DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH
Na podstawie art. 71 ust.1 i ust 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt. 3, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą ooś oraz § 3 ust. 1 pkt 62 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego, zwanym dalej Kpa (Dz. U. z 2021 roku, poz. 735 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Gminy Przytuły o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pt. „Przebudowa drogi gminnej nr 104 636B na działce nr 86/2 w Bagienicach, gm. Przytuły, pow. łomżyński, woj. podlaskie",
oraz po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży i Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Giżycku
STWIERDZAM
brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla ww. przedsięwzięcia.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 26.10.2021 r. Gmina Przytuły wystąpiła do Wójta Gminy Przytuły o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi gminnej nr 104 636B na działce nr 86/2 w Bagienicach, gm. Przytuły, pow. łomżyński, woj. podlaskie.
Do wniosku dołączono 4 egzemplarze karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z jej zapisem w formie elektronicznej, poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej obejmującej teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obszar znajdujący się 100 m od granic terenu, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz wypisy z ewidencji gruntów.
Poprzez obwieszczenie z dnia 27.10.2021 r. zamieszczone na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Przytuły, wywieszone na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy oraz w miejscowości Bagienice powiadomiono strony podając do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania administracyjnego i wystąpieniu do organów opiniujących, informując jednocześnie o możliwości zapoznania się ze złożonym wnioskiem oraz o możliwości składania ewentualnych uwag i zastrzeżeń. We wskazanym terminie strony nie wniosły uwag, ani zastrzeżeń do przedmiotu postępowania.
Organ prowadzący postępowanie planowane zamierzenie inwestycyjne zakwalifikował do § 3 ust. 1 pkt. 62 „drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 lub obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg lub obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1–5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody” należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie oddziaływać na środowisko, dla których może być wymagany obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Wójt Gminy jest właściwy do prowadzenia postępowania w sprawie uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedmiotowego przedsięwzięcia (art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy ooś).
Uwzględniając regulację wynikającą z art. 74 ust. 3a ustawy ooś organ ustalił strony postępowania, którymi stali się właściciele działek położonych na terenie, na którym będzie realizowane przedsięwzięcia oraz na obszarze znajdującym się w odległości 100 m od granic tego terenu.
Zgodnie z wymogiem ustawowym Wójt Gminy pismem, znak: KS.6220.14.2021 z dnia 27.10.2021 r. zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Augustowie oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży o wydanie opinii w sprawie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia.
W odpowiedzi Naczelnik Wydziału Spraw Terenowych II w Łomży działając z upoważnienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku w opinii zawartej w piśmie, znak: WSTII.4220.273.2021.MM z dnia 04.11.2021 r. wyraził opinię, że dla planowanego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
W ocenie organu ochrony środowiska biorąc pod uwagę usytuowanie, rodzaj i skalę, planowanego przedsięwzięcia, jego eksploatacja nie będzie stanowiła znacznej uciążliwości. Planowane zamierzenie inwestycyjne będzie miało zasięg lokalny (brak transgranicznego oddziaływania). Po przeanalizowaniu całości zgromadzonego materiału w przedmiotowej sprawie, biorąc pod uwagę rodzaj i skalę oraz uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko uznano, iż odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest uzasadnione.
Dyrektor Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Giżycku po przekazaniu zgodnie z właściwością sprawy przez Dyrektora Zarządu Zlewni w Augustowie w piśmie, znak: BI.ZZŚ.3.4360.235.2021.MK z dnia 19.11.2021 r., nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Po przeanalizowaniu załączonej do wniosku karty informacyjnej przedsięwzięcia, uwzględniając planowane rozwiązania chroniące środowisko, organ właściwy w sprawach ocen wodnoprawnych nie przewiduje negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na stan jednolitych części wód oraz na realizację celów środowiskowych, określonych dla nich w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, przyjętym Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1911). Mając powyższe na uwadze uznano za zasadne odstąpienie od przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży w piśmie NZ.7040.106.2021 z dnia 05.11.2021 r. – Opinia Nr 145.NZ.2021 po przeanalizowaniu przedłożonej dokumentacji stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
W ocenie organu sanitarnego przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w niniejszej sprawie nie jest wymagane, gdyż przedsięwzięcie na etapie realizacji i funkcjonowania nie wpłynie negatywnie na środowisko i zdrowie ludzi.
