BIP Gminy Przytuły

Biuletyn Informacji Publicznej

3 WYJAŚNIENIA DO TREŚCI SIWZ

Przytuły 06.10.2014r.


GI.271.15.2014

      W odpowiedzi na skierowane do zamawiającego zapytania dotyczące treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia informujemy:

  1. Zapytanie nr 1.
    Czy Zamawiający zdaje sobie sprawę z wad oczyszczalni ścieków działającej na zasadzie samego (niewspomaganego złożem biologicznym) osadu czynnego, tj. wrażliwość na okresowy dłuższy brak energii elektrycznej i na szokowe zmiany CHZT, BZT5, pH, temperatury, konieczność przeszkolenia potencjalnego użytkownika co do prawidłowej eksploatacji oczyszczalni (np. co do konieczności unikania stosowania niektórych preparatów chemicznych mogących szczególnie negatywnie oddziaływać na mikroorganizmy stanowiące osad czynny itp.)? Odsyłam do literatury, do opinii ekspertów np. „Najistotniejszą cechą małych i średnich oczyszczalni ścieków powinna być ich prostota techniczna, technologiczna oraz obsługi, którą mogłaby eksploatować mniej wykwalifikowana załoga. Należy więc stwierdzić, że oferowanie małych oczyszczalni ścieków (w tym przydomowych), bazujących na osadzie czynnym jest nieporozumieniem chociażby ze względu na złożoną eksploatację [Złoża biologiczne jako alternatywa oczyszczania małych ilości ścieków, Katarzyna Ignatowicz, Monika Puchlik, Politechnika Białostocka, ŚRODKOWO-POMORSKIE TOWARZYSTWO NAUKOWE OCHRONY ŚRODOWISKA, Rocznik Ochrona Środowiska, Tom 13, Rok 2011].
          Odpowiedź: Zamawiający nie podziela poglądów przedstawionych wyżej.
    Zamawiający dopuszcza do montażu oczyszczalnie zgodne z normą PN EN 12566-3+A1:2009.
  2. Zapytanie nr 1.
    W specyfikacji technicznej napisano: ”Całość procesów oczyszczania musi zachodzić w jednym zbiorniku – nie dopuszcza się instalacji, gdzie proces oczyszczania przebiega w więcej niż jednym zbiorniku.
    • Prosimy o odpowiedz na następujące pytanie: Czy na każda z działek, na których ma być posadowiona oczyszczalnia ma tak małe wymiary, że możliwe jest zastosowanie wyłącznie oczyszczalni jednozbiornikowych?
    • Prosimy o dopuszczenie POŚ bez względu na to na ile zbiornikach stanowią. Konieczność zaoferowania PBOŚ opartych na jednym zbiorniku ogranicza konkurencyjność (jest niezgodne z art. 29 ust. 2. Ustawy PZP) zastosowania rozwiązań dostępnych na rynku, a ponadto skutkuje stosowaniem urządzeń o dużych rozmiarach, co w niekorzystnych warunkach gruntowo-wodnych może narazić użytkownika na dodatkowe koszty związane ze złą pracą oczyszczalni na skutek działania sił wyporu i nierównomiernego osiadania zbiornika, w wyniku których może nie być zachowany prawidłowy poziom ścieków w poszczególnych komorach zbiornika. Z kolei zastosowanie rozwiązań modularnych pozwala na rozbudowę oczyszczalni poprzez montaż jednego składowego elementu a nie całej oczyszczalni. Co do argumentacji Zamawiającego, jakoby wymóg wynikał z ograniczonej powierzchni zabudowy na terenie działek – proszę pozwolić ocenić to Wykonawcy, który przygotowując ofertę i chcąc uniknąć potencjalnych konsekwencji będzie zmuszony ocenić na podstawie wymiarów konkretnych POŚ możliwość ich posadowienia w danym terenie czy to jednozbiornikowych czy wielozbiornikowych. Prosimy o zmianę SIWZ.
    • To samo tyczy się wymiarów oczyszczalni. Prosimy o pozostawienie oceny Wykonawcom. Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań – nie sposób znać wszystkie.

