BIP Gminy Przytuły

Biuletyn Informacji Publicznej

Decyzja

 

Na podstawie art. 71 ust.1 i ust 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt. 3, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art.85 ust. 1, ust. 2 pkt. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1029), zwanej dalej ustawą ooś oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego, zwanym dalej Kpa (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Pana Jacka Bielskiego o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Modernizacja gospodarstwa (zakup maszyn rolniczych) wraz ze zwiększeniem obsady bydła do obsady 100 DJP w obrębie gospodarstwa rolnego prowadzonego na działkach o numerach ewid. 56/1 i 68 położonego w miejscowości Mroczki, gmina Przytuły, powiat łomżyński, woj. podlaskie",

oraz po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Augustowie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży,

stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla ww. przedsięwzięcia.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 14.06.2022 r. Pan Jacek Bielski wystąpił do Wójta Gminy Przytuły o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego modernizacji gospodarstwa (zakup maszyn rolniczych) wraz ze zwiększeniem obsady bydła do obsady 100 DJP w obrębie gospodarstwa rolnego prowadzonego na działkach o numerach ewid. 56/1 i 68 położonego w miejscowości Mroczki, gmina Przytuły, powiat łomżyński, woj. podlaskie.

Do wniosku dołączono 4 egzemplarze karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z jej zapisem w formie elektronicznej, wypis z ewidencji gruntów oraz poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej obejmującej teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie i obszar znajdujący się 100 m od granic terenu, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie.

Wójt Gminy jest właściwy do prowadzenia postępowania w sprawie uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedmiotowego przedsięwzięcia (art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy ooś).

Uwzględniając regulację wynikającą z art. 74 ust. 3a ustawy ooś organ ustalił strony postępowania, którymi stali się właściciele działek położonych na terenie, na którym będzie realizowane przedsięwzięcia oraz na obszarze znajdującym się w odległości 100 m od granic tego terenu.

W trybie art. 49 i art. 61 § 1 i § 4 ustawy Kpa poprzez obwieszczenie z dnia 21.06.2022 r. zamieszczone na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Przytuły oraz wywieszone na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy w Przytułach oraz we wsi Mroczki, powiadomiono strony podając do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania administracyjnego i wystąpieniu do organów opiniujących, informując jednocześnie o możliwości zapoznania się ze złożonym wnioskiem oraz o możliwości składania ewentualnych uwag i zastrzeżeń. We wskazanym terminie strony nie wniosły uwag, ani zastrzeżeń do przedmiotu postępowania.

Zgodnie z art. 49 Kpa pismem, znak: KS.6220.6.2022 z dnia 21.06.2022 r., Wójt Gminy zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, Dyrektora Zarządu Zlewni w Augustowie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży o wydanie opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

W odpowiedzi Naczelnik Wydziału Spraw Terenowych II w Łomży działając z upoważnienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku w piśmie, znak: WSTII.4220.112.2022.MM z dnia 29.06.2022 r., po przeprowadzeniu analizy załączonej dokumentacji stwierdził, że planowana inwestycja w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., 1839) nie kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.

Wniosek inwestora dotyczy zakupu maszyn i sprzętu wykorzystywanego do hodowli bydła przy jednoczesnym wzroście obsady bydła do wartości 100 DJP. Zgodnie z posiadanym materiałem inwestor posiada decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla hodowli bydła o maksymalne obsadzie 80 DJP. W związku z tym inwestor zwiększa obsadę bydła zaledwie o 20 DJP i nie przekracza progu zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 104a. Zgodnie z ww. rozporządzeniem tego rodzaju przedsięwzięcie nie można kwalifikować jako przedsięwzięcie mogące potencjalnie bądź znacząco oddziaływać na środowisko. W związku z tym, wydanie opinii na podstawie art. 64 ust. 3 ustawy ooś jest bezprzedmiotowe.

Dyrektor Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Augustowie pismem, znak: BI.ZZŚ.1.4360.197.2022.AN z dnia 24.06.2022 r. stwierdził, że przedsięwzięcie będące przedmiotem wniosku nie może być uznane za mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, gdyż nie osiąga progów określonych w § 3 ust. 1 pkt 104 rozporządzenia (nie mniej niż 40 DJP).

W związku z powyższym, realizacja przedsięwzięcia, nie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w trybie art. 71 ust. 2 ustawy ooś oraz wymaganych w związku z tym, uzgodnień i opinii.

Zdaniem Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży (pismo, znak: NZ.7040.47.2022 z dnia 28.06.2022) zakup maszyn rolniczych nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a przedsięwzięcie nie zalicza się, ani do I, ani do II grupy przedsięwzięć mogących oddziaływać na środowisko.

