DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH
BUDOWA UJĘCIA WÓD PODZIEMNYCH Z UTWORÓW CZWARTORZĘDOWYCH NA TERENIE STACJI HYDROFORÓW I UZDATNIANIA WODY POŁOŻONEJ NA DZIAŁCE NR 2/1 W OBRĘBIE GRUNTÓW WSI KUBRA NOWA, GM. PRZYTUŁY
Przytuły, dnia 10.10.2012 roku
KS.6220.1.2012
Gminy Przytuły, ul. Supska 10, 18 - 423 Przytuły
o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na budowie ujęcia wód podziemnych z utworów czwartorzędowych na terenie stacji hydroforów i uzdatniania wody położonej na działce nr 2/1 w obrębie gruntów wsi Kubra Nowa, gm. Przytuły
oraz po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w ŁomżySTWIERDZAM
brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla wyżej wymienionego przedsięwzięcia.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 23 lipca 2012 roku Gmina Przytuły, ul. Supska 10, 18-423 Przytuły zwróciła się do Wójta Gminy Przytuły o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na budowie ujęcia wód podziemnych z utworów czwartorzędowych na terenie stacji hydroforów i uzdatniania wody położonej na działce nr 2/1 w obrębie gruntów wsi Kubra Nowa, gm. Przytuły.
Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko do wniosku dołączono: 3 egzemplarze karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z jej zapisem w formie elektronicznej, poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej w skali 1:5000 obejmującą obszar, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie i obszar oddziaływania przedsięwzięcia oraz wypis z ewidencji gruntów.
Na podstawie art. 61 § 4 Kpa powiadomiono strony o wszczęciu postępowania administracyjnego, informując jednocześnie o możliwości zapoznania się ze złożonym wnioskiem oraz o możliwości składania uwag i zastrzeżeń. We wskazanym terminie strony nie wniosły uwag, ani zastrzeżeń do przedmiotu postępowania.
Planowane przedsięwzięcie zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 70 - urządzenia lub zespoły urządzeń umożliwiających pobór wód podziemnych lub sztuczne systemy zasilania wód podziemnych, inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 37, o zdolności poboru wody nie mniejszej niż 10 m3 na godzinę, Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397) została zaliczona do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być wymagany.
Na podstawie art. 64 ust. 1 i art. 78 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.) organ prowadzący postępowanie pismem, znak: KS.6220.1.2012 z dnia 23.08.2012 r., wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży o wyrażenie opinii w przedmiocie stwierdzenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku postanowieniem nr WOOŚ-II.4240.343.2012.UM z dnia 5 września 2012 roku (data wpływu 07.09.2012 r.) stwierdził brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.
Analizując planowane przedsięwzięcie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska stwierdził, że projektowana studnia nie będzie miała ujemnego wpływu na środowisko, jakość wód podziemnych oraz zasoby wodne studni wierconych okolicznych ujęć wody. Oddziaływanie przedsięwzięcia nie przekroczy standardów jakości środowiska poza granicami terenu, do którego inwestor posiada tytuł prawny. Realizacja przedsięwzięcia nie spowoduje trwałego zwiększenia lokalnych zanieczyszczeń w stosunku do poziomu obecnego, choć w trakcie prac budowlanych nie należy wykluczyć krótkotrwałego zwiększenia poziomu hałasu i zanieczyszczeń powietrza spowodowanych pracą sprzętu wiertniczego i pojazdów dowożących materiały budowlane. Będą to emisje o zasięgu lokalnym bez ryzyka transgranicznego oddziaływania, krótkotrwałe i odwracalne, które ustąpią po realizacji przedsięwzięcia.
Planowane przedsięwzięcie nie jest powiązane z innymi przedsięwzięciami i nie przyczyni się do kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać.
Dalsza analiza materiału dowodowego pod katem wymagań zawartych w art. 63 ust. 1, pkt 2 ww. ustawy wykazała, że realizacja przedsięwzięcia nie stanowi zagrożenia dla środowiska, w tym również przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych. Wnioskowane przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wodno-błotnych, obszarach wybrzeży, na górskich lub leśnych czy innych obszarach objętych ochroną, obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych.
Planowane przedsięwzięcie będzie zrealizowane poza obszarami Natura 2000 w odległości około 8,5 km. Ze względu na specyfikę oraz skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości oddziaływania na powyższe obszary, inwestycja nie będzie w znaczący sposób pogarszać stanu siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk roślin i zwierząt, a także w sposób znaczący wpływać na gatunki, dla których ochrony wyznaczono obszar Natura 2000.
Po przeanalizowaniu materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie oraz biorąc pod uwagę uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko stwierdzono, że odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny jest uzasadnione.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży – w opinii nr 93/NZ/2012 z dnia 08.08.2012 roku (data wpływu: 13.08.2012 r.), nie stwierdził obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla ww. przedsięwzięcia.
W celu zidentyfikowania możliwego bezpośredniego i pośredniego wpływu inwestycji na środowisko, zdrowie i warunki życia ludzi, dobra materialne oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami dokonano analizy parametrów przedsięwzięcia określonych w art. 63 ust. 1 ustawy.
Stwierdzono, że nie przewiduje się ponadnormatywnego zanieczyszczenia środowiska (powietrza, wody, gruntu).Teren zagospodarowany będzie zielenią. Prace budowlane będą prowadzone przy użyciu sprawnego sprzętu eksploatowanego i konserwowanego w sposób prawidłowy o niskim poziomie spalin i małej uciążliwości akustycznej. Odpady powstające na etapie realizacji oraz eksploatacji obiektu będą selekcjonowane, a następnie przekazywane uprawnionym odbiorcom.
W ocenie organu sanitarnego realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie negatywnie na stan środowiska i zdrowie ludzi, nie będzie stanowiło zagrożenia dla środowiska w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, gospodarki odpadami oraz warunków aerosanitarnych i akustycznych.
Zgodnie z art. 63 ust. 1 przedmiotowej ustawy Wójt Gminy Przytuły dokonał wnikliwej analizy zgromadzonych dokumentów, uwzględniając łącznie następujące uwarunkowania:
Po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży oraz zgodnie z wymogami art. 63, ust. 2 ustawy dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko w postanowieniu z dnia 10.09.2012 roku Wójt Gminy Przytuły nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie ujęcia wód podziemnych z utworów czwartorzędowych na terenie stacji hydroforów i uzdatniania wody położonej na działce nr 2/1 w obrębie gruntów wsi Kubra Nowa, gm. Przytuły.
Zgodnie z art. 10 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego zawiadomieniem Wójta Gminy Przytuły organ prowadzący postępowanie zawiadomił strony, iż zebrał wystarczające dowody i materiały do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W wyznaczonym terminie strony mogły zapoznać się z aktami sprawy, wypowiedzieć się, co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
Zawiadomienie wywieszono na tablicy ogłoszeń Urzędu oraz zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej.
Biorąc pod uwagę zakres przedsięwzięcia, przepisy ustawy oraz opinie organów ochrony środowiska postanowiono orzec jak w sentencji.POUCZENIE
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72, ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.). Wniosek ten powinien zostać złożony nie później niż przed upływem 4 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu o dwa lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w niniejszej decyzji.
Od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Wójta Gminy Przytuły w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Odwołanie od decyzji powinno zawierać zarzuty odnoszące się do decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
W załączeniu:
Otrzymują:
Do wiadomości:
KS.6220.1.2012
Na podstawie art. 71 ust.1 i ust 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt. 3, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt 70 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2000 roku Nr 98, poz. 1071 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku
oraz po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży
Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko do wniosku dołączono: 3 egzemplarze karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z jej zapisem w formie elektronicznej, poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej w skali 1:5000 obejmującą obszar, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie i obszar oddziaływania przedsięwzięcia oraz wypis z ewidencji gruntów.
Na podstawie art. 61 § 4 Kpa powiadomiono strony o wszczęciu postępowania administracyjnego, informując jednocześnie o możliwości zapoznania się ze złożonym wnioskiem oraz o możliwości składania uwag i zastrzeżeń. We wskazanym terminie strony nie wniosły uwag, ani zastrzeżeń do przedmiotu postępowania.
Planowane przedsięwzięcie zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 70 - urządzenia lub zespoły urządzeń umożliwiających pobór wód podziemnych lub sztuczne systemy zasilania wód podziemnych, inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 37, o zdolności poboru wody nie mniejszej niż 10 m3 na godzinę, Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397) została zaliczona do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być wymagany.
Na podstawie art. 64 ust. 1 i art. 78 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.) organ prowadzący postępowanie pismem, znak: KS.6220.1.2012 z dnia 23.08.2012 r., wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży o wyrażenie opinii w przedmiocie stwierdzenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku postanowieniem nr WOOŚ-II.4240.343.2012.UM z dnia 5 września 2012 roku (data wpływu 07.09.2012 r.) stwierdził brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.