          Odpowiedź: Zamawiający dopuszcza oczyszczalnie zgodnie z normą PN EN 12566-3+A1:2009, których realizacja winna być zgodna z prawomocnym projektem budowlanym.
  3. Zapytanie nr 3
    W specyfikacji technicznej napisano: „Proponowana oczyszczalnia nie może posiadać wstępnego podczyszczania w osadniku gnilnym (komorze gnilnej, beztlenowej).”
    Prosimy o wskazanie potrzeb Zamawiającego skutkujących nie dopuszczenie oczyszczalni opartych o osadnik gnilny?
    Proponujemy Zamawiającemu zasięgnięcie opinii niezależnych ekspertów np.„ Podstawowym urządzeniem każdej przydomowej oczyszczalni ścieków, warunkującym jej długoletnie działanie oraz wymagane Rozporządzeniem Ministra Środowiska poziomy redukcji zawiesiny i BZT5 [Rozporządzenie Ministra Środowiska 2006] jest […] osadnik przepływowy (OG – osadnik gnilny) [Pawęska K., Pulikowski K., Strzelczyk M., Rajmund
    A.: OSADNIK GNILNY – PODSTAWOWY ELEMENT PRZYDOMOWEJ OCZYSZCZALNI ŚCIEKÓW, INFRASTRUKTURA I EKOLOGIA TERENÓW WIEJSKICH].
    Zdaniem wielu autorytetów naukowych, systemy bez osadnika wstępnego są bardzo słabe. Proszę zwrócić uwagę, na rynku niemieckim systemy przepływowe, bez osadników wstępnych są wycofywane– nie bez powodu. Co do szerzonego mitu przez niektórych producentów, oczywiście oferujących POŚ bez osadnika gnilnego.., jakoby osadnik gnilny=nieprzyjemny zapach, to przy prawidłowo zachodzących procesach tj. fermentacja metanowa i właściwej wentylacji, ścieki mają specyficzny zapach, ale nie jest to „smród”. Zatem jaki jest cel stawiania tego typu warunków? Gdyby Zamawiający swój wymóg chciał uzasadnić tym, że niby wadą oczyszczani z osadnikiem gnilnym jest wyższa cena urządzeń przy takim samym efekcie oczyszczania, to od razu ripostujemy - jeśli naprawdę tak jest, to Wykonawca chcący wygrać na pewno zaoferował by takie urządzenia, gdyż w o wygranej decyduje cena! Prosimy o dopuszczenie oczyszczalni opartych o osadnik gnilny. Prosimy o niedopuszczenie oczyszczalni bez osadnik gnilnego.
          Odpowiedź:
          Projekt budowlany oczyszczalni w części opisowej i rysunkowej podaje określone rozwiązania, które wyłoniony wykonawca winien zrealizować.
  4. Zapytanie nr 4
    W kosztorysie ślepym zawarto zapis „Producent musi posiadać wdrożony Zakładowy System Zarządzania Jakością i Środowiskiem (ISO 9001 oraz ISO 14001).”
    Powyższe żądanie stanowi ograniczenie dostępu do uzyskania zamówienia, a tym samym ograniczenie uczciwej konkurencji – ww. norma jest instrumentem dobrowolnym, stanowiącym narzędzie ciągłej poprawy i doskonalenia systemu organizacyjnego przedsiębiorstwa oraz dostarczającymi praktyczne rozwiązania problemów środowiskowych. Jednakże jak łatwo można wywnioskować, norma ta odnosi się do właściwości przedsiębiorcy, a nie do produktu – POŚ, który dotyczy przedmiotowego postępowania. Po stronie oferenta leży wykazanie równoważności materiałów, a nie producenta. Celem wymagania ISO jest ograniczenie konkurencji, bo w Polsce firm produkujących oczyszczalnie i posiadających certyfikaty ISO 14001 jest niewiele, a to nie wszystkie wymagania Zamawiającego…
    Warto przytoczyć w tym miejscu odwołanie do Prezesa KIO z dnia 22 czerwca 2011 r., które zostało umorzone wyłącznie z powodu wcześniejszego uwzględnienia przez Zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu „Co do zarzutu naruszenia art.7 ust. 1 Pzp godzi się wspomnieć, że krąg przedsiębiorców posiadających w Polsce dobrowolne certyfikaty systemu zarządzania środowiskowego ISO 14001 jest nadal dość wąski. Oznacza to, że dopuszczone do systemu zamówień publicznych badanie systemów zarządzania środowiskowego powinno być wykorzystywane z ogromną ostrożnością. Przede wszystkim obie strony muszą te systemy znać i wiedzieć, jakie wymagania potwierdzają i jakie stawiają przed Wykonawcą, która chce je stosować w obszarze świadczenia usług. Zamawiający muszą również umieć zidentyfikować aspekty środowiskowe, których zapewnienie jest dla nich istotne z punktu widzenia konkretnego postepowania – a więc tym samym poznać i zrozumieć wymagania wynikające z obu obszarów dobrowolnej certyfikacji dostępne na rynku (po. E. Wiktorowska, Certyfikaty w zamówieniach publicznych, Buduj z Głową 2007, nr 4). Ponadto podnosi się, iż „postawienie wymagania posiadania zaświadczeń z obszaru systemów zarządzania […] jest na dzisiaj w Polsce warunkiem ograniczającym dostęp do uzyskania zamówienia niezależnie od faktu, że przepisy tegoż rozporządzenia dopuszczają zamienne złożenie innych dokumentów potwierdzających odpowiednio stosowanie przez wykonawców równoważnych środków zapewnienia jakości lub stosowanie równoważnych środków zarządzania środowiskiem…” [http://zoz.kolobrzeg.pl/przetargi/przetarg/0322_zyw/Odwolanie.pdf]
    Prosimy o zmianę siwz poprzez wykreślenie wymogu co do ISO. Czy Zamawiający to uczyni?
          Odpowiedź:
          Oferent nie ma obowiązku dołączenia do oferty certyfikatu ISO 9001 i ISO 14001 potwierdzające wysokie standardy produkcji.
  5. Zapytanie nr 5
    „Zasadą Prawa zamówień publicznych jest, iż określenie przedmiotu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego stanowi zawsze decyzję zamawiającego. Prawem zamawiającego i zarazem jego obowiązkiem jest ocena własnych potrzeb i dokonanie zamówienia zgodnie z tymi potrzebami. Zatem określenie i opisanie przedmiotu zamówienia powinno zostać dokonane stosownie do uzasadnionych potrzeb zamawiającego. Swoboda zamawiającego w powyższym zakresie ulega jednak ograniczeniom zawartym w przepisie art. 29 ustawy Pzp. Opis przedmiotu zamówienia powinien być dokonany w sposób obiektywny i nieutrudniający uczciwej konkurencji, nie może zawierać sformułowań, które powodują uprzywilejowanie określonych wykonawców lub dyskryminowanie innych, uniemożliwiając im złożenie oferty. Naruszeniem zasady uczciwej konkurencji jest opisanie przedmiotu zamówienia z użyciem oznaczeń wskazujących na konkretnego producenta lub konkretny produkt albo z użyciem parametrów wskazujących na konkretnego producenta, dostawcę albo konkretny wyrób. Dyskryminacja wykonawców następuje także w sytuacji, gdy wymagania dotyczące przedmiotu zamówienia określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia są na tyle rygorystyczne, że nie są uzasadnione potrzebami zamawiającego, a przy tym ograniczają krąg wykonawców zdolnych do wykonania zamówienia”. (Sygn. akt: KIO/UZP 423/08)