Przy kwalifikacji przedsięwzięcia należy wziąć pod uwagę zapisy § 3 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w myśl którego wynika, że do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zalicza się również przedsięwzięcia polegające na rozbudowie, przebudowie lub montażu realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia wymienionego w ust. 1, z wyłączeniem przypadków, w których ulegająca zmianie lub powstająca w wyniku rozbudowy, przebudowy lub montażu część realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia nie osiąga progów określonych w ust. 1, o ile zostały one określone; w przypadku, gdy jest to druga lub kolejna rozbudowa, przebudowa lub montaż, sumowaniu podlegają parametry tej rozbudowy, przebudowy lub montażu z poprzednimi rozbudowami, przebudowami lub montażami, o ile nie zostały one objęte decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach.

W świetle § 3 ust. 2 pkt 2 zwiększenie hodowli o ok. 20 DJP nie można zaliczyć do przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, gdyż nie osiąga progów określonych w § 3 ust. 1 pkt 104b rozporządzenia. W zaistniałej sytuacji prawnej realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w trybie art. 71 ust. 2 ustawy ooś oraz wymaganych do jej wydania uzgodnień i opinii, w tym z organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

W związku z powyższym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga opinii organu Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Organ prowadzący postępowanie dokonał wnikliwej analizy zgromadzonych dokumentów uwzględniając uwarunkowania, o których mowa wart. 63 ust.1 ustawy ooś, stwierdzając brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o czym przesądziły poniższe kryteria:

Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia

Skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu oraz ich wzajemne proporcje, a także istotne rozwiązania charakteryzujące przedsięwzięcie

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na modernizacji gospodarstwa poprzez zakup maszyn rolniczych używanych w ramach prowadzonego gospodarstwa wraz ze zwiększeniem obsady bydła z istniejącej 90 DJP do 100 DJP. Zakupu maszyn ma na celu usprawnienia prac przy stadzie, poprawie dobrostanu zwierząt oraz zwiększeniu obsady docelowej w gospodarstwie inwestora.

W związku z zamierzonym powiększeniem stada inwestor planuje, że w istniejącym oborze zlokalizowanej na działce nr 56/1 w systemie chowu bezściołowego utrzymywane będą krowy mleczne w ilości ok. 90 DJP, a w budynku inwentarskim funkcjonującym na działce nr 68 w systemie chowu głębokiej ściółki młodzież w wieku do 1 roku w ilości stada ok. 10 DJP.

Przedsięwzięcie realizowane będzie na działce inwestora o nr 56/1 o powierzchni 0,8101 ha oraz na działce o nr 68 o powierzchni 0,2216 ha, w miejscowości Mroczki, gm. Przytuły, pow. łomżyński.

Pozostałe budynki istniejące na obu działkach zostaną wykorzystane są jako budynki magazynowo-gospodarcze.

Istniejący zbiornik na gnojowicę o pojemności ok. 700 m3 i płyta obornikowa o pow. ok. 140 m2 są wystarczające do bezpiecznego przechowywanego nawozów naturalnych przez okres sześciu miesięcy i dają gwarancję pełnego zabezpieczenia ich przechowywania w przypadku wystąpienia niekorzystnych warunków pogodowych.

Z kolei powierzchnia własnych i dzierżawionych użytków rolnych pozwala na pełne zagospodarowanie powstających w gospodarstwie nawozów naturalnych.

Powiązania z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowanie się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem

Przedsięwzięcie funkcjonalnie powiązane jest z istniejącym gospodarstwem hodowlanym i ma na celu poprawę jego wyposażenia w środki produkcji. 

Nie wystąpi kumulacja oddziaływań w zakresie zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i hałasu związanego z hodowlą. Oddziaływania zamkną się w granicach własności nieruchomości.

Różnorodność biologiczna, wykorzystywanie zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi

Teren przedsięwzięcia zajmują grunty rolne pod zabudową odznaczające się małą różnorodnością biologiczną. Szatę roślinną na działkach stanowi zbiorowiska łąkowe położone w sąsiedztwie zabudowy, w których nie występują rośliny chronione. 

W trakcie realizacji inwestycji nie będą wykorzystane zasoby naturalne. Jedynie w fazie funkcjonowania gospodarstwa wykorzystana będzie na cele produkcyjne i bytowe woda pochodząca z wodociągu wiejskiego.

Emisja i występowanie innych uciążliwości

W ramach przedsięwzięcia nie przewiduje się prac budowlanych i towarzyszących im emisji zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego oraz hałasu budowlanego.

