Wyjaśnienie
Wiadomość przeniesiona do archiwum
Przytuły 17.03.2014r.
GI.271.3.2014
Dotyczy przetargu nieograniczonego na: nieograniczonego „ Przebudowa i rozbudowa drogi gminnej przez wieś Doliwy – etap I. Odcinek długości 441,45 m.”
Dnia 12.03.2014r. jeden z Wykonawców wystąpił z pytaniami do zamawiającego:
- Pytanie nr 1
Zwracamy się z zapytaniem czy Zamawiający posiada prawomocny ZRID na przedmiotowe zadanie ?
Odp. Tak - Pytanie nr 2
Zwracamy się z zapytaniem czy Zamawiający posiada prawomocny ZRID na przedmiotowe zadanie ?
Odp. Tak - Pytanie nr 3
Czy Zamawiający potwierdza, że na przedmiotowym zadaniu będą obowiązywały najnowsze aktualne wytyczne techniczne WT2-2010 do projektowania mieszanek mineralno-asfaltowych ?
Odp. Tak - Pytanie nr 4
Zwracamy się o potwierdzenie, iż Zamawiający w postępowaniu przy formułowaniu warunku posiadania wiedzy i doświadczenia – część VII, rozdział I, punkt 2.1 SIWZ, nie żąda wykazu wszystkich wykonanych w ciągu ostatnich 5 lat robót budowlanych, a jedynie tych, służących ocenie warunku postawionego przez Zamawiającego ?
Odp. Zamawiający jasno wskazał w części VII, rozdział I, punkt 2.1 SIWZ, że nie żąda wykazu wszystkich wykonanych robót budowlanych. - Pytanie nr 5
Zamawiający w & 7 ust. 9 pkt 1 wzoru umowy wskazał, że:„Jeżeli w toku czynności odbioru końcowego
zostaną stwierdzone wady lub usterki, Zamawiającemu przysługują w szczególności następujące uprawnienia: 1) jeżeli wady lub usterki nadają się do usunięcia,
Zamawiający może odmówić odbioru do czasu ich usunięcia, wykonując odpowiedni wpis wraz z Wykonawcą
do protokołu odbioru końcowego i wyznaczając Wykonawcy termin na usunięcie wad lub usterek.
Do czasu usunięcia wad lub usterek czynności odbiorowe zostają przerwane, co zostanie
zapisane w protokole odbioru końcowego. W razie nie usunięcia wad w terminie Zamawiający może: a) usunąć wady lub usterki na koszt i ryzyko Wykonawcy; b) odpowiednio obniżyć wynagrodzenie na rzecz Wykonawcy.
W związku z powyższym, Ubiegający się o udzielenie zamówienia wnosi do Zamawiającego o zmianę treści & 7 ust. 9 pkt 1 wzoru umowy w następujący sposób: „ Jeżeli w toku czynności odbioru końcowego zostaną stwierdzone wady lub usterki, Zamawiającemu przesługują w szczególności następujące uprawnienia:- 1) jeżeli wady lub usterki nadają się do usunięcia, Zamawiający dokonuje odbioru, wykonując odpowiedni wpis wraz z Wykonawcą do protokołu odbioru końcowego i wyznaczając Wykonawcy termin na usunięcie wad lub usterek.”
Odp. Zamawiający nie widzi uzasadnionych podstaw do zmiany zapisu umownego. Zamawiający dysponuje środkami publicznymi których wydatkowanie jest sprawdzane i weryfikowane przez instytucje sprawujące nadzór nad gospodarką finansową Jednostki Samorządu Terytorialnego. Z uwagi na to Zamawiającego interesuje odbiór przedmiotu umowy bez wad i usterek. W innym przypadku, tak jak proponuje Wykonawca, Zamawiający płaciłby wynagrodzenie za cały i prawidłowo wykonany przedmiot umowy, chociaż w rzeczywistości tak by nie było. Przez wady i usterki Zamawiający uważa te, które ujawnią się w okresie gwarancyjnym już po odbiorze. Natomiast te wady i usterki, które stwierdzone są podczas odbioru świadczą o tym, że przedmiot umowy nie spełnia warunku gotowości do odbioru. - Pytanie nr 6
Zamawiający w & 7 ust. 9 pkt 2 wzoru umowy wskazał, że„ Jeżeli w toku czynności odbioru końcowego zostaną stwierdzone wady lub usterki,
Zamawiającemu przysługują w szczególności następujące uprawnienia:…. 1) jeżeli wady nie nadają się do usunięcia: a) jednakże umożliwiają użytkowanie przedmiotu umowy zgodnie z przeznaczeniem,
Zamawiający może obniżyć odpowiednio wynagrodzenie Wykonawcy.
Wielkość obniżonego wynagrodzenia Zamawiający ustali zgodnie z osobnym kosztorysem. b) oraz uniemożliwiają użytkowanie przedmiotu umowy zgodnie z przeznaczeniem,
Zamawiający może odstąpić od umowy lub żądać od Wykonawcy ponownego wykonania
przedmiotu umowy w sposób prawidłowy, na koszt i ryzyko Wykonawcy.
W takim przypadku Wykonawcy nie przysługuje wynagrodzenie umowne za wadliwie wykonane roboty, które
uniemożliwiają użytkowanie przedmiotu umowy zgodnie z przeznaczeniem.
W związku z tym, Ubiegający się o udzielenie zamówienia wnosi do Zamawiającego o usunięcie powyższego zapisu z projektu umowy jako niezgodnego z przepisami kodeksu cywilnego i obowiązującym orzecznictwem w tym zakresie
Odp. Zamawiającego interesuje prawidłowe wykonanie inwestycji. Wykonanie wadliwe inwestycji, na dodatek w takim stopniu, że w ogóle nie będzie nadawać się do użytkowania nie daje zasadnych podstaw zapłaty środków publicznych przez Zamawiającego na rzecz Wykonawcy. W istocie bowiem, Zamawiający płaciłby wynagrodzenie za przedmiot umowy który nie został wykonany. Stanowiłoby to naruszenie dyscypliny finansów publicznych, tj. wydatkowanie środków publicznych na nie zrealizowaną i nie przydatną do celów publicznych inwestycję. - Pytanie nr 7
Zamawiający w & 10 ust. 3 projektu umowy wskazał, że:„Okres gwarancji wynosi ………. miesięcy i liczony będzie od dnia
podpisania protokołu odbioru końcowego bez zastrzeżeń Zamawiającego. „
W związku z tym, Ubiegający się o udzielenie zamówienia publicznego wnosi do Zamawiającego o usunięcie z treści & 10 ust. 3 projektu umowy sformułowania „protokołu odbioru końcowego bez zastrzeżeń Zamawiającego”.
Odp. Stanowisko Zamawiającego jest analogiczne jak w odp. na pytanie nr 5
Wójt Gminy Przytuły
(-) Kazimierz Ramotowski
(-) Kazimierz Ramotowski