    Tymczasem dobór przez Zamawiającego parametrów technicznych przydomowej oczyszczalni ścieków podanych w specyfikacji technicznej powoduje, że jedynym urządzeniem spełniającym wszystkie wymogi siwz są produkty oferowane przez firmę Aquatech. Zamawiający podając te parametry jako podstawowe wyposażenie zbiornika POŚ dokonał opisu przedmiotu zamówienia w zakresie parametrów technicznych w sposób, który narusza zasadę równego traktowania wykonawców, a tym samym w sposób utrudniający uczciwą konkurencję i uniemożliwiający złożenie oferty z inną niż jednego producenta oczyszczalniami Jest to art. 7 ust. 1 i 3 oraz art. 29 ust. 1 i 2 Ustawy Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2004 r., Nr\ 19, poz. 177). Zamawiający wymusza zastosowanie oczyszczalni firmy Aquatech lub identycznej. Zgodnie z art. 29 ust. 3 nie może żądać, aby produkt równoważny był identyczny z przedmiotem zamówienia. Równoważność nie oznacza tożsamości produktów – gdyby było inaczej wspomniana równoważność byłaby pozorną, w praktyce niemożliwą do spełnienia. Nawet gdyby inny producent niż opisywany w dokumentacji chciał zaoferować oczyszczalnie zgodnie z wymaganiami Zamawiającego musiałby wyprodukować identyczny produkt jak wspomniana firma, a to z kolei nie jest zgodne z prawem. Wnosimy o dokonanie modyfikacji siwz w zakresie wszystkich wskazanych parametrów tj.:


         Zmiana winna być dokonana tak aby nie ograniczać w sposób nieuzasadnionych kręgu potencjalnych wykonawców. W tym celu należy zmodyfikować treść SIWZ, który winien zawierać wyłączny zapis:
    Zastosowane urządzenia powinny legitymować się certyfikatem na zgodność z normą PN-EN 12566-3, oznakowanych znakiem CE, na podstawie pełnych raportów z badań wykonanych w laboratorium notyfikowanym i zapewniające wymagany w SIWZ poziom oczyszczenia ścieków, spełniający w tym zakresie przepisy prawa polskiego.
          Odpowiedź: Zamawiający dopuszcza urządzenia legitymujące się certyfikatem na zgodność z normą PN EN 12566-3+A1:2009.
  6. Zapytanie nr 6 Czy Zamawiający dopuszcza zbiorniki spawane? Ww. metoda wykonania zbiorników charakteryzuje się możliwością niekontrolowanego rozszczelnienia w trakcie eksploatacji?
          Odpowiedź:
         Zamawiający dopuszcza zbiorniki przepompowni spełniające normy PN-EN12050-1 – przepompownie ścieków zawierających fekalia i PN-EN 12050-2 – przepompownie ścieków bez fekaliów.
  7. Zapytanie nr 7 Czy Zamawiający wymaga aby urządzenia elektryczne takie jak np. dmuchawa, sterowanie były elementem wolnostojącym tzn. niezabezpieczone np. skrzynką sterującą czy też Zamawiający wymaga aby - znajdowały się w niezależnej, zewnętrznej skrzynce sterującej gwarantującej zabezpieczenie wszystkich elementów elektrycznych przed przenikaniem kurzu, deszczu, śniegu itp.?
          Odpowiedź:
         Zamawiający wymaga by urządzenia elektryczne znajdowały się w zewnętrznej skrzynce.
  8. Zapytanie nr 8 Czy Zamawiający dopuści oczyszczalnie o gęstości PEHD 934kg/m3? Wytrzymałość zbiornika wykonanego z PEHD o podanej gęstości spełnia wymagania normy 12566-3, o czym świadczy raport z badań.
          Odpowiedź:
         Zamawiający dopuszcza do montażu oczyszczalnie spełniające wymagania zgodne z normą PN EN 12566-3+A1:2009.
  9. Zapytanie nr 9
         W dokumentacji zawarty jest zapis, że oczyszczalnie muszą spełniać wytyczne normy zharmonizowanej PN-EN 12566-3+A1:2009 – Małe oczyszczalnie ścieków dla obliczeniowej liczby mieszkańców (OLM) do 50 - Część 3: Kontenerowe i/lub montowane na miejscu przydomowe oczyszczalnie ścieków i być znakowana znakiem CE. Dodajmy, że jest to norma przenosząca normę europejską. Czy zgodnie z Art. 30 ustęp 1 ustawy Prawo Zamówień Publicznych Zamawiający dopuści oczyszczalnie spełniające wymagania normy innych państw członkowskich Europejskiego Obszaru gospodarczego przenoszących normę europejską?
          Odpowiedź:
         Zamawiający dopuszcza do montażu oczyszczalnie zgodne z normą PN EN 12566-3+A1:2009 .
  10. Zapytanie nr 10
         Zgodnie z Art. 6 ust.1 pkt. 4) Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 roku w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form w jakich dokumenty te mogą być składane ( DZU z 2013r., poz. 231) Zamawiający może żądać zaświadczenia niezależnego podmiotu zajmującego się poświadczeniem zgodności działań wykonawcy z europejskimi normami zarządzania środowiskiem, ale jedynie wtedy, gdy Zamawiający wskazuje środki zarządzania środowiskiem, które wykonawca będzie zobowiązany stosować podczas realizacji zamówienia na roboty budowlane lub usługi, odwołując się do systemu zarządzania środowiskiem i audytu (EMAS) lub norm zarządzania środowiskiem opartych na europejskich lub międzynarodowych normach poświadczonych przez podmioty działające zgodnie z prawem Unii Europejskiej, europejskimi lub międzynarodowymi normami dotyczącymi certyfikacji.
         W dokumentacji Zamawiający nie określił środków zarządzania środowiskiem, które wykonawca będzie zobowiązany stosować podczas realizacji zamówienia. W związku z powyższym wnosimy o wykreślenie ww. zapisów lub jednoznaczne wskazanie środków zarządzania środowiskiem, które wykonawca będzie zobowiązany stosować podczas realizacji przedmiotowego zamówienia.?
          Odpowiedź:
         Oferent nie ma obowiązku dołączenia do oferty certyfikatu ISO 9001 i ISO 14001 potwierdzającego wysokie standardy produkcji.
  11. Zapytanie nr 11
         Podpowiadamy, że zgodnie z art. 21 ust. 4 PZP, jeśli Zamawiający ma trudności z opisem przedmiotu zamówienia, wówczas może powołać biegłych, którego wiedza okaże się pomocna przy opisie przedmiotu zamówienia, tym bardziej, że nie ma wymogu powołania ich na konkretnym etapie postępowania (wyrok KIO przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 3 lipca 2008 r. KIO/UZP 593/08), a już na tym etapie dostrzec można wiele nieprawidłowości.
          Odpowiedź:
         Zamawiający nie podziela tego poglądu i nie widzi potrzeby powołania biegłych.
  12. Zapytanie nr 12
         Prosimy o podanie warunków równoważności.
          Odpowiedź:
         Zamawiający za urządzenia równoważne uzna takie, które spełniają wymagania podane w dokumentacji technicznej oraz posiadające oznakowanie CE oraz zgodność z normą PN EN 12566-3+A1:2009 na podstawie certyfikatu i raportu z badań wystawionego przez notyfikowane w UE laboratorium.
  13. Zapytanie nr 13
         Czy Zamawiający na etapie składania ofert będzie wymagał dołączenia deklaracji właściwości użytkowych i pełnych raportów z badań na zgodność z normą 12566-3 + A1:2009 wg procedur w niej zawartych tj.:
    • Wymiary główne (wloty, wyloty i połączenia, możliwość dostępu) dla każdego modelu tj. oczyszczalni, nie zbiornika z rodziny; za zadanie odpowiada producent
    • Badanie wodoszczelności zgodnie z załącznikiem A normy PN EN 12566-3+A1:2009 dla każdej oczyszczalni (nie zbiornika) z rodziny, za zadanie odpowiada laboratorium notyfikowane
    • Badanie wytrzymałość konstrukcji obliczone zgodnie z 6.2.1 lub badane zgodnie z Załącznikiem C normy PN EN 12566-3+A1:2009 dla jednego – największego modelu tj. oczyszczalni, nie zbiornika z rodziny; Laboratorium notyfikowane przeprowadza badanie wytrzymałości konstrukcji lub sprawdza obliczenia producenta oraz zgodność wyrobu z obliczeniami
    • Badanie skuteczności oczyszczania zgodnie z załącznikiem B normy PN EN 12566-3+A1:2009 dla jednego modelu tj. oczyszczalni, nie zbiornika z rodziny – najmniejszego, za zadanie odpowiada laboratorium notyfikowane
    • Trwałość zgodnie z rozdziałem 6.5.2 do 6.5.7 (co odpowiednie) i w zależności od zastosowanego materiału, normy PN EN 12566-3+A1:2009, za zadanie odpowiada laboratorium notyfikowane.

          Odpowiedź:
         Zamawiający nie wymaga dołączenia do składanej oferty deklaracji właściwości użytkowych i pełnych raportów z badań na zgodność z normą PN EN 12566-3+A1:2009.
  14. Zapytanie nr 14
         Czy Zamawiający zgodnie z właściwymi zapisami normy 12566-3 (str. 38 normy 12566-3:2005+A1:2009 lub str. 45 EN 12566-3:2005+A2:2013), będzie wymagał raportu z wytrzymałości konstrukcyjnej, która może być wyrażona poprzez badania lub obliczenia wykonane przez producenta, a te zostają następnie sprawdzone przez właściwą notyfikowaną jednostkę tj. laboratorium notyfikowane, o czym informuje tablica ZA.3 ww. normy?
          Odpowiedź:
         Zamawiający na etapie składania ofert nie będzie wymagał raportu z wytrzymałości konstrukcyjnej.
  15. Zapytanie nr 15
          „Zasadą Prawa zamówień publicznych jest, iż określenie przedmiotu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego stanowi zawsze decyzję zamawiającego. Prawem zamawiającego i zarazem jego obowiązkiem jest ocena własnych potrzeb i dokonanie zamówienia zgodnie z tymi potrzebami. Zatem określenie i opisanie przedmiotu zamówienia powinno zostać dokonane stosownie do uzasadnionych potrzeb zamawiającego. Swoboda zamawiającego w powyższym zakresie ulega jednak ograniczeniom zawartym w przepisie art. 29 ustawy Pzp. Opis przedmiotu zamówienia powinien być dokonany w sposób obiektywny i nieutrudniający uczciwej konkurencji, nie może zawierać sformułowań, które powodują uprzywilejowanie określonych wykonawców lub dyskryminowanie innych, uniemożliwiając im złożenie oferty. Naruszeniem zasady uczciwej konkurencji jest opisanie przedmiotu zamówienia z użyciem oznaczeń wskazujących na konkretnego producenta lub konkretny produkt albo z użyciem parametrów wskazujących na konkretnego producenta, dostawcę albo konkretny wyrób. Dyskryminacja wykonawców następuje także w sytuacji, gdy wymagania dotyczące przedmiotu zamówienia określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia są na tyle rygorystyczne, że nie są uzasadnione potrzebami zamawiającego, a przy tym ograniczają krąg wykonawców zdolnych do wykonania zamówienia”. (Sygn. akt: KIO/UZP 423/08)
    Tymczasem dobór przez Zamawiającego parametrów technicznych przydomowej oczyszczalni ścieków podanych w specyfikacji technicznej powoduje, że jedynym urządzeniem spełniającym wszystkie wymogi siwz są produkty oferowane przez firmę Aquatech. Zamawiający podając te parametry jako podstawowe wyposażenie zbiornika POŚ dokonał opisu przedmiotu zamówienia w zakresie parametrów technicznych w sposób, który narusza zasadę równego traktowania wykonawców, a tym samym w sposób utrudniający uczciwą konkurencję i uniemożliwiający złożenie oferty z inną niż jednego producenta oczyszczalniami Jest to art. 7 ust. 1 i 3 oraz art. 29 ust. 1 i 2 Ustawy Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2004 r., Nr\ 19, poz. 177). Zamawiający wymusza zastosowanie oczyszczalni firmy Aquatech lub identycznej. Zgodnie z art. 29 ust. 3 nie może żądać, aby produkt równoważny był identyczny z przedmiotem zamówienia. Równoważność nie oznacza tożsamości produktów – gdyby było inaczej wspomniana równoważność byłaby pozorną, w praktyce niemożliwą do spełnienia. Nawet gdyby inny producent niż opisywany w dokumentacji chciał zaoferować oczyszczalnie zgodnie z wymaganiami Zamawiającego musiałby wyprodukować identyczny produkt jak wspomniana firma, a to z kolei nie jest zgodne z prawem. Wnosimy o dokonanie modyfikacji siwz w zakresie wszystkich wskazanych parametrów tj.:


         Zmiana winna być dokonana tak aby nie ograniczać w sposób nieuzasadnionych kręgu potencjalnych wykonawców. W tym celu należy zmodyfikować treść SIWZ, który winien zawierać wyłączny zapis:
    Zastosowane urządzenia powinny legitymować się certyfikatem na zgodność z normą PN-EN 12566-3, oznakowanych znakiem CE, na podstawie pełnych raportów z badań wykonanych w laboratorium notyfikowanym i zapewniające wymagany w SIWZ poziom oczyszczenia ścieków, spełniający w tym zakresie przepisy prawa polskiego.