W fazie realizacji przedsięwzięcia wraz z zakupem maszyn rolniczych i zwiększeniem stada bydła nieznacznie wzrośnie emisja zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego oraz hałasu. Ich źródłami będą wspomniane maszyny i sprzęt rolniczym oraz zwierzęta hodowlane.

W trakcie eksploatacji gospodarstwa hodowlanego wzrośnie ilość odchodów zwierzęcych i zanieczyszczeń mikrobiologicznych, a zakupione środki do produkcji rolniczej zwiększą natężenie hałasu. 

Oddziaływanie akustyczne przedsięwzięcia oraz zanieczyszczenia powietrza na tereny chronione, tj. sąsiedzkiej zabudowy zagrodowej, praktycznie nie będzie odróżnialne od obecnego na tym terenie tła akustycznego i stanu sanitarnego atmosfery.

Ścieki bytowe z gospodarstwa odprowadzane będą do szczelnego zbiornika i cyklicznie wywożone do oczyszczalni ścieków.

Ścieki bytowe z pomieszczenia socjalnego istniejącej obory i ścieki popłuczne z detergentami z mycia urządzeń udojowych będą odprowadzane do istniejącego zbiornika i po napełnieniu wywożone do oczyszczalni ścieków.

Wody opadowe i roztopowe z dachów obiektów hodowlanych odprowadzane będą na własną posesję bez konieczności budowy urządzeń podczyszczających.

Gnojowica i obornik będą wykorzystane jako nawóz naturalny do nawożenia własnych i dzierżawionych użytków rolnych w stosownych terminach nawożenia i we właściwych dawkach oraz zgodnie z nakreślonym harmonogramem.

Padłe lub ubite z konieczności zwierzęta będą utylizowane przez specjalistyczną firmę. Narzędzia chirurgiczne i zabiegowe będą na bieżąco zabierane przez służby weterynaryjne.

Odpady komunalne oraz produkcyjne powstające w procesie chowu zwierząt będą selektywnie składowane, a następnie wywożone do odzysku lub unieszkodliwienia przez specjalistyczne firmy.

Ryzyko wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu

Przedmiotowe przedsięwzięcie nie wiąże się z wykorzystywaniem substancji niebezpiecznych określonych w załączniku do Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 29 stycznia 2016 roku w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładów o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 138).

Nie wiąże się również z ryzykiem wystąpienia katastrof naturalnych i budowlanych oraz związanych ze zmianą klimatu.

Przewidywane ilości i rodzaj wytwarzanych odpadów oraz ich wpływ na środowisko w przypadkach, gdy planuje się ich powstawanie

Funkcjonowanie gospodarstwa hodowlanego wiąże się z powstawaniem odpadów, w tym m.in.:

odpady z tworzyw sztucznych z wyłączeniem opakowań – ok. 1,5 Mg/rok,

odpady agrochemikaliów – ok. 0,7 Mg/rok,

odpady metalowe – ok. 2 Mg/rok,

opakowania z papieru i tektury – ok. 2,7 Mg/rok,

opakowania z tworzyw sztucznych – ok. 0,6 Mg/rok,

narzędzia chirurgiczne i zabiegowe oraz ich resztki – ok. 0,2 Mg/rok,

lampy jarzeniowe – ok. 15 sztuk,

odpady komunalne.

Zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji

Realizacja i funkcjonowanie przedsięwzięcia nie będą stwarzać zagrożeń dla zdrowia i życia ludzi w szczególności w zakresie emisji zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego oraz powietrza atmosferycznego i hałasu, które będą mieściły się w granicach dopuszczalnych norm.

 

Usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego

obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek – nie występują, 

obszary wybrzeży i w środowisku morskim – nie występują,

obszary w ujściach rzek – nie występują,

obszary górskie lub leśne – nie występują,

obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych – nie występują,

obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody – planowana inwestycja będzie realizowana poza obszarami Natura 2000 - najbliżej położonym w odległości około 7 km obszarem ochrony przyrody jest otulina Biebrzańskiego Parku Narodowego, która stanowi jednocześnie granicę Obszaru Natura 2000: OSO Ostoja Biebrzańska PLB200006 i SOO Dolina Biebrzy PLH200008,

obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia – nie występują,

obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne – nie występują,

gęstość zaludnienia – przedsięwzięcie będzie realizowane na terenie wiejskim o małej gęstości zaludnienia,

obszary przylegające do jezior – nie występują,

obszary ochrony uzdrowiskowej i w uzdrowiskach – nie występują,

wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe – planowane przedsięwzięcie jest położone w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) Matlak RW2000172629689, posiadającej status naturalnej części wód, której stan oceniono jako zły i zagrożonej ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych oraz w obszarze jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW200032, której stan ilościowy i chemiczny został oceniony jako dobry, a ocena stanu jako niezagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych,

klimat – przedsięwzięcie nie wpłynie na zmianę warunków klimatycznych obszaru.