Analizując planowane przedsięwzięcie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska stwierdził, że projektowana studnia nie będzie miała ujemnego wpływu na środowisko, jakość wód podziemnych oraz zasoby wodne studni wierconych okolicznych ujęć wody. Oddziaływanie przedsięwzięcia nie przekroczy standardów jakości środowiska poza granicami terenu, do którego inwestor posiada tytuł prawny. Realizacja przedsięwzięcia nie spowoduje trwałego zwiększenia lokalnych zanieczyszczeń w stosunku do poziomu obecnego, choć w trakcie prac budowlanych nie należy wykluczyć krótkotrwałego zwiększenia poziomu hałasu i zanieczyszczeń powietrza spowodowanych pracą sprzętu wiertniczego i pojazdów dowożących materiały budowlane. Będą to emisje o zasięgu lokalnym bez ryzyka transgranicznego oddziaływania, krótkotrwałe i odwracalne, które ustąpią po realizacji przedsięwzięcia.
Planowane przedsięwzięcie nie jest powiązane z innymi przedsięwzięciami i nie przyczyni się do kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać.
Dalsza analiza materiału dowodowego pod katem wymagań zawartych w art. 63 ust. 1, pkt 2 ww. ustawy wykazała, że realizacja przedsięwzięcia nie stanowi zagrożenia dla środowiska, w tym również przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych. Wnioskowane przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wodno-błotnych, obszarach wybrzeży, na górskich lub leśnych czy innych obszarach objętych ochroną, obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych.
Planowane przedsięwzięcie będzie zrealizowane poza obszarami Natura 2000 w odległości około 8,5 km. Ze względu na specyfikę oraz skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości oddziaływania na powyższe obszary, inwestycja nie będzie w znaczący sposób pogarszać stanu siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk roślin i zwierząt, a także w sposób znaczący wpływać na gatunki, dla których ochrony wyznaczono obszar Natura 2000.
Po przeanalizowaniu materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie oraz biorąc pod uwagę uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko stwierdzono, że odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny jest uzasadnione.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży – w opinii nr 93/NZ/2012 z dnia 08.08.2012 roku (data wpływu: 13.08.2012 r.), nie stwierdził obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla ww. przedsięwzięcia.
W celu zidentyfikowania możliwego bezpośredniego i pośredniego wpływu inwestycji na środowisko, zdrowie i warunki życia ludzi, dobra materialne oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami dokonano analizy parametrów przedsięwzięcia określonych w art. 63 ust. 1 ustawy.
Stwierdzono, że nie przewiduje się ponadnormatywnego zanieczyszczenia środowiska (powietrza, wody, gruntu).Teren zagospodarowany będzie zielenią. Prace budowlane będą prowadzone przy użyciu sprawnego sprzętu eksploatowanego i konserwowanego w sposób prawidłowy o niskim poziomie spalin i małej uciążliwości akustycznej. Odpady powstające na etapie realizacji oraz eksploatacji obiektu będą selekcjonowane, a następnie przekazywane uprawnionym odbiorcom.
W ocenie organu sanitarnego realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie negatywnie na stan środowiska i zdrowie ludzi, nie będzie stanowiło zagrożenia dla środowiska w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, gospodarki odpadami oraz warunków aerosanitarnych i akustycznych.
Zgodnie z art. 63 ust. 1 przedmiotowej ustawy Wójt Gminy Przytuły dokonał wnikliwej analizy zgromadzonych dokumentów, uwzględniając łącznie następujące uwarunkowania:
- Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia:
- Skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu oraz ich wzajemne proporcje
Przedmiotowa inwestycja polegać będzie na realizacji otworu studziennego nr 3 o głębokości około 80 m na terenie istniejącej stacji hydroforów i uzdatniania wody. Przewiduje się uzyskanie wydajności eksploatacyjnej z projektowanego otworu studziennego Qekspl = 43 m3, przy depresji S = 1,90 m.