Realizacja przedsięwzięcia w znacznej mierze przyczyni do poprawy stanu czystości środowiska, zmniejszy się poziom hałasu, zapylenie i emisja spalin oraz nie będzie oddziaływać negatywnie na zdrowie człowieka.
Organ prowadzący postępowanie dokonał wnikliwej analizy zgromadzonych dokumentów uwzględniając uwarunkowania, o których mowa wart. 63 ust.1 ustawy ooś, stwierdzając brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o czym przesądziły poniższe kryteria:
- Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia:
a) Skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu oraz ich wzajemne proporcje
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na przebudowie drogi gminnej nr 104 636B na odcinku o długości ok. 1182,05 m.
Inwestycja zlokalizowana jest na działkach nr 86/2, 87 istniejących pasów drogowych dróg gminnych w obrębie Bagienice oraz na dz. nr 85 (pas drogowy drogi wojewódzkiej).
Droga na odcinku od km 0+000 do km 0+340 sp oraz od km 0+340 do km 0+410 sl sąsiaduje z lasem, na odcinku od km 1+140 do końca trasy przebiega w terenie zabudowanym, natomiast na pozostałych odcinkach sąsiaduje z pastwiskami i gruntami rolnymi.
Szerokość istniejącego pasa drogowego na całym odcinku wynosi 9 m. W stanie istniejącym droga na całym odcinku posiada nawierzchnię bitumiczną z jezdnią szerokości 3,5 m oraz obustronne pobocza gruntowe szerokości 1 m. Nawierzchnia jest w złym stanie technicznym, występują liczne spękania siatkowe oraz odkształcenia w profilu podłużnym i poprzecznym.
W pasie drogowym w terenie zabudowanym zlokalizowany jest wodociąg rozdzielczy oraz napowietrzna i kablowa sieć teletechniczna i napowietrzna linia energetyczna, poza terenem zabudowanym brak jest urządzeń uzbrojenia terenu,
Wzdłuż drogi na odcinkach km 0+019 – 0+256 SP, km 0+580 – 0+705 SP, km 1+035 – 1+100 SL znajdują się rowy przydrożne zbierające wody opadowe.
Przyjęte rozwiązania koncepcyjno-projektowe dla drogi:
- klasa drogi D,
- prędkość projektowa: 30 km/h,
- kategoria ruchu – KR1,
- przekrój poprzeczny - szlakowy z jezdnią szerokości 5,0 m z obustronnymi poboczami szerokości 0,75 m każde,
- spadek poprzeczny jezdni na prostej daszkowy 2%, konstrukcja jezdni:
- warstwa ścieralna grubości 4 cm z betonu asfaltowego,
- warstwa wiążąca grubości 5 cm z betonu asfaltowego,
- podbudowa grubości 22 cm z mieszanki niezwiązanej z kruszywem C50/30,
- przebudowa istniejących zjazdów na posesję i pola,
- oczyszczenie istniejących rowów drogowych,
- usunięcie kolidujących drzew,
- budowa kanału technologicznego na całej długości przebudowywanego odcinka drogi.
W ramach przedsięwzięcia przewiduje się wycinkę drzew kolidujących z technicznymi rozwiązaniami drogowymi niezbędnymi dla prawidłowego zrealizowania inwestycji.
b) Powiązania z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowanie się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem
Planowane przedsięwzięcie nie jest powiązane z innymi przedsięwzięciami i nie przyczyni się do kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie.
c) Różnorodność biologiczna, wykorzystywanie zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi
Teren przedsięwzięcia odznacza się małą różnorodnością biologiczną z uwagi na jego realizację w obrębie istniejącego pasa drogowego.
Przebudowa drogi wymagać będzie wykorzystania następujących zasobów naturalnych: kruszywa łamanego oraz wody do zagęszczenia podbudowy.
d) Emisja i występowanie innych uciążliwości
Na etapie realizacji przedsięwzięcia nastąpi zwiększenie poziomu hałasu i emisji zanieczyszczeń do powietrza (spaliny i pył oraz pył zawieszony).
Prace budowlane będą prowadzone z uwzględnieniem szczególnej dbałości o stan techniczny sprzętu budowlanego i jego bezawaryjną pracę, co ograniczy emisje hałasu oraz wykluczy ewentualne zanieczyszczenia gleby i wód gruntowych związkami ropopochodnymi.
Wszystkie odpady powstałe w trakcie realizacji inwestycji będą segregowane i składowane w wyznaczonych miejscach, a następnie przekazywane do odbioru uprawnionym w tym zakresie podmiotom. Ścieki bytowe będą gromadzone w przenośnych urządzeniach sanitarnych i wywożone do oczyszczalni ścieków.
Wycinka drzew będzie prowadzona poza okresem lęgowym ptaków. W celu zabezpieczenia drzew niepodlegających wycince prace w obrębie ich systemu korzeniowego będą prowadzone ręcznie.
Na etapie eksploatacji przedsięwzięcie nie będzie w sposób ponadnormatywny oddziaływać na środowisko, w tym w zakresie emisji hałasu oraz emisji zanieczyszczeń powietrza. Wody opadowe będą odprowadzane powierzchniowo do zlokalizowanych wzdłuż drogi rowów bądź na teren przyległy pasa drogowego. Realizacja planowanego przedsięwzięcia zwiększy komfort jazdy, poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz zmniejszy oddziaływanie na środowisko.
e) Ryzyko wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu
Przedmiotowe przedsięwzięcie przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii nie stwarza ryzyka wystąpienia poważnej awarii - przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 poz. 138).
Sytuacje awaryjne związane z eksploatacją drogi dotyczą głównie zdarzeń, które mogą wystąpić w wyniku kolizji i wypadków drogowych z udziałem środków transportu przewożących substancje niebezpieczne.
Przedmiotowe przedsięwzięcie nie wiąże się z ryzykiem wystąpienia katastrof naturalnych i budowlanych oraz związanych ze zmianą klimatu.
f) Przewidywane ilości i rodzaj wytwarzanych odpadów oraz ich wpływ na środowisko w przypadkach, gdy planuje się ich powstawanie
W trakcie robót będą wytwarzane m.in.:
- odpady inne niż niebezpieczne: „odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej” w ilości szacowanej na ok. 400 Mg, w tym:
- odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów - 50 Mg,
- zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia,
- asfalt - 350 Mg,
- gleba i ziemia, w tym kamienie,
- urobek z pogłębiania,
- odpady niebezpieczne w tym:
- odpady opakowaniowe: sorbenty, tkaniny do wycierania, materiały filtracyjne i ubrania ochronne - ok.0,09 Mg,
- mineralne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe nie zawierające związków chlorowcoorganicznych) - ok. 0,09 Mg.
Powstałe odpady będą podlegały segregacji pod względem możliwości wykorzystania jako materiałów z odzysku. Odpady nienadające się do ponownego wykorzystania będą unieszkodliwiane.
g) Zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji
W trakcie robót drogowych wystąpią emisje substancji szkodliwych dla zdrowia ludzi. Wszelkie prace drogowe winny odbywać się zgodnie z przepisami BHP, a pracownicy wyposażeni w sprzęt ochrony osobistej oraz poddawani okresowym kontrolom lekarskim.
- Usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
- obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek – nie występują,
- obszary wybrzeży i w środowisku morskim – nie występują,
- obszary w ujściach rzek – nie występują,
- obszary górskie lub leśne – w części odcinka droga przebiega przez teren leśny, jednak mieści się ona w pasie drogowym, a planowane roboty drogowe nie ingerują w grunty leśne zarówno pod względem technicznym, jak i zajętości gruntów,
- obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych – nie występują,
- obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody – planowana inwestycja będzie realizowana poza granicami obszarów ochrony przyrody, w tym obszarów Natura 2000,
- obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone obszary lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia – nie występują,
- obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne – nie występują,
- gęstość zaludnienia – część przedsięwzięcia będzie realizowana w obrębie zabudowy wsi Bagienice zamieszkałej przez 73 osoby,
- obszary przylegające do jezior – nie występują,
- obszary ochrony uzdrowiskowej – nie występują.
- wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe – planowane przedsięwzięcie jest położone w obrębie dwóch zlewni jednolitych części wód powierzchniowych (JCWP): Skroda od źródeł do Dzierzbi PLRW2000172649849 oraz Łojewek od źródeł do dopływu w Olszynach PLRW20001726328, których stan określono jako zły, zagrożonych ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych (celem środowiskowym jest osiągnięcie dobrego stanu chemiczne i ekologicznego) oraz położone jest w obrębie jednolitych części wód podziemnych:(JCWPd): o kodzie PLGW200032 i PLGW200051, niezagrożonych ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych (celem środowiskowym jest utrzymanie dobrego stanu poprzez zapobieganie dopływowi zanieczyszczeń, zapewnienie równowagi pomiędzy poborem i zasilaniem wód podziemnych, wdrożenie działań dla ochrony wód podziemnych),
- klimat – przedsięwzięcie nie wpłynie na zmianę warunków klimatycznych obszaru.
Teren obejmujący planowane przedsięwzięcie nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
- Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych pkt 1 i 2, wynikające z:
a) Zasięg oddziaływania obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać
Oddziaływanie przedsięwzięcia ograniczone będzie do granicy wyznaczonego w projekcie budowlanym pasa drogowego. Użyty na budowie sprzęt mechaniczny będzie pracować w granicach własności inwestora, co pozwoli na ograniczenie oddziaływania prac na otoczenie.
b) Transgraniczny charakter oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze
Dla planowanego przedsięwzięcia z uwagi na znaczną odległość od granicy państwowej z Białorusią, Litwą i Rosją oraz na miejscowy zasięg wyklucza się możliwość transgranicznego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
c) Charakter, wielkość, intensywność i złożoność oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania
Uciążliwości polegające na zwiększonym zanieczyszczeniu powietrza (spaliny, zapylenie) oraz pogorszeniu klimatu akustycznego (hałas budowlany, wibracje) są trudne do określenia pod względem wielkości emisji.
Nie przewiduje się obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej. Drogi dojazdowe do obsługi placu budowy wytyczone zostaną w oparciu o istniejącą sieć szlaków komunikacyjnych.
d) Prawdopodobieństwa oddziaływania
Realizacja inwestycji wiązać się będzie z oddziaływaniami na środowisko, głównie na etapie przebudowy ze względu na powstawanie zanieczyszczeń powietrza, hałasu i odpadów budowlanych związanych z pracą sprzętu i maszyn drogowych oraz ruchu pojazdów samochodowych. Uciążliwości te będą miały charakter krótkotrwały i ustąpią po zakończeniu przebudowy drogi. Warunkiem ich minimalizacji będzie prawidłowa organizacja prac budowlanych, dopuszczenie do robót sprzętu sprawnego technicznie oraz przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony środowiska.
e) Czas trwania, częstotliwość i odwracalność oddziaływania
Oddziaływanie przedsięwzięcia będzie miało zasięg lokalny, charakter bezpośredni, małoznaczący, krótkotrwały do czasu trwania przebudowy drogi oraz odwracalny.
Planowane przedsięwzięcie jest inwestycją służącą polepszeniu infrastruktury drogowej na terenie gminy, ma na celu poprawienie standardu technicznego oraz bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi, zapewni płynność ruchu ograniczając w ten sposób emisję spalin do atmosfery, a pośrednio emisję hałasu do otoczenia oraz spowoduje zmniejszenie drgań i zapylenia.
Prawdopodobieństwo negatywnego oddziaływania w przypadku wnioskowanej inwestycji jest stosunkowo małe. Przebudowa drogi nie spowoduje zmian w środowisku naturalnym oraz nie wpłynie na wartość przyrodniczą terenu, ponieważ inwestycja nie zmieni dotychczasowej funkcji, a z uwagi na pilną potrzebę realizacji inwestycji nie wywoła konfliktów społecznych.
f) Powiązania z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia, lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia – w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem
Przebudowa drogi nie będzie powiązana z innymi przedsięwzięciami. Nie wystąpi zjawisko kumulowania się oddziaływań na środowisko.
g) Możliwości ograniczenia oddziaływań
W celu minimalizacji oddziaływań na środowisko należy:
- czas budowy skrócić do minimum,
- roboty budowlane wykonywać poza okresem lęgowym ptaków,
- pracę sprzętu mechanicznego ograniczyć tylko do pory dnia,
- sprzęt mechaniczny powinien być w należytym stanie, co wykluczy ewentualne zanieczyszczenia gleby i wód związkami ropopochodnymi,
- tankowanie sprzętu mechanicznego pracującego na budowie tylko na stacji paliw,
- materiały i surowce budowlane przewozić w oplandekowanych pojazdach,
- sprzęt powinien poruszać się w obrębie placu budowy,
- w czasie przerw postojowych silniki sprzętu powinny być wyłączane,
- zabezpieczać osłonami drzewa przed ich mechanicznym uszkodzeniem,
- zraszać wodą podbudowę w okresach suchych, celem wyeliminowania unoszenia się kurzu.
- wyposażyć plac budowy w szczelne urządzenia do gromadzenia ścieków socjalno-bytowych,
- wyłożyć płytami betonowym miejsce garażowania ciężkiego sprzętu mechanicznego,
- ograniczać stosowanie środków chemicznych przy zimowym utrzymaniu drogi,
- zapewnić optymalną organizację ruchu maszyn i pojazdów na placu budowy.
Na etapie projektowania inwestycji rozpatrywano jeszcze jeden wariant polegający na remoncie istniejącej nawierzchni poprzez wykonanie powierzchniowego utrwalenia emulsją i grysami (uszczelnienie istniejącej nawierzchni bitumicznej bez poprawy jej równości i nośności). Wiąże się to z corocznym wydatkowaniem budżetowych pieniędzy na jej bieżące utrzymanie bez gwarancji trwałej poprawy jej stanu technicznego oraz bezpieczeństwa i komfortu jazdy, dyskomfortem jazdy, stwarzaniem realnego zagrożenia dla użytkowników drogi oraz wysoką emisją hałasu wywoływanego przejazdem pojazdów. Wariant zerowy - zaniechanie wykonania przebudowy drogi spowoduje dalszą degradację nawierzchni.
Organ obwieszczeniem z dnia 26.11.2021 r. poinformował strony postępowania o zebraniu pełnego materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie oraz o możliwości zapoznania się z nim i składania ewentualnych uwag i wniosków w terminie 7 dni od daty obwieszczenia. Niniejsze obwieszczenie zostało podane do wiadomości przez umieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Przytuły, tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy Przytuły, a także na tablicy ogłoszeń w miejscowości Bagienice.
W ww. terminie do organu nie wpłynęły żadne uwagi lub zastrzeżenia.
Biorąc pod uwagę zakres przedsięwzięcia, przepisy ustawy oraz opinię organu ochrony środowiska, organu sanitarnego i organu do spraw pozwoleń wodnoprawnych postanowiono orzec, jak w sentencji.
POUCZENIE
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72, ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.).
Wniosek ten powinien zostać złożony nie później niż przed upływem 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu do 10 lat, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w niniejszej decyzji.
Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Wójta Gminy Przytuły w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Wójt Gminy Przytuły
(-) Kazimierz Ramotowski
W załączeniu:
- Charakterystyka przedsięwzięcia – załącznik do Decyzji
Otrzymują:
- Gmina Przytuły
- Strony postępowania
- a/a.
Do wiadomości:
- Regionalny Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych II w Łomży,
- Dyrektor Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Giżycku,
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży.
- Załączniki do Decyzji (pdf) 20 gru 2021 15:00 0,11 MB