Teren obejmujący planowane przedsięwzięcie nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

 

Rodzaj, cechy i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1:

Zasięg oddziaływania obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać

Oddziaływanie przedsięwzięcia nie przekroczy standardów jakości środowiska poza granicami terenów, do których inwestor posiada tytuł prawny.

Realizacja przedsięwzięcia poprzez zakup maszyn rolniczych i zwiększenie stada bydła o ok. 10 DJP w niewielkim stopniu może oddziaływać na sąsiednią zabudowę zagrodową.

Transgraniczny charakter oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze

Dla planowanego przedsięwzięcia z uwagi na znaczną odległość od granicy państwowej oraz ze względu na miejscowy zasięg wyklucza się możliwość transgranicznego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Charakter, wielkość, intensywność i złożoność oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania

Dojazd do gospodarstwa hodowlanego będzie się odbywał poprzez zjazd z istniejącej publicznej drogi gminnej przebiegającej przez wieś Mroczki.

W czasie funkcjonowania przedsięwzięcia wykorzystana będzie woda pochodząca z istniejącej sieci wodociągowej poprzez indywidualne przyłącza. Zapotrzebowanie na wodę w trakcie funkcjonowania przedsięwzięcia wyniesie około 4142 m2 w ciągu roku i nie będzie to miało większego wpływu na wydajność ujęcia wody.

Zasilane w energię elektryczną następować będzie z istniejącej sieci n.n. doprowadzonej do obiektów hodowlanych. Zapotrzebowanie na energię elektryczną w fazie eksploatacji szacunkowo wyniesie około 1200 kWh na rok. Nie wystąpi zapotrzebowanie na energię cieplną i gazową.

Prawdopodobieństwa oddziaływania

W czasie funkcjonowania przedsięwzięcia wystąpią oddziaływania w zakresie klimatu akustycznego (hałas związany z pracą maszyn i sprzętu rolniczego oraz z hodowlą zwierząt), warunków aerosanitarnych (spaliny związane z pracą środków transportu, zanieczyszczenia mikrobiologiczne i odory powstające w czasie hodowli zwierząt). Oddziaływania na środowisko będą miały charakter lokalny. Wszystkie rodzaje oddziaływań zgodnie z założeniami przedsięwzięcia ograniczone będą do granic własności nieruchomości inwestora.

Czas trwania, częstotliwość i odwracalność oddziaływania

W trakcie realizacji przedsięwzięcia oddziaływania na środowisko będą miały charakter krótkookresowy i odwracalny. W fazie funkcjonowania będą to oddziaływania średniookresowe i odwracalne. Mogą one ustąpić z chwilą zaniechania hodowli zwierząt. Wraz z poprawą warunków chowu zwierząt poprzez zakup maszyn rolniczych nastąpi poprawa dobrostanu bydła oraz zmniejszenie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Powiązania z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia – w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.

Zakup maszyn rolniczych i niewielkie zwiększenie stada bydła nie będą powiązane z innymi przedsięwzięciami, a w związku z tym nie nastąpi kumulacja oddziaływań w zakresie zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego, hałasu hodowlanego i innych uciążliwości dla środowiska.

Możliwości ograniczenia oddziaływań

Z uwagi na małą skalę i charakter przedsięwzięcia nie zachodzi konieczność ograniczenia jego oddziaływań na środowisko i ludzi.

W pracach przygotowawczo-koncepcyjnych rozważano jeszcze dwa alternatywne warianty realizacji przedsięwzięcia polegające na:

budowa obory bezściołowej na ok. 20 DJP wraz z niezbędną infrastrukturą, 

przebudowie i modernizacji istniejących obiektów w dotychczasowej lokalizacji na działkach nr 68 i nr 69/1,

Wariant zerowy polegający na niepodejmowaniu przedsięwzięcia wiąże się z ograniczeniem możliwości rozwoju gospodarstwa i zmechanizowania podstawowych prac w produkcji hodowlanej, brakiem skutecznego ograniczenia odpływu azotu ze źródeł rolniczych oraz minimalnym zapewnieniem odpowiednich warunków higieniczno-sanitarno- zdrowotnych (dobrostanu) dla zwierząt.

Ze względów ekonomiczno-środowiskowych zdecydowano się na wariant polegający na zakupie maszyn rolniczych i urządzeń do prac polowych, przy jednoczesnym wzroście obsady do 100 DJP bez rozbudowy istniejących obiektów, gdyż jego realizacja:

umożliwi wykorzystanie istniejących obiektów i infrastruktury towarzyszącej, co w sposób istotny obniży koszty inwestycji,

umożliwi pełną mechanizację zadawania pasz i usuwania nawozów naturalnych,

zapewni możliwość rozwoju gospodarstwa, z jednoczesnym spełnieniem wymogów zdrowotno-higieniczno-sanitarnych dla bydła (dobrostanu zwierząt),

ograniczy negatywny wpływ produkowanych nawozów naturalnych na środowisko,

wpisuje się w działania mające na celu ograniczenie odpływu azotu ze źródeł rolniczych.

Wójt Gminy Przytuły zgodnie z art. 63 ust. l ustawy ooś, dokonał wnikliwej analizy zgromadzonych dokumentów, w tym karty informacyjnej przedsięwzięcia oraz opinie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, Dyrektora Zarządu Zlewni w Augustowie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży.

Zgodnie z kartą informacyjną, przedsięwzięcie dotyczy zakupu maszyn w celu usprawnienia prac przy stadzie bydła i poprawie dobrostanu zwierząt oraz zwiększeniu obsady docelowej stada w gospodarstwie hodowlanym. W ramach prowadzonej działalności rolniczej inwestor złożył wniosek o dofinansowanie na maszyny używane przy odbieraniu mleka oraz pomocne przy dojeniu krów. Wnioskodawca zobowiązany został do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, co było warunkiem uzyskania ww. dofinansowania. 

Pomimo opinii organów kwestionujących kwalifikację przedsięwzięcia, Wójt Gminy biorąc pod uwagę zaistniałe okoliczności zdecydował o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Należy zaznaczyć, że planowana inwestycja będzie zgodna z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa o Rozwoju Wsi z dnia 28 czerwca 2010 r. w sprawie minimalnych warunków utrzymywania gatunków zwierząt gospodarskich innych niż te, dla których normy ochrony zostały określone w przepisach Unii Europejskiej (Dz. U. z 2017 r. poz. 127) oraz zgodna z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 lutego 2010 r. w sprawie minimalnych warunków utrzymywania gatunków zwierząt gospodarskich innych niż te, dla których normy ochrony zostały określone w przepisach Unii Europejskiej (Dz. U. z 2010 r. Nr 56 poz. 344 z późn.zm.).

Mając na uwadze usytuowanie, rodzaj i skalę przedsięwzięcia oraz to, że oddziaływanie będzie miało zasięg lokalny (brak transgranicznego oddziaływania) oraz odwracalny uznał, że planowane przedsięwzięcie p.n. „Modernizacja gospodarstwa (zakup maszyn rolniczych) wraz ze zwiększeniem obsady bydła do obsady 100 DJP w obrębie gospodarstwa rolnego prowadzonego na działkach o numerach ewid. 56/1 i 68 położonego w miejscowości Mroczki, gmina Przytuły, powiat łomżyński, woj. podlaskie", nie wymaga potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Na podstawie art. 10 § 1 i art. 49 Kpa organ zawiadomieniem z dnia 11.07.2022 r. poinformował strony postępowania o zebraniu pełnego materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie oraz o możliwości zapoznania się z nim i składania ewentualnych uwag i wniosków w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego zawiadomienia. W ww. terminie do organu nie wpłynęły żadne uwagi lub zastrzeżenia.

Biorąc pod uwagę zakres przedsięwzięcia, przepisy ustawy oraz opinię organu ochrony środowiska, organu sanitarnego i organu do spraw gospodarki wodnej postanowiono orzec, jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72, ust.1 ustawy ooś. Wniosek ten powinien zostać złożony nie później niż przed upływem 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu do 10 lat, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w niniejszej decyzji.

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Wójta Gminy Przytuły w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

 

 

Wójt Gminy Przytuły 

(-) Kazimierz Ramotowski 

 

                      

 

W załączeniu:

Charakterystyka przedsięwzięcia – załącznik do Decyzji

Otrzymują:

Pan Jacek Bielski

Strony postępowania (wykaz znajduje się w aktach sprawy)

A/a

Do wiadomości:

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych II w Łomży

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży

Dyrektor Zarząd Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Augustowie

 

Pliki do pobrania:
Data powstania: wtorek, 2 sie 2022 16:08
Data opublikowania: wtorek, 2 sie 2022 16:19
Opublikował(a): Andrzej Gwiazdowski
Zaakceptował(a): Andrzej Gwiazdowski
Artykuł był czytany: 337 razy