POSTANOWIENIE
KS.6220.1.2015
Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013r. poz. 267 z późn. zm.), art. 63 ust.2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r. poz.1235 z późn. zm.) a także § 3 ust.1 pkt 60 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz.1397 zm. Dz. U. z 2013 r. poz. 817) po rozpatrzeniu wniosku Zarządu Dróg Powiatowych w Łomży, ul. Poligonowa 30, 18-400 Łomża o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na „remoncie drogi powiatowej nr 1826B Gardoty – Grzymki w km 0+000 – 2+250, gm. Przytuły, pow. łomżyński, woj. podlaskie”,
uznać w/w przedsięwzięcie jako nie wymagające potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zarząd Dróg Powiatowych w Łomży, ul. Poligonowa 30, 18-400 Łomża wystąpił do Wójta Gminy Przytuły z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „remoncie drogi powiatowej nr 1826B Gardoty – Grzymki w km 0+000 – 2+250, gm. Przytuły, pow. łomżyński, woj. podlaskie”.
Zgodnie z §3 ust.1 pkt 60 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz.1397 zm. Dz. U. z 2013 r. poz. 817) przedmiotowa inwestycja jest zakwalifikowana do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu może być wymagane.
Przedsięwzięcie polegało będzie na przebudowie dwóch odcinków drogi powiatowej nr 1826B Gardoty-Grzymki w km 0+000 – 2+250 gm. Przytuły, pow. łomżyński, woj. podlaskie o długości odpowiednio 1220,62 m i 1029,38 m. Łączna długość remontowanej drogi wyniesie 2250 m.
Przedsięwzięcie obejmuje działki w granicach istniejącego pasa drogowego:
- nr 161/2, 164 i 192 w obrębie ewidencyjnym Gardoty,
- nr 245/5 i 245/4 (pas drogowy drogi gminnej do czasowego zajęcia) w obrębie ewidencyjnym Obrytki,
- nr 80/1, 80/2, 1 i 9 w obrębie ewidencyjnym Grzymki.
Początek planowanego do remontu odcinka I (km 0+000) przyjęto na krawędzi nawierzchni jezdni bitumicznej drogi powiatowej nr 1825B Przytuły-Gardoty, natomiast koniec w km 1+220,62 w osi pasa drogowego drogi gminnej w odległości 18,50 m od granicy pasa drogowego drogi powiatowej i drogi gminnej.
Początek planowanego do remontu odcinka II (km 0+000) przyjęto w osi jezdni odcinka I, natomiast koniec (km 1+029,38) na wysokości budynku Grzymki 15 zlokalizowanego na działce nr ewid. 49 we wsi Grzymki.
Wójt Gminy przed wydaniem niniejszego postanowienia realizując art. 64 ust.1 pkt.1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. zasięgnął opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
W dniu 10 marca 2015 r. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży pismem znak NZ.4461.12.2015 /Opinia nr 18.NZ.2015/ nie stwierdził obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia.
W uzasadnieniu swojej opinii Inspektor Sanitarny stwierdził, że w celu zidentyfikowania możliwego bezpośredniego i pośredniego wpływu inwestycji na środowisko, zdrowie i warunki życia ludzi, dobra materialne oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami dokonano analizy parametrów przedsięwzięcia określonych w art. 63 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008r. tj. na:
- rodzaj i skalę przedsięwzięcia, które z racji charakteru nie pociąga za sobą zagrożeń, tym bardziej znaczących oddziaływań. Powierzchnia terenu, na której będzie realizowane przedsięwzięcie wyniesie ok. 2,025ha;
- wykorzystanie zasobów naturalnych - przewiduje się wykorzystywanie surowców (materiałów) budowlanych ogólnodostępnych, posiadających atesty bądź świadectwa dopuszczenia tzn. nie wpływających negatywnie na środowisko bądź zdrowie ludzi;
- brak nakładania się oddziaływań;
- brak zwiększenia rodzaju i ilości zanieczyszczeń w stosunku do stanu obecnego, zmniejszenie emisji hałasu, zapylenia oraz poprawa odwodnienia pasa drogowego. Negatywne oddziaływanie na środowisko gruntowo-wodne w trakcie budowy będzie eliminowane poprzez właściwe prowadzenie prac budowlanych, sprawnym sprzętem (nie powodującego wycieków paliwa i oleju). W trakcie realizacji przedsięwzięcia, okresowo nastąpi wzrost poziomu hałasu, emisji spalin, zapylenia w związku z pracą ciężkiego sprzętu budowlanego i środków transportowych elementów i materiałów budowlanych. Po ich zakończeniu ewentualna uciążliwość ustanie. Odpady powstające na etapie realizacji będą selekcjonowane, a następnie przekazywane uprawnionym odbiorcom;
- usytuowanie przedsięwzięcia - przedsięwzięcie zlokalizowane poza obszarami podlegającymi ochronie.
W ocenie organu sanitarnego przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w niniejszej sprawie nie jest wymagane, gdyż realizacja przedsięwzięcia w znacznej mierze przyczyni do poprawy stanu czystości środowiska, zmniejszy się poziom hałasu, zapylenie i emisja spalin oraz nie będzie oddziaływać negatywnie na zdrowie człowieka.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku postanowieniem znak WOOŚ-II.4240.71.2015.KB wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
W uzasadnieniu Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska napisał, że na etapie realizacji nastąpi niewielkie zwiększenie poziomu hałasu i emisji zanieczyszczeń do powietrza związane z pracą sprzętu budowlanego. Oddziaływania te będą miały charakter krótkotrwały i nie spowodują ujemnych skutków w środowisku. W celu ograniczenia uciążliwości hałasowych na etapie realizacji prace budowlane w sąsiedztwie terenów objętych ochroną przed hałasem będą prowadzone wyłącznie w porze dziennej tj. w godz. 6.00 - 22.00. Zostaną zastosowane środki ostrożności mające na celu zabezpieczenie przed zanieczyszczeniami środowisko gruntowo - wodne. Sprzęt budowlany będzie na bieżąco kontrolowany. Ścieki bytowe pochodzące z zaplecza budowy będą gromadzone w przenośnych sanitariatach i sukcesywnie wywożone. W celu ochrony przed pyleniem sprzęt budowlany zostanie zaopatrzony w opończe a teren inwestycji będzie zraszany wodą. Odpady wytwarzane w trakcie realizacji zostaną zagospodarowane zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Prace budowlane prowadzone będą z należytą starannością, tak aby nie uszkodzić systemu korzeniowego drzew oraz w sposób minimalizujący ewentualne zniszczenie szaty roślinnej. Wycinka drzew obejmie jedynie te, które bezwzględnie kolidują z zapewnieniem właściwych norm technicznych dla drogi klasy L. Zgodnie z załączoną dokumentacją, będzie to 11 drzew, głównie olszy, oraz jedna wierzba rozwidlająca się w sześć pni. W obrębie wyżej wymienionych drzew nie stwierdzono gatunków chronionych, ani gniazd ptasich. Pnie drzew nie podlegających wycince, zostaną zabezpieczone osłonami przed ich mechanicznym uszkodzeniem. Zgodnie z kartą informacyjną, w pasie przewidzianym pod inwestycję nie stwierdzono żadnych roślin ani zwierząt objętych ochroną prawną.
Na etapie eksploatacji planowana inwestycja poprzez wykonanie nowej nawierzchni bitumicznej przyczyni się do usprawnienia ruchu pojazdów i skrócenia czasu przejazdu na przebudowywanym odcinku drogi, tym samym wpłynie na zmniejszenie hałasu i emisji zanieczyszczeń do powietrza. Polepszenie stanu technicznego drogi, ograniczy emisje hałasu komunikacyjnego w stosunku do terenu zabudowy mieszkaniowej - dopuszczalne normy hałasu nie zostaną przekroczone.
Jak jednoznacznie wynika z karty informacyjnej planowane przedsięwzięcie na etapie eksploatacji nie będzie ponadnormatywnie oddziaływać na środowisko, w tym nie pogorszy jakości i stanu wód podziemnych, nie wpłynie na nie osiągnięcie celów środowiskowych jednolitych części wód jak również nie będzie negatywnie oddziaływać na klimat. Wszelkie oddziaływania związane z funkcjonowaniem przedsięwzięcia ograniczą się do terenu, do którego inwestor posiada tytuł prawny.
Inwestycja nie spowoduje znacznego wzrostu natężenia ruchu, wpłynie zaś na obniżenie poziomu hałasu komunikacyjnego, poprawienie bezpieczeństwa ruchu samochodowego i pieszego oraz przyczyni się do poprawy odwodnienia jezdni.
Ustosunkowując się do zapisów zawartych w art. 63 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) ustalono, co następuje:
- planowane przedsięwzięcie nie jest powiązane z innymi przedsięwzięciami i nie przyczyni się do kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie,
- w trakcie realizacji przedsięwzięcia przewiduje się wykorzystanie takich materiałów jak beton asfaltowy w ilości ok. 2300 ton, kruszywa naturalne w ilości ok. 5000 m3, kruszywo łamane w ilości ok. 4850 ton oraz olej napędowy do maszyn i środków transportu,
- przedmiotowe przedsięwzięcie przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii nie stwarza ryzyka wystąpienia poważnej awarii -przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 10 października 2013 r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz.U. z 2013 r. poz. 1479).
Analiza materiału dowodowego pod kątem dalszych wymagań zawartych w art. 63 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wykazała, że realizacja wnioskowanego przedsięwzięcia nie stanowi zagrożenia dla środowiska, w tym również przy: istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych. Wnioskowane przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wodno - błotnych, na obszarach przylegających do jezior i obszarach wybrzeży, na obszarach górskich lub leśnych czy innych obszarach objętych ochroną, w tym w strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych. Nie leży również na obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarach Natura 2000 oraz pozostałych formach ochrony przyrody. Najbliżej położony obszar Natura 2000 to Specjalny Obszar Ochrony Ptaków „Ostoja Biebrzańska" (kod: PLB200006) znajdujący się w odległości ok. 10 km na wschód od terenu planowanej inwestycji.
Biorąc pod uwagę usytuowanie, rodzaj i skalę przedsięwzięcia, w ocenie organu jego realizacja i eksploatacja nie będzie stanowiła znacznej uciążliwości. Oddziaływanie planowanego zamierzenia inwestycyjnego będzie miało zasięg lokalny (brak transgranicznego oddziaływania), krótkotrwały (związany jedynie z czasem budowy) i odwracalny.
Po przeanalizowaniu zgromadzonego materiału w przedmiotowej sprawie oraz biorąc pod uwagę uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko stwierdzono, iż odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia jest uzasadnione.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży postanowiono jak w rozstrzygnięciu.
Dla terenu, na którym planowane jest przedsięwzięcie nie ma uchwalonego planu zagospodarowania przestrzennego.
Na niniejsze postanowienie nie służy zażalenie.
(-) Kazimierz Ramotowski
Otrzymują:
- Zarząd Dróg Powiatowych, ul. Poligonowa 30, 18-400 Łomża,
- 2. strony postępowania znajdujące się w aktach sprawy
- a/a
Do wiadomości:
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży.