POSTANOWIENIE, OBWIESZCZENIE, DECYZJA
Dot.
przedsięwzięcia polegającego na „rozbudowie istniejącego budynku inwentarskiego o oborę na ok. 26,5 DJP w systemie chowu mieszanego: bezściołowego i ściołowego (łączna docelowa obsada ok. 81,5DJP) wraz z kanałami na gnojowicę o pojemności min. 150 m3 oraz budowie infrastruktury technicznej niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania budynku, obejmującego działki nr 66 i część działki nr 68 we wsi Gardoty, gm. Przytuły”
przedsięwzięcia polegającego na „rozbudowie istniejącego budynku inwentarskiego o oborę na ok. 26,5 DJP w systemie chowu mieszanego: bezściołowego i ściołowego (łączna docelowa obsada ok. 81,5DJP) wraz z kanałami na gnojowicę o pojemności min. 150 m3 oraz budowie infrastruktury technicznej niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania budynku, obejmującego działki nr 66 i część działki nr 68 we wsi Gardoty, gm. Przytuły”
POSTANOWIENIE
Przytuły, dnia 24 marca 2015r.
KS.6220.2.2015
Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013r. poz. 267 t.j. ze zm.), art. 63 ust.2, art. 64 ust.1 oraz art.65 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r. poz.1235 t.j. ze zm.) a także § 3 ust.1 pkt 102 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz.1397 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pana Kazimierza Sławomira Gardockiego, zam. Gardoty 10, 18-423 Przytuły o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na „rozbudowie istniejącego budynku inwentarskiego o oborę na ok. 26,5 DJP w systemie chowu mieszanego: bezściołowego i ściołowego (łączna docelowa obsada ok. 81,5DJP) wraz z kanałami na gnojowicę o pojemności min. 150 m3 oraz budowie infrastruktury technicznej niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania budynku, obejmującego działki nr 66 i część działki nr 68 we wsi Gardoty, gm. Przytuły”
Pan Kazimierz Sławomir Gardocki, zam. Gardoty 10, 18-423 Przytuły wystąpił do Wójta Gminy Przytuły z wnioskiem z dnia 23.02.2015 r. (data wpływu: 26.02.2015 r.) o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „rozbudowie istniejącego budynku inwentarskiego o oborę na ok. 26,5 DJP w systemie chowu mieszanego: bezściołowego i ściołowego (łączna docelowa obsada ok. 81,5DJP) wraz z kanałami na gnojowicę o pojemności min. 150 m3 oraz budowie infrastruktury technicznej niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania budynku, obejmującego działki nr 66 i część działki nr 68 we wsi Gardoty, gm. Przytuły”
Zgodnie z §3 ust.1 pkt 102 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz.1397 z późn. zm.) przedmiotowa inwestycja jest zakwalifikowana do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko może być wymagane.
Do wniosku dołączono 3 egzemplarze karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z jej zapisem w formie elektronicznej, poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej w skali 1:5000 obejmującej obszar, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz wypis z ewidencji gruntów obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz wypisy działek sąsiednich.
Wójt Gminy przed wydaniem niniejszego postanowienia realizując art. 64 ust.1 pkt.1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r. poz.1235 t.j. ze zm.) zasięgnął opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku pismem znak: WOOŚ-II.4240.86.2015.DK z dnia 11 marca 2015 r. wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków w złożonej karcie informacyjnej przedsięwzięcia poprzez ponowne wyliczenie przewidywanej ilości wszystkich nawozów, które będą produkowane w gospodarstwie, ponieważ wyliczenia w pkt VII.2 str. 30 karty informacyjnej zawierają błędy. Przy wyliczaniu rocznej produkcji azotu należy zastosować załącznik Nr 1 do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 maja 2005 r. zmieniający rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na dostosowanie gospodarstw rolnych do standardów Unii Europejskiej objętej planem rozwoju obszarów wiejskich (Dz. U. z 2005 r. Nr 93, poz. 780). W sytuacji, gdy nowo wyliczona ilość nawozów będzie inna niż wskazana w karcie informacyjnej, należy określić minimalną powierzchnię użytków rolnych koniecznych do właściwego ich zagospodarowania. Otrzymane wyniki należy odnieść do wielkości użytków rolnych będących w dyspozycji inwestora, z uwzględnieniem dopuszczalnej dawki azotu w ilości 170 kg N/ha użytków. W sytuacji, gdy inwestor nie będzie dysponował wystarczającym areałem należy wskazać inne sposoby zagospodarowania nadwyżki nawozów.
W dniu 14 marca 2015 r. wnioskodawca dostarczył brakujące w karcie informacyjnej przedsięwzięcia dane dotyczące ilości wyprodukowanych w gospodarstwie hodowlanym nawozów naturalnych oraz wielkość areału gruntów rolnych niezbędnych do ich zagospodarowania.
Postanowieniem nr WOOŚ-II.4240.86.2015.DK z dnia 23.03.2015 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
W uzasadnieniu Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska napisał, że: wnioskowane przedsięwzięcie polega na rozbudowie istniejącego budynku inwentarskiego (55 DJP) o oborę na ok. 26,5 DJP w systemie chowu mieszanego: bezściołowego i ściołowego (łączna docelowa obsada ok. 81,5DJP) na działce nr 66 i części działki nr 68 we wsi Gardoty, gm. Przytuły. Zakres inwestycji obejmuje także budowę kanałów na gnojowicę o pojemności min. 150 m3. Powierzchnia obszaru zajętego przez inwestycję to ok. 7790m2. W ramach przedsięwzięcia nie planuje się wycinki drzew i krzewów.
Planowana inwestycja zlokalizowana będzie na terenach rolniczych i graniczy: od strony północnej z drogą gminną, za którą zlokalizowane są pola uprawne, od strony zachodniej z polami uprawnymi, od strony południowej i wschodniej z podobnymi działkami w zabudowie zagrodowej (działkami siedliskowymi). Najbliższy sąsiadujący budynek mieszkalny znajduje się w odległości ok. 55 m.
Na terenie przeznaczonym pod inwestycję znajduje się budynek mieszkalny Inwestora, trzy obiekty gospodarcze oraz dwa szczelne zbiorniki na gnojowicę. Aktualnie w gospodarstwie prowadzona jest hodowla bydła mlecznego. Dwa szczelne zbiorniki na gnojowicę zlokalizowane po jednym na działce nr 66 i 68 wykorzystywane są jako miejsce doczasowego składowania gnojowicy z chowu zwierząt w gospodarstwie (wykorzystywane jako naturalny nawóz).
Po wykonaniu inwestycji rozbudowywana obora na 26,5 DJP będzie podzielona na dwa główne obszary: wypoczynkowy i paszowy. Zwierzęta będą utrzymywane w systemie chowu mieszanego: bezściołowego, wolnostanowiskowego z kanałami podrusztowymi i ściołowego głębokiego. W systemie rusztowym krowy utrzymywane będą w ilości 15DJP. W części obory bezściełowej w obszarze wypoczynkowym wydzielone będą indywidualne boksy legowiskowe. W systemie ściołowym głębokim, wolnostanowiskowym krowy utrzymywane będą w grupach, będą mogły się swobodnie poruszać. W części obory ściołowej będzie możliwość wydzielenia cielętnika na około 10szt. cieląt w wieku do 0,5roku co daje 1,5DJP oraz boksów do odizolowania części stada na około 10DJP. Woda do celów produkcyjnych, socjalnych i sanitarnych doprowadzona jest z gminnej sieci wodociągowej. Zaopatrzenie w energię elektryczną odbywa się z istniejącego przyłącza elektroenergetycznego.
Na etapie realizacji inwestycji może wystąpić krótkotrwałe negatywne oddziaływanie związane z prowadzeniem prac budowlanych. Uciążliwości te będą miały charakter przejściowy i ograniczony do czasu prowadzenia prac budowlanych. Inwestor podejmie działania minimalizujące ewentualne negatywne oddziaływania związane z okresowym zwiększeniem poziomu hałasu i emisji zanieczyszczeń poprzez właściwą organizację robót oraz zachowanie środków ostrożności mających na celu zabezpieczenie wód i gruntu przed zanieczyszczeniem. Na czas budowy zostanie zainstalowany przenośny sanitariat, ścieki będą wywożone do oczyszczalni ścieków. Prace budowlane będą prowadzone w porze dziennej. Będzie stosowany sprawny technicznie sprzęt o niskiej emisji dźwięku. Odpady będą segregowane i magazynowane selektywnie w szczelnych pojemnikach na utwardzonym podłożu, a następnie będą przekazywane firmom posiadającym stosowne zezwolenia w zakresie gospodarki odpadami. Drzewa i krzewy znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie robót będą zabezpieczone przed uszkodzeniami. Teren inwestycji po zakończeniu prac budowlanych zostanie uporządkowany i w miarę możliwości obsadzony drzewami i krzewami ozdobnymi oraz obsiany trawą.
Wody opadowe i roztopowe z dachu projektowanej obory odprowadzane będą na teren własnej działki. Podłogi pomieszczeń inwentarskich będą zabezpieczone przez przenikaniem wycieków do gruntów. Obora będzie wyposażona w grawitacyjny system wentylacji składający się z otworów wywiewnych w kalenicy dachu oraz regulowanych otworów nawiewnych umiejscowionych w ścianach bocznych w poziomie okapu dachu, rozmieszczonymi wzdłuż ścian podłużnych obory. Wentylacja grawitacyjna nie będzie źródłem hałasu. Ponadto budynek mieszkalny zlokalizowany jest w części południowej działki nr 68 i zamyka częściowo jej przestrzeń od południa, czyli od zabudowy zagrodowej w centralnej części wsi. Jeden z budynków gospodarczych usytuowany jest od strony wschodniej działki nr 68 oddzielając ją tym samym od sąsiedniej zabudowy zagrodowej znajdującej się na działce nr 70, zaś dwa pozostałe budynki gospodarcze tworzą kształt litery L i oddzielają działkę nr 68 od drogi gminnej i poł uprawnych od strony północnej i zachodniej. Planowana inwestycja będzie emitować odory, jednak będzie ona zlokalizowana za istniejącym budynkiem gospodarczym, oddalona od budynków mieszkalnych i emisje zapachowe nie będą uciążliwe. Istniejące budynki będą stanowiły osłonę przed negatywnym oddziaływaniem planowanego przedsięwzięcia.
Gnojowica będzie przetrzymywana w szczelnych zbiornikach (poj. 675 m3) i projektowanych kanałach podrusztowych na gnojowicę (poj. min. 150 m3). Pojemność zbiorników będzie wystarczająca do gromadzenia nawozów przez okres 6 miesięcy. W gospodarstwie planuje się rolnicze zagospodarowanie gnojowicy i obornika. Powstająca gnojowica w nowo projektowanej części obory opartej na systemie rusztowym odprowadzana będzie poprzez kanały podrusztowe do szczelnych zbiorników na gnojowicę. Po napełnieniu zbiorników gnojowica wywożona będzie własnym beczkowozem na użytki rolne jako nawóz naturalny. Z części nowo wybudowanej obory opartej na systemie głębokiej ściółki powstawał będzie obornik, który okresowo będzie wybierany i wykorzystany jako nawóz naturalny na własne użytki rolne. Jak wynika z uzupełnionej karty informacyjnej całość nawozów powstających w gospodarstwie (ok. 48 ha) inwestor wykorzysta do nawożenia gruntów rolnych będących w jego dyspozycji (37 ha) oraz jeżeli zajdzie taka potrzeba na gruntach syna Inwestora pozostającego we wspólnym gospodarstwie posiadającego ok. 16 ha gruntów rolnych. Powstające w gospodarstwie nawozy będą właściwie zagospodarowane z zachowaniem dopuszczalnej dawki 170 kg N/ha. Odpady komunalne wytwarzane w ramach prowadzonego gospodarstwa będą segregowane i gromadzone w pojemnikach usytuowanych w miejscach do tego przeznaczonych i docelowo częściowo wywożone na wysypisko śmieci, a częściowo przekazywane firmom posiadającym stosowne zezwolenia w zakresie gospodarki odpadami. Padłe zwierzęta będą na bieżąco odbierane przez specjalistyczną firmę, celem ich utylizacji.
W ocenie organu realizacja i eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie będzie negatywnie oddziaływać na klimat. Biorąc pod uwagę powyższe oraz przy zastosowaniu rozwiązań chroniących środowisko, przedmiotowe zamierzenie nie pogorszy jakości i stanu wód powierzchniowych i podziemnych oraz nie wpłynie negatywnie na osiągnięcie celów środowiskowych jednolitych części wód.
Jak jednoznacznie wynika z karty informacyjnej przedsięwzięcia, realizacja i eksploatacja inwestycji nie spowoduje przekroczenia dopuszczalnych norm jakości środowiska poza terenem, do którego inwestor posiada tytuł prawny.
Ustosunkowując się do zapisów zawartych art. 63 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.) ustalono, co następuje:
- budowa budynku obory przyczyni się do kumulowania oddziaływań emisyjnych, jednak ze względu na położenie i skalę przedsięwzięcia oraz zaproponowane rozwiązania minimalizujące uciążliwości, w ocenie organu przewidywane emisje nie będą przekraczały dopuszczalnych norm poza granicami terenu, do którego tytułem prawnym dysponuje inwestor,
- w trakcie eksploatacji przedsięwzięcia będzie wykorzystywana woda oraz energia elektryczna,
- przedmiotowe przedsięwzięcie przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii nie stwarza ryzyka wystąpienia poważnej awarii - przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 10 października 2013 r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii (Dz. U. z 2013 poz. 1479).
Analiza materiału dowodowego pod kątem dalszych wymagań zawartych w art. 63 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wykazała, że realizacja wnioskowanego przedsięwzięcia nie stanowi zagrożenia dla środowiska, w tym również przy: istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych. Wnioskowane przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wodno-błotnych, na obszarach przylegających do jezior i obszarach wybrzeży, na górskich lub leśnych, w tym w strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych. Najbliżej położone obszary Natura 2000 znajduje się w odległości ponad 8 km od terenu inwestycji. Ze względu na charakter inwestycji oraz jej lokalizację, w ocenie organu ryzyko znaczącego wpływu na przedmiot ochrony oraz integralność obszarów Natura 2000 nie występuje.
Przedsięwzięcie nie będzie również realizowane na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone, na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne oraz na obszarach ochrony uzdrowiskowej.
Biorąc pod uwagę usytuowanie, rodzaj i skalę przedsięwzięcia, w ocenie organu jego realizacja i eksploatacja nie będzie stanowiła znacznej uciążliwości i nie spowoduje przekroczenia dopuszczalnych norm środowiska poza terenem, do którego inwestor posiada tytuł prawny. Oddziaływanie planowanego zamierzenia inwestycyjnego będzie miało zasięg lokalny (brak transgranicznego oddziaływania), krótkotrwały (związany jedynie z czasem budowy) i odwracalny.
Po przeanalizowaniu całości zgromadzonego materiału w przedmiotowej sprawie oraz biorąc pod uwagę powyższe uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko uznano, iż odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest uzasadnione.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży pismem z dnia 17.03.2015 r. znak NZ.4465.2.2015 stwierdził, że zgodnie z przedłożoną kartą informacyjną przedmiotowe przedsięwzięcie będzie realizowane w odległości mniejszej niż 100 m, tj. w odległości 55 m od zabudowy, a więc kwalifikuje się do § 3 ust. 1 pkt 103 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r.
Nie mniej jednak przy kwalifikacji należy wziąć pod uwagę zapisy § 3 ust. 2 pkt 2 w/w rozporządzenia, w myśl którego do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zalicza się przedsięwzięcia polegające na rozbudowie, przebudowie lub montażu realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia wymienionego w ust. l, z wyłączeniem przypadków, w których powstałe w wyniku rozbudowy, przebudowy lub montażu przedsięwzięcie nie osiąga progów określonych w ust. 1, o ile progi te zostały określone.
W świetle § 3 ust. 2 pkt 2 cytowanego rozporządzenia przedmiotowego przedsięwzięcia nie można zaliczyć do przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, gdyż nie osiąga progów określonych w § 3 ust. 1 pkt 103.
W zaistniałej sytuacji prawnej realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w trybie art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. oraz wymaganych do jej wydania uzgodnień i opinii, w tym z organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Po przeanalizowaniu całości zgromadzonego materiału w przedmiotowej sprawie , oraz biorąc pod uwagę powyższe uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko uznano, iż odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest uzasadnione.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży postanowiono jak w rozstrzygnięciu.
Dla terenu, na którym planowane jest przedsięwzięcie nie ma uchwalonego planu zagospodarowania przestrzennego.
Na niniejsze postanowienie nie służy zażalenie.
Otrzymują:
- Kazimierz Sławomir Gardocki, Gardoty 10, 18-423 Przytuły
- strony biorące udział w postępowaniu
- a/a
Do wiadomości:
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży
Podano do publicznej wiadomości poprzez:
- umieszczono na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Przytuły
- umieszczono na stronie internetowej Urzędu Gminy Przytuły
Wójt Gminy Przytuły
(-) Kazimierz Ramotowski
(-) Kazimierz Ramotowski
OBWIESZCZENIE
o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia
o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia
Na podstawie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 38 oraz art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2013r., poz. 1235 z późn. zm.)
PODAJĘ DO PUBLICZNEJ WIADOMOŚCI INFORMACJĘ
o wydaniu w dniu 20 kwietnia 2015 r. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nr KS.6220.2.2015 dla przedsięwzięcia polegającego na:
„rozbudowie istniejącego budynku inwentarskiego o oborę na ok. 26,5 DJP w systemie chowu mieszanego: bezściołowego i ściołowego (łączna docelowa obsada ok. 81,5DJP) wraz z kanałami na gnojowicę o pojemności min. 150 m3 oraz budowie infrastruktury technicznej niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania budynku, obejmującego działki nr 66 i część działki nr 68 we wsi Gardoty, gm. Przytuły”.
Inwestor: Pan Kazimierz Sławomir Gardocki, zam. Gardoty 10, 18-423 Przytuły
Obwieszczenie o wydaniu przedmiotowej decyzji zostało umieszczone w publicznie dostępnym wykazie dokumentów prowadzonym przez tutejszy Urząd. Z jej treścią oraz zgromadzoną dokumentacją sprawy (uzgodnieniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku oraz opinią Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży) można zapoznać się w Urzędzie Gminy Przytuły, ul. Supska 10, w pokoju nr 3, w godzinach od 7.30 do 15.30.
Wniosek o wydanie przedmiotowej decyzji, zamieszczony został w publicznie dostępnym wykazie danych dokumentów zawierającym informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez tutejszy Urząd na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Przytuły.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 102 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397 ze zm.) planowaną inwestycję zakwalifikowano do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Zgodnie z art. 77 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2 oraz art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2013r., poz. 1235 z późn. zm.) przed wydaniem przedmiotowej decyzji Wójt Gminy Przytuły zapewnił możliwość czynnego udziału społeczeństwa w prowadzonym postępowaniu oraz uzgodnił warunki realizacji przedsięwzięcia z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Białymstoku, a także zasięgnął opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży.
Spełnienie środowiskowych uwarunkowań planowanego przedsięwzięcia, określonych w przedmiotowej decyzji, powinno spowodować zaprojektowanie przedsięwzięcia w taki sposób, by jego realizacja i eksploatacja zminimalizowała negatywne oddziaływanie na środowisko.
Doręczenie uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego podania do wiadomości.
Obwieszczenie podaje się do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Przytuły, na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej tutejszego Urzędu, a także w miejscowości planowanej inwestycji, tj. na tablicy ogłoszeń sołectwa Gardoty.
Wójt Gminy Przytuły
(-) Kazimierz Ramotowski
(-) Kazimierz Ramotowski
Przytuły, dnia 20 kwietnia 2015 roku
KS.6220.2.2015
DECYZJA
O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH
Na podstawie art. 71 ust.1 i ust 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt. 3, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt 102 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397 ze zm.), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2013 roku, poz. 267 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku
Pana Kazimierza Sławomira Gardockiego, zam. we wsi Gardoty 10, 18-423 Przytuły
o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie istniejącego budynku inwentarskiego o oborę na ok. 26,5 DJP w systemie chowu mieszanego: bezściołowego i ściołowego (łączna docelowa obsada ok. 81,5 DJP) wraz z kanałami na gnojowicę o pojemności min. 150 m3 oraz budowie infrastruktury technicznej niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania budynku, obejmującego działkę nr 66 i część działki nr 68 we wsi Gardoty, gm. Przytuły, pow. łomżyński, woj. podlaskie.
oraz po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży
STWIERDZAM
brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla wyżej wymienionego przedsięwzięcia.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 26 lutego 2015 roku Pan Kazimierz Sławomir Gardocki, zam. we wsi Gardoty 10, 18-423 Przytuły wystąpił do Wójta Gminy Przytuły z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie istniejącego budynku inwentarskiego o oborę na ok. 26,5 DJP w systemie chowu mieszanego: bezściołowego i ściołowego (łączna docelowa obsada ok. 81,5 DJP) wraz z kanałami na gnojowicę o pojemności min. 150 m3 oraz budowie infrastruktury technicznej niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania budynku, obejmującego działkę nr 66 i część działki nr 68 we wsi Gardoty, gm. Przytuły, pow. łomżyński, woj. podlaskie.
Do wniosku dołączono 3 egzemplarze karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z jej zapisem w formie elektronicznej, poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej w skali 1:5000 obejmującej obszar, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz wypis z ewidencji gruntów obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz wypisy działek sąsiednich.
Poprzez obwieszczenie zamieszczone na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Przytuły oraz wywieszone na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Przytuły, powiadomiono strony podając do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania administracyjnego i wystąpieniu do organów opiniujących, informując jednocześnie o możliwości zapoznania się ze złożonym wnioskiem oraz o możliwości składania ewentualnych uwag i zastrzeżeń. We wskazanym terminie strony nie wniosły uwag, ani zastrzeżeń do przedmiotu postępowania.
Planowane przedsięwzięcie zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 102 – chów lub hodowla zwierząt, inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 51, w liczbie nie mniejszej niż 60 dużych jednostek przeliczeniowych inwentarza (DJP) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397 ze zm.) została zaliczona do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być wymagany.
Na podstawie art. 64 ust. 1 i art. 78 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, organ prowadzący postępowanie pismem, znak: KS.6220.2.2015 z dnia 4 marca 2015 r., wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży o wyrażenie opinii w przedmiocie stwierdzenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku pismem znak: WOOŚ-II.4240.86.2015.DK z dnia 11 marca 2015 r. wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków w złożonej karcie informacyjnej przedsięwzięcia poprzez ponowne wyliczenie przewidywanej ilości wszystkich nawozów, które będą produkowane w gospodarstwie, ponieważ wyliczenia w pkt VII.2 str. 30 karty informacyjnej zawierają błędy. Przy wyliczaniu rocznej produkcji azotu należy zastosować załącznik Nr 1 do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 maja 2005 r. zmieniający rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na dostosowanie gospodarstw rolnych do standardów Unii Europejskiej objętej planem rozwoju obszarów wiejskich (Dz. U. z 2005 r. Nr 93, poz. 780). W sytuacji, gdy nowo wyliczona ilość nawozów będzie inna niż wskazana w karcie informacyjnej, należy określić minimalną powierzchnię użytków rolnych koniecznych do właściwego ich zagospodarowania. Otrzymane wyniki należy odnieść do wielkości użytków rolnych będących w dyspozycji inwestora, z uwzględnieniem dopuszczalnej dawki azotu w ilości 170 kg N/ha użytków. W sytuacji, gdy inwestor nie będzie dysponował wystarczającym areałem należy wskazać inne sposoby zagospodarowania nadwyżki nawozów.
W dniu 16 marca 2015 r. wnioskodawca dostarczył brakujące w karcie informacyjnej przedsięwzięcia dane dotyczące ilości wyprodukowanych w gospodarstwie hodowlanym nawozów naturalnych oraz wielkość areału gruntów rolnych niezbędnych do ich zagospodarowania.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku w postanowieniu (pismo nr WOOŚ-IL4240.86.2015.DK z dnia 23 marca 2015 roku) stwierdził, że dla planowanego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
W uzasadnieniu Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska stwierdził, że w ocenie organu realizacja i eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie będzie negatywnie oddziaływać na klimat. Biorąc pod uwagę powyższe oraz przy zastosowaniu rozwiązań chroniących środowisko, przedmiotowe zamierzenie nie pogorszy jakości i stanu wód powierzchniowych i podziemnych oraz nie wpłynie negatywnie na osiągnięcie celów środowiskowych jednolitych części wód.
Jak jednoznacznie wynika z karty informacyjnej przedsięwzięcia, realizacja i eksploatacja inwestycji nie spowoduje przekroczenia dopuszczalnych norm jakości środowiska poza terenem, do którego inwestor posiada tytuł prawny.
Ustosunkowując się do zapisów zawartych art. 63 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś ustalono, co następuje:
- budynku obory przyczyni się do kumulowania oddziaływań emisyjnych, jednak ze względu na położenie i skalę przedsięwzięcia oraz zaproponowane rozwiązania minimalizujące uciążliwości, w ocenie organu przewidywane emisje nie będą przekraczały dopuszczalnych norm poza granicami terenu, do którego tytułem prawnym dysponuje inwestor,
- w trakcie eksploatacji przedsięwzięcia będzie wykorzystywana woda oraz energia elektryczna,
- przedmiotowe przedsięwzięcie przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii nie stwarza ryzyka wystąpienia poważnej awarii - przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 10 października 2013 r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii (Dz. U. z 2013 poz. 1479).
Analiza materiału dowodowego pod kątem dalszych wymagań zawartych w art. 63 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wykazała, że realizacja wnioskowanego przedsięwzięcia nie stanowi zagrożenia dla środowiska, w tym również przy: istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych. Wnioskowane przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wodno-błotnych, na obszarach przylegających do jezior i obszarach wybrzeży, na górskich lub leśnych, w tym w strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych. Najbliżej położone obszary Natura 2000 znajduje się w odległości ponad 8 km od terenu inwestycji. Ze względu na charakter inwestycji oraz jej lokalizację, w ocenie organu ryzyko znaczącego wpływu na przedmiot ochrony oraz integralność obszarów Natura 2000 nie występuje.
Przedsięwzięcie nie będzie również realizowane na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone, na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne oraz na obszarach ochrony uzdrowiskowej.
Biorąc pod uwagę usytuowanie, rodzaj i skalę przedsięwzięcia, w ocenie organu jego realizacja i eksploatacja nie będzie stanowiła znacznej uciążliwości i nie spowoduje przekroczenia dopuszczalnych norm środowiska poza terenem, do którego inwestor posiada tytuł prawny. Oddziaływanie planowanego zamierzenia inwestycyjnego będzie miało zasięg lokalny (brak transgranicznego oddziaływania), krótkotrwały (związany jedynie z czasem budowy) i odwracalny.
Po przeanalizowaniu całości zgromadzonego materiału w przedmiotowej sprawie oraz biorąc pod uwagę powyższe uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko uznano, iż odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest uzasadnione.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży w piśmie z dnia 17 marca 2015 r., znak NZ.4465.2.2015 stwierdził, że zgodnie z przedłożoną kartą informacyjną przedmiotowe przedsięwzięcie będzie realizowane w odległości mniejszej niż 100 m, tj. w odległości 55 m od zabudowy, a więc kwalifikuje się do § 3 ust. 1 pkt 103 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r.
Nie mniej jednak przy kwalifikacji należy wziąć pod uwagę zapisy § 3 ust. 2 pkt 2 w/w rozporządzenia, w myśl którego do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zalicza się przedsięwzięcia polegające na rozbudowie, przebudowie lub montażu realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia wymienionego w ust. l, z wyłączeniem przypadków, w których powstałe w wyniku rozbudowy, przebudowy lub montażu przedsięwzięcie nie osiąga progów określonych w ust. 1, o ile progi te zostały określone.
W świetle § 3 ust. 2 pkt 2 cytowanego rozporządzenia przedmiotowego przedsięwzięcia nie można zaliczyć do przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, gdyż nie osiąga progów określonych w § 3 ust. 1 pkt 103.
W zaistniałej sytuacji prawnej realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w trybie art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. oraz wymaganych do jej wydania uzgodnień i opinii, w tym z organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Zgodnie z art. 63 ust. 1 przedmiotowej ustawy Wójt Gminy Przytuły dokonał wnikliwej analizy zgromadzonych dokumentów, uwzględniając łącznie następujące uwarunkowania:
- Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia:
- a) Skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu oraz ich wzajemne proporcje
Projektowane przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie na działce nr 66 o powierzchni 0,4058 ha i części działki nr 68 o pow. 1,0177 ha, zlokalizowanych w obrębie wsi Gardoty w gminie Przytuły. Powierzchnia obszaru opracowania wynosi 7790 m2.
W ramach projektowanego przedsięwzięcia przewiduje się:
- rozbudowę istniejącego budynku inwentarskiego część hodowlaną na ok. 26,5 DJP w systemie chowu mieszanego: bezściołowgo i ściołowego,
- kanałów na gnojowicę o pojemności min 150 m3,
- infrastruktury technicznej niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania budynku inwentarskiego.
- Obora zostanie zrealizowana w technologii tradycyjnej według indywidualnego projektu. Parametry istniejącego obiektu to: 12,5 m x 42 m x 9 m w kalenicy, powierzchnia zabudowy 530 m2. Natomiast parametry budynku obory po rozbudowie to 25 m x 42 m x 9 m w kalenicy oraz powierzchni 1050 m2.
- Budynek inwentarski będzie murowany o konstrukcji stalowej ze ścianami wykonanymi z bloczków silikatowych. W rozbudowanej części zaprojektowano dach jednospadowy o konstrukcji drewniano-stalowej, pokryty blachą trapezową.
- Docelowo w nowo rozbudowanym obiekcie będzie utrzymywane łącznie ok. 81,5 DJP. Po wykonaniu inwestycji w części istniejącej obory chów bydła pozostanie niezmieniony i odbywał się będzie nadal w systemie rusztowym z odprowadzeniem gnojowicy poprzez kanały podrusztowe do istniejących zbiorników na gnojowicę, a w nowo rozbudowanej części krowy hodowane będą w systemie mieszanym: bezściołowym i ściołowym głębokim.
- Gnojowica pochodząca z chowu bydła gromadzona będzie w kanałach rusztowych o łącznej pojemności około 150 m3, a obornik składowany na nowo wybudowanym systemie głębokiej ściółki będzie okresowo wywożony jako nawóz naturalny na grunty rolne.- b)Powiązania z innymi przedsięwzięciami (w szczególności z uwzględnieniem nakładania się oddziaływań)
Realizacja przedsięwzięcia będzie powiązana pod względem techniczno-organizacyjnym, technologicznym i funkcjonalnym z istniejącymi w gospodarstwie hodowlanym obiektami inwentarskimi i gospodarczymi oraz infrastruktura rolniczą.
Nie przewiduje się kumulowania oddziaływań na środowisko.- c) Wykorzystywanie zasobów naturalnych
Przy realizacji przedsięwzięcia wykorzystane będzie kruszywo naturalne, drewno i woda. Kruszywo naturalne zostanie zakupione w koncesjonowanej kopalni kruszywa, drewno w składzie drewna. W trakcie budowy oraz funkcjonowania obory wykorzystana będzie woda pochodząca z wodociągu wiejskiego.- d) Emisja i występowanie innych uciążliwości
Funkcjonowanie projektowanego przedsięwzięcia nie spowoduje istotnego z punktu widzenia lokalnych warunków aerosanitarnych, pogorszenia stanu czystości powietrza atmosferycznego w jej otoczeniu.
W trakcie robót budowlanych będą powstawały zanieczyszczenia powietrza w postaci gazów i pyłów pochodzących z silników maszyn budowlanych oraz środków transportu. Wynika stąd konieczność ograniczenia zanieczyszczeń powietrza poprzez zastosowanie sprawnych maszyn i środków transportu oraz właściwą organizację prac eliminującą zjawisko pylenia.
Budowa obory wyposażonej w odpowiedni system wentylacji i odprowadzania ścieków pozwoli na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń mikroorganicznych oraz związków zapachowych.
Poziom hałasu w odległości występowania najbliższej zabudowy mieszkaniowej nie będzie w zasadzie odróżnialny od panującego na tym terenie tła akustycznego, oddziaływanie akustyczne obiektów na tereny sąsiedniej zabudowy mieszkaniowej praktycznie nie będzie występowało.
W trakcie realizacji inwestycji powstaną odpady budowlane (gruz budowlany, złom stalowy, odpady materiałów izolacyjnych, opakowania po impregnatach, gleba i grunt z wykopów, kamienie itp.), które będą selektywnie składowane zgodnie z przepisami o odpadach, a następnie wywożone do odzysku lub unieszkodliwienia. Oleje, smary i inne substancje niebezpieczne powinny być przechowywane w szczelnych i opisanych pojemnikach. Masa ziemna pochodząca z wykopów zostanie wykorzystana do niwelacji terenu. Padłe w czasie hodowli bydło będzie na bieżąco odbierane przez wyspecjalizowane firmy celem ich utylizacji.
Powstałe w procesach hodowlanych odchody zwierzęce (gnojowica, obornik) zostaną w pełni zagospodarowane i wykorzystane do nawożenia gruntów rolnych. Ścieki sanitarno-socjalno związane z pracami porządkowymi i obsługą obory będą usuwane w dotychczasowy sposób do istniejącej przydomowej oczyszczalni ścieków.- e) Ryzyko wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii
Przedmiotowe przedsięwzięcie przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii nie stwarza ryzyka wystąpienia poważnej awarii - przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 10 października 2014 r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2013 r. po. 1479). - Usytuowanie przedsięwzięcia ze zwróceniem uwagi na możliwe zagrożenie środowiska, zwłaszcza przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolność samooczyszczania się środowiska i odnawianie się zasobów naturalnych, walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz uwarunkowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględniające:
- a) obszary wodno–błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych – nie występują,
- b) obszary wybrzeży – nie występują,
- c) obszary górskie lub leśne – nie występują,
- d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne ujęć wód śródlądowych – nie występują,
- e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary sieci Natura 2000 wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r. poz. 627 z późn. zm.) – planowane przedsięwzięcie położone jest poza obszarami ochrony przyrody, a najbliższe przedsięwzięciu obszary ochrony przyrody: rezerwat Ławski Las II oraz obszar Natura 2000 Dolina Biebrzy PLH20008 położone są w odległości około 8 km,
- f) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne – nie występują,
- g) gęstość zaludnienia – przedsięwzięcie będzie realizowane na terenie wiejskim o bardzo małej gęstości zaludnienia,
- h) obszary przylegające do jezior – nie występują,
- i) obszary ochrony uzdrowiskowej – nie występują.
Inwestycja będzie zlokalizowana na działkach o numerach ewidencyjnych 66 i 68 (część działki) we wsi Gardoty, gm. Przytuły, pow. łomżyński, woj. podlaskie.
Teren obejmujący planowane przedsięwzięcie nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przytuły zatwierdzonego Uchwałą Nr IX/37/03 Rady Gminy Przytuły z dnia 22 lipca 2003 roku powyższe działki posiadają funkcję rolniczą. - Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych punkcie I i II
- a) Zasięg oddziaływania obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać
Oddziaływanie przedsięwzięcia ograniczone będzie do granic nieruchomości, na której będzie realizowana inwestycja.- b) Transgraniczny charakter oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze
Dla planowanego przedsięwzięcia z uwagi na znaczną odległość od granicy państwowej z Białorusią (około 95 km) oraz Federacją Rosyjską i Republiką Litwy (około 106 km) oraz ze względu na miejscowy zasięg wyklucza się możliwość transgranicznego oddziaływania na środowisko.- c) Wielkość i złożoność oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej
W czasie rozbudowy obory oraz zbiornika na gnojowicę i ścieki sanitarne wykorzystana będzie woda pochodząca z istniejącej sieci wodociągowej poprzez indywidualne przyłącze. Zapotrzebowanie wody do celów sanitarnych wyniesie około 0,3 m3/dzień. W trakcie chowu zwierząt zapotrzebowanie wody zwiększy się do 10,98 m3/dobę. Nie będzie to stanowić zagrożenia dla zasobów ujęcia wody.
Zasilanie w energię elektryczną następować będzie z istniejącej sieci n.n. doprowadzonej do gospodarstwa hodowlanego. Zapotrzebowanie dzienne na energię elektryczną przy budowie obory i towarzyszącej infrastruktury (do zasilania betoniarki) wynosić będzie około 10 kW, a w trakcie jej funkcjonowania (zasilanie urządzeń technologicznych i oświetlenie) wzrośnie do około 45 KWh na dzień. Nie wystąpi zapotrzebowanie na energię cieplną i gazową.- d) Prawdopodobieństwa oddziaływania
W czasie realizacji inwestycji i funkcjonowania przedsięwzięcia wystąpią oddziaływania w zakresie rzeźby terenu (wykopy budowlane pod fundamenty), w zakresie szaty roślinnej (likwidacja roślinności trawiastej), w zakresie gleb (zerwanie pokrywy glebowej w obrębie posadowienia obiektów), w zakresie warunków klimatu akustycznego (hałas związany z pracą maszyn budowlanych i hodowlą zwierząt), warunków aerosanitarnych (pył i spaliny związane z pracą maszyn budowlanych i środków transportu). Oddziaływania na środowisko będą miały charakter lokalny. Wszystkie rodzaje oddziaływań zgodnie z założeniami ograniczone będą do granic nieruchomości inwestora przedsięwzięcia.- e) Czas trwania, częstotliwość i odwracalność oddziaływania
Na etapie realizacji przedsięwzięcia jego oddziaływanie będzie miało charakter krótkotrwały i odwracalny (zanieczyszczenie powietrza, hałas, odpady związane z budową obiektów). W czasie funkcjonowania obory część oddziaływań będzie miała charakter stały i nieodwracalny (zanieczyszczenie powietrza, hałas związany z chowem bydła). Po zakończeniu prac budowlanych oddziaływanie gospodarstwa hodowlanego na środowisko ulegnie poprawie.
Biorąc pod uwagę zakres przedsięwzięcia, przepisy ustawy oraz opinie organu ochrony środowiska i organu sanitarnego postanowiono orzec jak w sentencji.
Zgodnie z art. 10 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego organ prowadzący postępowanie zawiadomił o zakończonym postępowaniu administracyjnym. W terminie 7 dni strony mogły zapoznać się z aktami sprawy, wypowiedzieć się, co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
POUCZENIE
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72, ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.). Wniosek ten powinien zostać złożony nie później niż przed upływem 4 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu o dwa lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w niniejszej decyzji.
Od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Wójta Gminy Przytuły w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Odwołanie od decyzji powinno zawierać zarzuty odnoszące się do decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
W załączeniu:
- Charakterystyka przedsięwzięcia – zał. do Decyzji
Otrzymują:
- Kazimierz Sławomir Gardocki, Gardoty 10, 18-423 Przytuły
- strony biorące udział w postępowaniu
- a/a
Do wiadomości:
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży
Wójt Gminy Przytuły
(-) Kazimierz Ramotowski
(-) Kazimierz Ramotowski
Pliki do pobrania:
- Załącznik nr 1 do Decyzji CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA (doc) 10 cze 2015 13:26 0,07 MB