Powierzchnia zajmowanej nieruchomości stanowiącej własność Gminy Przytuły wynosi 0,6013 ha. - Powiązania z innymi przedsięwzięciami (w szczególności z uwzględnieniem nakładania się oddziaływań)
Realizacja przedsięwzięcia nie będzie powiązana pod względem techniczno -organizacyjnym i technologicznym z realizacją innych inwestycji. - Wykorzystywanie zasobów naturalnych
Z zasobów naturalnych dla potrzeb wiercenia i próbnego pompowania wykorzystana będzie woda pobierana z miejscowej stacji wodociągowej oraz żwir i ił służące do obsypki filtracyjnej i uszczelniania otworu studziennego. - Emisja i występowanie innych uciążliwości
Podczas wykonywania prac wiertniczych i budowlanych następować będzie niezorganizowana emisja zanieczyszczeń powietrza, głównie pyłu zawieszonego (drobne frakcje gruntu, obsypki, materiałów budowlanych i surowców) oraz spalin pochodzących ze środków transportu. Po zakończeniu robót wiertniczych i budowlanych emisja zanieczyszczeń pyłowych i spalin zaniknie.
W takcie budowy powstawać będą odpady stałe w postaci żwiru i iłu (compactonitu). Urobek w trakcie wiercenia będzie odprowadzany do dołu urobkowego, który po zakończeniu wiercenia będzie zasypany, destabilizowany. a jego nadmiar zostanie wywieziony.
Niewykorzystane materiały budowlane i surowce w postaci żwiru i iłu, rur podfiltrowych i nadfiltrowych, siatki filtracyjnej i linki nylonowej, obsypki i compactonitu, kręgów betonowych będą dowożone na bieżąco na teren stacji tylko w niezbędnych ilościach.
W trakcie budowy będą wytwarzane m.in.:- odpady inne niż niebezpieczne z grupy 17 (odpady betonu oraz gruz betonowy, gleba i ziemia, w tym kamienie oraz urobek z pogłębiania,
- odpady niebezpieczne (odpady opakowaniowe: sorbenty, tkaniny do wycierania, materiały filtracyjne i ubrania ochronne, odpady mineralne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe nie zawierające związków chlorowcoorganicznych). Oleje w pojazdach będą wymieniane w profesjonalnych stacjach obsługi pojazdów.
Zanieczyszczenie wód w trakcie realizacji przedsięwzięcia może nastąpić w przypadku używania sprzętu wiertniczego, bądź jego awarii powodujących wyciek paliw i olejów.
Odprowadzenie wody w czasie próbnego pompowania nastąpi do studzienki kanalizacyjnej na odległość około 35 m.
W trakcie realizacji przedsięwzięcia nie można wykluczyć krótkotrwałego zwiększenia poziomu hałasu spowodowanego pracą sprzętu (wiercenie, rurowanie, obsypka, pompowanie wody) oraz pojazdów dowożących materiały budowlane. Wielkość i zasięg emitowanego hałasu są uzależnione od rodzaju i liczby pracującego na budowie sprzętu.
W konkluzji należy stwierdzić, że realizacja przedsięwzięcia nie spowoduje trwałego zwiększenia ilości lokalnych zanieczyszczeń w stosunku do poziomu obecnego, choć w trakcie prac budowlanych nie można wykluczyć krótkotrwałego zwiększenia poziomu hałasu i zanieczyszczeń powietrza. Będą to emisje o zasięgu lokalnym bez ryzyka transgranicznego oddziaływania), krótkotrwałe i odwracalne, które ustąpią po realizacji przedsięwzięcia. - Ryzyko wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii
Podczas realizacji przedsięwzięcia nie przewiduje się stosowania innowacyjnych technologii, czy też nowych dotychczas nieprzetestowanych substancji mogących powodować ryzyko poważnej awarii. Do budowy studni zostaną wykorzystane sprawdzone materiały, substancje oraz wielokrotnie stosowane procesy technologiczne, które ze względu na specyfikę i sposób zastosowania nie stanowią zagrożenia poważną awarią, mogącą nieść ze sobą skutki uboczne. - Usytuowanie przedsięwzięcia ze zwróceniem uwagi na możliwe zagrożenie środowiska, zwłaszcza przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolność samooczyszczania się środowiska i odnawianie się zasobów naturalnych, walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz uwarunkowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględniające:
- obszary wodno – błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych – nie występują,
- obszary wybrzeży – nie występują,
- obszary górskie lub leśne – nie występują,
- obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne ujęć wód śródlądowych – nie występują,
- obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary sieci Natura 2000 wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880) – planowane przedsięwzięcie położone jest poza obszarami ochrony przyrody, najbliższe przedsięwzięciu obszary ochrony przyrody: Biebrzański Park Narodowy, będący jednocześnie obszarem Natura 2000 Ostoja Biebrzańska PLB 200006 oraz obszarem ochrony siedlisk Dolina Biebrzy PLH200008 zgłoszonym do Komisji Europejskiej położone są w odległości ok. 8,5 km od planowanej inwestycji.
- obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne – nie występują,
- gęstość zaludnienia – przedsięwzięcie będzie realizowane na terenie wiejskim o małej gęstości zaludnienia.
- obszary przylegające do jezior – nie występują.
- obszary ochrony uzdrowiskowej – nie występują.
Inwestycja będzie zlokalizowana na działce nr 2/1 w obrębie gruntów wsi Kubra Nowa, gm. Przytuły, w powiecie łomżyńskim, w województwie podlaskim.
Teren obejmujący planowane przedsięwzięcie nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. - Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych punkcie I i II
- Zasięg oddziaływania obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać
Oddziaływanie przedsięwzięcia ograniczone będzie do granic nieruchomości, na której będzie realizowana inwestycja.
Inwestycja będzie miała pośredni wpływ jedynie na mieszkańców sąsiedniej posesji.
Transgraniczny charakter oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze
Dla planowanego przedsięwzięcia z uwagi na znaczną odległość od granicy państwowej z Białorusią (około 95 km) i Federacją Rosyjską (około 110 km) oraz na miejscowy zasięg wyklucza się możliwość transgranicznego oddziaływania na środowisko. - Wielkość i złożoność oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej
Proces technologiczny planowanego przedsięwzięcia wymaga zaopatrzenia w wodę pobieraną z istniejącej stacji wodociągowej w ilości około 4,5 m3/dobę. Zapotrzebowanie na energię elektryczną kształtowało się będzie na poziomie kilku kW.
Nie przewiduje się utrudnień w funkcjonowaniu układu komunikacyjnego we wsiach Przytuły i Kubra Nowa. - Prawdopodobieństwa oddziaływania
Realizacja inwestycji wiązać się będzie z oddziaływaniami na środowisko, głównie na etapie wiercenia i budowy studni, ze względu na powstawanie odpadów, budowlano-montażowych, zanieczyszczeń powietrza oraz hałasu związanego z pracą wiertnicy i pompy. Warunkiem minimalizacji oddziaływań będzie prawidłowa organizacja prac oraz dopuszczenie do robót sprzętu sprawnego technicznie. - Czas trwania, częstotliwość i odwracalność oddziaływania
Oddziaływanie przedsięwzięcia będzie krótkotrwałe i ograniczone do czasu trwania realizacji przedsięwzięcia oraz odwracalne. Wraz z zakończeniem prac wierceniowo- budowlanych nastąpi znaczące zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego, hałasu i wibracji.
- Zasięg oddziaływania obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać
Po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży oraz zgodnie z wymogami art. 63, ust. 2 ustawy dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko w postanowieniu z dnia 10.09.2012 roku Wójt Gminy Przytuły nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie ujęcia wód podziemnych z utworów czwartorzędowych na terenie stacji hydroforów i uzdatniania wody położonej na działce nr 2/1 w obrębie gruntów wsi Kubra Nowa, gm. Przytuły.
Zgodnie z art. 10 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego zawiadomieniem Wójta Gminy Przytuły organ prowadzący postępowanie zawiadomił strony, iż zebrał wystarczające dowody i materiały do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W wyznaczonym terminie strony mogły zapoznać się z aktami sprawy, wypowiedzieć się, co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
Zawiadomienie wywieszono na tablicy ogłoszeń Urzędu oraz zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej.
Biorąc pod uwagę zakres przedsięwzięcia, przepisy ustawy oraz opinie organów ochrony środowiska postanowiono orzec jak w sentencji.
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72, ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.). Wniosek ten powinien zostać złożony nie później niż przed upływem 4 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu o dwa lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w niniejszej decyzji.
Od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Wójta Gminy Przytuły w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Odwołanie od decyzji powinno zawierać zarzuty odnoszące się do decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Wójt Gminy Przytuły
(-) Kazimierz Ramotowski
(-) Kazimierz Ramotowski
W załączeniu:
- Charakterystyka przedsięwzięcia – zał. Nr 1 do Decyzji
- Załącznik graficzny – zał. Nr 2 do Decyzji (kopia mapy ewidencyjnej w skali 1:5000 z określeniem granic przedsięwzięcia oraz obszaru oddziaływania na środowisko)
Otrzymują:
- Gmina Przytuły, ul. Supska 10, 21, 18–423 Przytuły
- Strony postępowania
- a/a
Do wiadomości:
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży