DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH
KS.6220.1.2015
Na podstawie art. 71 ust.1 i ust
2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt. 3, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85
ust. 1, ust. 2 pkt. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o
udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
(tekst jednolity Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt. 60
Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie
przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz.
1397 ze zm.), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku
Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U.
z 2013 roku, poz. 267 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku
Zarządu Dróg Powiatowych w Łomży, ul. Poligonowa 30,
18-400 Łomża
o wydanie decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na remoncie drogi powiatowej nr
1826B Gardoty - Grzymki w km 0+000 – 2+
oraz po
zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku
i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży
STWIERDZAM
brak potrzeby przeprowadzenia
oceny oddziaływania na środowisko dla wyżej wymienionego przedsięwzięcia.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 24 lutego 2015
roku (data wpływu do urzędu: 26.02.2015 rok) Zarząd Dróg Powiatowych w Łomży,
ul. Poligonowa 30, 18-400 Łomża wystąpił do Wójta Gminy Przytuły
z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla
przedsięwzięcia polegającego na remoncie drogi powiatowej nr 1826B Gardoty -
Grzymki w km 0+000 – 2+
Do wniosku dołączono 3 egzemplarze
karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z jej zapisem w formie
elektronicznej, poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej w
skali 1:5000 obejmującej obszar, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie
oraz wypis z ewidencji gruntów obejmujący przewidywany teren, na którym będzie
realizowane przedsięwzięcie oraz wypisy działek sąsiednich.
Przedmiotowy wniosek został
uzupełniony pismem znak: ZDP-1.4271.179.2015 z dnia 9 marca 2015 r.
O wszczęciu postępowania w
sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach strony zostały
powiadomione w trybie art. 49 Kpa. Poprzez obwieszczenie zamieszczone na
stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Przytuły oraz
wywieszone na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Przytuły powiadomiono strony,
podając do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania
administracyjnego i wystąpieniu do organów opiniujących, informując
jednocześnie o możliwości zapoznania się ze złożonym wnioskiem oraz o
możliwości składania ewentualnych uwag i zastrzeżeń. We wskazanym terminie
strony nie wniosły uwag, ani zastrzeżeń do przedmiotu postępowania.
Planowane przedsięwzięcie zgodnie
z § 3 ust. 1 pkt. 60 - „drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości
przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w 32 ust. 1 pkt 31 i 32 oraz
obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy
dróg oraz obiektów mostowych służących do obsługi stacji elektroenergetycznych
i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których
mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o
ochronie przyrody” Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w
sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr
213, poz. 1397 ze zm.), została zaliczona do przedsięwzięć mogących
potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek
przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być wymagany.
Na
podstawie art. 64 ust. 1 i art. 78 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października
2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach
oddziaływania na środowisko, organ prowadzący postępowanie pismem, znak:
KS.6220.1.2015 z dnia 26 lutego 2015 r., wystąpił do Regionalnego Dyrektora
Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora
Sanitarnego w Łomży o wyrażenie opinii
w przedmiocie stwierdzenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania
na środowisko planowanego przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony
Środowiska w Białymstoku w postanowieniu, pismo
znak: WOOŚ-II.4240.71.2015.KB z dnia 12 marca 2015 r. wyraził opinię, że dla
przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny
oddziaływania na środowisko.
Zdaniem RDOŚ tylko na etapie
realizacji nastąpi niewielkie zwiększenie poziomu hałasu i emisji
zanieczyszczeń do powietrza związane z pracą sprzętu budowlanego. Oddziaływania
te będą miały charakter krótkotrwały i nie spowodują ujemnych skutków w
środowisku. W celu ograniczenia uciążliwości hałasowych na etapie realizacji
prace budowlane w sąsiedztwie terenów objętych ochroną przed hałasem będą
prowadzone wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. 6.00-22.00.
Zostaną zastosowane środki
ostrożności mające na celu zabezpieczenie przed zanieczyszczeniami środowisko
gruntowo-wodne. Sprzęt budowlany będzie na bieżąco kontrolowany. Ścieki bytowe
pochodzące z zaplecza budowy będą gromadzone w przenośnych sanitariatach i
sukcesywnie wywożone.
W celu ochrony przed pyleniem
sprzęt budowlany zostanie zaopatrzony w opończe, a teren inwestycji będzie
zraszany wodą. Odpady wytwarzane w trakcie realizacji zostaną zagospodarowane
zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Prace budowlane prowadzone będą z
należytą starannością tak, aby nie uszkodzić systemu korzeniowego drzew oraz w
sposób minimalizujący ewentualne zniszczenie szaty roślinnej. Wycinka drzew
obejmie jedynie te, które bezwzględnie kolidują z zapewnieniem właściwych norm
technicznych dla drogi klasy L. W obrębie wyżej wymienionych drzew nie
stwierdzono gatunków chronionych, ani gniazd ptasich. Pnie drzew
niepodlegających wycince zostaną zabezpieczone osłonami przed ich mechanicznym
uszkodzeniem. Zgodnie z kartą informacyjną w pasie przewidzianym pod inwestycję
nie stwierdzono żadnych roślin, ani zwierząt objętych ochroną prawną.
Na etapie eksploatacji planowana
inwestycja poprzez wykonanie nowej nawierzchni bitumicznej przyczyni się do
usprawnienia ruchu pojazdów i skrócenia czasu przejazdu na przebudowywanym
odcinku drogi, tym samym wpłynie na zmniejszenie hałasu i emisji zanieczyszczeń
do powietrza. Polepszenie stanu technicznego drogi ograniczy emisje hałasu
komunikacyjnego w stosunku do terenu zabudowy mieszkaniowej - dopuszczalne
normy hałasu nie zostaną przekroczone.
Jak jednoznacznie wynika z karty
informacyjnej planowane przedsięwzięcie na etapie eksploatacji nie będzie
ponadnormatywnie oddziaływać na środowisko, w tym nie pogorszy jakości i stanu
wód podziemnych, nie wpłynie na nieosiągnięcie celów środowiskowych jednolitych
części wód, jak również nie będzie negatywnie oddziaływać na klimat. Wszelkie
oddziaływania związane z funkcjonowaniem przedsięwzięcia ograniczą się do
terenu, do którego inwestor posiada tytuł prawny.
Inwestycja nie spowoduje
znacznego wzrostu natężenia ruchu, wpłynie zaś na obniżenie poziomu hałasu
komunikacyjnego, poprawienie bezpieczeństwa ruchu samochodowego i pieszego oraz
przyczyni się do poprawy odwodnienia jezdni.
Ustosunkowując się do zapisów
zawartych w art. 63 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś organ ochrony środowiska ustalił,
co następuje:
- planowane przedsięwzięcie nie
jest powiązane z innymi przedsięwzięciami i nie przyczyni się do kumulowania
się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie
oddziaływać przedsięwzięcie,
- w trakcie realizacji
przedsięwzięcia przewiduje się wykorzystanie takich materiałów jak beton
asfaltowy w ilości ok. 2300 ton, kruszywa naturalne w ilości ok. 5000 m3,
kruszywo łamane w ilości ok. 4850 ton oraz olej napędowy do maszyn i
środków transportu,
- przedmiotowe przedsięwzięcie przy
uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii nie stwarza ryzyka
wystąpienia poważnej awarii -przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów
stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii, o których mowa
w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 10 października 2013 r. w
sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w
zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu
o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz.U. z 2013 r. poz.
1479).
Analiza materiału dowodowego pod
kątem dalszych wymagań zawartych w art. 63 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wykazała, że
realizacja wnioskowanego przedsięwzięcia nie stanowi zagrożenia dla środowiska,
w tym również przy: istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania
się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów
przyrodniczych i krajobrazowych. Wnioskowane przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane
na obszarach wodno-błotnych, na obszarach przylegających do jezior i obszarach
wybrzeży, na obszarach górskich lub leśnych czy innych obszarach objętych
ochroną, w tym w strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników
wód śródlądowych. Nie leży również na obszarach wymagających specjalnej ochrony
ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub
siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarach Natura 2000 oraz
pozostałych formach ochrony przyrody. Najbliżej położony obszar Natura 2000 to
Specjalny Obszar Ochrony Ptaków Ostoja Biebrzańska (kod: PLB200006) znajdujący
się w odległości ok. 10 km na wschód od terenu planowanej inwestycji.
Biorąc pod uwagę usytuowanie,
rodzaj i skalę przedsięwzięcia, w ocenie organu jego realizacja
i eksploatacja nie będzie stanowiła znacznej uciążliwości. Oddziaływanie
planowanego zamierzenia inwestycyjnego będzie miało zasięg lokalny (brak
transgranicznego oddziaływania), krótkotrwały (związany jedynie z czasem
budowy) i odwracalny.
Po
przeanalizowaniu zgromadzonego materiału w przedmiotowej sprawie oraz biorąc
pod uwagę uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do
przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko stwierdzono, iż odstąpienie
od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego
przedsięwzięcia jest uzasadnione.
Państwowy Powiatowy Inspektor
Sanitarny w Łomży – Opinia Nr 18.NZ.2015 (pismo znak NZ.4461.12.2015 z dnia 10
marca 2015 r.), nie stwierdził obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na
środowisko dla ww. przedsięwzięcia.
W celu zidentyfikowania możliwego
bezpośredniego i pośredniego wpływu inwestycji na środowisko, zdrowie i warunki
życia ludzi, dobra materialne oraz wzajemne oddziaływanie między tymi
elementami dokonano analizy parametrów przedsięwzięcia określonych w art. 63
ust. l ustawy ooś.
1) rodzaj i skalę przedsięwzięcia,
które z racji charakteru nie pociąga za sobą zagrożeń, tym bardziej znaczących
oddziaływań. Powierzchnia terenu, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie
wyniesie ok.
2) wykorzystanie zasobów naturalnych
- przewiduje się wykorzystywanie surowców (materiałów) budowlanych
ogólnodostępnych, posiadających atesty bądź świadectwa dopuszczenia tzn. nie
wpływających negatywnie na środowisko bądź zdrowie ludzi,
3) brak nakładania się oddziaływań,
4) brak zwiększenia rodzaju i ilości
zanieczyszczeń w stosunku do stanu obecnego, zmniejszenie emisji hałasu,
zapylenia oraz poprawa odwodnienia pasa drogowego. Negatywne oddziaływanie na
środowisko gruntowo-wodne w trakcie budowy będzie eliminowane poprzez właściwe
prowadzenie prac budowlanych, sprawnym sprzętem (niepowodującego wycieków
paliwa i oleju). W trakcie realizacji przedsięwzięcia, okresowo nastąpi wzrost
poziomu hałasu, emisji spalin, zapylenia w związku z pracą ciężkiego
sprzętu budowlanego i środków transportowych elementów i materiałów
budowlanych. Po ich zakończeniu ewentualna uciążliwość ustanie. Odpady
powstające na etapie realizacji będą selekcjonowane, a następnie przekazywane
uprawnionym odbiorcom,
5) usytuowanie przedsięwzięcia -
przedsięwzięcie zlokalizowane poza obszarami podlegającymi ochronie.
W
ocenie organu sanitarnego przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia
na środowisko w niniejszej sprawie nie jest wymagane, gdyż realizacja
przedsięwzięcia w znacznej mierze przyczyni do poprawy stanu czystości
środowiska, zmniejszy się poziom hałasu, zapylenie i emisja spalin oraz nie
będzie oddziaływać negatywnie na zdrowie człowieka.
Zgodnie z art. 63 ust. 1 przedmiotowej ustawy Wójt Gminy Przytuły dokonał wnikliwej analizy
zgromadzonych dokumentów, uwzględniając łącznie następujące uwarunkowania:
1. Rodzaj i charakterystyka
przedsięwzięcia:
a) Skala przedsięwzięcia i
wielkość zajmowanego terenu oraz ich wzajemne proporcje
Przedsięwzięcie polegać będzie na
remoncie drogi powiatowej nr 1826B Gardoty - Grzymki na dwóch odcinkach o
łącznej długości
Przedsięwzięcie zamknie się w
granicach istniejącego pasa drogowego o średniej szerokości około 9 m. Ogólna
powierzchnia terenu, na której będzie ono realizowane wyniesie około 2,025 ha.
Przyjęte rozwiązania
koncepcyjno–projektowe dla drogi:
- klasa drogi L,
- prędkość projektowa: 40,0km/h,
- przekrój szlakowy:
- jezdnia z betonu asfaltowego
szerokości 5,0 m i obustronne pobocza z kruszywa o szerokości 0,75 m każde,
- ścieralna grubości 5,0 cm z
betonu asfaltowego,
- spadek poprzeczny jezdni na
prostej - daszkowy 2%,
- warstwa wiążąca grubości 7,0 cm z
betonu asfaltowego,
- podbudowa grubości 20 cm z
kruszywa łamanego,
- odtworzenie/budowa rowów
przydrożnych, a tam gdzie niweleta pozwoli spływ wody naturalnymi spadkami,
- remont istniejących w koronie
drogi przepustów (bez zmiany ich parametrów),
- remont istniejących zjazdów,
- remont urządzeń wodnych pod
zjazdami na drogi boczne i zjazdami gospodarczymi na posesje,
- usunięcie kolidujących drzew
oraz posadzenie drzew lub krzewów w miejscach nie kolidujących
z bezpieczeństwem ruchu lub mienia.
b) Powiązania z innymi
przedsięwzięciami (w szczególności z uwzględnieniem nakładania się oddziaływań)
Remont drogi nie będzie
powiązany pod względem techniczno–organizacyjnym i technologicznym z
innymi przedsięwzięciami. Z uwagi na jej lokalny charakter nie wystąpi
kumulowanie się oddziaływań.
c) Wykorzystywanie zasobów
naturalnych
Do remontu drogi powiatowej
zostaną wykorzystane zasoby naturalne takie jak kruszywo naturalne w ilości
około
d) Emisja i występowanie innych
uciążliwości
Podczas prac związanych z
remontem drogi mogą nastąpić zwiększone emisje substancji gazowych i pyłowych
do powietrza, emisje hałasu oraz powstawanie odpadów budowlanych.
W fazie realizacji powstawać będą zanieczyszczenia
powietrza atmosferycznego - niezorganizowane pylenie w czasie robot ziemnych
oraz emisje gazowe ze spalania paliw przez silniki maszyn i sprzęt budowlanego
(tlenki azotu, pary ołowiu, tlenki siarki). Zanieczyszczenia te będą miały
charakter lokalny i krótkotrwały (czas trwania budowy). W celu ograniczenia
pylenia w trakcie wykonywania podbudowy drogi będzie ona zraszana wodą. W fazie eksploatacji zanieczyszczenia
powietrza będą wynikały z typowego użytkowania drogi. Składać się będą na nie
emisje gazowe ze spalania paliw oraz emisja pyłu zawieszonego, powodowane przez
poruszające się po drodze pojazdy samochodowe.
Źródłami hałasu w trakcie
realizacji inwestycji będą maszyny i sprzęt budowlany oraz środki transportu
materiałów budowlanych. Poziom emitowanego hałasu z uwagi na konieczną pracę
maszyn i urządzeń drogowych będzie wyższy od istniejącego. Wielkość i
zasięg emitowanego hałasu będą uzależnione od czasu pracy, rodzaju i liczby
użytego sprzętu. Na etapie funkcjonowania przedsięwzięcia na poziom hałasu
drogowego wpływ będzie miało natężenie i rodzaj ruchu samochodowego. Poprawa nawierzchni drogi przyczyni się do polepszenia klimatu
akustycznego.
W trakcie prac budowlanych
powstawać będą odpady budowlane należące do grupy 17, czyli są to odpady z
budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych i infrastruktury drogowej w
ilości szacowanej na 2500 Mg. Spośród
wymienionej grupy odpadów powstawać będą: odpady betonu oraz gruz betonowy z
rozbiórek i remontów, gruz ceglany i
odpadowe materiały ceramiczne, gleba i ziemia, w tym kamienie. Podczas
robót drogowych i eksploatacji powstawać będą również niesegregowane odpady
komunalne, które wytwarzane będą przez robotników oraz użytkowników drogi. Dodatkowo powstawać będą odpady niebezpieczne (opakowaniowe: sorbenty, tkaniny do wycierania,
materiały filtracyjne i ubrania ochronne, a także materiały eksploatacyjne
jak: benzyny, oleje napędowe, silnikowe, przekładniowe i smarowe), które będą
usuwane prze specjalistyczne służby.
W fazie remontu i
eksploatacji drogi negatywnemu oddziaływaniu polegającemu na zanieczyszczeniu
metalami ciężkimi (Pb, Zn, Cr, Cd, Pt) podlegać będzie pokrywa glebowa. Po
wykonaniu inwestycji, w związku z poprawą płynności ruchu i zastosowanymi
środkami łagodzącymi, nastąpi stopniowe zmniejszenie poziomu skażenia gleb w
pasie przydrogowym.
Zanieczyszczenie wód
w trakcie realizacji przedsięwzięcia może nastąpić w przypadku awarii
powodujących wyciek paliw i olejów w używanym sprzęcie budowlanym. Dlatego
należy zachować szczególną staranność w trakcie prac przy remoncie przepustów.
Remont drogi nie będzie wymagał głębokich wykopów, a tym samym nie
wystąpi bezpośredni kontakt z wodami gruntowymi.
e) Ryzyko wystąpienia poważnej
awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii
Przedmiotowe przedsięwzięcie przy uwzględnieniu
używanych substancji i stosowanych technologii nie stwarza ryzyka wystąpienia
poważnej awarii - przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów stwarzających
zagrożenie wystąpienia poważnych awarii, o których mowa w rozporządzeniu
Ministra Gospodarki z dnia 10 października 2014 r. w sprawie rodzajów i ilości
substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o
zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku
wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1479).
Podczas remontu drogi wraz z
niezbędnymi dojazdami nie przewiduje się stosowania innowacyjnych technologii,
czy też nowych dotychczas nieprzetestowanych substancji, mogących powodować
ryzyko poważnej awarii. Do remontu zostaną wykorzystane sprawdzone materiały,
substancje oraz wielokrotnie stosowane procesy technologiczne, które ze względu
na specyfikę i sposób zastosowania nie stanowią zagrożenia poważną awarią,
mogącą nieść ze sobą skutki uboczne w realizacji przedsięwzięcia.
2. Usytuowanie przedsięwzięcia
ze zwróceniem uwagi na możliwe zagrożenie środowiska, zwłaszcza przy istniejącym
użytkowaniu terenu, zdolność samooczyszczania się środowiska i odnawianie się
zasobów naturalnych, walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz uwarunkowania
miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględniające:
a) obszary wodno–błotne oraz
inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych – nie występują,
b) obszary wybrzeży – nie
występują,
c) obszary górskie lub leśne –
nie występują,
d) obszary objęte ochroną, w
tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne ujęć wód śródlądowych – nie
występują,
e) obszary wymagające
specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt
oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary sieci Natura 2000
wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz.
U. z 2013 r. poz. 627 z późn. zm.) –
planowane przedsięwzięcie położone jest poza obszarami ochrony przyrody,
a najbliższe przedsięwzięciu obszary ochrony przyrody:
- pomniki przyrody – głazy w okolicach wsi Borawskie,
gm. Przytuły, ok. 5 km w kierunku południowym oraz aleja lipowa w m. Stawiski
ok. 9 km w kierunku zachodnim,
- Specjalny Obszar Ochrony
Siedlisk Dolina Biebrzy (PLH 200008) zatwierdzony Decyzją Komisji Europejskiej
z dnia 10 stycznia 2011 roku,
- Obszar Specjalnej Ochrony
Ptaków Natura 2000 Ostoja Biebrzańska (PLB200006) wyznaczony rozporządzeniem
Ministra Środowiska z dnia 12 stycznia 2011 r. w sprawie obszarów specjalnej
ochrony ptaków (Dz. U. Nr 25, poz. 133), stanowiące jednocześnie otulinę
Biebrzańskiego Parku Narodowego, położone są w odległości około
f) obszary o krajobrazie
mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne – nie występują,
g) gęstość zaludnienia –
przedsięwzięcie będzie realizowane na terenie wiejskim o bardzo małej gęstości
zaludnienia (38,1 osób/km2),
h) obszary przylegające do
jezior – nie występują,
i) obszary ochrony
uzdrowiskowej – nie występują.
Przedsięwzięcie obejmuje działki
w granicach istniejącego pasa drogowego:
- nr 161/2, 164 i 192 w obrębie
ewidencyjnym Gardoty,
- nr 245/5 i 245/4 (pas drogowy
drogi gminnej do czasowego zajęcia) w obrębie ewidencyjnym Obrytki,
- nr 80/1,1 i 9 (do czasowego zajęcia) w obrębie ewidencyjnym Grzymki.
Teren obejmujący planowane przedsięwzięcie nie
posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
3. Rodzaj i skala możliwego
oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych punkcie I i
II
a) Zasięg oddziaływania obszaru
geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać.
Oddziaływanie przedsięwzięcia ograniczone będzie
do granicy pasa drogowego. Użyty na budowie sprzęt mechaniczny będzie pracować
w granicach pasa drogowego, co pozwoli na ograniczenie oddziaływania prac na
otoczenie.
b) Transgraniczny charakter
oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze.
Dla planowanego
przedsięwzięcia z uwagi na znaczną odległość od granicy państwowej
z Białorusią (około 91 km) i Federacją Rosyjską i Republiką Litwy (około
119 km) oraz ze względu na miejscowy zasięg wyklucza się możliwość
transgranicznego oddziaływania na środowisko.
c) Wielkość i złożoność
oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury
technicznej.
Oddziaływanie
przedsięwzięcia nie przekroczy standardów jakości środowiska poza granicami
terenu, do którego inwestor posiada tytuł prawny – pas drogowy. Roboty drogowe będą prowadzone bez wyłączania z ruchu
na drodze, dzięki czemu nie nastąpi obciążenie innych dróg objazdowych.
d) Prawdopodobieństwa
oddziaływania.
Realizacja
inwestycji wiązać się będzie z oddziaływaniami na środowisko, głównie na etapie
remontu, w mniejszym stopniu w trakcie jej funkcjonowania, ze względu na powstawanie zanieczyszczeń powietrza,
hałasu i odpadów budowlanych związanych z pracą sprzętu i maszyn drogowych oraz
ruchu pojazdów samochodowych. Uciążliwości te będą miały charakter krótkotrwały
i ustąpią po zakończeniu remontu drogi. Warunkiem ich minimalizacji będzie
prawidłowa organizacja prac budowlanych oraz dopuszczenie do robót sprzętu
sprawnego technicznie.
e) Czas trwania, częstotliwość
i odwracalność oddziaływania
Przedmiotowa inwestycja
zostanie zrealizowana w przeciągu kilku miesięcy. Oddziaływanie przedsięwzięcia
będzie miało zasięg lokalny, małoznaczący, krótkotrwały i ograniczony do czasu
trwania remontu drogi oraz odwracalny.
W pracach koncepcyjnych
rozważano różne warianty realizacji przedsięwzięcia:
-
remont drogi w
granicach istniejącego pasa drogowego z wykonaniem jednowarstwowej nawierzchni
bitumicznej, podbudowy z kruszywa wraz z budową poboczy,
-
remont w
granicach istniejącego pasa drogowego poprzez wykonanie powierzchniowego
utrwalenia nawierzchni,
-
remont drogi w
granicach istniejącego pasa drogowego z wykonaniem dwuwarstwowej nawierzchni
bitumicznej (warstwa wiążąca oraz ścieralna), podbudowy z kruszywa, poboczy
i rowów przydrożnych, przebudową przepustów i zjazdów oraz wprowadzenie
nowego zadrzewienia przydrożnego,
-
remont w
granicach istniejącego pasa drogowego poprzez wykonanie nawierzchni z kruszywa.
Do realizacji wybrano wariant trzeci ze względu na korzyści środowiskowe, społeczne i ekonomiczne.
Planowane przedsięwzięcie
jest inwestycją służącą polepszeniu infrastruktury drogowej na terenie gminy,
ma na celu poprawienie standardu technicznego oraz bezpieczeństwa wszystkich
użytkowników drogi, zapewni płynność ruchu ograniczając w ten sposób emisję
spalin do atmosfery, a pośrednio emisję hałasu do otoczenia oraz spowoduje
zmniejszenie drgań i zapylenia.
Prawdopodobieństwo
negatywnego oddziaływania w przypadku wnioskowanej inwestycji jest znikome.
Remont drogi nie spowoduje zmian w środowisku naturalnym oraz nie wpłynie na
wartość przyrodniczą terenu, ponieważ inwestycja nie zmieni dotychczasowej
funkcji, a z uwagi na pilną potrzebę realizacji inwestycji nie wywoła
konfliktów społecznych.
Po zasięgnięciu
opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku
i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży oraz zgodnie z
wymogami art. 63, ust. 2 ustawy dnia 3 października 2008 roku o
udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w
ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko w postanowieniu
z dnia 18 marca 2015 roku Wójt Gminy Przytuły uznał przedsięwzięcie
polegające na remoncie
drogi powiatowej nr 1826B Gardoty - Grzymki w km 0+000 – 2+
Biorąc pod uwagę zakres przedsięwzięcia, przepisy ustawy oraz opinie
organów ochrony środowiska postanowiono orzec jak w sentencji.
Zgodnie z art. 10 ustawy
Kodeks postępowania administracyjnego obwieszczeniem Wójta Gminy Przytuły organ
prowadzący postępowanie zawiadomił o zakończonym postępowaniu administracyjnym.
Strony mogły zapoznać się z aktami sprawy, wypowiedzieć się, co do zebranych dowodów
i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
Obwieszczenie wywieszono na
tablicy ogłoszeń Urzędu oraz zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej.
POUCZENIE
Decyzję
o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji,
o której mowa w art. 72, ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie
środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz.
U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.). Wniosek ten powinien zostać złożony nie później
niż przed upływem 4 lat od dnia, w
którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec
wydłużeniu o dwa lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia
przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w niniejszej decyzji.
Od
niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego
w Łomży za pośrednictwem Wójta Gminy Przytuły w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Odwołanie
od decyzji powinno zawierać zarzuty odnoszące się do decyzji, określać istotę i
zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody
uzasadniające to żądanie.
(-) Kazimierz Ramotowski
W załączeniu:
1.
Charakterystyka przedsięwzięcia – zał.
do Decyzji
Otrzymują:
1. Zarząd Dróg Powiatowych w
Łomży, ul. Poligonowa 30, 18-400 Łomża
2. Strony biorące udział w
postępowaniu
3. a/a
Do wiadomości:
1. Regionalny Dyrektor Ochrony
Środowiska w Białymstoku
2. Państwowy Powiatowy
Inspektor Sanitarny w Łomży
- Gardoty-Grzymki droga charakterystyka-NOWA.doc (doc) 21 kwi 2015 15:17 0,11 MB