie zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi

Teren przedsięwzięcia zajmują grunty rolne i nieużytki odznaczające się stosunkowo małą różnorodnością biologiczną. Teren nie jest siedliskiem dla chronionych gatunków flory i fauny ani grzybów. Realizacja przedsięwzięcia wymagać będzie wykorzystania jedynie powierzchni ziemi, poprzez zajęcie terenu pod budowę i montaż farmy fotowoltaicznej.

d) Emisja i występowanie innych uciążliwości

Na etapie eksploatacji elektrownia słoneczna będzie bezobsługowa, niewymagająca budowy zaplecza socjalnego, ani infrastruktury wodno-kanalizacyjnej. W trakcie realizacji i funkcjonowania inwestycji nie będą powstawały ścieki technologiczne. Wody opadowo-roztopowe będą naturalnie wsiąkać w grunt, a kontakt z panelami fotowoltaicznymi nie będzie miał wpływu na ich zanieczyszczenie.

Czyszczenie paneli odbywać się będzie z użyciem wody bez stosowania środków chemicznych.

Powstające na etapie realizacji przedsięwzięcia ścieki bytowe będą gromadzone w zamkniętym pojemniku przenośnej toalety i przekazywane do utylizacji, a odpady stałe selektywnie gromadzone i przekazywane wyspecjalizowanym firmom.

Promieniowanie elektromagnetyczne generowane przez urządzenia stacji (transformatory, inwertery, przewody) nie przekroczy dopuszczalnych poziomów poza teren elektrowni.

e) Ryzyko wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu

Przedmiotowe przedsięwzięcie przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii nie stwarza ryzyka wystąpienia poważnej awarii - przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz.U. z 2016 r. poz. 138).

Nie wiąże się również z ryzykiem wystąpienia katastrof naturalnych i budowlanych oraz związanych ze zmianą klimatu.

f) Przewidywane ilości i rodzaj wytwarzanych odpadów oraz ich wpływ na środowisko w przypadkach, gdy planuje się ich powstawanie

Podczas realizacji i funkcjonowania elektrowni fotowoltaicznej oraz niezbędnej infrastruktury zostaną wytworzone między innymi następujące grupy opadów:

  • na etapie realizacji: opakowania z papieru i tektury (2,7 Mg), opakowania z tworzyw sztucznych (2,5 Mg), opakowania z drewna (2,5 Mg), opakowania z metali (2,0 Mg), zmieszane odpady opakowaniowe (2,5 Mg), tworzywa sztuczne (2,5 Mg), żelazo i stal (1,9 Mg), aluminium (1,0 Mg), kable (1,5 Mg), niesegregowane odpady komunalne (1,5 Mg),
  • na etapie funkcjonowania: opakowania z papieru i tektury (2,0 Mg), zużyte urządzenia (5500,0 Mg), zużyte urządzenia zawierające niebezpieczne elementy (2,5 Mg), zużyte urządzenia inne niż wymienione poprzednio (0,9 Mg), materiały izolacyjne (0,9 Mg),
  • na etapie likwidacji: zużyte urządzenia zawierające niebezpieczne elementy (750,0 Mg), odpady z betonu (1900,0 Mg), żelazo i stal (8700,0 Mg), aluminium (2500,0 Mg), kable (1800,0 Mg).

Odpady powstałe w fazie budowy, jak i funkcjonowania farmy fotowoltaicznej będą segregowane, gromadzone na utwardzonym i uszczelnionym podłożu lub w pojemnikach, a następnie przekazywane specjalistycznym firmom posiadającym stosowne zezwolenia w zakresie gospodarki odpadami, celem odzysku bądź utylizacji.

g) Zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji

Realizacja i funkcjonowanie przedsięwzięcia z uwagi na małą skalę oddziaływania nie będzie stwarzać zagrożeń dla zdrowia i życia ludzi, w szczególności emisji w zakresie promieniowania elektromagnetycznego oraz hałasu, które będą mieściły się w granicach dopuszczalnych norm.

 

2. Usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego

  1. obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek – nie występują,
  2. obszary wybrzeży i w środowisku morskim – nie występują,
  3. obszary w ujściach rzek – nie występują,
  4. obszary górskie lub leśne – nie występują,
  5. obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych – nie występują,
  6. obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody – w granicach przedsięwzięcia nie występują gatunki roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, planowana inwestycja położona jest poza obszarami ochrony przyrody, w tym obszarami Natura 2000, z których najbliższe: obszar specjalnej ochrony ptaków Ostoja Biebrzańska PLB200006, specjalny obszar ochrony siedlisk Dolina Biebrzy PLH200008, oraz otulina Biebrzańskiego Parku Narodowego znajdują się w odległości ok. 10,2 km na wschód od planowanej inwestycji,
  7. obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia – nie występują,
  8. obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne – nie występują,
  9. gęstość zaludnienia – przedsięwzięcie będzie realizowane na terenach niezamieszkałych położonych w znacznej odległości od siedzib ludzkich,
  10. obszary przylegające do jezior – nie występują,
  11. obszary ochrony uzdrowiskowej i w uzdrowiskach – nie występują,
  12. wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe – planowane przedsięwzięcie jest położone w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) Matlak o kodzie RW2000102629689, posiadającej status naturalnej części wód, której stan oceniono jako zły i zagrożonej ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych oraz w obszarze jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW200032, której stan ilościowy i chemiczny został oceniony jako dobry, a ocena stanu jako niezagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych,
  13. klimat – przedsięwzięcie nie wpłynie na zmianę warunków klimatycznych obszaru.

Teren na którym będzie realizowane przedsięwzięcie nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

 

3. Rodzaj, cechy i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1

a) Zasięg oddziaływania obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać

Użyty na budowie sprzęt mechaniczny będzie pracować w granicach działek inwestycyjnych, co pozwoli na ograniczenie oddziaływania prac do granic nieruchomości.

Najbliższa zabudowa mieszkaniowa znajduje się w odległości ok 223 m od terenu realizacji inwestycji.

b) Transgraniczny charakter oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze

Dla planowanego przedsięwzięcia z uwagi na znaczną odległość od granicy państwowej z Białorusią, Rosją i Litwą oraz ze względu na miejscowy zasięg wyklucza się możliwość transgranicznego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

c) Charakter, wielkość, intensywność i złożoność oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania

Oddziaływanie przedsięwzięcia rozpocznie się wraz z jego realizacją i wiązać się będzie z pracami budowlano-montażowymi. W trakcie funkcjonowania elektrowni fotowoltaicznej większość oddziaływań zaniknie, a pozostałe, jak promieniowanie elektromagnetyczne generowane przez panele fotowoltaiczne, inwertery i transformatory oraz hałas spowodowany ich pracą odznaczać się będą małą skalą uciążliwości.

Projektowane przedsięwzięcie nie będzie powodować przekroczenia obowiązujących standardów jakości środowiska oraz nie będzie źródłem znaczących oddziaływań na środowisko.

Z występujących na obszarze oddziaływania inwestycji elementów infrastruktury technicznej wykorzystana będzie istniejąca sieć elektroenergetyczna oraz drogi lokalne.

d) Prawdopodobieństwa oddziaływania

Ogniwa fotowoltaiczne, ani infrastruktura towarzysząca nie są źródłem ponadnormatywnego hałasu. W trakcie eksploatacji jedynym elementem wytwarzającym hałas będą transformatory usytuowane w stacjach transformatorowo – rozdzielczych nN/SN. Transformatory nie emitują pól elektromagnetycznych przekraczających dopuszczalny ich poziom w środowisku. Nie przewiduje się wytwarzania stałych produktów ubocznych.

Planowane przedsięwzięcie nie wpłynie również w sposób znaczący na krajobraz z uwagi na zastosowanie paneli pokrytych powłoką antyrefleksyjną oraz stosunkowo niewielką wysokość konstrukcji paneli, zauważalnych jedynie z najbliższej odległości.

e) Czas trwania, częstotliwość i odwracalność oddziaływania

Budowa będzie procesem krótkotrwałym uzależnionym od podziału przedsięwzięcia na etapy realizacji. Oddziaływanie przedsięwzięcia będzie miało zasięg lokalny, małoznaczący, krótkotrwały ograniczony do czasu trwania budowy farm fotowoltaicznych i infrastruktury towarzyszącej oraz odwracalny.

Etap likwidacji planowanego przedsięwzięcia wiązać się będzie z demontażem podzespołów farm fotowoltaicznych, zagospodarowaniem powstałych odpadów oraz poddaniem terenu rekultywacji celem przywrócenia poprzednich wartości użytkowych środowiska.

f) Powiązania z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia – w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem

Budowa farmy fotowoltaicznej nie będzie powiązana z innymi przedsięwzięciami. Nie przewiduje się kumulowania oddziaływań.

g) Możliwości ograniczenia oddziaływań

W celu ochrony środowiska podjęte zostaną działania polegające na wyeliminowaniu lub obniżeniu negatywnych oddziaływań projektowanej farmy. Będą to między innymi:

etap realizacji:

  • prace budowlane będą realizowane w porze dziennej między godziną 6.00 -22.00,
  • prace będą wykonywane przez urządzenia oraz pojazdy sprawne pod względem technicznym,
  • pojazdy nie będą tankowane na obszarze inwestycyjnym,
  • zachowana będzie czystość wyjazdu z placu budowy,
  • ruch pojazdów i użytkowanie sprzętu będą ograniczone do niezbędnego minimum,
  • praca pojazdów na biegu jałowym będzie ograniczona do niezbędnego minimum,
  • teren prac budowalnych będzie utrzymany w należytym porządku,
  • pracownicy obsługujący budowę będą posiadali odpowiednie uprawnienia oraz pozwolenia wymagane w zakresie obsługi poszczególnych pojazdów,
  • pracownicy zostaną przeszkoleni w zakresie obsługi poszczególnych urządzeń i maszyn;
  • pracownicy będą ściśle przestrzegali zasad BHP,
  • gleba, humus powstałe na etapie realizacji będą rozplantowane na obszarze inwestycyjnym,
  • odpady będą przechowywane w miejscach wyznaczonych, na podłożu utwardzonym, uszczelnionym za pomocą geowłókniny lub folii,
  • odpady będą przechowywane w sposób selektywny, w przeznaczonych do tego pojemnikach, które będą posiadały zamknięcie,
  • odpady niebezpieczne będą przechowywane, w miarę możliwości, w oryginalnych opakowaniach, szczelnie zamkniętych,
  • w celu zabezpieczenia terenu przed skutkami nieprzewidzianej awarii (np. wyciek substancji) przewiduje się wyposażenie terenu inwestycji w sorbenty lub maty sorpcyjne,
  • w przypadku zastosowania transformatorów olejowych, zostaną one wyposażone w szczelne misy olejowe mogące pomieścić całą zawartość transformatora, a w przypadku zastosowania rozwiązania w postaci stacji transformatorowo-rozdzielczych nN/SN bez zadaszenia z możliwością gromadzenia się w misie wód opadowych, misy olejowe będą wyposażone w separatory substancji ropopochodnych, do których trafiały będą wody opadowe zbierające się w misach olejowych,
  • podczyszczone wody opadowe będą odprowadzone do gruntu za pośrednictwem studni chłonnych/skrzynek rozsączających lub innych równoważnych rozwiązań, które to ostatecznie zostaną określone na podstawie opinii geotechnicznej,
  • odpady będą wywożone przez podmioty posiadające zezwolenie na zbieranie odpadów lub zezwolenie na przetwarzanie odpadów, w zależności od frakcji odpadów,
  • teren inwestycyjny będzie wyposażony w toalety przenośne typu Toi-Toi,
  • zaplecze budowy i parking samochodów będą zlokalizowane z dala od granicy terenów chronionych akustycznie,
  • z uwagi na odległość od budynków chronionych akustycznie (min. 223 metrów od granicy terenu realizacji inwestycji, na północ) odstąpiono od konieczności wyznaczenia szczegółowych działań minimalizujących,
  • realizacja inwestycji będzie prowadzona z poszanowaniem środowiska naturalnego,
  • panele fotowoltaiczne będą posiadały powłokę antyrefleksyjną,
  • kolorystyka konstrukcji wsporczych, stacji transformatorowo – rozdzielczych nN/SN, magazynów energii, opcjonalnych stacji rozdzielczych SN będzie stonowana (odcienie bieli i szarości, zieleni i brązu), niewyróżniająca się w krajobrazie,
  • realizacja inwestycji pod względem postępowania z zabytkami będzie zgodna z ustawą o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, w szczególności z art. 32 pkt. 1,
  • inwestycja będzie realizowana zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz normami,
  • zostanie ograniczony do minimum czas funkcjonowania wykopów o stromych brzegach, do których mogłyby wpadać zwierzęta. W sytuacji ich powstania regularnie sprawdzać (nie rzadziej niż raz na 3 dni), czy nie ma w nich zwierząt. W przypadku stwierdzenia ich obecności przenieść je w bezpieczne miejsce,
  • nie będzie prowadzona wycinka drzew,
  • ogrodzenie zostanie wykonane z siatki lub panelowo, bez podmurówki, z pozostawieniem przerwy pomiędzy ogrodzeniem i gruntem min. 15 cm,

etap eksploatacji:

  • postępowanie z ewentualnymi odpadami powstałymi na etapie eksploatacji będzie tożsame jak na etapie realizacji,
  • sprzęt wykorzystywany do mycia paneli i koszenia traw będzie nowoczesny i sprawny pod względem technicznym,
  • mycie paneli będzie odbywało się wyłącznie przez wyspecjalizowane firmy w tym zakresie za pomocą wyłącznie wody z dopuszczeniem możliwości wykorzystywania środków biodegradowalnych i neutralnych dla środowiska,
  • wykorzystywane substancje niebezpieczne np. paliwa do kosiarek oraz smary i oleje będą przechowywane wyłącznie w oryginalnych opakowaniach lub pojemnikach przeznaczonych na ich przechowywanie; odpady te nie będą przechowywane na terenie inwestycyjnym; każdorazowo będą dostarczane przez firmę obsługującą teren,
  • obszar inwestycyjny nie będzie oświetlony światłem ciągłym,
  • teren eksploatacji inwestycji będzie uporządkowany,
  • eksploatacja inwestycji będzie prowadzona z poszanowaniem środowiska naturalnego.
  • na obszarze farmy będzie umożliwiony swobodny rozwój traw i bylin; takie rozwiązanie sprawi, że obszar farmy będzie atrakcyjny jako żerowisko i miejsce gniazdowania dla pospolitych ptaków terenów otwartych,
  • koszenie traw i mycie paneli będzie odbywało się wyłącznie w miarę zaistnienia potrzeby;
  • koszenie prowadzone będzie od centrum farmy w kierunku jej brzegów, co pozwoli na ewentualną ucieczkę zwierząt i tym samym ograniczy ich śmiertelność,
  • duże kamienie będące wynikiem prac budowlanych zostaną zebrane w niewielkie pryzmy (około 1m wysokości i około 4-7m2 powierzchni) i pozostawione na skraju farmy; w ten sposób powstaną siedliska gadów i miejsca hibernacji płazów,
  • nie będą stosowane na obszarze farmy herbicydy i pestycydy,
  • będzie zastosowana przynajmniej jedna budka dla owadów pożytecznych typu hotel dla zapylaczy.

Etap likwidacji nastąpi nie wcześniej jak po ok. 30 latach i będzie polegał na doprowadzeniu obszaru inwestycyjnego do stanu sprzed budowy farmy fotowoltaicznej. Działania te będą polegały na usunięciu obiektów konstrukcyjnych oraz zabudowy fotowoltaicznej. Zakres prac ziemnych będzie podobny jak na etapie realizacji przedsięwzięcia. Zakłada się, że wszelkie działania minimalizujące będą podobne z etapem realizacji.

Wójt Gminy Przytuły zgodnie z art. 63 ust. l ustawy ooś, dokonał wnikliwej analizy zgromadzonych dokumentów, uwzględniając opinie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, Dyrektora Zarządu Zlewni w Augustowie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży.

Mając również na uwadze usytuowanie, rodzaj i skalę przedsięwzięcia oraz to, że oddziaływanie będzie miało zasięg lokalny oraz odwracalny charakter uznał, że planowane przedsięwzięcie p.n. „Budowa elektrowni fotowoltaicznej PV Grzymki wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną z dopuszczeniem etapowania, na działkach o nr ew. 28 i 29 w obrębie Grzymki, gmina Przytuły, powiat łomżyński, województwo podlaskie”, nie wymaga potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Wypełniając wymóg art. 10 i art. 49 Kpa organ obwieszczeniem z dnia 09.01.2025 r. poinformował strony o zebraniu pełnego materiału dowodowego, uzyskaniu opinii właściwych organów oraz o zakończeniu postępowania w przedmiotowej sprawie, a także o możliwości zapoznania się z nim, składania ewentualnych uwag i wniosków w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego zawiadomienia. W ww. terminie do organu nie wpłynęły żadne uwagi lub zastrzeżenia.

Biorąc pod uwagę zakres przedsięwzięcia, przepisy ustawy oraz opinię organu ochrony środowiska, organu do spraw pozwoleń wodnoprawnych i organu sanitarnego postanowiono orzec, jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72, ust. 1 ustawy ooś. Wniosek ten powinien zostać złożony nie później niż przed upływem 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Złożenie wniosku może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali przed upływem terminu jej obowiązywania od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Zajęcie stanowiska następuje na wniosek uwzględniający informacje na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Wójta Gminy Przytuły w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Odwołanie od decyzji powinno zawierać zarzuty odnoszące się do decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Z up. Wójta

(-) Beata Piotrowska

Sekretarz Gminy

W załączeniu:

  1. Charakterystyka przedsięwzięcia – załącznik do Decyzji

Otrzymują:

  1. Betula sp. z o.o., ul. Grzybowska 5a, 00-132 Warszawa reprezentowana przez Bartłomieja Szczygła
  2. Strony postępowania poprzez obwieszczenie
  3. A/a

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku
  2. Dyrektor Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Augustowie

 

Pliki do pobrania:
Data powstania: czwartek, 20 lut 2025 10:22
Data opublikowania: czwartek, 20 lut 2025 10:36
Opublikował(a): Andrzej Gwiazdowski
Zaakceptował(a): Andrzej Gwiazdowski
Artykuł był czytany: 24 razy