BIP Gminy Przytuły

Biuletyn Informacji Publicznej

DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

Przytuły, dnia 8 kwietnia 2014 roku


KS.6220.2.2014

      Na podstawie art. 71 ust.1 i ust 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt. 3, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r., poz. 1235) oraz § 3 ust. 1 pkt 102 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397 ze zm.), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2013 roku, poz. 267), po rozpatrzeniu wniosku Pana Jacka Bielskiego o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na budowie obory na ok. 70 DJP w systemie wolnostanowiskowym, rusztowym (łączna docelowa obsada ok. 96 DJP), kanałów podrusztowych o pojemności min. 700 m3, przejazdowych, dwukomorowych silosów na kiszonkę o powierzchni użytkowej ok. 800 m2, zbiornika na ścieki z udojni o pojemności ok. 10 m3 oraz budowie infrastruktury technicznej niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania budynku obejmującego działki nr 68, 69/1 i część działki nr 103 we wsi Mroczki, gm. Przytuły, pow. łomżyński, woj. Podlaskie oraz po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży

STWIERDZAM

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla wyżej wymienionego przedsięwzięcia..

UZASADNIENIE


      Pismem z dnia 14 lutego 2014 roku Pan Jacek Bielski, wystąpił do Wójta Gminy Przytuły z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie obory na ok. 70 DJP w systemie wolnostanowiskowym, rusztowym (łączna docelowa obsada ok. 96 DJP), kanałów podrusztowych o pojemności min. 700 m3, przejazdowych, dwukomorowych silosów na kiszonkę o powierzchni użytkowej ok. 800 m2, zbiornika na ścieki z udojni o pojemności ok. 10 m3 oraz budowie infrastruktury technicznej niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania budynku obejmującego działki nr 68, 69/1 i część działki nr 103 we wsi Mroczki, gm. Przytuły, pow. łomżyński, woj. podlaskie.

      Do wniosku dołączono 3 egzemplarze karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z jej zapisem w formie elektronicznej, poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej w skali 1:5000 obejmującej obszar, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz wypis z ewidencji gruntów obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz wypisy działek sąsiednich.

      Poprzez obwieszczenie zamieszczone na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Przytuły oraz wywieszone na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Przytuły, powiadomiono strony podając do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania administracyjnego i wystąpieniu do organów opiniujących, informując jednocześnie o możliwości zapoznania się ze złożonym wnioskiem oraz o możliwości składania ewentualnych uwag i zastrzeżeń. We wskazanym terminie strony nie wniosły uwag, ani zastrzeżeń do przedmiotu postępowania.

      Planowane przedsięwzięcie zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 102 – chów lub hodowla zwierząt, inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 51, w liczbie nie mniejszej niż 60 dużych jednostek przeliczeniowych inwentarza (DJP) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397 ze zm.) została zaliczona do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być wymagany.

      Na podstawie art. 64 ust. 1 i art. 78 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, organ prowadzący postępowanie pismem, znak: KS.6220.2.2014 z dnia 19 lutego 2014 r., wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży o wyrażenie opinii w przedmiocie stwierdzenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia.

      Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku w postanowieniu (pismo nr WOOŚ-II.4240.72.2014.RD z dnia 6 marca 2014 roku) stwierdził, że dla planowanego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

      W uzasadnieniu Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska stwierdził, że na etapie realizacji przedsięwzięcia zostaną podjęte działania minimalizujące ewentualne negatywne oddziaływania związane z okresowym zwiększeniem poziomu hałasu i emisji zanieczyszczeń poprzez właściwą organizację robót oraz zachowanie środków ostrożności mających na celu zabezpieczenie wód i gruntu przed zanieczyszczeniem. Prace budowlane będą prowadzone w porze dziennej. Realizacja inwestycji nie wiąże się z koniecznością wycinki drzew.

      Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia w celu ochrony środowiska gruntowo-wodnego gnojowica będzie magazynowana w kanałach podrusztowych o pojemności ok. 700 m3 pozwalającej na właściwe przechowywanie co najmniej 4-miesięcznej produkcji nawozów. Całość nawozów powstających w gospodarstwie inwestor wykorzysta do nawożenia gruntów rolnych będących w jego dyspozycji w terminach i dawkach zgodnych z zasadami dobrej praktyki rolniczej. Areał tych gruntów (ok. 42,5 ha) jest wystarczający do właściwego zagospodarowania całości powstających w gospodarstwie nawozów i zachowania dopuszczalnej dawki 170 kg N/ha.

      Ścieki porządkowe z obory oraz pomieszczenia sanitarnego będą odprowadzane do szczelnego zbiornika o pojemności 10 m3. Padłe sztuki zwierząt będą przekazywane do unieszkodliwiania firmie posiadającej zezwolenie w tym zakresie.

      Odpady będą selektywnie gromadzone i przekazywane do odbioru uprawnionym do tego podmiotom. Dno silosu do zakiszania zielonek będzie wykonane z betonu z dodatkiem środków hydroizolujących i kwasoodpornych. Odcieki powstałe w trakcie zakiszania będą zbierane w szczelnym zbiorniku, a następnie po rozcieńczeniu będą wykorzystywane do nawożenia użytków rolnych będących w dyspozycji inwestora.

      Jak jednoznacznie wynika z karty informacyjnej, realizacja i eksploatacja inwestycji w ww. zakresie nie spowoduje wystąpienia zagrożenia dla otaczającego środowiska naturalnego. Nie wystąpi pogorszenie klimatu akustycznego środowiska, gdyż hodowla bydła nie wiąże się z koniecznością używania urządzeń emitujących hałas ciągły. Budynek inwentarski nie wymaga ogrzewania, nie będzie zatem stanowił źródła emisji z procesów energetycznych. Przechowywanie gnojowicy w szczelnym zbiorniku o odpowiedniej pojemności zapobiegnie zanieczyszczaniu środowiska gruntowo-wodnego.

      Biorąc pod uwagę usytuowanie, rodzaj i skalę przedsięwzięcia, w ocenie organu jego realizacja i eksploatacja nie będzie stanowiła znacznej uciążliwości i nie spowoduje przekroczenia dopuszczalnych norm jakości środowiska poza terenem, do którego inwestor posiada tytuł prawny.

      Ustosunkowując się do zapisów zawartych art. 63 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś ustalono, co następuje:

  • budowa budynku obory i zwiększenie obsady bydła przyczyni się do kumulowania oddziaływań emisyjnych, jednak ze względu na położenie i skalę przedsięwzięcia oraz zaproponowane rozwiązania minimalizujące uciążliwości, w ocenie organu przewidywane emisje nie będą przekraczały dopuszczalnych norm poza granicami terenu, do którego tytułem prawnym dysponuje inwestor,
  • w trakcie eksploatacji przedsięwzięcia będą wykorzystywane zasoby naturalne takie jak woda w ilości 4 489,5 m3/rok,
  • przedmiotowe przedsięwzięcie przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii nie stwarza ryzyka wystąpienia poważnej awarii - przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii.

      Analiza materiału dowodowego pod kątem dalszych wymagań zawartych w art. 63 ust. l pkt 2 ww. ustawy wykazała, że realizacja wnioskowanego przedsięwzięcia nie stanowi zagrożenia dla środowiska, w tym również przy: istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych. Wnioskowane przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wodno-błotnych, na obszarach przylegających do jezior i obszarach wybrzeży, na górskich lub leśnych, w tym w strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych. Najbliżej położone obszary Natura 2000 to Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków „Dolina Biebrzy” (kod: PLH 200008) oraz Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk „Ostoja Biebrzańska” (kod: PLB200006) znajdujące się w odległości ok. 6,8 km na wschód od terenu inwestycji. Ze względu na charakter inwestycji oraz jej lokalizację, w ocenie organu ryzyko znaczącego wpływu na przedmiot ochrony oraz integralność ww. obszarów Natura 2000 nie występuje.

      Przedsięwzięcie nie będzie również realizowane na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone, na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne oraz na obszarach ochrony uzdrowiskowej.

      Biorąc pod uwagę usytuowanie, rodzaj i skalę przedsięwzięcia, w ocenie organu jego realizacja i eksploatacja nie będzie stanowiła znacznej uciążliwości i nie spowoduje przekroczenia dopuszczalnych norm środowiska poza terenem, do którego inwestor posiada tytuł prawny. Oddziaływanie planowanego zamierzenia inwestycyjnego będzie miało zasięg lokalny (brak transgranicznego oddziaływania), krótkotrwały (związany jedynie z czasem budowy) i odwracalny.

      Po przeanalizowaniu całości zgromadzonego materiału w przedmiotowej sprawie oraz biorąc pod uwagę powyższe uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko uznano, iż odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest uzasadnione.

      Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży pismem z dnia 27 lutego 2014 r., znak NZ.4151.14.2014 (Opinia nr 25.NZ.2014) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

      W uzasadnieniu swojej opinii organ sanitarny stwierdził, że w celu zidentyfikowania możliwego bezpośredniego i pośredniego wpływu inwestycji na środowisko, zdrowie, warunki życia ludzi, dobra materialne oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami dokonano analizy parametrów przedsięwzięcia określonych w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r., tj. na:

  1. rodzaj i skalę przedsięwzięcia, które z racji charakteru nie pociąga za sobą zagrożeń, tym bardziej znaczących oddziaływań na klimat akustyczny, powietrze, wodę i grunty,
  2. wykorzystanie zasobów naturalnych – prognozuje się wykorzystanie normatywnych wielkości w zakresie zużycia wody, materiałów, paliw oraz energii, a wszelkie zużyte surowce będą wykorzystywane zgodnie z obowiązującymi normami oraz przepisami,
  3. brak nakładania się oddziaływań,
  4. brak zwiększenia rodzaju i ilości zanieczyszczeń w stosunku do stanu obecnego (emisja hałasu oraz zagrożenia jakości powietrza i jakości wód oraz negatywnego oddziaływania na ludzi), w trakcie realizacji przedsięwzięcia okresowo nastąpi wzrost poziomu hałasu, emisji spalin, zapylenia w związku z pracą sprzętu mechanicznego i środków transportowych materiałów budowlanych, a po ich zakończeniu ewentualna uciążliwość ustanie.
  5. usytuowanie przedsięwzięcia – przedsięwzięcie realizowane będzie poza obszarem podlegającym ochronie, na przedmiotowym terenie nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

      W ocenie organu przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w niniejszej sprawie nie jest wymagane.

      Reasumując organ sanitarny stwierdził, że realizacja i funkcjonowanie przedmiotowego przedsięwzięcia zgodnie z opracowaną kartą informacyjną oraz z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi nie pogorszy środowiska przyrodniczego i nie będzie oddziaływać negatywnie na zdrowie człowieka.

      Zgodnie z art. 63 ust. 1 przedmiotowej ustawy Wójt Gminy Przytuły dokonał wnikliwej analizy zgromadzonych dokumentów, uwzględniając łącznie następujące uwarunkowania:

  1. Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia: Skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu oraz ich wzajemne proporcje Projektowane przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie na działkach nr 68 o powierzchni 0,7210 ha i nr 69/1 o pow. 0,2346 ha oraz na części działki nr 103 o pow. 1,4991 ha, zlokalizowanych w obrębie wsi Mroczki w gminie Przytuły. W ramach projektowanego przedsięwzięcia przewiduje się realizację: - obory na ok. 70 DJP w systemie wolnostanowiskowym, rusztowym, - kanałów podrusztowych o pojemności min. 700 m3, - przejazdowych, dwukomorowych silosów na kiszonkę o powierzchni użytkowej ok. 800 m2, - zbiornika na ścieki z udojni o pojemności ok. 10 m3, - infrastruktury technicznej niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania budynku inwentarskiego.

          Obora zostanie zrealizowana w technologii tradycyjnej według indywidualnego projektu. Podstawowe parametry obiektu to: 25 m x 50 m x 9 m w kalenicy, powierzchnia zabudowy 1250 m2.

          Budynek inwentarski będzie murowany o konstrukcji stalowej ze ścianami wykonanymi z bloczków gazobetonowych do wysokości 1,5 m i powyżej z przesuwanymi kotarami. Dach dwuspadowy o konstrukcji stalowej będzie pokryty blachą powlekaną i ocieplony płytą poliuretanową lub warstwową. Obora będzie podzielona na obszar wypoczynkowy i paszowy, 12-14 stanowiskową halę udojową. zlewnię mleka oraz pomieszczenie socjalne.

          Po wybudowaniu nowej obory jeden z istniejących budynków będzie pełnił dotychczasową funkcję hodowlaną bydła w ilości do 26 DJP, a pozostałe dwa obiekty służyć będą jako zaplecze magazynowe do przechowywania materiałów, sprzętu i narzędzi oraz płodów rolnych. Łączna docelowa obsada bydła w gospodarstwie hodowlanym wynosić będzie 96 DJP.

          Gnojowica pochodząca z chowu bydła gromadzona będzie w kanałach rusztowych o łącznej pojemności około 950 m3, a obornik składowany na istniejącej płycie gnojowy o powierzchni 315 m2, skąd okresowo wywożone będą jako nawóz naturalny na grunty rolne.

          Zbiornik na ścieki porządkowe i sanitarne ze zlewni mleka o pojemności około 10 m3, wykonany będzie z betonu z dodatkiem środka wodoszczelnego i kwasoodpornego.

  2. Powiązania z innymi przedsięwzięciami (w szczególności z uwzględnieniem nakładania się oddziaływań)

          Realizacja przedsięwzięcia będzie powiązana pod względem techniczno-organizacyjnym, technologicznym i funkcjonalnym z istniejącymi w gospodarstwie hodowlanym obiektami inwentarskimi i gospodarczymi oraz infrastruktura rolniczą.

          Nie przewiduje się kumulowania oddziaływań na środowisko.

  3. Wykorzystywanie zasobów naturalnych

          Przy realizacji przedsięwzięcia wykorzystane będzie kruszywo naturalne, drewno i woda. Kruszywo naturalne zostanie zakupione w koncesjonowanej kopalni kruszywa, drewno w składzie drewna. W trakcie budowy oraz funkcjonowania obory wykorzystana będzie woda pochodząca z wodociągu wiejskiego.

  4. Emisja i występowanie innych uciążliwości

          Funkcjonowanie projektowanego przedsięwzięcia nie spowoduje istotnego z punktu widzenia lokalnych warunków aerosanitarnych, pogorszenia stanu czystości powietrza atmosferycznego w jej otoczeniu.

          W trakcie robót budowlanych będą powstawały zanieczyszczenia powietrza w postaci gazów i pyłów pochodzących z silników maszyn budowlanych oraz środków transportu. Wynika stąd konieczność ograniczenia zanieczyszczeń powietrza poprzez zastosowanie sprawnych maszyn i środków transportu oraz właściwą organizację prac eliminującą zjawisko pylenia.

          Budowa obory wyposażonej w odpowiedni system wentylacji i odprowadzania ścieków pozwoli na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń mikroorganicznych oraz związków zapachowych.

          Poziom hałasu w odległości występowania najbliższej zabudowy mieszkaniowej nie będzie w zasadzie odróżnialny od panującego na tym terenie tła akustycznego, oddziaływanie akustyczne obiektów na tereny sąsiedniej zabudowy mieszkaniowej praktycznie nie będzie występowało.

          W trakcie realizacji inwestycji powstaną odpady budowlane (gruz budowlany, złom stalowy, odpady materiałów izolacyjnych, opakowania po impregnatach, gleba i grunt z wykopów, kamienie itp.), które będą selektywnie składowane zgodnie z przepisami o odpadach, a następnie wywożone do odzysku lub unieszkodliwienia. Oleje, smary i inne substancje niebezpieczne powinny być przechowywane w szczelnych i opisanych pojemnikach. Masa ziemna pochodząca z wykopów zostanie wykorzystana do niwelacji terenu. Padłe w czasie hodowli bydło będzie na bieżąco odbierane przez wyspecjalizowane firmy celem ich utylizacji.

          Powstałe w procesach hodowlanych odchody zwierzęce (gnojowica, obornik) zostaną w pełni zagospodarowane i wykorzystane do nawożenia gruntów rolnych. Niewielkie ilości ścieków sanitarnych gromadzone w odrębnym zbiorniku po jego wypełnieniu będą wywożone do najbliższej oczyszczalni ścieków.

  5. Ryzyko wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii

          Przedmiotowe przedsięwzięcie przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii nie stwarza ryzyka wystąpienia poważnej awarii - przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 10 października 2013 r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1479).

  6. Usytuowanie przedsięwzięcia ze zwróceniem uwagi na możliwe zagrożenie środowiska, zwłaszcza przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolność samooczyszczania się środowiska i odnawianie się zasobów naturalnych, walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz uwarunkowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględniające:
    • obszary wodno–błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych – nie występują,
    • obszary wybrzeży – nie występują,
    • obszary górskie lub leśne – nie występują,
    • obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne ujęć wód śródlądowych – nie występują,
    • obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary sieci Natura 2000 wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880 ze zm.) – planowane przedsięwzięcie położone jest poza obszarami ochrony przyrody, a najbliższe przedsięwzięciu obszary ochrony przyrody:
      • Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk Dolina Biebrzy (PLH 200008) zatwierdzony Decyzją Komisji Europejskiej z dnia 10 stycznia 2011 roku,
      • Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków Natura 2000 Ostoja Biebrzańska (PLB200006) wyznaczony rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 12 stycznia 2011 r. w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków (Dz. U. Nr 25, poz. 133), stanowiące jednocześnie otulinę Biebrzańskiego Parku Narodowego, położone są w odległości około 6,8 km w kierunku wschodnim,
    • obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne – nie występują,
    • gęstość zaludnienia – przedsięwzięcie będzie realizowane na terenie wiejskim o bardzo małej gęstości zaludnienia,
    • obszary przylegające do jezior – nie występują,
    • obszary ochrony uzdrowiskowej – nie występują.

          Inwestycja będzie zlokalizowana na działkach o numerach ewidencyjnych 68 i 69/1 oraz części działki nr 103 we wsi Mroczki, gm. Przytuły, pow. łomżyński, woj. podlaskie.

          Teren obejmujący planowane przedsięwzięcie nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

          Zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przytuły zatwierdzonego Uchwałą Nr IX/37/03 Rady Gminy Przytuły z dnia 22 lipca 2003 roku powyższa działka posiada funkcję rolniczą.

  7. Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych punkcie I i II
    • Zasięg oddziaływania obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać

            Oddziaływanie przedsięwzięcia ograniczone będzie do granic nieruchomości, na której będzie realizowana inwestycja.

    • Transgraniczny charakter oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze

            Dla planowanego przedsięwzięcia z uwagi na znaczną odległość od granicy państwowej z Białorusią (około 97 km) i Federacją Rosyjską i Republiką Litwy (około 107 km) oraz ze względu na miejscowy zasięg wyklucza się możliwość transgranicznego oddziaływania na środowisko.

    • Wielkość i złożoność oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej

            W czasie budowy obory oraz zbiorników na gnojowicę i ścieki sanitarne wykorzystana będzie woda pochodząca z istniejącej sieci wodociągowej poprzez indywidualne przyłącze. Zapotrzebowanie wody do celów sanitarnych wyniesie około 0,3 m3/dzień. W trakcie chowu zwierząt zapotrzebowanie wody zwiększy się do 12,3 m3/dobę. Nie będzie to stanowić zagrożenia dla zasobów ujęcia wody.

            Zasilanie w energię elektryczną następować będzie z istniejącej sieci n.n. doprowadzonej do gospodarstwa hodowlanego. Zapotrzebowanie dzienne na energię elektryczną przy budowie obory i towarzyszącej infrastruktury (do zasilania betoniarki) wynosić będzie około 10 kW, a w trakcie jej funkcjonowania (zasilanie urządzeń technologicznych i oświetlenie) wzrośnie do około 45 KWh na dzień. Nie wystąpi zapotrzebowanie na energię cieplną i gazową.

    • Prawdopodobieństwa oddziaływania

            W czasie realizacji inwestycji i funkcjonowania przedsięwzięcia wystąpią oddziaływania w zakresie rzeźby terenu (wykopy budowlane pod fundamenty), w zakresie szaty roślinnej (likwidacja roślinności trawiastej), w zakresie gleb (zerwanie pokrywy glebowej w obrębie posadowienia obiektów), w zakresie warunków klimatu akustycznego (hałas związany z pracą maszyn budowlanych i hodowlą zwierząt), warunków aerosanitarnych (pył i spaliny związane z pracą maszyn budowlanych i środków transportu). Oddziaływania na środowisko będą miały charakter lokalny. Wszystkie rodzaje oddziaływań zgodnie z założeniami ograniczone będą do granic nieruchomości inwestora przedsięwzięcia.

    • Czas trwania, częstotliwość i odwracalność oddziaływania

      Na etapie realizacji przedsięwzięcia jego oddziaływanie będzie miało charakter krótkotrwały i odwracalny (zanieczyszczenie powietrza, hałas, odpady związane z budową obiektów). W czasie funkcjonowania obory część oddziaływań będzie miała charakter stały i nieodwracalny (zanieczyszczenie powietrza, hałas związany z chowem bydła). Po zakończeniu prac budowlanych oddziaływanie gospodarstwa hodowlanego na środowisko ulegnie poprawie.

      Po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży oraz zgodnie z wymogami art. 63, ust. 2 ustawy dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko w postanowieniu z dnia 17 marca 2014 roku Wójt Gminy Przytuły uznał przedsięwzięcie polegające na budowie obory na ok. 70 DJP w systemie wolnostanowiskowym, rusztowym (łączna docelowa obsada ok. 96 DJP), kanałów podrusztowych o pojemności min. 700 m3, przejazdowych, dwukomorowych silosów na kiszonkę o powierzchni użytkowej ok. 800 m2, zbiornika na ścieki z udojni o pojemności ok. 10 m3 oraz budowie infrastruktury technicznej niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania budynku obejmującego działki nr 68, 69/1 i część działki nr 103 we wsi Mroczki, gm. Przytuły, pow. łomżyński, woj. podlaskie.

      Biorąc pod uwagę zakres przedsięwzięcia, przepisy ustawy oraz opinie organów ochrony środowiska postanowiono orzec jak w sentencji.

      Zgodnie z art. 10 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego obwieszczeniem Wójta Gminy Przytuły organ prowadzący postępowanie zawiadomił o zakończonym postępowaniu administracyjnym. W terminie 7 dni strony mogły zapoznać się z aktami sprawy, wypowiedzieć się, co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.

      Obwieszczenie wywieszono na tablicy ogłoszeń Urzędu oraz zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej.

POUCZENIE


      Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72, ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2013r., poz. 1235). Wniosek ten powinien zostać złożony nie później niż przed upływem 4 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu o dwa lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w niniejszej decyzji.

      Od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Wójta Gminy Przytuły w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Odwołanie od decyzji powinno zawierać zarzuty odnoszące się do decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Wójt Gminy Przytuły
(-) Kazimierz Ramotowski


     W załączeniu:
  1. Charakterystyka przedsięwzięcia – zał. Nr 1 do Decyzji
  2. Załącznik graficzny – zał. Nr 2 do Decyzji (kopia mapy ewidencyjnej w skali 1:5000 z określeniem granic przedsięwzięcia oraz obszaru oddziaływania na środowisko)

     Otrzymują:
  1. Pan Jacek Bielski,
  2. strony postępowania znajdujące się w aktach sprawy,
  3. a/a

     Do wiadomości:
  1. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku,
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży
Data powstania: czwartek, 24 kwi 2014 14:17
Data opublikowania: czwartek, 24 kwi 2014 14:20
Opublikował(a): Andrzej Gwiazdowski
Zaakceptował(a): Andrzej Gwiazdowski
Artykuł był czytany: 2403 razy