BIP Gminy Przytuły

Biuletyn Informacji Publicznej

DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

Przytuły, dnia 9 kwietnia 2015 roku

KS.6220.1.2015

Na podstawie art. 71 ust.1 i ust 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt. 3, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt. 60 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397 ze zm.), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2013 roku, poz. 267 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku

Zarządu Dróg Powiatowych w Łomży, ul. Poligonowa 30, 18-400 Łomża

o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na remoncie drogi powiatowej nr 1826B Gardoty - Grzymki w km 0+000 – 2+250 gm. Przytuły, pow. łomżyński, woj. podlaskie

oraz po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży

STWIERDZAM

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla wyżej wymienionego przedsięwzięcia.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 24 lutego 2015 roku (data wpływu do urzędu: 26.02.2015 rok) Zarząd Dróg Powiatowych w Łomży, ul. Poligonowa 30, 18-400 Łomża wystąpił do Wójta Gminy Przytuły z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na remoncie drogi powiatowej nr 1826B Gardoty - Grzymki w km 0+000 – 2+250 gm. Przytuły, pow. łomżyński, woj. podlaskie.

Do wniosku dołączono 3 egzemplarze karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z jej zapisem w formie elektronicznej, poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej w skali 1:5000 obejmującej obszar, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz wypis z ewidencji gruntów obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz wypisy działek sąsiednich.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem znak: ZDP-1.4271.179.2015 z dnia 9 marca 2015 r.

O wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach strony zostały powiadomione w trybie art. 49 Kpa. Poprzez obwieszczenie zamieszczone na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Przytuły oraz wywieszone na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Przytuły powiadomiono strony, podając do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania administracyjnego i wystąpieniu do organów opiniujących, informując jednocześnie o możliwości zapoznania się ze złożonym wnioskiem oraz o możliwości składania ewentualnych uwag i zastrzeżeń. We wskazanym terminie strony nie wniosły uwag, ani zastrzeżeń do przedmiotu postępowania.

Planowane przedsięwzięcie zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 60 - „drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w 32 ust. 1 pkt 31 i 32 oraz obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg oraz obiektów mostowych służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody” Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397 ze zm.), została zaliczona do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być wymagany.

Na podstawie art. 64 ust. 1 i art. 78 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, organ prowadzący postępowanie pismem, znak: KS.6220.1.2015 z dnia 26 lutego 2015 r., wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży o wyrażenie opinii w przedmiocie stwierdzenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku w postanowieniu, pismo znak: WOOŚ-II.4240.71.2015.KB z dnia 12 marca 2015 r. wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Zdaniem RDOŚ tylko na etapie realizacji nastąpi niewielkie zwiększenie poziomu hałasu i emisji zanieczyszczeń do powietrza związane z pracą sprzętu budowlanego. Oddziaływania te będą miały charakter krótkotrwały i nie spowodują ujemnych skutków w środowisku. W celu ograniczenia uciążliwości hałasowych na etapie realizacji prace budowlane w sąsiedztwie terenów objętych ochroną przed hałasem będą prowadzone wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. 6.00-22.00.

Zostaną zastosowane środki ostrożności mające na celu zabezpieczenie przed zanieczyszczeniami środowisko gruntowo-wodne. Sprzęt budowlany będzie na bieżąco kontrolowany. Ścieki bytowe pochodzące z zaplecza budowy będą gromadzone w przenośnych sanitariatach i sukcesywnie wywożone.

W celu ochrony przed pyleniem sprzęt budowlany zostanie zaopatrzony w opończe, a teren inwestycji będzie zraszany wodą. Odpady wytwarzane w trakcie realizacji zostaną zagospodarowane zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

Prace budowlane prowadzone będą z należytą starannością tak, aby nie uszkodzić systemu korzeniowego drzew oraz w sposób minimalizujący ewentualne zniszczenie szaty roślinnej. Wycinka drzew obejmie jedynie te, które bezwzględnie kolidują z zapewnieniem właściwych norm technicznych dla drogi klasy L. W obrębie wyżej wymienionych drzew nie stwierdzono gatunków chronionych, ani gniazd ptasich. Pnie drzew niepodlegających wycince zostaną zabezpieczone osłonami przed ich mechanicznym uszkodzeniem. Zgodnie z kartą informacyjną w pasie przewidzianym pod inwestycję nie stwierdzono żadnych roślin, ani zwierząt objętych ochroną prawną.

Na etapie eksploatacji planowana inwestycja poprzez wykonanie nowej nawierzchni bitumicznej przyczyni się do usprawnienia ruchu pojazdów i skrócenia czasu przejazdu na przebudowywanym odcinku drogi, tym samym wpłynie na zmniejszenie hałasu i emisji zanieczyszczeń do powietrza. Polepszenie stanu technicznego drogi ograniczy emisje hałasu komunikacyjnego w stosunku do terenu zabudowy mieszkaniowej - dopuszczalne normy hałasu nie zostaną przekroczone.

Jak jednoznacznie wynika z karty informacyjnej planowane przedsięwzięcie na etapie eksploatacji nie będzie ponadnormatywnie oddziaływać na środowisko, w tym nie pogorszy jakości i stanu wód podziemnych, nie wpłynie na nieosiągnięcie celów środowiskowych jednolitych części wód, jak również nie będzie negatywnie oddziaływać na klimat. Wszelkie oddziaływania związane z funkcjonowaniem przedsięwzięcia ograniczą się do terenu, do którego inwestor posiada tytuł prawny.

Inwestycja nie spowoduje znacznego wzrostu natężenia ruchu, wpłynie zaś na obniżenie poziomu hałasu komunikacyjnego, poprawienie bezpieczeństwa ruchu samochodowego i pieszego oraz przyczyni się do poprawy odwodnienia jezdni.

Ustosunkowując się do zapisów zawartych w art. 63 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś organ ochrony środowiska ustalił, co następuje:

-      planowane przedsięwzięcie nie jest powiązane z innymi przedsięwzięciami i nie przyczyni się do kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie,

-      w trakcie realizacji przedsięwzięcia przewiduje się wykorzystanie takich materiałów jak beton asfaltowy w ilości ok. 2300 ton, kruszywa naturalne w ilości ok. 5000 m3, kruszywo łamane w ilości ok. 4850 ton oraz olej napędowy do maszyn i środków transportu,

-      przedmiotowe przedsięwzięcie przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii nie stwarza ryzyka wystąpienia poważnej awarii -przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 10 października 2013 r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz.U. z 2013 r. poz. 1479).

Analiza materiału dowodowego pod kątem dalszych wymagań zawartych w art. 63 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wykazała, że realizacja wnioskowanego przedsięwzięcia nie stanowi zagrożenia dla środowiska, w tym również przy: istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych. Wnioskowane przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wodno-błotnych, na obszarach przylegających do jezior i obszarach wybrzeży, na obszarach górskich lub leśnych czy innych obszarach objętych ochroną, w tym w strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych. Nie leży również na obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarach Natura 2000 oraz pozostałych formach ochrony przyrody. Najbliżej położony obszar Natura 2000 to Specjalny Obszar Ochrony Ptaków Ostoja Biebrzańska (kod: PLB200006) znajdujący się w odległości ok. 10 km na wschód od terenu planowanej inwestycji.

Biorąc pod uwagę usytuowanie, rodzaj i skalę przedsięwzięcia, w ocenie organu jego realizacja i eksploatacja nie będzie stanowiła znacznej uciążliwości. Oddziaływanie planowanego zamierzenia inwestycyjnego będzie miało zasięg lokalny (brak transgranicznego oddziaływania), krótkotrwały (związany jedynie z czasem budowy) i odwracalny.

Po przeanalizowaniu zgromadzonego materiału w przedmiotowej sprawie oraz biorąc pod uwagę uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko stwierdzono, iż odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia jest uzasadnione.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży – Opinia Nr 18.NZ.2015 (pismo znak NZ.4461.12.2015 z dnia 10 marca 2015 r.), nie stwierdził obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla ww. przedsięwzięcia.

W celu zidentyfikowania możliwego bezpośredniego i pośredniego wpływu inwestycji na środowisko, zdrowie i warunki życia ludzi, dobra materialne oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami dokonano analizy parametrów przedsięwzięcia określonych w art. 63 ust. l ustawy ooś.

1)   rodzaj i skalę przedsięwzięcia, które z racji charakteru nie pociąga za sobą zagrożeń, tym bardziej znaczących oddziaływań. Powierzchnia terenu, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie wyniesie ok. 2,025 ha,

2)   wykorzystanie zasobów naturalnych - przewiduje się wykorzystywanie surowców (materiałów) budowlanych ogólnodostępnych, posiadających atesty bądź świadectwa dopuszczenia tzn. nie wpływających negatywnie na środowisko bądź zdrowie ludzi,

3)   brak nakładania się oddziaływań,

4)   brak zwiększenia rodzaju i ilości zanieczyszczeń w stosunku do stanu obecnego, zmniejszenie emisji hałasu, zapylenia oraz poprawa odwodnienia pasa drogowego. Negatywne oddziaływanie na środowisko gruntowo-wodne w trakcie budowy będzie eliminowane poprzez właściwe prowadzenie prac budowlanych, sprawnym sprzętem (niepowodującego wycieków paliwa i oleju). W trakcie realizacji przedsięwzięcia, okresowo nastąpi wzrost poziomu hałasu, emisji spalin, zapylenia w związku z pracą ciężkiego sprzętu budowlanego i środków transportowych elementów i materiałów budowlanych. Po ich zakończeniu ewentualna uciążliwość ustanie. Odpady powstające na etapie realizacji będą selekcjonowane, a następnie przekazywane uprawnionym odbiorcom,

5)   usytuowanie przedsięwzięcia - przedsięwzięcie zlokalizowane poza obszarami podlegającymi ochronie.

W ocenie organu sanitarnego przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w niniejszej sprawie nie jest wymagane, gdyż realizacja przedsięwzięcia w znacznej mierze przyczyni do poprawy stanu czystości środowiska, zmniejszy się poziom hałasu, zapylenie i emisja spalin oraz nie będzie oddziaływać negatywnie na zdrowie człowieka.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 przedmiotowej ustawy Wójt Gminy Przytuły dokonał wnikliwej analizy zgromadzonych dokumentów, uwzględniając łącznie następujące uwarunkowania:

1.    Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia:

a)      Skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu oraz ich wzajemne proporcje

Przedsięwzięcie polegać będzie na remoncie drogi powiatowej nr 1826B Gardoty - Grzymki na dwóch odcinkach o łącznej długości 2250 m (1220,62 m +1029,38 m) w gm. Przytuły, pow. łomżyński, woj. podlaskie.

Przedsięwzięcie zamknie się w granicach istniejącego pasa drogowego o średniej szerokości około 9 m. Ogólna powierzchnia terenu, na której będzie ono realizowane wyniesie około 2,025 ha.

Przyjęte rozwiązania koncepcyjno–projektowe dla drogi:

-      klasa drogi L,

-      prędkość projektowa: 40,0km/h,

-      przekrój szlakowy:

-      jezdnia z betonu asfaltowego szerokości 5,0 m i obustronne pobocza z kruszywa o szerokości 0,75 m każde,

-      ścieralna grubości 5,0 cm z betonu asfaltowego,

-      spadek poprzeczny jezdni na prostej - daszkowy 2%,

-      warstwa wiążąca grubości 7,0 cm z betonu asfaltowego,

-      podbudowa grubości 20 cm z kruszywa łamanego,

-      odtworzenie/budowa rowów przydrożnych, a tam gdzie niweleta pozwoli spływ wody  naturalnymi spadkami,

-      remont istniejących w koronie drogi przepustów (bez zmiany ich parametrów),

-      remont istniejących zjazdów,

-      remont urządzeń wodnych pod zjazdami na drogi boczne i zjazdami gospodarczymi na posesje,

-      usunięcie kolidujących drzew oraz posadzenie drzew lub krzewów w miejscach nie kolidujących z bezpieczeństwem ruchu lub mienia.

b)     Powiązania z innymi przedsięwzięciami (w szczególności z uwzględnieniem nakładania się oddziaływań)

Remont drogi nie będzie powiązany pod względem techniczno–organizacyjnym i technologicznym z innymi przedsięwzięciami. Z uwagi na jej lokalny charakter nie wystąpi kumulowanie się oddziaływań.

c)      Wykorzystywanie zasobów naturalnych

Do remontu drogi powiatowej zostaną wykorzystane zasoby naturalne takie jak kruszywo naturalne w ilości około 5000 m3, kruszywo łamane w ilości ok. 4850 ton pozyskane z licencjonowanych kopalni mających stosowne uprawnienia. Woda w ilości ok. 180 m3 będzie zużywana głównie do celów technologicznych i w nieznacznej ilości do celów bytowych.

d)     Emisja i występowanie innych uciążliwości

Podczas prac związanych z remontem drogi mogą nastąpić zwiększone emisje substancji gazowych i pyłowych do powietrza, emisje hałasu oraz powstawanie odpadów budowlanych.

W fazie realizacji powstawać będą zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego - niezorganizowane pylenie w czasie robot ziemnych oraz emisje gazowe ze spalania paliw przez silniki maszyn i sprzęt budowlanego (tlenki azotu, pary ołowiu, tlenki siarki). Zanieczyszczenia te będą miały charakter lokalny i krótkotrwały (czas trwania budowy). W celu ograniczenia pylenia w trakcie wykonywania podbudowy drogi będzie ona zraszana wodą. W fazie eksploatacji zanieczyszczenia powietrza będą wynikały z typowego użytkowania drogi. Składać się będą na nie emisje gazowe ze spalania paliw oraz emisja pyłu zawieszonego, powodowane przez poruszające się po drodze pojazdy samochodowe.

Źródłami hałasu w trakcie realizacji inwestycji będą maszyny i sprzęt budowlany oraz środki transportu materiałów budowlanych. Poziom emitowanego hałasu z uwagi na konieczną pracę maszyn i urządzeń drogowych będzie wyższy od istniejącego. Wielkość i zasięg emitowanego hałasu będą uzależnione od czasu pracy, rodzaju i liczby użytego sprzętu. Na etapie funkcjonowania przedsięwzięcia na poziom hałasu drogowego wpływ będzie miało natężenie i rodzaj ruchu samochodowego. Poprawa nawierzchni drogi przyczyni się do polepszenia klimatu akustycznego.

W trakcie prac budowlanych powstawać będą odpady budowlane należące do grupy 17, czyli są to odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych i infrastruktury drogowej w ilości szacowanej na 2500 Mg. Spośród wymienionej grupy odpadów powstawać będą: odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów, gruz ceglany i odpadowe materiały ceramiczne, gleba i ziemia, w tym kamienie. Podczas robót drogowych i eksploatacji powstawać będą również niesegregowane odpady komunalne, które wytwarzane będą przez robotników oraz użytkowników drogi. Dodatkowo powstawać będą odpady niebezpieczne (opakowaniowe: sorbenty, tkaniny do wycierania, materiały filtracyjne i ubrania ochronne, a także materiały eksploatacyjne jak: benzyny, oleje napędowe, silnikowe, przekładniowe i smarowe), które będą usuwane prze specjalistyczne służby.

W fazie remontu i eksploatacji drogi negatywnemu oddziaływaniu polegającemu na zanieczyszczeniu metalami ciężkimi (Pb, Zn, Cr, Cd, Pt) podlegać będzie pokrywa glebowa. Po wykonaniu inwestycji, w związku z poprawą płynności ruchu i zastosowanymi środkami łagodzącymi, nastąpi stopniowe zmniejszenie poziomu skażenia gleb w pasie przydrogowym.

Zanieczyszczenie wód w trakcie realizacji przedsięwzięcia może nastąpić w przypadku awarii powodujących wyciek paliw i olejów w używanym sprzęcie budowlanym. Dlatego należy zachować szczególną staranność w trakcie prac przy remoncie przepustów.

Remont drogi nie będzie wymagał głębokich wykopów, a tym samym nie wystąpi bezpośredni kontakt z wodami gruntowymi.

e)    Ryzyko wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii

Przedmiotowe przedsięwzięcie przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii nie stwarza ryzyka wystąpienia poważnej awarii - przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 10 października 2014 r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1479).

Podczas remontu drogi wraz z niezbędnymi dojazdami nie przewiduje się stosowania innowacyjnych technologii, czy też nowych dotychczas nieprzetestowanych substancji, mogących powodować ryzyko poważnej awarii. Do remontu zostaną wykorzystane sprawdzone materiały, substancje oraz wielokrotnie stosowane procesy technologiczne, które ze względu na specyfikę i sposób zastosowania nie stanowią zagrożenia poważną awarią, mogącą nieść ze sobą skutki uboczne w realizacji przedsięwzięcia.

 

2.    Usytuowanie przedsięwzięcia ze zwróceniem uwagi na możliwe zagrożenie środowiska, zwłaszcza przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolność samooczyszczania się środowiska i odnawianie się zasobów naturalnych, walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz uwarunkowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględniające:

a)    obszary wodno–błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych – nie występują,

b)   obszary wybrzeży – nie występują,

c)    obszary górskie lub leśne – nie występują,

d)   obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne ujęć wód śródlądowych – nie występują,

e)    obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary sieci Natura 2000 wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r. poz. 627 z późn. zm.) – planowane przedsięwzięcie położone jest poza obszarami ochrony przyrody, a najbliższe przedsięwzięciu obszary ochrony przyrody:

-      pomniki przyrody – głazy w okolicach wsi Borawskie, gm. Przytuły, ok. 5 km w kierunku południowym oraz aleja lipowa w m. Stawiski ok. 9 km w kierunku zachodnim,

-      Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk Dolina Biebrzy (PLH 200008) zatwierdzony Decyzją Komisji Europejskiej z dnia 10 stycznia 2011 roku,

-      Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków Natura 2000 Ostoja Biebrzańska (PLB200006) wyznaczony rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 12 stycznia 2011 r. w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków (Dz. U. Nr 25, poz. 133), stanowiące jednocześnie otulinę Biebrzańskiego Parku Narodowego, położone są w odległości około 9,1 km w kierunku wschodnim,

f)    obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne – nie występują,

g)   gęstość zaludnienia – przedsięwzięcie będzie realizowane na terenie wiejskim o bardzo małej gęstości zaludnienia (38,1 osób/km2),

h)   obszary przylegające do jezior – nie występują,

i)     obszary ochrony uzdrowiskowej – nie występują.

Przedsięwzięcie obejmuje działki w granicach istniejącego pasa drogowego:

-      nr 161/2, 164 i 192 w obrębie ewidencyjnym Gardoty,

-      nr 245/5 i 245/4 (pas drogowy drogi gminnej do czasowego zajęcia) w obrębie ewidencyjnym Obrytki,

- nr 80/2 (pas drogowy drogi gminnej do czasowego zajęcia) w obrębie ewidencyjnym Grzymki,
- nr 80/1,1 i 9 (do czasowego zajęcia) w obrębie ewidencyjnym Grzymki.

Teren obejmujący planowane przedsięwzięcie nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

 

3.    Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych punkcie I i II

a)      Zasięg oddziaływania obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać.

Oddziaływanie przedsięwzięcia ograniczone będzie do granicy pasa drogowego. Użyty na budowie sprzęt mechaniczny będzie pracować w granicach pasa drogowego, co pozwoli na ograniczenie oddziaływania prac na otoczenie.

b)     Transgraniczny charakter oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze.

Dla planowanego przedsięwzięcia z uwagi na znaczną odległość od granicy państwowej z Białorusią (około 91 km) i Federacją Rosyjską i Republiką Litwy (około 119 km) oraz ze względu na miejscowy zasięg wyklucza się możliwość transgranicznego oddziaływania na środowisko.

c)      Wielkość i złożoność oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.

Oddziaływanie przedsięwzięcia nie przekroczy standardów jakości środowiska poza granicami terenu, do którego inwestor posiada tytuł prawny – pas drogowy. Roboty drogowe będą prowadzone bez wyłączania z ruchu na drodze, dzięki czemu nie nastąpi obciążenie innych dróg objazdowych.

d)   Prawdopodobieństwa oddziaływania.

Realizacja inwestycji wiązać się będzie z oddziaływaniami na środowisko, głównie na etapie remontu, w mniejszym stopniu w trakcie jej funkcjonowania, ze względu na powstawanie zanieczyszczeń powietrza, hałasu i odpadów budowlanych związanych z pracą sprzętu i maszyn drogowych oraz ruchu pojazdów samochodowych. Uciążliwości te będą miały charakter krótkotrwały i ustąpią po zakończeniu remontu drogi. Warunkiem ich minimalizacji będzie prawidłowa organizacja prac budowlanych oraz dopuszczenie do robót sprzętu sprawnego technicznie.

e)      Czas trwania, częstotliwość i odwracalność oddziaływania

Przedmiotowa inwestycja zostanie zrealizowana w przeciągu kilku miesięcy. Oddziaływanie przedsięwzięcia będzie miało zasięg lokalny, małoznaczący, krótkotrwały i ograniczony do czasu trwania remontu drogi oraz odwracalny.

W pracach koncepcyjnych rozważano różne warianty realizacji przedsięwzięcia:

-      remont drogi w granicach istniejącego pasa drogowego z wykonaniem jednowarstwowej nawierzchni bitumicznej, podbudowy z kruszywa wraz z budową poboczy,

-      remont w granicach istniejącego pasa drogowego poprzez wykonanie powierzchniowego utrwalenia nawierzchni,

-      remont drogi w granicach istniejącego pasa drogowego z wykonaniem dwuwarstwowej nawierzchni bitumicznej (warstwa wiążąca oraz ścieralna), podbudowy z kruszywa, poboczy i rowów przydrożnych, przebudową przepustów i zjazdów oraz wprowadzenie nowego zadrzewienia przydrożnego,

-      remont w granicach istniejącego pasa drogowego poprzez wykonanie nawierzchni z kruszywa.

Do realizacji wybrano wariant trzeci ze względu na korzyści środowiskowe, społeczne i ekonomiczne.

Planowane przedsięwzięcie jest inwestycją służącą polepszeniu infrastruktury drogowej na terenie gminy, ma na celu poprawienie standardu technicznego oraz bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi, zapewni płynność ruchu ograniczając w ten sposób emisję spalin do atmosfery, a pośrednio emisję hałasu do otoczenia oraz spowoduje zmniejszenie drgań i zapylenia.

Prawdopodobieństwo negatywnego oddziaływania w przypadku wnioskowanej inwestycji jest znikome. Remont drogi nie spowoduje zmian w środowisku naturalnym oraz nie wpłynie na wartość przyrodniczą terenu, ponieważ inwestycja nie zmieni dotychczasowej funkcji, a z uwagi na pilną potrzebę realizacji inwestycji nie wywoła konfliktów społecznych.

Po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży oraz zgodnie z wymogami art. 63, ust. 2 ustawy dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko w postanowieniu z dnia 18 marca 2015 roku Wójt Gminy Przytuły uznał przedsięwzięcie polegające na remoncie drogi powiatowej nr 1826B Gardoty - Grzymki w km 0+000 – 2+250 gm. Przytuły, pow. łomżyński, woj. podlaskie uznał przedsięwzięcia jako niewymagające przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko.

Biorąc pod uwagę zakres przedsięwzięcia, przepisy ustawy oraz opinie organów ochrony środowiska postanowiono orzec jak w sentencji.

Zgodnie z art. 10 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego obwieszczeniem Wójta Gminy Przytuły organ prowadzący postępowanie zawiadomił o zakończonym postępowaniu administracyjnym. Strony mogły zapoznać się z aktami sprawy, wypowiedzieć się, co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.

Obwieszczenie wywieszono na tablicy ogłoszeń Urzędu oraz zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej.

 

POUCZENIE

         Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72, ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.). Wniosek ten powinien zostać złożony nie później niż przed upływem 4 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu o dwa lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w niniejszej decyzji.

Od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Wójta Gminy Przytuły w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Odwołanie od decyzji powinno zawierać zarzuty odnoszące się do decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



Wójt Gminy Przytuły
(-) Kazimierz Ramotowski

 

W załączeniu:

1.   Charakterystyka przedsięwzięcia zał. do Decyzji

 

Otrzymują:

1.   Zarząd Dróg Powiatowych w Łomży, ul. Poligonowa 30, 18-400 Łomża

2.   Strony biorące udział w postępowaniu

3.   a/a

 

Do wiadomości:

1.   Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku

2.   Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży

Pliki do pobrania:
Data powstania: poniedziałek, 13 kwi 2015 22:29
Data opublikowania: poniedziałek, 13 kwi 2015 22:33
Opublikował(a): Andrzej Gwiazdowski
Zaakceptował(a): Andrzej Gwiazdowski
Artykuł był czytany: 1749 razy