          Odpowiedź:
         Zamawiający dopuszcza do montażu oczyszczalnie zgodne z normą PN EN 12566-3+A1:2009.
  16. Zapytanie nr 16
         W dokumentacji zawarto zapis – „Zastosowane zbiorniki przepompowni powinny posiadać aprobatę techniczną”.
          Odpowiedź:
         Odpowiedź zawiera pkt 6 odpowiedzi.
  17. Zapytanie nr 17
         Zgodnie z Art. 9 Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o wyrobach budowlanych (Dz.U. 2004 nr 92 poz. 881) Aprobaty Technicznej udziela się dla wyrobu budowlanego, dla którego nie ustanowiono Polskiej Normy wyrobu, albo wyrobu budowlanego, którego właściwości użytkowe, odnoszące się do wymagań podstawowych, różnią się istotnie od właściwości określonej w Polskiej Normie wyrobu. Z uwagi na istotny fakt wprowadzenia Polskiej Normy: PN-EN 12050-2 i 12050-3, które wyraźnie określają, jakie rodzaje badań należy wykonać, w jakim czasie i jak to urządzenie należy oznaczać, nie ma możliwości uzyskania Aprobaty Technicznej na przepompownie. W związku z powyższym – w świetle przepisów prawa zasadne jest modyfikacja ww. zapisów i wymaganie protokołu z badań i certyfikatu na zgodność z normą dotyczącą przepompowni ścieków surowych i oczyszczonych tj. PN-EN 12050-2 i 12050-3.
          Odpowiedź:
         Zamawiający dopuszcza zbiorniki przepompowni spełniające normy PN-EN12050-1 – przepompownie ścieków zawierających fekalia i PN-EN 12050-2 – przepompownie ścieków bez fekaliów z odpowiednim oznakowaniem.
  18. Zapytanie nr 18
         Czy Zamawiający będzie wymagał na etapie składania ofert przedstawienia protokołu z badań i certyfikatu na zgodność z normą dotyczącą przepompowni ścieków surowych i oczyszczonych tj. PN-EN 12050-2 i 12050-3?
          Odpowiedź:
         Zamawiający nie będzie wymagał na etapie składania ofert protokołów z badań zbiorników przepompowni ścieków surowych i oczyszczonych.
Zamawiający informuje, że pytania oraz odpowiedzi na nie stają się integralną częścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia i będą wiążące przy składaniu ofert. W związku z powyższym termin składania ofert nie ulega zmianie.

Wójt Gminy Przytuły
(-) Kazimierz Ramotowski
Data powstania: poniedziałek, 6 paź 2014 17:44
Data opublikowania: poniedziałek, 6 paź 2014 17:49
Data przejścia do archiwum: piątek, 4 lis 2016 13:03
Opublikował(a): Andrzej Gwiazdowski
Zaakceptował(a): Andrzej Gwiazdowski
Artykuł był czytany: 2285 razy